ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرداخت بخشی از عوارض آلایندگی به سازمان حفاظت محیط زیست متوقف شد ــ همه عوارض به شهرداری‌ها می‌رسد

سرانجام تلاش نمایندگان مجلس یازدهم برای کاهش منابع مالی ضروری به منظور مقابله با آلودگی و حمایت از محیط زیست موفق شدند و پرداخت ۳۵ درصد از عوارض آلایندگی به سازمان حفاظت محیط زیست لغو شد. سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم دوشنبه ۱۶ اسفند در برنامه صبحگاهی شبکه یک صداوسیمای حکومتی جمهوری اسلامی با انتقاد از این اتفاق گفت که «دیروز مجلس مصوب کرد ١٠٠ درصد عوارض آلاینده‌ها به حساب شهرداری‌ها واریز شود چون لابی شهرداری‌ها قوی‌تر است.» بر اساس قانون بودجه ۹۹، قرار بود ۳۵ درصد از عوارض آلودگی صنایع به سازمان حفاظت محیط زیست و مابقی آن به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تعلق بگیرد. به این ترتیب، مقرر شده بود که یک هزار میلیارد تومان سهم محیط زیست باشد و دو هزار میلیارد تومان سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها. اما مجلس یازدهم فوریت طرحی را به تصویب رساند که خواهان پرداخت تمام عوارض آلودگی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بود. مقام‌های سازمان محیط زیست برآشفته شدند و نمایندگان مجلس را به بی‌توجهی به محیط زیست و آلودگی هوا و آب و خاک متهم کردند. سمیه رفیعی آن زمان در اعتراض گفت که «بحران‌های محیط زیستی و خسارت‌های ناشی از آن موجب آزار مردم شده است، به‌خصوص مردم مناطقی که با مراکز آلاینده هم‌جوار هستند». او افزوده که مسئولیت رفع آلایندگی با سازمان محیط زیست است و شهرداری‌ها چنین مسئولیتی ندارند و به همین خاطر معلوم نیست «محل صرف هزینه‌ی این بودجه در شهرداری دقیقاً کجا است». سمیه رفیعی دوشنبه نیز هشدار داد که شهرداری‌ها این عوارض را خواهند گرفت و آن را خرج حقوق و مزایای کارمندان خود خواهند کرد. ایران با معضل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ رویاروست. همچنین دفع زباله در بسیاری از نقاط ایران،‌ به ویژه استان‌های شمالی کشور با مشکل جدی رویاروست.

تجمع بازنشستگان شرکت توزیع برق تهران با خواست رفع تبعیض

گروهی از بازنشستگان شرکت توزیع برق تهران صبح دوشنبه ۱۶ اسفند با تجمع در مقابل ساختمان شرکت مدیریت شبکه برق ایران خواستار پرداخت عادلانه ملحقات مزدی خود شدند. بازنشستگان پلاکاردهایی حاوی مطالبات خود به همراه داشتند و می‌گویند شرکت توزیع برق در پرداخت ملحقات مزد مانند پاداش و سایر مزایا تبعیض قایل می‌شود. آن‌ها خواستار دریافتی همسان با بازنشستگان شرکت توانیر شدند.

شاپور احسانی‌راد فعال کارگری زندانی، با دستبند و لباس زندان به بیمارستان منتقل شد

