ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک هتل در چین که محل نگهداریِ نزدیکانِ مبتلایان به ویروس #کرونا بود فرو ریخت

یک هتل در چین که برای نگهداری افرادی که با بیماران مبتلا به کرونا (کویید ۱۹) در تماس بوده‌اند استفاده می‌شد، فروریخت و ۷۰ نفر زیر آوارهای آن گیر افتادند. خبرگزاری دولتی چین شنبه ۷ مارس/ ۱۷ اسفند با اعلام این خبر افزود حداقل ۲۳ نفر از خرابه‌های این هتل در استان فوجیان نجات یافتند. هیچ گزارش فوری در مورد تعداد کشته‌شدگان مخابره نشده است. روزنامه حزب کمونیست نوشته است که این هتل ۸۰ اتاقه از سوی دولت محلی تغییر کاربری یافت تا برای نظارت بر وضعیت پزشکی افرادی که با بیماران کرونایی در ارتباط بوده‌اند مورد استفاده قرار بگیرد. عکس‌های وبسایت‌های خبری امدادگران را نشان می‌دهد که با چراغ‌قوه‌های خود از خرابه‌های هتل بالا می‌روند. آوار هتل بر خودروهای جلوی ساختمان نیز فرو ریخته است. این هتل که در جنوب شرقی چین در استان فوجیان واقع شده در ژوئن ۲۰۱۸ افتتاح شد و اتاق‌های آن از طبقه چهارم تا هفتم قرار داشت. یک کارمند هتل به صورت ناشناس گفته است که صاحب هتل پیش از وقوع این فاجعه در فندانسیون این ساختمان مشغول «ساخت‌وساز» بوده است. جزییات بیشتری در این باره ارائه نشده است.

رهبر حزب دموکراتیک #ایتالیا به #کرونا مبتلا شد

نیکلا زینگارتی رهبر حزب دموکراتیک ایتالیا اعلام کرده که جواب آزمایش کرونای او مثبت است. زینگارتی در یک بیانیه ویدئویی روز شنبه ۱۷ اسفند/۷ مارس گفت که هم اکنون در قرنطینه به سر می‌برد. رهبر حزب دموکراتیک ایتالیا که رئیس منطقه لاتزیو ایتالیا نیز هست در این پیام ویدئویی در فیس‌بوک خود از شهروندان خواست که نترسند، و او خود «با رعایت همه دستورالعمل‌های مقامات بهداشتی» یک «مثال خوب» در این باره خواهد بود. ایتالیا امروز شاهد جهشی بزرگ در تعداد جانباختگان از ویروس کرونا بود. ۴۹ نفر در عرض ۲۴ ساعت جان خود را از دست داده اند که از ابتدای شیوع بیماری در ایتالیا بی‌سابقه بوده است. به این ترتیب ۱۹۷ مورد مرگ در این کشور گزارش شده، و در کل بیش از چهار هزار و ۶۰۰ مورد ابتلا تایید شده است. حالا ایتالیا بنا بر آمار رسمی بعد از چین دومین رتبه را در تعداد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا دارد. سازمان جهانی بهداشت گزارش داده است که در سرتاسر جهان ۱۰۱ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند و بیش از سه هزار تن نیز فوت کردند.

#لبنان «ساعات نهایی» پیش از اعلام ناتوانی در پرداخت بدهی‌هایش را سپری می‌کند

آلان عون یک عضو ارشد پارلمان لبنان گفته است که کشورش در «آخرین ساعات» پیش از اعلام ناتوانی در پرداخت بدهی‌ها به سر می‌برد. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، عضو ارشد پارلمان لبنان شنبه ۱۷ اسفند/ ۷ مارس پس از دیدار رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر و سخنگوی پارلمان اعلام کرد که کشورش احتمالا اعلام خواهد کرد که در پرداخت بدهی‌ها ناتوان است. پیشتر منابع مطلع از داخل دولت لبنان به رویترز گفته بودند که این کشور قصد دارد شنبه به صورت علنی اعلام کند که قادر به پرداخت بدهی‌های دلاری خود نیست و قصد دارد که ۳۱ میلیارد دلار بدهی خارجی را سازماندهی دوباره کند مگر آنکه یک توافق دقیقه آخری با اعتباردهندگان به دست بیاید. حسن دیاب، نخست وزیر لبنان تصمیم کشورش را دو روز پیش از موعد پرداخت ۱,۲ میلیارد یورو اوراق قرضه در ۹ مارس، رسماً عصر امروز اعلام خواهد کرد. آلان عون، برادرزاده میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان گفت که این اتفاق «نتیجه انباشت سیاست‌ها، جرایم، و تصمیم‌هایی‌ است که توان مالی عمومی را فرسوده کرده است.» او در توئیتر خود نوشت: راهکار کنونی این است که یک برنامه برای نجات اقتصاد کشور نظیر آنچه که یونان انجام داد تنظیم شود. لبنان یک بانک سرمایه‌گذاری و یک شرکت مشاوره حقوقی آمریکایی را برای مشاوره در زمینه بازساختاربخشی اقتصاد کشور استخدام کرده است. بحران اقتصادی لبنان سال گذشته با کاهش سرعت ورود سرمایه به کشور افزایش یافت، و اعتراضات گسترده عمومی علیه فساد و حکومتداری بد را رقم زد. بحران لبنان در این یکسال بر اثر بیکاری گسترده و تورم بالا و کاهش ارزش پول عمیقتر نیز شده است.

