نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان: حضور کم‌رنگ زنان در نشست استانبول غیرقابل قبول است

شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در سلسله توئیت‌هایی حضور کم‌رنگ زنان افغانستان در نشست افغانستان را غیرقابل قبول خواند و گفت: «به نظر می‌رسد که این نشست و مذاکراتی که در آن صورت می‌گیرد، عمدتاً توسط رهبران مرد انجام می‌شود و تا کنون هیچ شفافیتی در مورد نقش دو تیم وجود ندارد.» او گفته است برگزاری نشست استانبول با این شیوه و تنها با حضور مردان به موفقیت نخواهد انجامید و درنظر گرفتن نشست جانبی برای فعالان حقوق زن و نمایندگان جامعه مدنی به جای شرکت آن‌ها در نشست اصلی، «چندان کار خوبی نیست». به‌گفته شهرزاد اکبر «نه ارگ ریاست‌ جمهوری، نه رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی، نه سازمان ملل، نه زلمی خلیل‌زاد نماینده‌ ویژه‌ آمریکا در امور صلح افغانستان، نه میزبان‌های نشست استانبول و نه حتی طالبان؛ هیچ کدام در مورد دستور کار، مکانیسم و نتیجه‌ مورد نظر از این نشست به مردم افغانستان چیزی نگفته‌اند» و هیچ نقشی برای کمیسیون مستقل حقوق بشر، جامعه مدنی و قربانیان جنگ در آن تعریف نشده است. زمان برگزاری نشست استانبول هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است، اما گفته می‌شود که آمریکا، ترکیه و سازمان ملل توافق کرده‌اند که این نشست در ۱۶ آوریل / ۲۷ فروردین برگزار شود. در نشست استانبول درباره صلح، آینده‌ سیاسی و انتقال قدرت در افغانستان مذاکره خواهد شد.

دستگاه قضایی ترکیه ۲۲ افسر سابق ارتش را به حبس ابد محکوم کرد

دستگاه قضایی ترکیه ۲۲ نفر از افسران سابق ارتش این کشور را به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به حبس ابد محکوم کرد. خبرگزاری فرانسه ضمن اعلام این خبر به نقل از وکیل یکی از متهمان نوشت این احکام بخشی از دادرسی بزرگتر علیه حدود ۵۰۰ متهم دیگر است که در ارتباط با کودتا بازداشت شده‌اند. بسیاری از آن‌ها در دوره کاری خود در گارد ریاست جمهوری خدمت می کردند. دادگاه این افراد که از پاییز ۲۰۱۷ آغاز شد، به طور مشخص مربوط به اشغال ساختمان شبکه رسانه‌ای دولتی «تی‌آر‌تی» می‌شود. ده‌ها هزار نفر از زمان کودتا تاکنون دستگیر و از جمله متهم به عضویت در یک سازمان تروریستی شده‌اند. بیش از ۱۰۰ هزار نفر از کارمندان دولت اخراج شده‌اند. دولت ترکیه فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی ساکن آمریکا را مسئول کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ می‌داند اما او این اتهام را رد می‌کند. دادگاه سایر بازداشت‌شدگان نیز در جریان است.

رافائل گروسی با رئیس نشست کمیسیون مشترک برجام و نماینده آمریکا دیدار کرد

در پی نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه ۱۸ فروردین / ۷ آوریل در توئیتر خود اعلام کرد که با انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در وین، رئیس نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام و همچنین رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرد. او در این یادداشت‌ها ضمن اعلام حمایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مذاکرات وین نوشت «آژانس به نقش فنی و ضروری خود ادامه خواهد داد تا پیشرفت را به نفع همه تسهیل کند». او همچنین پس از دیدار با رابرت مالی در وین نوشت آژانس آماده است تا از مذاکرات فنی پشتیبانی کند. روز گذشته سه‌شنبه ۱۷ فروردین نمایندگان جمهوری اسلامی و پنج کشور باقی مانده در برجام در وین پایتخت اتریش در نشست کمیسیون مشترک برجام شرکت و درباره چگونگی احیای برجام گفت‌وگو کردند. قرار است دو گروه کارشناسی در زمینه اجرای تعهدات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها این مذاکرات را ادامه دهند.

