ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه بریتانیا با استقبال از برداشته‌شدن پا‌بند الکترونیکی نازنین زاغری خواستار آزادی دائمی او شد

دومینک راب، وزیر خارجه بریتانیا یکشنبه ۷ مارس/۱۷ اسفند در واکنش به خبر «آزادی» نازنین زاغری گفت: او «باید به صورت دائمی آزاد شود تا بتواند نزد خانواده‌اش در بریتانیا برگردد.» وزیر خارجه بریتانیا در توییتر نوشت: «ما از برداشته‌شدن پا‌بند الکترونیکی نازنین زاغری استقبال می‌کنیم اما ایران همچنان او و خانواده‌اش را در یک روند سخت و بی‌رحمانه قرار داده است». دومینیک راب افزود: «به تلاش برای بازگرداندن زاغری به بریتانیا ادامه می‌دهیم و به مقام‌های ایرانی نیز تاکید کرده‌ایم که ادامه حبس او غیرقابل قبول است». حجت کرمانی، وکیل مدافع نازنین زاغری شهروند دو تابعیتی ایران و بریتانیا که از فروردین ۱۳۹۵ در ایران زندانی است، یکشنبه ۱۷ اسفند گفت دوره محکومیت موکلش پایان گرفته و پابند الکترونیکی که به پای او بسته بودند، باز شده است. طبق اعلام کرمانی خانم زاغری به‌رغم آزادی باید ۲۴ اسفند باردیگر به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به دادگاه برود. ریچارد راتکلیف همسر زاغری هم صبح امروز گفته بود جمهوری اسلامی همسرش را برای تسویه بدهی دولت بریتانیا گروگان گرفته و شک دارد که او بتواند به خانه بازگردد.

ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان از بمباران پایگاه‌ نظامی حوثی‌ها در صنعا و چند شهر دیگر خبر داد

شبکه سعودی العربیه عصر یکشنبه ۱۷ اسفند/۷ مارس از بمباران صنعا، پایتخت یمن توسط نیروهای ائتلاف عربی خبر داد. براساس اعلام نیروهای ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی، جنگنده‌های ائتلاف عملیات نظامی علیه پایگاه‌های نیروهای حوثی در صنعا و چند استان دیگر را آغاز کرده‌اند. گفته شده این حملات در پاسخ به حملات پهپادی حوثی‌ها به خاک عربستان و درگیری‌های زمینی در مأرب، آخرین پایگاه دولت یمن در شمال این کشور، انجام شده است. نیروهای ائتلاف عربی صبح یکشنبه از خنثی کردن حمله پهپادی حوثی‌ها خبر داده و اعلام کردند ۱۰ پهپاد متعلق به نیروهای حوثی موسوم به انصارالله یمن را که نیمی از آن‌ها به سمت خاک عربستان شلیک شده بوده منهدم کرده‌اند. همزمان درگیری‌های خونین در مأرب و تعز نیز ادامه دارد. در جنگ یمن ائتلاف عربی تحت رهبری سعودی‌ از دولت پشتیبانی می‌کند و در مقابل نیروهای حوثی تحت حمایت ایران علیه دولت می‌جنگند.

وکیل مدافع نازنین زاغری از پایان دوره محکومیت موکلش خبر داد اما گفت که او ۲۴ اسفند دوباره محاکمه می‌شود

حجت کرمانی، وکیل مدافع نازنین زاغری شهروند دو تابعیتی ایران و بریتانیا که از فروردین ۱۳۹۵ در ایران زندانی است، یکشنبه ۱۷ اسفند گفت دوره محکومیت موکلش پایان گرفته و پابند الکترونیکی که به پای او بسته بودند، باز شده است. نازنین زاغری اسفند سال گذشته پس از اعتصاب غذا در زندان با پابند الکترونیکی به مرخصی اعزام شد. او به همکاری برای براندازی جمهوری اسلامی متهم و به همین اتهام به پنج سال زندان محکوم شده بود. به گفته کرمانی زاغری ۲۴ اسفند در یک پرونده دیگر به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام محاکمه خواهد شد. ریچارد راتکلیف همسر زاغری هم صبح امروز گفته بود شک دارد که با پایان دوره محکومیت همسرش او بتواند به خانه بازگردد. به گفته او جمهوری اسلامی زاغری را برای تسویه بدهی دولت بریتانیا گروگان گرفته است.

