نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حداقل شش فلسطینی در عملیات نظامی اسرائیل در جنین کشته شدند

دست‌کم شش فلسطینی در عملیات نظامی اسرائیل در شهر جنین در شمال کرانه باختری کشته شدند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که ۱۱ نفر دیگر مجروح شده‌اند که دو نفر در خطر مرگ قرار دارند. سخنگوی ارتش اسرائیل این عملیات را تأیید کرد و گفت گزارش‌های مربوط به کشته‌ها و زخمی‌ها بررسی می‌شود. او افزود نیروهای اسرائیلی در اردوگاه پناهندگی جنین به‌دنبال بازداشت مظنونانی بودند که گفته می‌شود در قتل دو اسرائیلی در هفته گذشته در حواره دست داشتند. به‌گفته این سخنگو، ارتش اسرائیل در نابلس مستقر شده است. ارتش اسرائیل در هفته‌های اخیر بارها به سرزمین‌های فلسطینی حمله کرده است. این حملات با روی کار آمدن دولت راست افراطی در اسرائیل تشدید شده است. به‌گزارش آسوشیتدپرس، در سال جاری بیش از ۶۰ فلسطینی کشته شده‌اند. در همین مدت، مهاجمان فلسطینی ۱۴ اسرائیلی را کشته‌اند.

فرمانده کل سپاه هم وارد گود شد: برخورد با عواملی که به دنبال التهاب و ناامنی روانی خانواده‌ها هستند از زمره اولویت‌های سپاه است

در پی سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که گفته بود از نظر او افرادی در حملات شیمیایی به دانش‌آموزان دست دارند و نهادهای امنیتی باید آن‌ها را دستگیر کنند و به اشد مجازات برسانند، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران سه‌شنبه ۱۶ اسفند در پیامی خطاب به سید اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات اعلام کرد که سپاه آماده همکاری «همه‌جانبه» برای تسریع در پیگیری ماجرای مسموم‌سازی دانش‌آموزان است. حسین سلامی نوشت: «برای تسریع در تعقیب جدی ماجرای مسموم‌سازی معصوم‌ترین عناصر جامعه (کودکان) و برخورد با عواملی که با ایجاد التهاب و ناامنی روانی نزد خانواده‌های ایرانی، در پی انتقام و مسأله‌سازی برای کشور هستند، را در زمره اولویت‌های امروز خود، مورد تأکید قرار می‌دهیم.» ساعتی پس از سخنان خامنه‌ای، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی نیز گفته بود حمله به مدارس دخترانه و مسموم‌کردن دانش‌آموزان «از مصادیق روشن افساد فی‌الارض است؛ چنانچه عوامل این اقدام، مشخص، شناسایی و دستگیر شوند، بدون تردید مفسد فی الارض هستند و دستگاه قضایی به پرونده آن‌ها به‌صورت خارج از نوبت و ویژه رسیدگی خواهد کرد». مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور پیش از پیام فرمانده کل سپاه از بازداشت شمار نامشخصی در پنج استان ایران در ارتباط با مسموم‌کردن دختران دانش‌آموز خبر داد.

اعتصاب کارگران پروژه‌ای پتروشیمی گچساران

کارگران پروژه‌ای پتروشیمی گچساران در اعتراض به عدم پرداخت دو ماه حقوق دست از کار کشیدند و در محوطه پتروشیمی تجمع و راهپیمایی کردند. کارگران معترض به واسطه «شرکت تیام صنعت» در پتروشیمی گچساران کار می‌کنند. کلیپی از اعتصاب کارگران در روز ۱۱ اسفند منتشر شده است. کلیپ دیگر مربوط به راهپیمایی کارگران در محوطه شرکت در روز سه شنبه ۱۵ اسفند است. روشن نیست در فاصله ۱۱ تا ۱۵ اسفند هم کارگران در اعتصاب بوده‌اند یا سر کار. یکی از موارد اعتراض کارگران نیز تهدیدات نیروهای انتظامی عنوان شده است.