استاندار تهران: قرنطینه تهران منتفی است

انوشیروان محسنی بندپی بعد از ظهر چهارشنبه ۱۸ فروردین در پایان جلسه شورای اداری استان تهران اعلام کرد پایتخت قرنطینه نمی‌شود. بندپی در جمع خبرنگاران گفت: «مشاغل ضروری همچون دستگاه‌های خدمت‌رسان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مشاغلی که مایحتاج مردم را مهیا می‌کنند باید فعالیت کنند اما فعالیت پاساژها، تالارها، مراکز آموزشی، سینماها، مراکز ورزشی و حتی برگزاری مراسم مذهبی جزو فعالیت‌هایی است که در شهرهای قرمز باید متوقف شوند.» روز گذشته علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران به معاون اول رئیس جمهوری، وزیر کشور و وزیر بهداشت پیشنهاد داد که پایتخت به مدت یک هفته تا ۱۰ روز تعطیل شود. با بالا گرفتن همه‌گیری ویروس کرونا در ایران و ورود کشور به پیک چهارم، تهران به رنگ قرمز درآمده است. انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در ادامه نشست خبری خود گفت: «از سایر اقشار و صنوف مشمول محدودیت‌ها درخواست می‌کنیم به صورت داوطلبانه برای دو هفته فعالیت‌های خود را متوقف کنند. بی‌تردید چیزی اضافه بر مصوبات ستاد ملی قابل اجرا نیست. در خصوص فعالیت ادارات نیز تنها باید در شهرهای قرمز از یک سوم نیروهای خود به صورت حضوری استفاده کنند. قطعا نمی‌توان شهری همچون تهران را که پایتخت کشور است و فعالیت‌های بین‌المللی در آن در حال انجام است قرنطینه کرد لذا موضوع قرنطینه تهران منتفی است.»

اعتراض بازنشستگان کارگری ادامه دارد: دست‌کم به خط فقر نزدیک شویم

با وجود فشار نیروهای امنیتی به فعالان مستقل در زمینه حقوق بازنشستگان کارگری، تجمعاتی در چندین استان کشور برگزار شد. ایلنا گزارش داده است که در مازندران، البرز، قزوین و چند استان دیگر، بازنشستگان کارگری در مقابل ادارات تامین اجتماعی تظاهرات کرده‌اند. این در حالی است که نیروهای امنیتی در ابتدای هفته و برای مقابله با برگزاری تجمعات اعتراضی اسماعیل گرامی یکی از فعالان مستقل حقوق کارگران را دستگیر کردند. اتحادیه آزاد کارگران گزارش داد که اسماعیل گرامی توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی اش در تهران بازداشت و به شعبه ی ۲ بازپرسی اوین منتقل شد. بازداشت این فعال کارگری در رابطه با فراخوان تجمع بازنشستگان و مستمری بگیران بود و آقای گرامی پس از بازداشت به شعبه ی ۲ بازپرسی اوین منتقل شده است. باوجود فشار بر فعالان، اعتراض بازنشستگان کارگری در روزهای گذشته و در استان‌های مختلف ادامه داشته است. بازنشستگان می خواهند تا در تعیین مستمری ۱۴۰۰، سبد معیشت و حداقل هزینه‌های زندگی در نظر گرفته شود. ایلنا به نقل از یکی از معترضان نوشته است: «اگر می‌خواهند متناسب‌سازی را اجرایی کنند باید حقوق مزدی بازنشستگان و رساندن دریافتی حداقلی به خط فقر را مورد نظر قرار دهند. مستمری ۴ میلیون تومانی برای تامین هزینه‌های حداقلی زندگی حتی در کوچک‌ترین و دورافتاده‌ترین شهرهای کشور کفایت نمی‌کند. حتی نیمی از هزینه‌های زندگی را پوشش نمی‌دهد.» حاضران در اعتراضات روزهای گذشته، خواستار رفع تبعیض میان بازنشستگان صندوق‌های مختلف، ارائه خدمات درمانی رایگان به بازنشستگان و به رسمیت شناختن حق اعتراض بازنشستگان شدند.

فیس‌بوک: صدها حساب کاربری جعلی مربوط به سازمان مجاهدین خلق در آلبانی مسدود شد

آسوشیتدپرس گزارش داد فیس‌بوک صدها حساب کاربری جعلی مربوط به سازمان مجاهدین خلق در آلبانی را مسدود کرده است. براساس این گزارش، ۱۲۸ حساب فیس‌بوک و ۱۴۶ صفحه اینستاگرام مسدود شده‌اند. این حساب‌های کاربری جعلی «در درجه اول ایران و سپس مخاطبان جهانی را با محتوای مربوط به ایران هدف قرار داده بودند» و «تلاش ویژه‌ای» برای جلب افراد به گروه‌های شبه‌نظامی انجام داده‌اند. این حساب‌ها حدود ۹ هزار فالوور در فیس‌بوک و ۱۱۲ هزار فالوور در اینستاگرام کسب کرده بودند. فیس‌بوک می‌گوید این حساب‌های کاربری به‌طور عمده در سال ۲۰۱۷ فعال شده‌اند اما در نیمه دوم سال گذشته میلادی فعالیت آن‌ها افزایش یافته بود. فعالیت همه این حساب‌های کاربری نیز از یک مکان واحد و به‌شکل منظم، از ساعت ۹ صبح تا پایان وقت اداری به وقت اروپای مرکزی انجام می‌شده است. آسوشیتدپرس نوشته که سازمان مجاهدین خلق مسدود شدن حساب‌های کاربری اعضای خود را تکذیب کرده است.

