نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#عیسی_کلانتری: با #انتقال_آب #دریای_عمان به خراسان رضوی پس از شیرین‌سازی موافقیم

#عیسی_کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران پنج‌شنبه ۱۶ اسفند در قم اعلام کرد که این سازمان با انتقال آب دریای عمان پس از شیرین‌سازی موافق است. بر اساس این طرح، قرار است آب دریای عمان به خراسان رضوی منتقل شود. به گفته کلانتری، این آب گران‌قیمت خواهد بود و نباید آن را در بخش کشاورزی مصرف کرد: «طبق کارشناسی‌های صورت گرفته، اگر بخواهیم آب را از دریای عمان به مشهد منتقل کنیم، هر متر مکعب ۵ یورو هزینه دارد. آب شرب باید تامین شود بنابراین موافقیم که آب دریا را پس از شیرین کردن، انتقال دهیم البته باید توجیه اقتصادی آن را نیز بررسی کنیم.» کلانتری در حالی از موافقت سازمان متبوع‌اش با یک طرح انتقال آب دیگر خبر می‌دهد که چند روز پیش تصویب ردیف بودجه انتقال آب دریاچه خزر به سمنان نگرانی فعالان و دوستداران محیط زیست را برانگیخته بود. بزرگترین مشکل انتقال آب از منظر کارشناسان تکرار دور باطلی از تخریب زیست‌محیطی و تشدید بحران آب است: انتقال آب به یک منطقه کویری و خشک، به افزایش غیرطبیعی تقاضای صنعت و کشاورزی منجر می‌شود و مشکل آب در این مناطق کم‌آب را در آینده تشدید می‌کند. این سیاست، به گفته آنها، همین حالا به پدیده‌های مشابهی در اصفهان و یزد انجامیده است. پروین فرشچی، معاون سازمان محیط زیست که به خاطر مخالفت با انتقال آب خزر برکنار شد، از احتمال انتقال آب دریای عمان به سه استان‌ سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی در یکسال آینده خبر داده بود. طرحی که نخستین بار از سوی محمود احمدی‌نژاد مطرح شد اما سازمان محیط زیست دولت روحانی در سال ۹۲ با آن مخالفت کرد.

حسن روحانی: در طرح‌های آبی #محیط_زیست را رعایت کنیم اما خودتحریمی هم نکنیم

#حسن_روحانی رئیس جمهوری ایران در نشست خبری پایان سفر دو روزه خود به استان گیلان بر پیشبرد طرح‌های تأمین آب در کشور تأکید کرد و گفت در این طرح‌ها #محیط_زیست را باید رعایت کرد اما «خودتحریمی» هم نباید کرد. او با بیان این‌که آب حتی در خود شمال هم گاهی مورد نیاز مردم است و در فلات مرکزی و حتی بخش‌هایی از استان گلستان هم به آن نیاز دارند، گفت «باید آب را مهار کرده و آن‌جایی که لازم است سد بسازیم و مشکلی وجود دارد باید آن مشکل را حل کنیم.» او افزود به سازمان محیط زیست دستور داده که درباره ایجاد سدهای تازه‌ای در استان گیلان مطالعه کند و نظر بدهد. روحانی درباره استفاده از آب خلیج فارس نیز گفت «عجیب این است که همه کشورهای جنوبی از آب خلیج فارس استفاده می‌کنند و نمی‌گوییم که محیط زیست خراب می‌شود و حال از این سمت می‌خواهیم استفاده کنیم بحث محیط زیست مطرح می‌شود.» او تأکید کرد که دولت برای تمام جنوب تصمیم دارد که از آب خلیج فارس و دریای عمان استفاده کند. به وسیله آب‌شیرین‌کن‌ها این آب به فلات مرکزی و استان‌های یزد و کرمان خواهد رفت «و حتی اصفهانی‌ها تصمیم دارند که در آینده بخشی از این آب را استفاده کنند». در ماه‌های اخیر بارها باغداران، چاه‌داران و کشاورزان اصفهان در اعتراض به اجرایی نشدن وعده‌های مسئولان مبنی بر جاری شدن آب رودخانه زاینده‌رود در فصل پاییز و رعایت نشدن حقآبه‌هایشان، دست به تجمع و اعتراض زدند. کم‌آبی در ایران به مرحله بحرانی رسیده است. دولت کشت برخی محصولات را به دلیل کم‌آبی در برخی مناطق ممنوع اعلام کرده است. همزمان آب آشامیدنی بسیاری از روستاها با تانکر تأمین می‌شود. اعتراض‌های پراکنده به کم‌آبی ادامه دارد.