زهرا رهنورد: انتقام‌جویی از دخترکان به دلیل آن است که حاکمان آن‌ها را بخشی از جنبش اعتراضی زن، زندگی، آزادی می‌دانند

زهرا رهنورد سه‌شنبه ۱۶ اسفند با انتشار بیانیه‌ای به‌مناسبت روز جهانی زن از حصر خانگی، به مسئله مسموم‌کردن زنجیره‌ای دختران دانش‌آموز و دانشجو پرداخت و نوشت: «این انتقام‌جویی از دخترکان معصوم دبستانی و دبیرستانی و ‌دختران دانشجو بدان‌خاطر است که حاکمان آنان را بخشی از جنبش اعتراضی زن، زندگی، آزادی می‌دانند که به‌رهبری زنان برای دادخواهی از مهسا (ژینا) امینی و به‌منظور اعتراض نه فقط به حجاب اجباری، بلکه به هر نوع استبداد و اقتدارگرایی علیه زندگی شخصی و خصوصی آنان آغاز شد.» رهنورد افزود: «دریغ و صدافسوس به این ایام در ایران؛ جایی که در آن دخترکشی به‌عنوان زشت‌ترین و مصیبت‌بارترین سناریوی ضدزن به دست جریان‌های مرتجع و با حمایت حاکمان، یا با سکوت آنان و تظاهرشان به بی‌اطلاعی به صحنه آمده است.» زهرا رهنورد همچنین با بیان این‌که «نیروهای مرتجع از فرط ترس و واهمه از زنان متفکر، آگاه و معترض است که دست به چنین جنایات هولناکی می‌زنند»، نوشت: «حاکمیت اگر همدست این قاتلان و جنایات‌شان نیست باید این افراد را مجازات و تشکیلات و لجستیک‌شان را منهدم کند، در غیر این صورت…»

«بیش از نیمی از جمعیت تهران مستأجر هستند و مردم با افزایش قیمت مسکن از تهران خارج می‌شوند»

مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران سه‌شنبه ۱۶ اسفند گفت: «بیش از ۵۰ درصد جمعیت تهران مستأجر هستند. شهروندان از بالای شهر به پایین شهر نقل مکان می‌کنند و در نهایت دهک متوسط جامعه در جریان روند افزایش قیمت مسکن در حال خروج از شهرند. مردم به جهت این روند افزایشی قیمت‌ها از تهران به حواشی شهر رانده می‌شوند.» هدایت با بیان این‌که «برای ایمن‌ شدن تهران نیاز به یک میلیون ساخت‌وساز مسکن استطاعت‌پذیر است» از فروش متری مسکن در بورس کالا دفاع کرد و افزود: «افراد سرمایه‌های کلان برای خرید مسکن ندارند و با فروش متری مسکن می‌توانند در بازه‌های زمانی و به تدریج در این فرایند شرکت کنند.» او خواهان رفع مشکلات طرح فروش متری مسکن و همکاری بخش خصوصی و شهرداری شد و گفت: «در این طرح از پروژه‌هایی استفاده می‌کنیم که از مرحله صدور پروانه و فوندانسیون عبور کرده باشد. همچنین روزانه از روند پیشرفت پروژه‌ها، گزارشی به مالکان داده می‌شود.» قرار است لایحه فروش متری مسکن به‌زودی به شورای شهر تهران ارائه شود. این لایحه در جلسه بعدی کارگروه هم‌اندیشی مسکن پایتخت نیز بررسی خواهد شد.

بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز بار دیگر در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تجمع اعتراضی زدند