شاپور احسانی راد فعال کارگری زندانی در زندان بزرگ تهران، روز یکشنبه ۱۵ اسفند برای چندمین بار برای مداوای بیماری چشمی با لباس زندان و دستبند به بیمارستان منتقل شد و بدون مداوا به زندان بازگردانده شد. شاپور احسانی راد در اعتراض به عدم موافقت با مرخصی درمانی و عدم معالجه در زندان، اعزام به بیمارستان توسط مسئولان زندان را تحریم کرده است. شاپور احسانی راد بارها در ارتباط با فعالیت در دفاع از حقوق کارگران و بازنشستگان تحت تعثیب قرار گرفته و زندانی شده است. او از بیست ماه پیش زندانی است و مطابق قوانین حکومت اسلامی می‌تواند از آزادی مشروط برخوردار شود. ولی در خواست آزادی مشروط او به دلیل مخالف دادستانی تهران رد شده است. شاپور احسانی راد عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و از فعالان بازنشستگان تامین اجتماعی است. او اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه‌ای پیرامون وضعیت جسمانی شاپور احسانی راد نوشته است مسئولان زندان با مرخصی درمانی این کارگر زندانی موافقت نمی‌کنند و در دو ماه گذشته ۴ بار او را به بیمارستان فارابی اعزام کرده‌اند و «به بهانه‌هایی از جمله عدم امکان پرداخت هزینه توسط خود شاپور با کارت زندان، عدم حضور دکتر معالج و یا به بهانه شلوغی بیمارستان، مأمورین اقدام به باز گرداندن او به زندان کرده‌اند.» اتحادیه آزاد کارگران ایران ادامه بازداشت این کارگر زندانی و برخورد مقامات زندان با او را محکوم کرده و در اشاره به بکتاش آبتین شاعر و نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران که در اثر عدم معالجه در زندان جان خود را از دست داد، نوشته است وضعیت شاپور احسانی راد موید سیاست نهادهای امنیتی و مسیولان زندان در حذف فیزیکی فعالان سیاسی است.

حقوق بهمن‌ماه اعضای هیأت علمی دانشگاه بهشتی به‌دلیل وضع مالی دولت هنوز پرداخت نشده است

سعدالله نصیری قیداری، رئیس دانشگاه بهشتی تهران، دوشنبه ۱۶ اسفند گفت: «حقوق اعضای هیأت علمی از ماه بهمن تا همین الان پرداخت نشده است، دلیل آن هم اختلاف نظری است که ما با سازمان برنامه و بودجه داریم.» او این اختلاف را بر سر قانون همسان‌سازی عنوان کرد و افزود: «ما درک می‌کنیم که وضع در آمدهای دولت خوب نبوده و به‌خاطر تحریم شرایط اقتصادی کشور خوب نیست، ولی از آن طرف موظف به اجرای قانون در هر شرایط هستیم.» به‌گفته نصیری قیداری در برخی دانشگاه‌ها اعتراضاتی وجود داشته است، اما در دانشگاه بهشتی «اساتید بسیار نجیبانه و منطقی عمل کردند». او گفت پیگیر حق و حقوق اساتید است اما هیچ استادی را به اعتراض دعوت نمی‌کند. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) نیز گزارش داده که تأخیر در پرداخت حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران نیز وجود داشته است، اما مسئولان اداری و مالی پاسخی در این زمینه ارائه ندادند.

سازمان ملل: افغانستان بالاترین میزان مرگ‌ومیر مادران در آسیا را دارد

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد دوشنبه ۱۶ اسفند / ۷ مارس در گزارشی اعلام کرد که افغانستان بالاترین میزان مرگ‌ومیر مادران در آسیا را دارد و ۶۳۸ مادر در هر ۱۰۰ هزار ولادت جان‌ خود را در این کشور از دست می‌دهند. این نهاد سازمان ملل گفته است اگر به این وضعیت رسیدگی نشود انتظار می‌رود که آمار مرگ‌ومیر مادران در افغانستان از این هم بیشتر شود. به‌گفته صندوق جمعیت سازمان ملل برای بهبود این وضعیت به ۲۵۰ میلیون دلار نیاز است. مسئولان این نهاد گفته‌اند که بحران موجود در افغانستان به زنان این کشور بیش از همه آسیب رسانده است. هدف از این گزارش، رسیدگی به نیازهای پزشکی مادران باردار و حفاظت از ۹,۳ میلیون شهروند افغانستان از جمله ۲,۲ میلیون زن در سنین بارداری، ۲,۳ نوجوان و ۲۸۹ هزار زن دیگر که در آستانه زایمان هستند، عنوان شده است.