وزیر دفاع ترکیه: آتش‌بس در #ادلب هنوز نقض نشده است

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه گفته که آتش‌بس در ادلب سوریه تا این لحظه نقض نشده است. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، وزیر دفاع ترکیه شنبه ۱۷ اسفند/۷ مارس گفت که ترکیه به نقش خود به عنوان «نیروی بازدارنده» ادامه می‌دهد «تا جلوی هر گونه نقض آتش‌بس را بگیرد.». گفتگوها در مسکو برای توقف درگیری‌ها در ادلب سوریه که طی سه ماه به آواره شدن نزدیک به یک میلیون نفر منجر شد، بالاخره به ثمر نشست و به توافق برای آتش‌بس منجر شد که از ساعت یک بامداد جمعه ۶ مارس/ ۱۶ اسفند به اجرا درآمد. آکار با وجود تاکید بر ادامه آتش‌بس، گفته است که ترکیه در صورت حمله به نیروها یا پایگاه‌هایش در منطقه از حق دفاع ازخود استفاده می‌کند. به موجب توافق بین روسیه و ترکیه، دو کشور حول بزرگراه M4 در ادلب از ۱۵ مارس گشت مشترکی را آغاز خواهند کرد. وزیر دفاع ترکیه همچنین با بیان اینکه یک هیئت نظامی روسیه هفته آینده از آنکارا دیدار خواهد کرد، افزود که ترکیه برای کار بر روی فرایندها و اصول ایجاد یک کوریدور امن در راستای این بزرگراه اقدام خواهد کرد. روسیه و ترکیه از دو طرف درگیر در جنگ نه ساله سوریه حمایت می‌کنند. در این جنگ مسکو حامی بشار اسد رئیس‌جمهوری رژیم سوریه است و ترکیه از گروههای شورشی چون ارتش آزاد (جیش الحریه) پشتیبانی می‌کند. چند توافق گذشته برای پایان دادن به درگیری‌ها در ادلب با شکست مواجه شده است.

وزارت بهداشت #افغانستان: ابتلای چهار نفر به ویروس #کرونا تایید شد

وزارت بهداشت (صحت عامه) افغانستان شنبه ۱۷ اسفند/۷ مارس اعلام کرد که تعداد موارد تاییدشده مبتلا به ویروس کرونا (کوویدـ۱۹) در کشور به چهار تن رسیده است. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، سخنگوی وزارت‌خانه بهداشت گفته است که آزمایش سه نفر دیگر که در ولایت هرات افغانستان ساکن هستند مثبت شده است. وحیدالله مایار همچنین گفته که جواب آزمایش ۳۳ نفر دیگر که در کابل انجام شد منفی بوده است. ولایت هرات هم‌مرز با ایران است؛ کشوری که تا کنون بیش از پنج هزار و ۸۲۹ ابتلا به کرونا را تایید کرده و دهها تن نیز بر اثر همین بیماری جان باخته‌اند. مایار نیز نسبت به آسیب‌پذیری افغانستان به خاطر شیوع بیماری کرونا در ایران ابراز نگرانی کرده است. همزمان میلیون‌ها افغان در ایران زندگی و کار می‌کنند و در معرض فشارهای سیاسی و اقتصادی برای بازگشت به کشور خود هستند. سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان گفته است که هزینه آزمایش کرونا در نظام بهداشت و درمان فرسوده افغانستان با اقتصادی که بر اثر سال‌ها جنگ آسیب دیده است، یک فشار مضاعف خواهد بود. مایار افزود هر کیت آزمایش که نزدیک به ۵۰ مورد را محک می‌زند نزدیک به ۱۶۰۰ یورو هزینه در پی دارد. یک مقام دیگر بهداشتی افغانستان به رویترز گفته است که این کشور برای اطمینان از دقت آزمایش‌ها آنها را به هلند فرستاده و مراکز قرنطینه در مراکز درمانی سرتاسر کشور تدارک دیده است. او همچنین گفته بود که در شش ولایت افغانستان موارد مشکوکی از ابتلا به کرونا مشاهده شده است.