بازنشستگان تأمین اجتماعی سه‌شنبه ۱۶ اسفند در اعتراض به شرایط بد معیشتی تجمع کردند. کانال تلگرام «اتحادیه آزاد کارگران ایران» با انتشار ویدئویی گزارش کرده است که امروز سه‌شنبه جمعی از بازنشستگان تأمین اجتماعی در اعتراض به عدم رسیدگی به خواست و مطالباتشان در مقابل ساختمان اداره کل تأمین اجتماعی خوزستان در اهواز با در دست داشتن نوشته‌هایی با مضمون «افزایش مستمری طبق نرخ تورم»، «درمان رایگان حق مسلم ماست»، «همسان‌سازی صحیح حق مسلم ماست» و «مصوبات شورا، اجرا باید گردد» دست به راهپیمایی و تجمع اعتراضی زدند. در این تجمع اعتراضی، بازنشستگان شعار دادند: «مشکل بازنشسته تا کی باید حل بشه» و دشمن ما همین جاست دروغ میگن آمریکاست». بازنشستگان تأمین اجتماعی روز یکشنبه هم در سلسله اعتراضات خود دست‌کم در چند شهر از جمله اهواز، شوش و کرمانشاه با در دست داشتن پلاکارد و سر دادن شعارهای اعتراضی مقابل ساختمان تأمین اجتماعی تجمع کردند. آن‌ها در سال‌های اخیر حضور ثابتی در جنبش‌های اعتراضی صنفی در ایران داشته‌اند. بازنشستگان تأمین اجتماعی مدت‌هاست در اعتراض به شرایط بد معیشتی، تورم افسار گسیخته و عدم رسیدگی به خواسته‌ها و مطالبات‌شان مقابل اداره کل تأمین اجتماعی اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی می‌کنند، اما تا این لحظه به هیچ کدام از خواسته‌های این قشر از سوی دولت توجهی نشده است. در هفته‌های گذشته بحران سقوط ارزش ریال در برابر دلار، تورم لجام‌گسیخته و گرانی کالاهای اساسی و دیگر کالاها به نارضایتی عمیق در میان گروه‌های کم‌درآمد و حداقل‌بگیر از جمله کارگران، معلمان و بازنشستگان دامن زده است.

در اثر حوادث ناشی از کار یک نصاب آسانسور جان باخت، چهار کارگر معدن مصدوم شدند

یک کارگر نصاب آسانسور در اصفهان دوشنبه ۱۵ اسفند هنگام کار جان خود را از دست داد و چهار کارگر در اثر انفجار معدن البرز شرقی مصدوم و راهی بیمارستان شدند. به نوشته خبرگزاری دولتی ایلنا، کارگر نصاب آسانسور در یک مجتمع مسکونی در خیابان خمینی اصفهان در انتهای چاهک آسانسور مشغول کار بود که کابین آسانسور از ارتفاع رها شد و روی کارگر سقوط کرد. بنا بر این خبر، کارگر نصاب آسانسور درجا جان باخته است. روز دوشنبه چهار کارگر معدن هم در حادثه انفجار در تونل رزمجای مرکزی معدن زغالسنگ طزره در شمال شرقی شهرستان دامغان دچار سوختگی شدند و به بیمارستان انتقال یافتند. خبرگزاری دولتی ایلنا نوشته است معدن در اختیار بخش خصوصی است و حدود ۱۲۰ کارگر در آن به کار اشتغال دارند.

معاون امنیتی وزارت کشور: تعدادی از کسانی که در مسمومیت‌ها دست‌ داشته‌اند دستگیر شدند اما تعدادی را چون «معاند» نبودند فقط ارشاد کردیم

ساعاتی پس از این‌که ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد «همه دستگاه‌ها مشغول بررسی موضوع مسمومیت دانش‌آموزان هستند» اما «هنوز کسی در این زمینه بازداشت نشده است»، مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور از بازداشت تعداد نامشخصی در پنج استان ایران در ارتباط با مسموم‌کردن دختران دانش‌آموز خبر داد. خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) سه‌شنبه ۱۶ اسفند/۷ مارس به نقل از این مقام امنیتی نوشت: «براساس اقدامات اطلاعاتی و تحقیقاتی دستگاه‌های اطلاعاتی کشور، تعدادی از افراد در پنج استان کشور شناسایی و دستگیر شدند و مشغول تحقیق و بررسی کامل هستیم. نتایج تکمیلی به اطلاع خواهد رسید». معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور بدون اشاره به نام استان‌ها افزود برخی افراد تنها چون «معاند» نبودند تنها ارشاد شده‌اند. او گفت: «برخی موارد که جنبه غیرمعاندانه داشته هم به دست آمده و افراد مرتبط ارشاد شدند.» حمله به مدارس و خوابگاه‌های دختران و در موارد معدودی پسران که از اوایل آذر آغاز شد و در روزهای گذشته به بالاترین حد خود رسید، صدها دختر دانش‌آموز را روانه بیمارستان‌ها کرد. برخی از آن‌ها با آسیب‌های بلندمدت عصبی و تنفسی مواجه شده‌اند. به تأیید کارشناسان پزشکی این حمله‌ها با گازهای ترکیبی که در دسترس عمومی قرار ندارند و برای برانگیختن واکنش روانی صورت گرفته است. وزارت بهداشت هم پیشتر عامدانه بودن این حملات به قصد بستن در مدارس دخترانه را تأیید کرد. در حالی که رسانه‌ها و مسئولان حکومت ایران مسموم‌کردن عامدانه دانش‌آموزان را «هراس جمعی» و «تلقین» یا «شیطنت» القا کرده و آن‌را به دشمنان نسبت داده‌اند، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه به مسمومیت دانش‌آموزان با گازهای سمی اذعان کرد و خواستار برخورد با عوامل آن شد. به‌باور بسیاری از منتقدان این حملات دست‌کم بدون چراغ سبز از سوی مقام‌های ارشد و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ممکن نبوده است.

