نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیش‌بینی رئیس اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از زمان «نابودی اسرائیل»

حجت‌الاسلام حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در نشست اطلاعاتی وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی گفت: «برآورد برخی سیاست‌مداران و تحلیل‌گران این است که رژیم صهیونیستی ۸۰ سالگی خود را نخواهد دید.» او همچنین گفت «هژمونی آمریکا» هم افول کرده است. پیش از این، دو ماه پس از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز پیش‌بینی کرده بود که اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید و به‌گفته او «چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت». طیف وسیعی از مسئولان رسمی جمهوری اسلامی این سخنان خامنه‌ای را نوعی پیش‌بینی قطعی دانستند. این اظهارات مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی همواره در منطقه تنش‌زا بوده و ایران را با مخاطرات بسیاری روبه‌رو کرده است.

بهمن در ولایت کنر افغانستان جان ۲۰ نفر را گرفت

خبرگزاری دولتی باختر در افغانستان دوشنبه ۱۸ بهمن / ۷ فوریه به نقل از مسئولان محلی طالبان در ولایت کنر اعلام کرد که در پی وقوع بهمن در ولسوالی دانگام این ولایت، ۲۰ نفر کشته شدند. تا کنون اجساد ۱۵ نفر از آن‌ها از زیر برف بیرون کشیده شده است و تلاش‌ها برای بیرون آوردن افراد باقی‌مانده جریان دارد. این رویداد یکشنبه شب ۱۷ بهمن / ۶ فوریه رخ داد. در روزهای اخیر بیشتر ولایت‌های افغانستان شاهد بارش سنگین برف بوده‌اند. وقوع بهمن به‌تازگی در ولایت بدخشان نیز جان چندین نفر را گرفته بود.

بحران اقلیمی: ابرشرکت‌های آمازون، ایکیا، نستله و یونیلیور به وعده‌هایشان برای کاهش انتشار کربن عمل نمی‌کنند

بنا به پژوهش جدید انستیتو نیوکلایمت، شماری از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان کاری در راستای تحقق وعده‌های کربن‌خنثی انجام نداده‌اند. هرچند شرکت‌های همچون آمازون، ایکیا، نستله و یونیلیور وعده داده‌اند که فعالیت‌های خود را ۱۰۰ درصد کربن‌خنثی خواهند کرد و ۱۰۰ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از این فعالیت‌ها را از بین خواهند برد، پژوهش جدید نشان می‌دهد که کاهش در انتشار گازهای کربنی آنها ۴۰ درصد بیشتر نخواهد بود. آمازون و یونیلیور متعهد شده‌اند تا ۲۰۴۰ میزان خالص انتشار دی اکسید کربن را به صفر برساند. ایکیا و نستله همین وعده را برای پیش از ۲۰۵۰ اعلام کرده‌اند. اما بر أساس داده‌های انستیتو نیوکلایمت، این وعده‌ها تا کنون توخالی بوده‌اند. یکی از نگرانی‌ها هدف کوتاه‌مدت است. دانشمندان گفته اند برای محدودکردن گرمایش زمین در سطح ۱,۵ درجه افزایش نسبت به پیش از انقلاب صنعتی، باید میزان انتشار گازهای کربنی تا ۲۰۳۰ نصف شود. اما ابرشرکت‌های یادشده تا آن زمان تنها ۲۳ درصد از انتشار گازهای کربنی خواهند کاست. بر أساس رده‌بندی مسئولیت‌پذیری اقلیمی شرکت‌ها توسط انستیتو نیوکلایمت و «دیده‌بان بازار کربن»، آمازون و ایکیا در رده شرکت‌های «دارای صداقت کم» و نستله در رده شرکت‌های «دارای صداقت بسیار کم» قرار گرفته‌اند.