خطیب‌زاده: از چهار دور گفت‌وگو با عربستان سعودی نتایج ملموسی به‌دست نیامده است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت نتایج ملموسی از چهار دور گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی به‌دست نیامده است. او دوشنبه ۱۶ اسفند در نشست رسانه‌ای خود گفت: «گفت‌وگوها در بغداد در فضای خوب و محترمانه در چهار دور گذشته انجام شده و نتایج ملموسی از این گفت‌وگوها تا به امروز به‌دست نیامده و حداقل نتایج کم و محدود بوده است باید در دور پنجم تلاش کنیم از مفاهمه‌ای که در برخی حوزه‌ها داشتیم ترجمان نتیجه بکنیم.» خطیب‌زاده گفت تاریخ برگزاری دور پنجم مذاکرات هنوز قطعی نیست. او درباره سخنان اخیر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی درباره مذاکرات با ایران و رویکرد مثبت نسبت به ایران گفت: «وزیر امور خارجه ایران موضع ایران را بیان کرده و نقطه‌نظرات خودش را در اظهارات اختصاصی گفت. همان‌طور که گفت عربستان یک کشور مهم در جهان اسلام و منطقه است و پرونده‌های اختلافی نباید باعث شود حداقلی از روابط معنادار را با هم داشته باشیم. منتفعان اصلی این روابط مردم منطقه و دو کشور هستند.» بن سلمان، جمعه گذشته در مصاحبه با مجله آتلانتیک ضمن تاکید بر ضرورت دستیابی به یک توافق قوی در مذاکرات احیای برجام گفت کشورش قصد دارد مذاکره با حکومت ایران برای رسیدن به توافق مورد قبول دو کشور را ادامه دهد. او گفت مذاکره مستقیم با ایران به ایجاد یک شرایط خوب و آینده بهتر برای هر دو کشور کمک خواهد کرد.

یک مقام قوه قضائیه «نفوذ» کاترین شکدم، خبرنگار فرانسوی به بیت خامنه‌ای و محافلی در سپاه پاسداران تا تشکیلات رئیسی را تکذیب کرد

یک مقام قوه قضائیه که نام او افشا نشده در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم درباره نفوذ کاترین شکدم، خبرنگار فرانسوی به بیت خامنه‌ای و محافلی در سپاه پاسداران تا تشکیلات ابراهیم رئیسی گفت: «بر اساس بررسی‌های دقیق انجام شده، نامبرده در طول سالیان گذشته ۵ سفر به ایران داشته و در مجموع این ۵ سفر نیز، صرفاً ۱۸ روز در کشورمان اقامت و حضور داشته است که با ادعا‌های مطرح شده هیچ تناسبی ندارد.» شکدم بعد از ازدواج با یک فرد مسلمان یمنی به اسلام شیعه گروید و به ایران سفر کرد. در بین سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ او با خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه و همچنین با بخش انگلیسی پایگاه حفظ و نشر آثار خامنه‌ای همکاری می‌کرد. مقام قوه قضائیه در ادامه مصاحبه با تسنیم گفت: «محافل رسانه‌ای خاص و پنهان طی روز‌های گذشته در مورد این خانم اخباری جعلی و به شدت بی‌ارتباط با واقعیت را منتشر کرده و سعی کرده‌اند یک سناریوی رسانه‌ای، تبلیغاتی و ضداخلاقی را پیش ببرند که بیشتر با شرایط و مناسبات داخلی خودشان تناسب دارد.» او در پایان ادعا کرد: «تمام اسناد و مدارک مربوط به سفر‌های خانم شکدم به ایران و میزان اقامتش در کشورمان مشخص و موجود است و در صورت لزوم رسانه‌ای خواهد شد.» کاترین شکدم بعد از بازگشت به فرانسه در نوامبر ۲۰۲۱ در مقاله‌ای که در روزنامه تایمز آف اسرائیل منتشر کرد نوشت که او هیچگاه مسلمان نشده بوده‌ است و از قوانین شرعی اسلام در مورد زنان منزجر است. او در این مقاله نفوذی بودن خود در ایران را مطرح کرد. در اسفند ۱۴۰۰ یکی از رسانه‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد این خبر را پخش کرد که بلافاصله بعد از آن بسیاری از خبرگزاری‌های ایرانی اقدام به پاک کردن مقالاتی که شکدم نوشته بود کردند. او با پرس‌تی‌وی، خبرگزاری تسنیم، مهرنیوز و تهران‌تایمز نیز همکاری داشته و سال ۹۶ با ابراهیم رئیسی نیز مصاحبه کرده بود. در اسفند ۱۴۰۰ مطالبی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که یدالله جوانی مدیر مسئول نشریه صبح صادق با شکدم رابطه داشته ‌است. جوانی در مصاحبه‌ای این مطلب را تکذیب کرد.