بهاالدین ملکی، معلم بازنشسته به‌دست نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شد

بازداشت و سرکوب هدف‌مند معلمان صبح سه‌شنبه ۱۶ اسفند در جریان برگزاری تجمع اعتراضی معلمان نسبت به حملات شیمیایی به مدارس دخترانه ادامه داشت. بنا بر گزارش آژانس خبررسانی «کُردپا» روز ۱۶ اسفند، نیروهای امنیتی بهاالدین ملکی، معلم بازنشسته، اهل سنندج را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند. تا این لحظه از وضعیت این معلم بازنشسته اطلاع دقیقی در دست نیست. هم‌چنین صبح سه‌شنبه نیروهای سرکوبگر حکومت در پاسخ به تجمع معلمان مقابل اداره آموزش و پرورش سنندج از گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای استفاده کردند و معلمان معترض به وضعیت کنونی را مورد حمله قرار دادند. بر بنیاد این گزارش تا این لحظه دست‌کم دو معلم در سنندج بر اثر شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای زخمی شدند. قرار بود پیش‌تر تجمع معلمان در اعتراض به وضعیت ناامن مدارس و تداوم حملات شیمیایی به دختران دانش‌آموز، در محوطه اداره آموزش و پرورش سنندج برگزار شود، اما به دلیل بسته بودن درب اداره آموزش و پرورش در خیابان «اکباتان» سنندج برگزار شد.

ده‌ها تن از فعالان و اندیشمندان چپ‌گرا از جمله آنتونیو نگری و مایکل هارت و طارق علی با امضای فراخوانی از تشکیل کمیته‌‌های صدای انقلاب ایران حمایت کردند