مطهری به عنوان نامزد انتخابات ۱۴۰۰ در کلاب‌هاوس: اگر کسی کنار دریا تحریک نمی‌شود بیمار است، تعدد زوجات حکیمانه است

علی مطهری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، طی سخنانی در شبکه کلاب‌هاوس احتمال داد که شورای نگهبان صلاحیت او را تایید کند. مطهری خاطرنشان کرد که کاندیدای پوششی علی لاریجانی نیست. او درباره حجاب تحمیلی گفت: «من حجاب را انتخاب نمی‌بینم و به آزادی در آن اعتقاد ندارم. من نیمه عریان بودن را آزادی انسانی نمی‌دانم و آن را آزادی حیوانی و غریزی تلقی می‌کنم. اگر کسی کنار دریا تحریک نمی‌شود بیمار است. خدا خواسته ما تحریک شویم، باید تحریک شویم.» مطهری در ادامه اینگونه سخنان عجیب گفت: «اینکه جوان ما با دیدن دست یک خانم تحریک می‌شود، خوب است. الان در اروپا مشکل دارند با این مسئله و تحریک نمی‌شوند. مردها تحریک نمی‌شوند و زن‌ها رو می‌آورند به مردهای آفریقایی.» مطهری سپس در دفاع از تعدد زوجات گفت: «تعدد زوجات بسیار حکیمانه‌ست. چون زنان آماده‌ ازدواج از تعداد مردان بیشتر است و نباید حق ازدواج کردن را از زنان گرفت.»

اخبار از بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام حکایت داشتند، خبر رسید که جلسه مجمع به دلیل مخالفت ستاد ملی کرونا برگزار نشده است

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، از لغو جلسه مجمع ظاهرا به دستور ملی مبارزه با کرونا خبر داد. مجتهد شبستری گفت: ستاد ملی مبارزه با کرونا مانع از برگزاری جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام شده است. احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت روز گذشته اعلام کرد چهارشنبه ۱۸ فروردین بررسی FATF در دستور کار مجمع قرار گرفته است. لوایح چهارگانه‌ کارگروه ویژه مالی، لایحه الحاق به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو)، لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) است. در سال‌های گذشته دو لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم تصویب شد و سرنوشت دو لایحه مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) همچنان ناروشن است و در مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان در دست بررسی است. تصویب لوایح باقی‌مانده FATF به تداوم یا لغو تحریم‌ها هم بستگی دارد. مذاکرات غیر مستقیم آمریکا و ایران در وین روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین آغاز شد و روند گفت‌وگوها هم موفقیت‌آمیز بود.

یک عضو هیات رییسه مجلس از تیم مذاکره‌کننده ایران در وین خواست که پیگیر آزادی اسدالله اسدی باشند

دادگاهی در بلژیک اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی را به ۲۰ سال زندان و نسیمه نعامی، امیر سعدونی و مهرداد عارفانی، سه همدست ایرانی‌تبار او که تابعیت بلژیک را دارند، به‌ترتیب به ۱۸، ۱۵ و ۱۷ سال زندان محکوم و تابعیت بلژیکی آن‌ها را لغو کرده است. این اشخاص متهم به تلاش برای بمب‌گذاری در محل گردهمایی مجاهدین خلق در پاریس بودند. به گزارش ایسنا، حجت الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی چهارشنبه ۱۸ فروردین مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح جهش تولید و تامین مسکن در تذکری با اشاره به حضور هیات مذاکره کننده ایران در وین برای حضور در نشست کمیسیون مشترک برجام خطاب به آنها گفت: بیش از هزار روز از دستگیری بیهوده دیپلمات عزیز ما می‌گذرد. امیدوارم آقایانی که می‌خواستند عزت را به پاسپورت ایرانی بازگردانند، این دیپلمات ایرانی را آزاد کنند. دادستانی بلژیک گفته بود که اسدی به دستور نهادهای اطلاعاتی در ایران عمل کرده است. برخی از مخالفان جمهوری اسلامی که این پرونده را پیگیری می‌کردند گفته بودند اسدی فقط یک مأمور ساده اطلاعاتی نیست، بلکه او سرشاخه عوامل اطلاعاتی جمهوری اسلامی در کشورهای اروپایی است و هدایت شبکه درهم‌تنیده‌ای از عوامل نفوذی را به‌عهده دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: پیشنهاد آمریکا به ایران برای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد در ازای آزاد شدن یک میلیارد دلار از دارایی‌های تهران شایعه است

گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه در مذاکرات وین برای احیای برجام آمریکا به ایران پیشنهاد داده که در ازای آزاد شدن یک میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران، تهران غنی‌سازی ۲۰ درصد و فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته را متوقف کند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صبح چهارشنبه ۱۸ فروردین در پاسخ به این گمانه‌زنی‌ها گفت: «هیچ گفت‌وگوی مستقیم و غیرمستقیمی میان ایران و آمریکا نبوده است و قطعا در وین هم چنین چیزی نخواهد بود چرا که نیاز به آن نیست و آنچه که اینجا و آنجا در رسانه‌های مختلف گزارش شده است، دقیق نیست و شایعه است.» غروب سه‌شنبه ۱۷ فروردین دور نخست نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران با توافق جهت ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی پایان یافت. مذاکرات روز جمعه ادامه می‌یابد.

کرونا در ایران: تمامی مراکز استان‌ها قرمز شدند

بعد از تعطیلات نوروزی همانطور که انتظار می‌رفت ایران وارد موج چهارم همه‌گیری ویروس کرونا شد و بر اساس اعلام وزارت بهداشت۲۵۷ شهرستان و همه مراکز استان‌ها از چهارشنبه ۱۸ فروردین در وضعیت قرمز قرار گرفتند. بر همین اساس هم‌اکنون ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند. وزارت بهداشت اعلام کرد: «سرعت افرایش بستری در خیز سراسری چهارم به مراتب شدیدتر از خیز‌های قبلی است. ضروری است ستاد ملی کرونا بلافاصله دو هفته تعطیلی کامل سراسری (شامل تمامی ادارات دولتی، شرکت‌ها و اصناف غیر ضروری)، منع کامل سفر (شامل خودرو‌های شخصی و وسایل نقیله عمومی)، بیرون‌بر شدن تمامی رستوران‌ها و غذاخوری هتل‌ها، محدودیت جدی تردد شامگاهی و اعمال جرایم سنگین برای هرگونه مراسم یا تجمعات در سراسر کشور وضع نماید. در غیر این صورت، باید منتظر فوت حداقل ۲۰ هزار نفر از هم میهنان و آمار روزانه فوت بالای ۶۰۰ نفر باشیم.»

عراقچی: بازگشت طرفین به برجام در یک مرحله اتفاق می‌افتد، اگر تا جمعه کار درست پیش برود، ادامه می‌دهیم

غروب سه‌شنبه ۱۷ فروردین دور نخست نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران با توافق جهت ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی پایان یافت. مذاکرات تا روز جمعه ادامه می‌یابد. صبح چهارشنبه ۱۸ فروردین سید عباس عراقچی در جمع خبرنگاران در وین گفت: «جلسات کارشناسی در قالب دو کارگروه تشکیل می‌شود، وظیفه آنها این است که مجموعه اقداماتی را که آمریکایی‌ها باید انجام بدهند تا رفع کامل تحریم‌ها در یک مرحله صورت بگیرد را مشخص کنند. فهرستی از اقداماتی که باید صورت بگیرد و تحریم‌هایی که باید رفع شود، اینها همه در یک مرحله خواهد بود.» عراقچی یادآوری کرد که بازگشت طرفین به توافق گام به گام نیست: «در کمیسیون مشترک هم پذیرفته شده است که بازگشت طرفین به صورت گام به گام نیست و احتیاجی به سیاست‌های گام‌به‌گامی نداریم. اقداماتی که آمریکایی‌ها باید انجام بدهند کاملاً روشن است و همینطور کارهایی که ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی خود باید انجام دهد مشخص است.» سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران هرگونه مذاکرات فرابرجامی با آمریکا را رد کرد و گفت: «در خصوص برجام هیچ مذاکره ای نداریم چه برسد به فرابرجام یا موضوعات دیگر. ما فقط در مورد اینکه بازگشت به برجام شامل چه اقداماتی باید باشد گفت‌وگوهای فنی و حقوقی را در قالب این دو گروه کارشناسی انجام می‌دهیم.»