ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه عالی استرالیا محکومیت یک کاردینال عالی‌رتبه را که به جرم ارتکاب تجاوز جنسی و آزار کودکان در زندان بود، لغو کرد و رای به آزادی و تبرئه او داد

دادگاه عالی استرالیا سه شنبه هفتم آپریل محکومیت کاردینال جرج پل را که به جرم ارتکاب تجاوز جنسی و آزار کودکان در زندان بود، لغو کرد و رای به آزادی و تبرئه او داد. جرج پل پیشتر سمت مشاور ارشد پاپ و خزانه‌دار واتیکان را برعهده داشت و از او به عنوان جانشین احتمالی پاپ فرانسیس نام برده شده بود. او به آزار دو پسر بچه در گروه کر کلیسای جامع سنت پاتریک در دهه ۱۹۹۰ (هنگامی که او اسقف اعظم ملبورن بود) متهم است. هیئت منصفه دادگاه در دسامبر ۲۰۱۸ او را به همین اتهامات، درمورد یک فقره تجاوز جنسی به یک کودک زیر ۱۶ سال و چهار فقره «اقدام به اعمال ناشایست» گناهکار اعلام کرده بود. دادگاه جرج پل را به ۶ سال زندان محکوم کرده بود اما با رای دادگاه عالی او از زندان آزاد شده است.

سید #مقتدی_صدر: برای رفع بلای #کرونا پیش از نماز ۳۰ دقیقه به سجده بروید و با گریه رفع این مصیبت را از خدا طلب کنید

سید مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه در عراق و رهبر جریان صدر با انتشار توئیتی اعلام کرد که در ارتباط با شیوع ویروس کرونا، در مکان خاصی در نجف اقدام به برگزاری نماز جمعه خواهد کرد. او در این توئیت نوشت: «امروز من ملزم هستم تا شما را در جریان امری قرار دهم که برای رفع بلا باید اجرایی شود، این امر شامل همه افراد در سراسر جهان و باورمندان به وجود خداوند تعالی می‌شود. ‌ای مردم شما ملزم به این امر هستید و در این‌باره به هیچ عنوان کوتاهی نکنید، شما باید بعد از اقامه نماز جمعه و پیش از نماز عصر به مدت ۳۰ دقیقه به سجده رفته و با گریه و توسل به درگاه خداوند، رفع این مصیبت را مسئلت کنید.» پیش از این آیت‌الله علی سیستانی مرجع دینی شیعه در عراق به‌دلیل شیوع کرونا برگزاری نماز جمعه را منع کرده است. طبق آخرین آمار رسمی، در عراق تاکنون یک هزار و ۱۲۲ نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و ۶۵ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

#کیومرث_مرزبان،‌ طنزنویس و روزنامه‌نگار از زندان به مرخصی آمد

در پی گسترش بحران کرونا در زندان‌های ایران کیومرث مرزبان، طنزنویس و روزنامه‌نگار،‌ به طور موقت به مرخصی آمد.فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، اعلام کرد که کیومرث مرزبان روز سه‌شنبه ۱۹ فروردین‌ پس از گذشت حدود ۲۰‌ ماه از دوران محکومیتش، به مرخصی اعزام شد. مرزبان پس از آزادی از زندان اوین مستقیم به دیدار وکیل خود محمدحسین آقاسی، رفت. او به‌شکل قانونی می‌بایست قبل از نوروز به مرخصی می‌آمد اما این امر با تأخیر انجام گرفت. مأموران اطلاعات سپاه پاسداران کیومرث مرزبان را یک سال پس از بازگشتش به ایران چهارم شهریورماه ۹۷ بازداشت کردند. او در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، با چند اتهام از جمله اتهام «ارتباط با دولت متخاصم» در مجموع به ۲۳ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد که در صورت تأیید این حکم در دادگاه تجدیدنظر با توجه به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۱۱ سال آن قابل اجرا خواهد بود. محمدحسین آقاسی ۵ آذر ۱۳۹۸ از مورد عفو قرار گرفتن پنج سال از ۱۱ سال حبس کیومرث مرزبان خبر داد. کیومرث مرزبان در سال ۱۳۹۶ برای دیدار با خانواده خود به ایران رفته بود و پس از آن سفری به خارج از ایران نداشت. به گفته منابع نزدیک به خانواده این نویسنده، به‌رغم شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر سفر او به کشور آمریکا، این زندانی در طول زندگی خود هیچ‌گاه به آمریکا سفر نکرده است.