کرونا در ایران: مرگ و میرها سه رقمی شد

وزارت بهداشت ایران اعلام کرد در ۲۴ ساعت منتهی به دوشنبه ۱۸ بهمن، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۸۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۰۶ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در ایران به ۶ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۸۵ نفر رسید. بر این اساس در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۹۳۴ نفر رسید. دو هزار و ۶۱۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در پیک شیوع کرونا با سویه اومیکرون کودکان هم درگیر شده‌اند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع بازگشایی و فعالیت حضوری مدارس گفت: «ما نمی‌خواهیم هیچ دانش‌آموزی بیمار شود. باید پروتکل‌ها رعایت شوند. اعلام کردیم در مناطقی که مشکلاتی وجود دارد تعطیل کنند، نه اینکه همه مدارس را تعطیل کنند.»

انریکه مورا: لازم است در مذاکرات وین سریعاً به جمع‌بند برسیم

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد هشتمین دور از مذاکرات وین درباره برجام فردا در وین از سر گرفته می‌شود. مورا نوشت: «ما به روحیه مصالحه برای بازگشت به اجرای کامل برجام نیاز داریم. نظر به رویه‌های نامطلوب مختلف برای تضعیف برجام، لازم است که این مذاکرات سریعاً به جمع‌بندی برسد.» دور هشتم مذاکرات میان ایران و ۱+۴ هفته گذشته، با بازگشت هیأت‌ها به پایتخت‌ها برای رایزنی‌های بیشتر با وقفه چند روزه روبرو شد. جو بایدن، روز جمعه ۴ فوریه/ ۱۵ بهمن معافیت‌های تحریمی برای فعالیت شرکت‌های بین‌المللی در بخش هسته‌ای غیرنظامی ایران را احیا کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعتی پس از انتشار اعلامیه این وزارتخانه خطاب به کنگره در پیامی در توییتر نوشت این اقدام به معنای کنار گذاشتن تحریم‌های ایران نیست. میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین نیز ضمن تأیید ازسرگیری ادامه دور هشتم مذاکرات در پایتخت اتریش گفت که مذاکرات ظاهراً در مرحله نهایی است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران درباره پیش‌بینی روند مذاکرات پیش رو در وین گفت: «ما بر آخرین متونی که در نتیجه مذاکرات ایران با گروه ۱+۴ و Non-Paper هایی که از طریق آقای مورا تبادل شده تمرکز کردیم. در مرور آخرین متون به دست آمده از مذاکرات وین، هنوز در حوزه رفع تحریم‌ها بخش‌هایی از مطالباتمان مورد توجه قرار نگرفته است.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد: نرخ بیکاری تحصیل‌کرده‌ها در ایران سه تا چهار برابر غیر تحصیل‌کرده‌ها است

به گزارش خبرگزاری ایرنا، فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «متاسفانه نرخ بیکاری تحصیل‌کرده‌ها در کشور سه تا چهار برابر غیر تحصیل‌کرده‌ها است.» او تعداد دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور را یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت ۵۰ درصد دانش‌آموزان در کنکور سراسری سال جاری انتخاب رشته نکرده‌اند. جهان‌بین در ادامه با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی طی یک برنامه پنجساله گفت: «در این سند بحث علوم مرجعیت‌ساز و اقتدارآفرین مطرح و موجب می‌شود تا آینده‌ای روشن و چراغ راهی برای ادامه مسیر این دانشگاه بزرگ ترسیم شود.»

عالیه اقدام‌دوست به اتهام تبلیغ علیه نظام بازداشت شد

عالیه اقدام‌دوست، فعال کارگری، صبح روز دوشنبه ۱۸ بهمن در خانه خود در فومن به اتهام تبلیغ علیه نظام بازداشت شد. حکم دستگیری او توسط شعبه‌ی ۲ دادسرای فومن (به نیابت از دادسرای مقدس اوین) صادر و توسط پلیس امنیت فومن اجرا شد. عالیه اقدام دوست ۶۱ ساله، پس از انقلاب ۱۳۵۷ در جریان اخراج هزاران معلم از آموزش و پرورش، اخراج شد. او یکبار در دهه ۶۰ به جرم فعالیت سیاسی، بار دیگر در سال ۱۳۸۵ به جرم شرکت در تجمع اعتراضی به قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان و سومین بار در اردیبهشت ۹۷ در تجمع اعتراضی معلمان مقابل سازمان برنامه و بودجه بازداشت شد و در مجموع، بیش از ۹ سال از زندگی خود را به جرم حمایت از مبارزات کارگران، زنان و شرکت در تجمعات معلمان و بازنشستگان در زندان به سر برده است.