فرمانده #مرزبانی_ایران: یکی از مطالبات ما از #پاکستان بازگرداندن مرزبانان ربوده شده است

سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی ایران در حاشیه مراسمی که پنجشنبه ۱۶ اسفند در مشهد برگزار شد گفت: «در مرز مشترک با پاکستان مهم‌ترین مشکل این است که این کشور بیشترین تمرکز خود را روی مرزهای مشترک خود با افغانستان و هند گذاشته و کمتر به مرز مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان اهمیت می‌دهد، از این رو از دولت پاکستان تقاضا داریم که بیشتر روی این مرز تمرکز و توجه داشته باشند، چرا که مرزهای مشترک باید به صورت مشترک اداره شوند و به‌صورت انفرادی نمی‌توان آنها را مدیریت کرد.» فرمانده مرزبانی ایران اعلام کرد که ایران و پاکستان در زمینه تأمین امنیت مرزهای مشترک به توافق رسیده‌اند. رضایی با اشاره به وضعیت مرزبانان ربوده شده گفت: «یکی از مطالبات جمهوری اسلامی ایران از پاکستان بازگرداندن مرزبانان ربوده شده به کشورمان بوده و بر این باوریم که ارتش پاکستان می‌تواند به‌راحتی گروه‌های تروریستی ساکن در این کشور را شناسایی کند.» روز گذشته پاکستان گروه جیش‌العدل را که مسئولیت ربودن مرزبانان ایرانی را به عهده گرفته بود، غیر قانونی اعلام کرد.

#روحانی: از میز مذاکره نمی‌ترسیم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی پنجشنبه ۱۶ اسفند در جلسه شورای اداری استان گیلان گفت دولت او ترسی از مذاکره با آمریکا ندارد: «ما اهل مذاکره هستیم و قدرت آن را نیز داریم و به دلیل تخصص در این حوزه با قدرت اعلام می‌کنم ترسی از میز مذاکره نداریم. منطق و استدلال ما قوی و مطمئن است تا جایی که در دادگاه‌های بین‌المللی در برابر آمریکا موفق شده‌ایم و از میز مذاکره بحث حقوقی و جنگ ترسی نداریم.» روحانی چهارشنبه ۱۵ اسفند به استان گیلان سفر کرد. او در سخنانی در لاهیجان گفته بود خامنه‌ای فرماندهی جنگ اقتصادی را به او سپرده است.

#استاندار_تهران: باید منشأ بوی گند از فرودگاه تا مرقد #خمینی را پیدا کنیم

استاندار تهران گفت از فرودگاه خمینی تا مرقد او، ۲۸ نقطه و کانون شناسایی شده که بعد از ۳۰ سال از آن‌ها همچنان بوی گند به مشام می‌رسد. انوشیروان محسنی بندپی عصر چهارشنبه ۱۵ اسفند در ادامه سخنانش در جلسه شورای اداری شهرستان قرچک گفت: «مسافرانی که به آنجا سفر می‌کنند نگاه بدی به استان تهران می‌کنند؛ باید بفهمیم که منشأ این بوی گند در فاصله بین فرودگاه تا مرقد خمینی از کجای تهران است.»

#وزیر_اطلاعات: سه تیم تروریستی در #غرب #ایران دستگیر شدند

سید محمود علوی، وزیر اطلاعات پنجشنبه ۱۶ اسفند در سفر خود به شهرستان آستارا در جمع مرزنشینان سخنانی درباره ضرورت اقتصاد مقاومتی برای مقابله با تحریم‌ها ایراد کرد. علوی در خلال سخنانش اعلام کرد که «طی چند روز گذشته سه تیم تروریستی در منطقه غرب شناسایی و دستگیر شده‌اند.» وزیر اطلاعات گفت «این تیم‌ها با هدف ایجاد ناامنی و انجام اقدامات ضد امنیتی فعالیت می‌کردند که شناسایی شدند.»