#مجلس با طرح سه فوریتی #قرنطینه کشور مخالفت کرد

نمایندگان مجلس در نشست علنی سه‌شنبه ۱۹ فروردین خود با طرح سه فوریتی قرنطینه یک ماهه کشور مخالفت کردند. علی ادیانی سه فوریتی این طرح را مغایر چهار اصل قانون اساسی عنوان کرد و گفت: «طبق اصل ۷۹ قانون اساسی دولت باید در این باره لایحه دهد و مجلس آن را تصویب کند. علاوه بر این طبق اصل ۷۵ قانون اساسی طرح نمایندگان نمی‌تواند موجب افزایش هزینه یا کاهش هزینه برای دولت شود. پیش از این آقا (رهبری) نامه مکتوبی نوشتند و گفتند هر گونه تصمیم درباره بنزین با نظر شورای امنیت ملی صورت می‌گیرد. اگر در این باره تمشیت نشود امنیت ملی را مخدوش می‌کند.» ادیانی افزود: «این طرح همچنین با اصل ۱۷۶ مغایر است. چرا که بر اساس آن تعطیلی حد و حصر قائل شدن و محدود کردن حقوق شهروندی جزو اختیارات شورای عالی امنیت ملی است.» مسعود پزشکیان که ریاست نشست مجلس را برعهده داشت این اخطار را وارد دانست و گفت: «به نظرم این طرح از نظر قانونی اشکال داشته و ما نباید آن را می‌پذیرفتیم.» در ادامه طرح سه فوریتی قرنطینه یک ماهه کشور با رأی نمایندگان مجلس از دستور کار مجلس خارج شد. گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این طرح را آماده کرده بودند. براساس این طرح پس از «قرنطینه کامل کل کشور»، مایحتاج دهک‌های پایین جامعه و «واریز حقوق کامل دو ماهه برای تمامی آن‌ها به‌صورت پیش‌تراکنش» باید تأمین می‌شد و «واریز کمک‌معیشتی دو ماه پیشِ رو برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که استثنائاً در این دو ماه باید این مبلغ دو برابر شرایط عادی باشد» در نظر گرفته شده بود.

برای نخستین بار پس از نامگذاری روز ارتش در سال ۵۸، رژه سراسری روز #ارتش به دلیل شیوع ویروس #کرونا برگزار نمی‌شود

برای نخستین بار پس از نامگذاری روز ارتش در ۲۹ فروردین سال ۵۸، رژه سراسری نیروهای مسلح در روز ارتش، به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برگزار نمی‌شود. حبیب‌الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش سه‌شنبه ۱۹ فروردین اعلام کرد به‌خاطر شرایط ویژه ناشی از شیوع کرونا، «رژه خدمت» با شعار «مدافعان وطن، یاوران سلامت» در سراسر ایران جایگزین رژه سراسری یگان‌های ارتش در سال ۱۳۹۹ خواهد شد. رئیس ستاد ارتش گفت این تصمیم با توجه به شرایط ویژه و گسترش ویروس کرونا در کشور و «بنابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و بنابر تدبیر فرمانده کل ارتش و هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح و تصویب رهبر» جمهوری اسلامی انجام شده است که براساس آن قرار است ارتش به از ۲۰ فروردین برای «ضد عفونی کردن محله‌ها، توزیع بسته‌های بهداشتی در مناطق محروم و اختصاص تخت‌های بیمارستانی و امکانات بهداشتی بیشتر» اقدام کند.