رهبران قطر و امارات برای اولین بار پس از پایان بحران خلیج فارس دیدار کردند

به‌گزارش خبرگزاری دولتی قطر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر این کشور در حاشیه ضیافت ناهاری که شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین در پکن برگزار کرده بود، با شیخ با محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی و معاون فرماندهی کل نیروهای مسلح امارات دیدار کرد. وب‌سایت‌های خبری امارات نیز ویدئویی از سخنرانی دو رهبر عربی منتشر کردند. این نخستین دیدار رهبران قطر و امارات پس از بحران خلیج فارس بود که به‌دلیل اختلاف‌های کشورهای عربی با قطر به‌وجود آمده بود. عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر در ژانویه ۲۰۲۱ برای پایان دادن به مناقشه چهار ساله که منجر به قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی با قطر در اواسط سال ۲۰۱۷ شده بود، توافق کردند. امارات هنوز روابط دیپلماتیک خود را با دوحه از سر نگرفته است. با این حال، یک مقام ارشد امارات سال گذشته پس از پایان مناقشه، با رهبر قطر در دوحه گفت‌وگو کرد و این اولین دیدار از این نوع در چهار سال گذشته بود. همچنین شیخ طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی و برادر حاکم امارات در ماه اوت با شیخ تمیم ملاقات کرده بود. عربستان سعودی و مصر سال گذشته سفیران خود را در قطر تعیین کردند. همه به‌جز بحرین ارتباطات مسافرتی و تجاری خود با قطر را بازسازی کرده‌اند. اختلاف‌های کشورهای عربی بر سر سیاست خارجی قطر، از جمله روابط نزدیک این کشور با ایران و ترکیه آغاز شد. امارات سیاست خارجی آشتی‌جویانه‌تری را در پیش گرفته که بر اساس اولویت‌های اقتصادی هدایت می‌شود. این کشور پس از سال‌ها تنش روابط با تهران و آنکارا، اکنون در حال بازسازی روابط خود با این کشورهاست.

گزارش بانک مرکزی ایران از رشد نقدینگی به میزان بیش از ۴۱ درصد

به گزارش خبرگزاری ایرنا بانک مرکزی ایران اعلام کرد، میزان نقدینگی در آذر سال جاری به رقم چهار هزار و ۴۲۶ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۱.۴ درصد رشد داشته است. هر دولتی که بتواند رشد نقدینگی را کنترل و آن را از روندی قابل قبول برخوردار و به سمت تولید هدایت کند، می‌تواند پیامدهای مثبتی از نظر رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و کاهش تورم را برای کشور رقم بزند. اما عدم کنترل و هدایت نقدینگی، رشد لجام گسیخته تورم را به دنبال دارد. ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم ادعا کرده است که دولت او در مهار تورم موفق عمل کرده است. اما آمار بانک مرکزی این ادعا را تایید نمی‌کند. رئیسی پیش از این از بانک مرکزی خواسته بود با افزایش نظارت بر کار و عملکرد بانک‌های دولتی و خصوصی از خلق نقدینگی توسط بانک‌ها جلوگیری کند. رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «در کشور همه‌چیز ترمز بریده است از قیمت کالاها گرفته تا هزینه خدمات و مابقی موارد. قیمت‌ها به سرعت بالاتر می‌روند و کسی هم جوابگو نیست.»