با نزدیک‌شدن به انتخابات ۱۴۰۰، سردار سعید محمد از فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا کنار رفت

نزدیک به سه‌ ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا از این سمت کنار گذاشته‌ شد. برخی از رسانه‌ها نامه استعفای سعید محمد را منتشر کرده‌اند که گفته به خاطر نامزدی در انتخابات و «شائبه‌های ناشی از آن» و «صیانت از قرارگاه خاتم‌الانبیاء» کناره‌گیری می‌کند. خبرگزاری‌های حکومتی فارس و تسنیم هم یکشنبه ۱۷ اسفند/۷ مارس از انتصاب حسین هوشی سادات به سمت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا خبر دادند. هوشی سادات با درجه سرتیپ دوم پاسدار با حکم حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران جانشین سعید محمد شد. او پیش از این معاون مهندسی و پدافند غیرعامل سپاه را برعهده داشته است. سعید محمد نیز به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه منصوب شده است. او یکی از گزینه‌های نظامیان برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است که در خرداد آینده برگزار خواهد شد.

معترضان به کودتا در میانمار بار دیگر به‌رغم خشونت پلیس به خیابان‌ها آمدند

سرکوب معترضان به کودتا در میانمار ادامه دارد. ماموران پلیس این کشور روز یکشنبه به سمت ده‌ها هزار معترض که در شهر ماندالای تحصن کرده‌‌ بودند، گاز اشک‌آور پرتاب کردند. همزمان دست کم در ۱۲ شهر تجمعات اعتراضی ادامه یافت و نیروهای امنیتی در چندین شهر به معترضان حمله کردند. در شهر یانگون و لشیو ماموران به سمت معترضان گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی پرتاب کردند. در تصاویر منتشر شده پلیس برای سرکوب یک اعتراض در معبد تاریخی شهر باگان به سمت مردم آتش گشوده. برخی از معترضان در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند علیه آن‌ها از گلوله‌های جنگی استفاده می‌شود. از تعداد زخمی‌ها یا کشته‌شدگان احتمالی خبری منتشر نشده است. براساس گزارش سازمان ملل نیروهای مسلح میانمار از کودتای اول فوریه سال جاری و بازداشت آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی‌خواهان بیش از ۵۰ نفر را در جریان تظاهرات و اعتصاب‌های روزانه به قتل رسانده‌اند. یکی از نمایندگان پارلمان منحل‌شده میانمار نیز در فیسبوک از مرگ مدیر یکی از ستادهای انتخاباتی محلی حزب اتحاد ملی دموکراسی خبر داد. او در بازداشت پلیس جان داده و احتمال آن می‌رود که ماموران امنیتی او را زیر شکنجه کشته باشند. ساکنان برخی از شهرها از یورش پلیس به مناطق مختلف و تیراندازی خبر داده‌اند. براساس گزارش‌ها نیروهای امنیتی علاوه بر سرکوب مردم در خیابان به دستگیری شهروندان نیز ادامه می‌دهند. در هفته‌های گذشته مردم میانمار بارها و در تجمعات صدها هزار نفره به خیابان‌های میانمار آمده‌اند. آن‌ها خواستار کناره‌گیری کودتاگران هستند. نماینده ویژه سازمان ملل خواستار اقدام فوری شورای امنیت شده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز: وضعیت در خوزستان بحرانی است و کادر درمان به شدت خسته هستند

در خوزستان وضعیت همچنان قرمز است و شمار بیماران روز به روز بیشتر می‌شود. فرهاد سلطانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز وضعیت شیوع کووید-۱۹ در این استان را بحرانی توصیف کرد و به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: میزان مراجعه به بیمارستان‌ها در حال افزایش است اما سیستم درمان یک ظرفیتی دارد و این ظرفیت محدود است. او با بیان اینکه کادر درمان «یک خط در میان در حال ابتلا به کرونا هستند و به قرنطینه خانگی می‌روند»، افزود: کادر درمان به شدت خسته هستند. سلطانی گفت: پرسنل بخش‌های ویژه که دچار بی‌خوابی و استرس هستند و با بیماران بدحال سر و کار دارند و شاهد مرگ و میر هستند، از نظر روحی بسیار اذیت شده‌اند. مسئولان بهداشت و درمان در استان خوزستان پیشتر از سازمان نظام پرستاری و تامین اجتماعی خواسته بودند پرستار داوطلب به بیمارستان‌های این استان اعزام کنند. در یک اظهارنظر دیگر، شکرالله سلمان‌زاده، رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان روند بستری بیماران‌ کرونایی در شهرستان‌های جنوب غرب خوزستان را «همچنان صعودی» توصیف کرد. براساس اعلام وزارت بهداشت ۱۱ شهرستان استان خوزستان در وضعیت قرمز هستند. ستاد مقابله با کرونا که تاکنون دو مرتبه درخواست قرنطینه و تعطیلی دو هفته‌ای این استان را رد کرده، تردد خودروهای غیربومی به این استان را ممنوع اعلام کرده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید پذیرش اف ‌ای ‌تی‌ اف مانع دور زدن تحریم‌ها و انتقال پول نفت به کشور می‌شود

علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصویب دو لایحه مرتبط با منع پولشویی را «بند به پای اقتصاد کشور» توصیف کرد که به گفته او «هیچ عقل سلیمی آن را نمی‌پذیرد». او یکشنبه ۱۷ اسفند گفت: اف‌ای‌تی‌اف «کمکی به رفع تحریم‌ها و انتقال پول به کشور و تسهیل مراودات کاری و پولی نمی‌کند بلکه آسیب‌پذیری ما را چندبرابر می‌کند». نماینده قم تصویب دو لایحه پالرمو و منع حمایت مالی از تروریسم را مانع «راهکاری برای دور زدن تحریم‌های ظالمانه» و «صادرات نفت و انتقال پول» به کشور خواند و گفت: در صورت پذیرش اف‌ای‌تی‌اف «دست‌های خود را در اقتصاد و دور زدن تحریم‌ها برای دشمن رو می‌کنیم». زاکانی درباره سرنوشت دو لایحه کنوانسیون‌های مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) و مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) که همچنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف مانده‌اند هم مدعی شد موافقین نتوانسته‌اند استدلالات کافی را برای پذیرش FATF بیاورند لذا در مجمع به دور کارشناسی افتاده و مخالفین استدلال‌هایشان قوی‌تر است. مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام تصمیم نهایی در باره این دو لایحه را به سال آینده موکول کرده است. هفته گذشته گروهی از نمایندگان مجلس با صدور بیانیه‌ای خواستار تصویب نشدن این دو لایحه در مجمع تشخیص مصلحت نظام شدند.

همسر نازنین زاغری می‌گوید شک دارد ایران اجازه بدهد همسرش پس از پایان محکومیت به خانه بازگردد

دوره محکومیت نازنین زاغری راتکلیف امروز ۱۷ اسفند به صورت رسمی پایان می‌پذیرد. ریچارد راتکلیف همسر زاغری اما به شبکه بی‌بی‌سی جهانی گفته که شک دارد همسرش اجازه سفر و بازگشت به خانه را داشته باشد. نازنین زاغری حدود پنج سال قبل – فروردین ۱۳۹۵- هنگام خروج از ایران بازداشت و به اتهام «مشارکت در براندازی نرم جمهوری اسلامی از طریق همکاری با موسسه‌های خارجی» به پنج سال زندان محکوم شد. او از اسفند سال قبل با پابند الکترونیک از زندان به مرخصی اعزام شد. پیگیری‌های همسر زاغری و دولت بریتانیا برای آزادی او تا به حال بی‌نتیجه بوده است. ریچارد راتکلیف، زاغری را یک گروگان دانسته که به عنوان ابزاری برای چانه‌زنی در باره بدهی دولت بریتانیا به جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار گرفته است.همسر زاغری که با بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا هم در این باره گفت‌وگو کرده گفته است فکر می‌کند اگر بدهی بریتانیا به ایران پرداخت نشود نه تنها نازنین زاغری آزاد نمی‎‌شود، بلکه شهروندان دو تابعیتی بیشتری ممکن است دستگیر شوند. به گفته او ممکن است پرونده نازنین زاغری و دیگر شهروندان دو تابعیتی زندانی در ایران به «مسئله برجام» گره بخورد و طولانی شود. او از دولت بریتانیا هم به خاطر اینکه «تنها منتظر» است، انتقاد کرده و گفته هر دو طرف منتظر می‌مانند، چرا که آنها لازم نیست هزینه‌ای را که خانواده متحمل می‌شود تحمل کنند.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان اعلام کرد ۱۰ پهپاد مسلح حوثی‌ها را منهدم کرده است

ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی در یمن یکشنبه ۷ مارس/۱۷ اسفند اعلام کرد ۱۰ پهپاد مسلح متعلق به نیروهای حوثی را منهدم کرده است. براساس گزارش رسانه‌های دولتی عربستان، ائتلاف عربی گفته حداقل پنچ پهپاد از پهپادهای خنثی‌شده به سمت خاک عربستان شلیک شده بودند. ائتلاف عربی مکان‌های مورد هدف را مشخص نکرده اما گفته پهپادهای حوثی به سمت اهداف غیرنظامی در حرکت بوده‌اند. ائتلاف عربی که در یمن در پشتیبانی از دولت این کشور مقابل شورشیان حوثی (انصارالله) که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارند می‌جنگد، روز شنبه نیز از خنئی کردن هفت پهپاد خبر داده بود. ائتلاف عربی گفته بود این پهپادها را طی ۲۴ ساعت به سمت مناطق جنوبی خمیس مشیط و جیزان شلیک شده بودند. همزمان در یمن درگیری زمینی در شهرهای مأرب و تعز نیز شدت گرفته است. ارتش یمن روز شنبه از کشته‌شدن ۹۰ نفر در درگیری‌های مأرب خبر داد. برخی از گزارش‌ها تعداد کشته‌شدگان هر دو طرف را صدها نفر اعلام کرده‌اند. مأرب آخرین پایگاه نیروهای دولت یمن در شمال این کشور محسوب می‌شود. پزشکان بدون مرز نیز روز جمعه اعلام کردند دست کم ۲۸ زخمی در درگیری‌های تعز به بیمارستان الثوره منتقل شده‌اند و خود بیمارستان هم مورد اصابت گلوله قرار گرفته که سه نفر از جمله یک پسر ۱۲ ساله مجروح شدند. ائتلاف عربی مدعی‌ست تشدید حملات پهپادی حوثی‌ها در جواب به «پیروزی» ائتلاف در مأرب است و همچنین به‌خاطر «تفسیر خصمانه» از تصمیم‌ دولت ایالات متحده آمریکا برای لغو تروریست خواندن این گروه.

پاپ فرانسیس در دومین روز سفر به عراق به اقلیم کردستان و موصل سفر کرد

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان یکشنبه ۷ مارس/ ۱۷ اسفند در دومین روز سفر به عراق، در میان استقبال مقام‌های دولتی اقلیم کردستان عراق به اربیل رفت. او در آنجا با مسعود بارزانی، رئیس پیشین حکومت اقلیم کردستان هم دیدار و از مسئولان اقلیم به خاطر پناه دادن به مسیحیان در زمان حمله داعش تشکر کرد. پاپ فرانسیس اقلیم کردستان را «خانه مسیحیان» خواند. نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان هم که از پاپ فرانسیس در فرودگاه اربیل استقبال کرد، گفت: «این منطقه همواره طرفدار صلح و گفت‌وگو بوده است و به همزیستی مسالمت آمیز و تنوع ادیان اعتقاد دارد». پاپ سپس از اربیل به موصل رفت و با مسیحیان بازمانده در این شهر دیدار و در محوطه یکی از کلیساهای این شهر که در جنگ با نیروهای دولت اسلامی ویران شد، برای قربانیان جنگ دعا کرد. او در ادامه سفرش به شهر مسیحی‌نشین قره‌قوش خواهد رفت و دوباره به اربیل بازخواهد گشت تا مراسم عشای ربانی را در ورزشگاه اربیل برگزار کند.

روحانی در دیدار با وزیر خارجه ایرلند از آنچه که «بی‌عملی و بی تحرکی اروپا نسبت به تعهدات برجامی» خواند، انتقاد کرد

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در ملاقات با سایمون کاوونی، وزیر خارجه ایرلند که به تهران سفر کرده است، از آنچه او «بی‎‌عملی و بی تحرکی اروپا نسبت به تعهدات برجامی» خواند انتقاد کرد و گفت: جمهوری اسلامی تنها طرفی است که به برجام و حفط آن متعهد بوده است اما این وضعیت نمی‌تواند بیشتر از این تداوم یابد. روحانی که صبح یکشنبه ۱۷ اسفند با وزیر خارجه ایرلند دیدار و گفت‌وگو کرد، فعال شدن برجام را به « لغو تحریم ها از سوی آمریکا و ایفای تعهدات کامل همه اعضا» منوط کرد و افزود: «ایران آمادگی دارد پس از رفع تحریم های غیرقانونی آمریکا و دست کشیدن این کشور از سیاست تهدید و فشار، بلافاصله اقدامات جبرانی خود را منطبق با مفاد برجام انجام داده و به تعهدات خود عمل کند.» او کاهش تعهدات برجامی ایران و توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را مصوبه مجلس دانست و گفت که به رغم این اقدام ایران «همچنان مصمم به همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایفای وظایف این سازمان براساس توافق صورت گرفته است.». دولت جمهوری اسلامی از دو هفته قبل اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را بر اساس قانون «اقدامات راهبردی برای لغو تحریم‌ها» متوقف کرده است.