ده‌ها تن از فعالان، دانشگاهیان، متفکران، نشریه‌ها و سازمان‌های چپ‌گرا از سراسر جهان با امضای فراخوانی که در داخل ایران تدوین و منتشر شده است، از تشکیل کمیته‌هایی برای انعکاس و بالابردن صدای انقلاب ایران حمایت کردند. این فراخوان نیروهای مترقی و انقلابی را به اتحاد و تشکیل سازمان‌های طراز انقلاب «زن، زندگی، آزادی» دعوت کرده است. در این فراخوان آمده است:‌ «بی‌شک نیروهای انقلابی برای ایجاد اثرات بیشتر و نیرومندتر نیازمند وحدت‌اند. اما نه وحدت با هر کسی و هر چیزی. درست به همان اندازه که طلب یاری از ابرقدرت‌های جهانی برای دخالت در روند انقلابی خط قرمزی است که نمی‌توان به توجیه و عادی‌سازی عبور از آن پرداخت، اتحاد با نیروهای فاشیست، نژادپرست و شووینیست عملی کاملاً نامشروع، نامقبول و ضدانقلابی است. چراکه به‌یقین نمی‌توان به هدف والای دموکراسی و برابری با هر وسیله‌ای و با طی کردن هر مسیری دست یافت. «وحدت کلمه» به عوض تقویت نیروی انقلاب ما را از تکثر و پتانسیل‌های فراوان انقلاب محروم می‌کند. بدیل ما وحدت در عین کثرت است. وحدتی که به زنان، ملیت‌های غیرفارس، طبقات فرودست، جوانان، اقلیت‌های جنسی، طردشدگان و به‌حساب‌نیامدگان امکان می‌دهد تا صدایشان را با بلندترین فرکانس ممکن به گوش یکدیگر و همگان برسانند. اگر ما برای «زن، زندگی، آزادی» به پا خاسته‌ایم، باید از رهگذر همین طردشدگان نظم موجود به سوی ساختن نظمی جدید حرکت کنیم و نه ذیل شعارهای مشترک فاشیست‌های حاکم و نئوفاشیست‌های اوپوزسیونی که مردسالاری، قداست خاک، و آبادی و رفاه طبقۀ خودشان را نعره می‌زنند.» نویسندگان و امضاءکنندگان که نام اندیشمندانی چون مایکل هارت، فیلسوف آمریکایی و آنتونیو نگری، فیلسوف ایتالیایی در میان آن‌ها به چشم می‌خورد، با تأکید بر لزوم «سرنگونی رادیکال تمامی اشکال سلطه»، از نیروهای انقلابی خواسته‌اند «سازمانی انقلابی که در تک تک اقدامات و فعالیت‌هایش تجسمی است از انقلاب در حال تکوین و جامعۀ دموکراتیک و برابر آینده» تشکیل دهند. زیرا به گفته آن‌ها «نیروهای مبارزی که خود را متشکل ساخته باشند، خود انقلاب در حال وقوع‌اند. [...] در چنین مبارزه‌ای، انقلابیون چیزی را نابود نخواهند کرد مگر ساختارهای گوناگون بندگی و ستمگری، اما به عوض جهان، جامعه و فردایی خواهند ساخت استوار بر آزادی و برابری.»

پدر سامان صیدی (یاسین) از نقض حکم اعدام او خبر داد

تیمور صیدی، پدر سامان صیدی (یاسین) با انتشار یک استوری در اینستاگرام نقض حکم اعدام این رپر کرمانشاهی را تأیید کرد. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در دادگاهی که گفته می‌شود مستندات آن از طریق شکنجه و اعترافات اجباری به‌دست آمده، این هنرمند معترض را به اعدام محکوم کرده است. پیشتر آژانس خبررسانی «کُردپا» به نقل از یک منبع مطلع نوشته بود که فرجام خواهی این زندانی توسط دیوان عالی کشور پذیرفته شده و حکم اعدام او به خاطر «نقص تحقیقات» نقض شده است. دیوان عالی کشور هم در رابطه با پرونده سامان یاسین اعلام کرده بود: «با عنایت به نواقص تحقیقاتی و مستنداٌ به بند ۲ شق ب ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری پرونده نامبرده جهت رسیدگی مجدد به همان دادگاه ارجاع شده است.» سامان یاسین دهم مهر سال جاری در میانه اعتراضات سراسری در تهران بازداشت شد. شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی او را به اتهام محاربه به اعدام محکوم کرد. سامان یاسین در این دادگاه به «محاربه از طریق کشیدن کلت کمری و شلیک ۳ تیر» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» متهم شد. در تصاویری که از دادگاه او منتشر شده سامان یاسین در دفاع از خود مقابل قاضی صلواتی می‌گوید که تنها دارای یک تفنگ بادی بوده و داشتن ۱۱ سابقه کیفری را رد می‌کند. در پی صدور این حکم او از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. شبکه حقوق بشر کردستان پیش از آن از شکنجه شدید سامان یاسین، خبر داده و نوشته بود که ماموران امنیتی او را برای اعتراف اجباری با «نگهداری به مدت سه روز در یک محل بسیار سرد، ضرب و شتم شدید و پرتاب از ارتفاع به پایین» شکنجه کرده‌اند و او هم زیر فشار این شکنجه‌ها به «اعتراف اجباری» تن داده است. این زندانی کُرد ۲۹ آذر به‌دلیل شرایط سخت نگهداری در سالن ۳۱ اندرزگاه ۱۰ زندان رجایی‌شهر کرج از طریق خوردن قرص اقدام به خودکشی کرده بود.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی جان دو زندانی دیگر را از طریق حکم اعدام گرفت