جزئیات طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» در ایران و آغاز برخی فعالیت‌های اقتصادی اعلام شد

کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مبارزه با کرونا در اطلاعیه‌ای جزئیات طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» را که از ۲۳ فروردین در استان‌های ایران و از ۳۰ فروردین در تهران اجرا می‌شود، اعلام کرد. در این اطلاعیه ضمن تأکید بر ادامه «فاصله‌گذاری اجتماعی» (فیزیکی) گفته‌شده که «فاصله‌گذاری هوشمند» ادامه طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» (فیزیکی) است که در این مرحله، صرفاً مشاغل «غیر پُرریسک» همراه با التزام به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز فعالیت پیدا می‌کنند. در اطلاعیه با بیان‌این‌که سیاست کلی ستاد ملی مقابله با کرونا، همچنان استمرار اصل «در خانه بمانیم» است، گفته‌شده که بخش‌های تولیدی - اصناف و مشاغل مشخص‌شده در طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» با اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی وزارت بهداشت امکان فعالیت کسب و کار خواهند داشت و این دستورالعمل‌ها در روزهای آینده در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. همچنین کلیه صنوف موظف به ثبت نام و اخذ تعهد از صاحبان کارگاه‌ها و صنوف در سایت وزارت بهداشت خواهند بود و پس از دریافت کد، مجوز فعالیت آن‌ها صادر خواهد شد. مراکز اداری نیز از ۲۳ فروردین با رعایت اصول بهداشتی، به جای یک سوم، با دو سوم کارمندان خود فعال خواهند شد و ساعت کاری از ۷ صبح تا ۱۴ خواهد بود. همچنین با اجرای این طرح، تعطیلی‌های پایه، شامل تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، مراکز فرهنگی، هنری، مشاغل پرریسک و... همچنین ممنوعیت ترددهای بین استانی، تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد یافت.

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۳۸۷۲ نفر، مبتلایان ۶۲۵۸۹ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر سه‌شنبه ۱۹ فروردین آخرین آمار رسمی در مورد شیوع کروناویروس در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۱۳۳ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۳۸۷۲ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (دو‌شنبه) تا ظهر امروز (سه‌شنبه)، ۲۰۸۹ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۶۲۵۸۹ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۲۷۰۳۹ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. ۳۹۸۷ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

مدیران عامل بانک‌ها در ایران توافق کردند #سود_بانکی دو نرخی شود #بانک_مرکزی اما تغییر نرخ سود را تکذیب کرده بود

سایت «دنیای اقتصاد» گزارش داده است که براساس توافق مدیران عامل بانک‌ها در ایران، نرخ سود بانکی دو نرخی می‌شود. براین اساس، نرخ سود اول برای اشخاص حقوقی و معادل ۱۵ درصد است و نرخ دوم متعلق به اشخاص حقیقی است که به‌عهده بانک‌ها واگذار شده است. این به معنی محدود کردن نرخ سود اشخاص حقوقی خواهد بود. اجرای تصمیم فوق اما نیاز به امضای عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی دارد. در صورت موافقت، نخستین بار خواهد بود که مجزا کردن نرخ سود اشخاص حقیقی و حقوقی اجرا می‌شود. شنبه گذشته در فضای مجازی تصویری از یک متن منتشر شد تحت عنوان «کاهش نرخ سود بانکی». در پی آن روز یکشنبه روابط عمومی بانک مرکزی در اطلاعیه کوتاهی اعلام کرد: «بانک مرکزی برنامه‌ای برای تغییر در نرخ سود سپرده‌ها ندارد.»

سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: #مصرف_الکل غیر استاندارد در هفته‌های اخیر به مرگ بیش از ۶۰۰ نفر و مسمومیت دست کم ۳ هزار نفر در سراسر کشور، منجر شده است

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه سه‌شنبه ۱۹ فروردین در نشست خبری این قوه آمارهای اخیر مسمومیت و فوت ناشی از مصرف الکل را «بسیار بالا» و «فوق انتظار» خواند و گفت: «متاسفانه این موضوع صحت دارد و آمار هم آمار نگران‌کننده‌ای است؛ چه کسانی که در اثر مصرف الکل جان خود را از دست دادند یا مسمومیت پیدا کردند». گزارش‌های پیشین از بالارفتن مصرف الکل در زمان شیوع بیماری کرونا خبر داده‌اند. طبق اعلام سخنگوی قوه قضائیه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از ۶۰۰ نفر جان خود را به خاطر نوشیدن الکل از دست داده‌اند و بیش از سه هزار نفر دچار مسمومیت ناشی از مصرف الکل شده‌اند. اسماعیلی به مصرف کنندگان و تولید کنندگان الکل‌ غیراستاندارد هشدار داد و گفت: «مصرف الکل درمان نیست بلکه کشنده است. ما اصلا قائل به مصرف الکل نیستیم اما الکل هایی که برای مصارف یک استانداردهایی دارد، توسط برخی افراد به صورت غیراستاندارد تهیه و تعدادی از افراد در خوزستان و خراسان رضوی بازداشت شدند و با اینها قاطعانه برخورد خواهیم کرد و اینها باید پاسخگوی اعمال مجرمانه خود در ارتباط با فوت و ورود صدمات به شهروندان باشند».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز: اگر مردم به زندگی عادی برگردند، بحران #کرونا در اردیبهشت و خرداد تشدید می‌شود