شمخانی می‌گوید ایران به فکر «ابتکاراتی» برای سرعت دادن به مذاکرات وین است

پس از آنکه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تحریم‌های مسکو را با مذاکرات وین درباره احیای برجام مرتبط کرد، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دوشنبه ۷ مارس/ ۱۶ اسفند اعلام کرد ایران در پی «ابتکاراتی» برای تداوم مذاکرات تا حصول نتیجه است. شمخانی در توییتر نوشت: «کنش‌های مثبت و منفی کشورهای حاضر در مذاکرات وین با هدف تأمین منافع انجام می‌شود و قابل درک است. تنها عامل مؤثر بر تعامل ما با ۱+۴ نیز تأمین منافع مردم ایران است. ارزیابی مؤلفه‌های جدید مؤثر بر مذاکرات و اتخاذ ابتکارات مذاکراتی برای سرعت دادن به حصول نتیجه را در دستور کار داریم.» در روزهای اخیر، همه طرف‌های مذاکره‌کننده گفته بودند دستیابی به توافق نزدیک است. در سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، بر سر یک جدول زمانی برای پاسخگویی به ابهامات پادمانی آژانس توافق به عمل آمد. همزمان اما لاوروف اعلام کرد، تحریم‌های غرب علیه روسیه به صورت مانعی در برابر احیای برجام درآمده و غرب باید منافع ملی روسیه را در نظر بگیرد. به‌گفته لاوروف برای این منظور آمریکا باید کتباً ضمانت بدهد که همکاری‌های کامل و آزادانه در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و فنی – نظامی بین روسیه و ایران با هیچ مانعی مواجه نخواهد شد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری روز دوشنبه خود گفت ایران منتظر است از مجاری رسمی دیپلماتیک جزئیات اظهارات لاوروف را بشنود.

از سهمیه بنزین نوروزی خبری نیست

جلیل سالاری، معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی گفت که دولت برنامه‌ای برای تخصیص سهیمه بنزین نوروزی ندارد. او گفت: «در دولت هیچ جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری درباره واریز سهمیه بنزین نوروزی تشکیل نشده و دستوری هم به ما داده نشده است.» پیش‌تر گفته شده بود که تخصیص سهیمه بنزین نوروزی تنها در صورتی رخ می‌دهد که ستاد مقابله با کرونا با انجام سفرهای نوروزی موافقت کند. حال این ستاد هفته گذشته انجام این سفرها را برای افرادی که دو یا سه دوز واکسن زده‌اند بلامانع اعلام کرده است ولی دولت برنامه‌ای برای بنزین سفر اعلام نکرد. اگر امسال هم سهمیه بنزین نوروزی تخصیص نیابد این برای سومین سال متوالی خواهد بود که سفرهای نوروزی برای خانواده‌های ایرانی گران‌تر خواهد شد. در دو سال گذشته دولت به دلیل شرایط کرونا و ممنوعیت سفر، سهیمه بنزین را واریز نکرده بود.