بنا به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، بامداد دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱، حکم اعدام دو زندانی که پیش‌تر به اتهامات مربوط به مواد «مخدر به اعدام» محکوم شده بودند، در زندان پارسیلون خرم‌آباد به اجرا درآمد. هویت این دو زندانی سهراب سوری لکلی و آیت علی یاری اعلام شده است. اجرای حکم این دو زندانی در حالی صورت می‌گیرد که دستگاه قضایی حکومت ایران در ماه‌های اخیر اجرای احکام اعدام زندانیان را شدت بخشیده است. به نوشته شبکه حقوق بشر کردستان، سهراب سوری سلکی، ۳۶ ساله و پدر دو فرزند پیشتر در اسفند ۹۸ به همراه ۲۰ زندانی دیگر موفق به فرار از زندان پارسیلون شده بود، اما پس از چند ماه مجدداً بازداشت شد. در ۱۲ روز گذشته این دست‌کم هفتمین زندانی‌ای است که در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند. تاکنون مقامات و رسانه‌های دولتی در این خصوص واکنشی نشان نداده‌اند. پیش‌تر سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ از اجرای حکم یک زندانی به نام قربان قربانپور به اتهام «قتل عمد» در زندان مرکزی رشت در سحرگاه پنج‌شنبه ۱۱ اسفند‌ماه ۱۴۰۱، خبر داده بود. هم‌چنین پنج‌شنبه چهارم اسفندماه نیز حکم اعدام دو زندانی به‌نام‌های حسن عباسی و علی رضایی که با اتهام مشابه به قصاص نفس محکوم شده بودند، در این زندان به اجرا درآمد. سازمان حقوق بشر ایران در گزارش جداگانه‌ای از اجرای حکم اعدام یک زندانی دیگر در سحرگاه چهارشنبه ۱۰ اسفندماه در زندان مرکزی همدان هم خبر داده بود. بنا بر این گزارش این زندانی که هویتش محمد دوستی‌نژاد، ۲۹ ساله و اهل هرسین احراز شده، پیش‌تر با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود. پیش‌ از این آژانس خبری کُردپا در همین ارتباط خبر داده بود که صبح روز سه‌شنبه نهم اسفندماه، حکم اعدام یک زندانی به نام کیومرث صادق‌پور اهل شهر کرند غرب که پیش‌تر با اتهام مشابه به اعدام محکوم شده بود، در زندان دیزل آباد کرمانشاه به اجرا درآمده است. دستگاه قضایی حکومت ایران در حالی کماکان از طریق اجرای حکم اعدام جان شهروندان را می‌گیرد که صبح دوشنبه ۱۵ اسفند مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه از صدور حکم اعدام برای شش زندانی سیاسی عرب اهوازی خبر داد. بنا بر گزارش قوه قضاییه جمهوری اسلامی علی مجدم، محمدرضا مقدم، معین خنفری، حبیب دریس، عدنان غیبشاوی و سالم موسوی به دلیل عضویت در «شاخه نظامی حرکه النضال» و «مشارکت در عملیات تروریستی» محاکمه و به اعدام محکوم شده‌اند. طبق گزارش سازمان حقوق بشر ایران، طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲۵۱ نفر از جمله ۶ زن و ۶۷ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند. این تعداد اعدام ثبت‌شده، رشد شدیدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور می‌گوید هنوز کسی در ارتباط با مسمومیت دانش‌آموزان دستگیر نشده است

ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور سه‌شنبه ۱۶ اسفند در مورد مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان گفت «همه دستگاه‌ها مشغول بررسی موضوع هستند» اما «هنوز کسی در این زمینه بازداشت نشده است». خداییان همچنین گفت: «هنوز نمی‌توان گفت در ماجرا دستگاهی ترک فعل کرده و باید منتظر نتایج بررسی‌ها و آزمایش‌های شد.» با وجود گذشت سه ماه از پدیده مسموم کردن دانش‌آموزان در ایران، مسئولان حکومتی هنوز اقدام روشنی در این‌باره انجام نداده‌اند. آن‌ها در روزهای اخیر یک به یک وارد صحنه می‌شوند و هرگونه حمله شیمیایی به مدارس را رد می‌کنند.