حسین کریم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز در یک نشست مطبوعاتی گفت: اگر زندگی مردم به روال عادی برگردد، بحران کرونا تشدید می‌شود و افکار عمومی نباید اجازه «عادی‌سازی» شرایط را بدهد. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از رئیس دانشگاه علوم پزشکی نوشت: « واقعیت این است هر چند ما از ایجاد بحران جدی در طول یک ماه و نیم اخیر جلوگیری کرده‌ایم ولی اگر قرار باشد روند عادی سازی به زندگی مردم بازگردد بحران جدی‌تری در پیش خواهیم داشت. اگر با باز شدن اصناف، بانک ها، ادارات و ... مردم بخواهند مثل روزهای عادی و بدون رعایت اصول بهداشت فردی و رعایت اصل فاصله گذاری اجتماعی در فضاهای عمومی تردد داشته باشند، به احتمال زیاد اردیبهشت و خرداد سختی در پیش خواهیم داشت. اگر مردم رعایت نکنند هر مغازه، اداره، بانک و... می‌تواند منتقل کننده ویروس باشد». حسین کریم درباره تاثیرات شیوع کرونا بر وضع معیشتی مردم گفت: «درست است که معیشت برخی در این روزها به مخاطره افتاده، [اما] تصور کنید که یکی از عزیزانتان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست بدهد، در این شرایط با چند میلیارد تومان می‌توان این آسیب را جبران کرد؟» ستاد مقابله با کرونا به ریاست حسن روحانی، به دلیل ملاحظات اقتصادی به «کسب و کارهای کم‌ریسک» اجازه داده از ۲۳ فروردین در دیگر استان‌ها و از ۳۰ فروردین در تهران فعالیت‌های خود را آغاز کنند اما برخی از مقامات و مسئولان با این تصمیم و «بازگشت مردم به زندگی عادی» مخالف‌اند.

وزارت نیرو: امکان آلودگی منابع آب به ویروس کرونا وجود ندارد

یک فایل صوتی در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است که در آن گفته شده آب در تهران به ویروس کرونا آلوده شده بنابراین میزان استفاده از آب ژاول در آب شرب افزایش یافته است. میثم جعفرزاده، مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو سه‌شنبه ۱۹ فروردین در مصاحبه با ایرنا گفت: «ویروس کرونا در خارج از بدن موجودات زنده تنها چند روز دوام دارد و این درحالی است که زمان رسیدن آب سطح و ورود آن به سفره‌های زیرزمینی که آب مورد نیاز از آنها تامین می‌شود ده‌ها سال طول می‌کشد.بنابراین این موضوع که گفته شده ویروس کرونا آب‌ها را آلوده می‌کند، اشتباه است.»

استانداری تهران: کرونا ۳۴ هزار نیروی کار در واحدهای تولیدی استان را بی‌کار کرد

محمد امامی امین، معاون امور اقتصادی استانداری تهران اعلام کرد: شیوع ویروس کرونا موجب بیکار شدن ۳۴ هزار نیروی کار در این استان شده است. امین در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت در این استان ۳۵ هزار واحد تولیدی و کارخانه و همچنین ۷۰ هزار کارگاه تولیدی وجود دارد که این واحدها در دو ماهی که از شیوع بیماری کووید ۱۹ در استان تهران می‌گذرد با مشکلاتی مواجه شدند. به گفته امین استانداری تهران قصد دارد از واحدهای تولیدی استان با تمام ظرفیت قانونی حمایت می‌کند. این حمایت‌ها شامل بخشودگی بیمه و همچنین معافیت‌های مالیاتی می‌شود.