در پی شیوع #کرونا، موارد مسمومیت ناشی از #مصرف_الکل افزایش یافته است

به گفته رییس بخش مسمومیت بیمارستان لقمان تهران، تعداد افراد دچار مسمومیتِ مصرف الکل در بیمارستان‌ها افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، شاهین شادنیا دلیل افزایش مسمومیت ناشی از مصرف الکل را شیوع ویروس کرونا (کووید۱۹) دانست و گفت: «عده‌ای تصور می‌کنند که چون ویروس کووید۱۹ نسبت به الکل حساس بوده و با ضدعفونی دست و سطوح با الکل از بین می‌رود، بنابراین با شرب الکل نیز همین اتفاق در داخل بدن می‌افتد و در واقع به شکلی نقش ضدعفونی‌کننده در بدن ایجاد می‌شود، در حالی‌که این یک باور و تصور غلط، غیرعلمی و غیربهداشتی است.». به گفته این پزشک، در روزهای اخیر برخی بیماران با «تصور نابودی کرونا» ترکیبات الکلی نوشیده‌اند، که در برخی موارد الکل متانول (الکل چوب) بوده و منجر به مسمومیت حاد در بیماران شده است. متانول یا الکل چوب سمی است و مصرف آن می‌تواند منجر به تاری چشم، کم‌بینی و یا کوری شود و در موارد حادتر به مرگ بینجامد. رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان اعلام کرد که در این مدت عده‌ای با وضعیت وخیم مراجعه کرده‌اند که تعدادی از آنها با انجام دیالیز بهبود یافته و مرخص شده‌اند، اما دو نفر بر اثر مسمومیت ناشی از متانول جان باخته‌اند. استاد گروه سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی بهشتی همچنین از مردم خواسته است با توجه به درگیری همه بیمارستان‌ها و کادرهای درمانی کشور برای رسیدگی به وضعیت بیماران کرونایی با «مراقبت بیشتر و پرهیز از انجام رفتارهای غلط بی‌پایه و اساس» بر فشار کادر درمانی و بیمارستانی نیافزایند. متانول با الکل سمی چوب علاوه بر اینکه قابل شرب نیست، خاصیت ضدعفونی بالایی نیز ندارد، و فقط الکل اتیلیک یا اتانول برای ضدعفونی سطوح موثر است.

تازه‌ترین گزارش رسمی #کرونا در ایران: ۵۸۲۹ نفر مبتلا شدند، ۱۴۵ تن فوت کردند

براساس آخرین گزارش کیانوش جهانپور، مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان، شمار مبتلایان به کرونا در ایران در روز شنبه ۱۷ اسفند به ۵ هزار و ۸۲۹ تن رسید. کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته جان ۱۹ تن دیگر را در ایران گرفت تا شمار کشته شدگان این ویروس به ۱۴۵ تن برسد. به گفته جهانپور هزار و ۶۶۹ تن نیز تا به حال بهبود یافته‌اند. مقام‌های دولتی ایران از شامگاه پنجشنبه ممنوعیت ورود به برخی استان‌ها و شهرها را به اجرا گذاشته‌اند. استان گیلان به صورت کامل قرنطینه شده است. در ورودی قزوین نیز به خودروها اجازه ورود داده نمی‌شود. ورودی به استان مازندان نیز مسدود اعلام شده است. علاوه بر این در برخی مناطق نیز محدودیت‌های تردد وضع شده است.