۴۱ دانش‌آموز در زاهدان مسموم شدند

رئیس اورژانس و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرد که صبح سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۴۱ دانش‌آموز یک مدرسه در زاهدان با علائمی مانند حالت تهوع و درد شکم با پنج آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس به مراکز درمانی منتقل شدند. او گفت «در حال حاضر حال عمومی دانش‌آموزان مساعد است». خبرهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که به دو مدرسه دخترانه ابتدایی مهدیه در بلوار کشاورز و مدرسه متوسطه دوم قریشی در خیابان فاضلی زاهدان حمله شیمیایی شده است. در حالی‌که مسمومیت دانش‌آموزان در شهرهای مختلف همچنان ادامه دارد مسئولان حکومتی هرگونه استفاده از مواد سمی و شیمیایی در حمله به مدارس، به‌ویژه مدارس دخترانه را رد می‌کنند و می‌گویند از «مواد محرک» استفاده شده و این مواد نیز از یک نوع نیست و باید مورد بررسی قرار گیرد. مردم اعتماد خود به مسئولان را از دست داده‌اند.

یک عضو کمیته بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان استفاده از ماده سمی در مدارس را منتفی دانست

مصطفی قانعی، دبیر علمی کمیته بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان، وجود ماده سمی در جریان مسمومیت دانش‌آموزان را منتفی دانست. در حالی‌که مقام‌های جمهوری اسلامی پس از گذشت سه ماه در این مورد شفاف‌سازی نکرده بودند، قانعی در گفت‌وگوی ویژه با بخش خبر تلویزیون حکومتی ایران استفاده از واژه «مسمومیت» را درست ندانست و گفت: «از همان ابتدا مشخص شد با یک ماده محرک مواجه هستیم» و «حدود ۵ درصد دانش‌آموزان در معرض ماده محرک قرار گرفته‌اند». او با تأکید بر این‌که «ما با یک ماده محرک روبه‌رو هستیم، نه یک ماده شیمیایی»، افزود: «ماده محرک، طیف وسیعی است که در خون اثرگذار است.» روشن نیست که چرا دبیر علمی کمیته بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان که می‌گوید از همان ابتدا معلوم بود از ماده محرک استفاده شده، «از همان ابتدا» این موضوع را با افکار عمومی در میان نگذاشت. روز گذشته، دوشنبه ۱۵ اسفند، دست‌کم بیش از ۱۲۰ مدرسه در ۲۵ استان از جمله کردستان، فارس، تهران، لرستان، اصفهان و کرمان هدف حملات شیمیایی قرار گرفتند. وزارت بهداشت نیز روز گذشته در بیانیه‌ای در مورد مسموم کردن دانش‌آموزان ایران اعلام کرد که «تا این لحظه وجود مواد سمی و خطرناک در هیچ‌یک از دانش‌آموزان مراجعه‌کننده به مراکز درمانی یافت نشده است». این در حالی است که روز دوشنبه، ۲۰ نفر از وکیلان، حقوق‌دانان و مدافعان حقوق بشر ایرانی در بیانیه‌ای از ضرورت تشکیل یک کمیته‌ مستقل و مشترک با حضور نمایندگان سازمان بهداشت جهانی، یونیسف، یونسکو و صلیب سرخ جهانی برای سفر به ایران و تحقیق و اقدام فوری در مورد مسموم کردن دانش‌آموزان شدند.

آغاز اعتصاب سراسری دیگر در فرانسه علیه اصلاحات در قوانین بازنشستگی

از صبح سه‌شنبه ۱۶ اسفند / ۷ مارس یک اعتصاب سراسری دیگر در فرانسه علیه اصلاحات دولتی در قوانین بازنشستگی آغاز شد. CGT، بزرگترین اتحادیه کارگری فرانسه اعلام کرد که خروجی تمام پالایشگاه‌ها در فرانسه مسدود شده است و در نتیجه تحویل سوخت انجام نمی‌شود. گفته می‌شود در شرکت توتال، بیش از ۶۰ درصد از کارکنان کار خود را متوقف کرده‌اند. حمل و نقل عمومی محلی نیز بار دیگر تحت تأثیر این اعتصاب سراسری قرار گرفته است. ایرفرانس تخمین می‌زند که حدود یک پنجم پروازهای مسافت‌های کوتاه و متوسط این شرکت هواپیمایی لغو شود. اتحادیه‌های اصلی معلمان نیز خواهان اعتصاب معلمان شده‌اند. دلیل اصلی اعتراضات طرح دولت فرانسه برای افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۴ سال، تا سال ۲۰۳۰ است. پیش‌نویس این طرح در حال حاضر در مجلس سنا در حال بررسی است.

رسانه‌های حکومتی سوریه از حمله اسرائیل به فرودگاه حلب خبر دادند

خبرگزاری رسمی سوریه، از حمله هوایی اسرائیل به فرودگاه حلب خبر داد. بر اساس این گزارش در این حمله باند فرودگاه آسیب دید و از دسترس خارج شد. خبرگزاری سانا اعلام کرد این حملات موشکی بامداد سه‌شنبه ۷ مارس/۱۶ اسفند انجام شد. هنوز مشخص نیست که آیا این حملات تلفات جانی هم در پی داشته است یا خیر. مقامات اسرائیلی در این‌باره سکوت کرده‌اند. اورشلیم پست احتمال داده است که در حمله بامداد سه‌شنبه پایگاه شبه‌نظامیان نزدیک به ایران در حوالی فرودگاه حلب نیز هدف قرار گرفته است. شهر جنگ‌زده حلب در جریان زلزله سهمگین ماه گذشته که جنوب ترکیه و شمال غرب سوریه را لرزاند، به شدت آسیب دید. از آن زمان برخی از کشورها محموله‌های ارسالی خود برای کمک به زلزله‌زدگان را به فرودگاه حلب ارسال می‌کنند. شبه‌نظامیان نزدیک به ایران اکنون در مناطق وسیعی از شرق، جنوب و شمال غربی سوریه و در اطراف دمشق مستقر هستند و این مناطق را تحت کنترل خود دارند.

اعلام جرم دادستانی تهران علیه مدیر مسئولان هم‌میهن، رویداد ۲۴، شرق و آذر منصوری، صادق زیباکلام و رضا کیانیان

علی صالحی، دادستان تهران اعلام کرد علیه مدیران مسئول رسانه‌های هم‌میهن، رویداد ۲۴ و شرق و همچنین اشخاصی از جمله آذر منصوری، صادق زیبا کلام و رضا کیانیان به دلیل نوشته‌هایشان درباره حملات شیمیایی به دانش‌آموزان اعلام جرم کرده و برای آنان پرونده تشکیل داده است. روز گذشته محسن اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه گفته بود «کسانی که همراه با دشمن التهاب آفرینی می‌کنند احضار می شوند» و «اگر مطلبی بدون استناد بیان شده که بر دلهره جامعه بیافزاید نباید از آنان گذشت.» به گفته اژه‌ای در هر استانی برای احضار کسانی‌که درباره مسمومیت دانش‌آموزان مطالبی می‌نویسند، شعبه‌ای دایر می‌شود. دادستان تهران همچنین درباره اقدامات انجام شده برای کشف علت مسمومیت‌ها و عوامل دخیل در این حوادث صرفا به این گفته بسنده کرد که «دستگاه‌های نظامی، انتظامی، امنیتی و قضایی کشور به صورت جدی و شبانه روزی در حال بررسی موضوع هستند.» به گزارش محمدحسن آصفری، عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس شورای اسلامی، تا ۱۵ اسفند بیش از پنج هزار دانش‌آموز در ۲۵ استان و حدود ۲۳۰ مدرسه هدف حملات شیمیایی تروریستی قرار گرفته‌اند. عامل این رخداد مشخص نیست. در اعتراض به این حملات، در شهرهایی چون تهران، اصفهان، کرمانشاه و اردبیل تجمعات اعتراضی برگزار و شعارهایی چون «مرگ بر حکومت بچه‌کُش» سر داده شده‌ است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در ۱۵ اسفند خواستار مجازات عوامل این حملات شد. کمیته علمی وزارت بهداشت به‌کارگیری یک «ماده محرک تحریک‌کنندهٔ عمدتا استنشاقی» را در این مسمومیت‌ها تایید کرده است.