شمخانی: ویروس «#تحریم و بدعهدی» از ویروس «#کرونا» خطرناک‌تر است

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ویروس «تحریم و بدعهدی» را برای امنیت بین‌المللی خطرناک‌تر از ویروس «کرونا» دانسته است. شمخانی در توئیتر خود نوشت: «ویروس تحریم و بدعهدی، بیش از کرونا «امنیت بین‌المللی» را تهدید می‌کند. ادعای آمریکا برای آمادگی کمک به ایران تنها با عمل به تعهدات قانونی این کشور ذیل برجام قابل راستی آزمایی است.» پیشتر وزیر امور خارجه آمریكا برای کمک‌رسانی به ایران در مقابله با ویروس کرونا و تبادل اطلاعات در این باره اعلام آمادگی کرده بود. اما سخنگوی وزارت خارجه ایران با رد این پیشنهاد، آن را یک «ادعای تبلیغاتی و ریاکارانه» توصیف کرد که «با اهداف سیاسی و برای فریب افکار عمومی‌ جهان» داده شده است. عباس موسوی همچنین ادعا کرد که ایران بدون کمک آمریکا موفق شده بخش قابل توجهی از نیازهای دارویی و بهداشتی کشور را با کمک سایر کشورها تامین کند. این در حالی است که بر اساس مشاهدات مردم و برخی مسئولان در شبکه‌های اجتماعی شیوع ویروس کرونا در برخی شهرهای کشور از کنترل خارج شده و هر روزه تعداد زیادی از افراد به خاطر عدم دسترسی به امکانات بهداشتی به این بیماری مبتلا می‌شوند و در این میان عده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. چندی پیش عده‌ای به جرم احتکار اقلام بهداشتی دستگیر شدند و دادگاه آنها امروز شنبه ۱۷ اسفند/ ۷ مارس برگزار شد. اما علاوه بر فساد و احتکار، بازگشت تحریم‌های آمریکا بعد از خروج این کشور از برجام نیز در فرسودگی نظام بهداشتی ایران و کمبود دارو و اقلام بهداشتی تاثیر به‌سزایی داشته است. سخنگوی وزارت بهداشت جمعه ۱۶ اسفند/ ۶ مارس آخرین آمار مبتلایان به کرونا را چهار هزار ۷۴۷ تن و تعداد جانباختگان را ۱۲۴ نفر اعلام کرد.

سومین #پرستار_گیلانی بر اثر ابتلا به #کرونا درگذشت

سومین پرستار گیلانی جمعه شب (۱۶ اسفند/ ۶ مارس) بر اثر ابتلا به کرونا (کووید- ۱۹) در رشت درگذشت. به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی شیخ مرادی پرستار بیمارستان قائم رشت، سومین پرستار گیلانی و پنجمین نفر از کادر درمانی استان گیلان است که به خاطر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دهد. پیشتر نرجس خانعلی‌زاده پرستار بیمارستان لاهیجان و غلامرضا وثوقی کیا، پرستار تیم جراحی بیمارستان‌های پورسینا و آریای رشت بر اثر ابتلا به کرونا در گذشته اند. در میان پزشکان رضا کوچکی‌نیا پزشک عمومی در آستانه اشرفیه و حمید لطفی متخصص ارتوپدی در صومعه‌سرا، جان خود را از دست داده اند؛ علاوه بر اینکه سیامک دیوشلی متخصص اطفال در انزلی نیز گفته می‌شود به همین علت فوت کرده است. کادر درمانی و پرستاری بیمارستان‌ها تحت فشار ساعات کار طولانی و مراجعین متعدد در معرض خستگی بیش از حد و آسیب‌پذیری در برابر ویروس کرونا قرار دارند. با این همه مقامات تدابیر اندکی برای محافظت از آنها انجام داده‌اند و اغلب بیمارستان‌های دولتی و کادرهای درمانی از کمبود وسایل محافظتی برای پرستاران و پزشکان شکایت دارند.

هند به شرکت‌های هواپیمایی ایران برای بازگردان مسافران ایرانی مجوز ورود داد

مرتضی دهقان، معاون بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری ایران شنبه ۱۷ اسفند گفت که مجوز پرواز برای شرکت‌های ایرانی به هند صادر شده است. به گفته او این پروازها به منظور بازگرداندن مسافران ایرانی در هند انجام خواهد شد. هند پیش از این به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا (کووید ۱۹) مجوز پروازهای از مقصد ایران را لغو کرده بود. به گفته دهقان، پس از پنج روز پیگیری و همکاری وزارت امور خارجه هند به هواپیماهای شرکت‌های ایرانی برای بازگردان مسافران اجازه ورود داده است. او گفت که این پرواز امروز انجام می‌شود و ۲۲۱ مسافر ایرانی که در هند مانده بودند، به ایران باز می‌گردند. قرار است این افراد با یک پرواز شرکت هواپیمایی ماهان به تهران بازگردند.

#فاطمه_رهبر نماینده مجلس یازدهم بر اثر ابتلا به #کرونا درگذشت

فاطمه رهبر، نماینده اصولگرای تهران در دوره یازدهم بر اثر ابتلا به ویروس کرونا (کووید-۱۹) درگذشت. به گزارش خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران، فاطمه رهبر، نماینده اصول‌گرای دوره‌های هفتم، هشتم، نهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی که به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری تهران بستری بود، صبح شنبه ۱۷ اسفند/ ۷ مارس فوت کرد. پیشتر در واکنش به اخبار درباره وضعیت وخیم جسمانی او تسنیم گزارش داده بود که وضع تنفسی رهبر مختل بوده، اما او در حال بهبودی است. همسر، پسر، دختر و داماد فاطمه رهبر هم به دلیل ابتلا به بیماری کرونا بستری شده بودند که اکنون از بیمارستان مرخص شده‌اند. فاطمه رهبر، از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی توانست در انتخابات دوم اسفند ۹۸ با کسب ۷۸۷ هزار و ۴۸۵ رای، به عنوان نفر دوازدهم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به مجلس شورای اسلامی یازدهم راه پیدا کند. به گفته عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس دهم تست کرونای ۲۳ نفر از نمایندگان مثبت بوده است.

دادگاه محاکمه متهمان #احتکار #اقلام_بهداشتی آغاز شد

دادگاه متهمان به احتکار اقلام بهداشتی در زمانی که شیوع بیماری کرونا برخی استان‌های ایران را به وضعیت اضطراری کشانده است، به صورت فوق‌العاده در شعبه چهار دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلال‌گران و مفسدان اقتصادی به ریاست ابوالقاسم صلواتی آغاز شد. به گزارش خبرگزاری دولتی «ایلنا»، دادگاه متهمان به اخلال کلان در توزیع مایجتاج عمومی شنبه ۷ مارس/ ۱۷ اسفند به صورت علنی در حال برگزاری است. رضا ستوده، کریم ستوده، سعید عباسی قعه جوق، مهرداد حاذقی کاوانق، بهروز رسولی اصل، حمید غفاری، و سهیل حاتمی پور، ابوبکر کووایوو، یونس احراروو، و ناظم میزایف متهم هستند که در شرایط نیاز کشور به اقلام بهداشتی دو میلیون و ۶۰۰ هزار ماسک را به قصد خروج به مقصد چین احتکار کردند. ماسک و اقلام بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در ایران نا‌یاب شده و در مواردی با قیمت‌های بسیار بالا به فروش می‌رسد.

چند تن از مدیران #شهرداری منطقه ۱۰ تهران به اتهام #فساد_مالی بازداشت شدند

باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، شامگاه جمعه ۱۶ اسفند از بازداشت چند تن از مدیران شهرداری منطقه ۱۰ تهران خبر داد. هویت هیچ یک از افراد بازداشت شده فاش نشده است. براساس این گزارش این افراد روز چهارشنبه ۱۴ اسفند، با حضور یکی از افراد حراست کل شهرداری تهران به همراه چهار نفر از دادگاه مفاسد اقتصادی بازداشت شدند. غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بازداشت شماری از مدیران شهرداری منطقه ۱۰ را تائید کرد و گفت: «با پیگیری سازمان بازرسی و حراست کل شهرداری تهران پرونده تخلف مالی مرتبط با پیمانکاران و واسطه ها در سطح یکی از مناطق کشف و جهت بررسی‌های بیشتر به مراجع ذیصلاح قضایی ارجاع شد». او اما هویت این افراد را فاش نکرد.

کرونا هزاران #کارگر_ساختمانی را بیکار کرد

مهدی خجسته، عضو «هیات مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی»، شنبه ۱۷ اسفند گفت که شیوع ویروس کرونا هزاران کارگر ساختمانی را بیکار و خانه‌نشین کرده است. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، او گفت: به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های ساختمانی متوقف شده و هزاران کارگر که «دچار عسر و حرج هستند، بیکار شده‌اند». خجسته از دولت خواست تا برای این کارگران بسته‌های حمایتی در نظر بگیرد و «اجازه ندهد که آنها شب عید را با یخچال خالی و جیب بدون پول بگذرانند». غالب کارگران ساختمانی در ایران بدون برخورداری از بیمه تامین اجتماعی و بیمه درمانی و بدون قرارداد اشتغال دارند. به گفته خجسته، این کارگران در استان گیلان در روزهای نخست شیوع کرونا بدون هیچگونه وسایل حفاظتی و امکانات بهداشتی کار کردند. او گفت که دولت باید در اسرع وقت از کارگران ساختمانی تست ابتلا به کرونا بگیرد و در صورت لزوم شرایط قرنطینه آنها را فراهم کند. در خبر دیگری قربان نباتیان، معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، گفت: «شیوع ویروس کرونا منجر به تعطیلی تعدادی از واحدهای صنفی از قبیل هتل‌ها، مراکز گردشگری و ورزشی شده است که در پی آن، کارگران شاغل در این واحدها بیکار شده‌اند». به گفته نباتیان، پرداخت بیمه بیکاری به کارگرانی که بیکار شده‌اند، «مستلزم تصمیم‌گیری مراجعه در سطح کلان است».