ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پارلمان اروپا و یونسکو خواهان رفع محدودیت‌ها علیه زنان و ادامه تحصیل دختران در افغانستان شدند

نمایندگان پارلمان اروپا پنج‌شنبه ۱۸ فروردین / ۷ آوریل در قطعنامه‌ای تصمیم اخیر طالبان درباره‌ تعلیق آموزش دختران را به‌شدت محکوم کردند و آن‌را نگران‌کننده خواندند. آن‌ها همچنین خواستار لغو این محدودیت‌ها شدند. نمایندگان پارلمان اروپا در قطعنامه خود گفته‌اند که تمرکز طالبان بر حذف زنان و دختران از زندگی عمومی و محروم‌کردن آن‌ها از حقوق‌ اساسی‌شان، از جمله آموزش و کار است. این نمایندگان در همین حال از «شجاعت» دختران و زنان افغانستان که در تظاهرات علیه حکومت طالبان شرکت می‌کنند، تمجید کرده و از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن خواسته‌اند که پشتیبانی خود از فعالان حقوق زنان در افغانستان را افزایش دهند. آن‌ها همچنین تأکید کرده‌اند که حضور حداقلی هیأت اتحادیه اروپا در کابل، به‌منظور هماهنگی کمک‌های بشردوستانه و نظارت بر وضعیت بشردوستانه است و آن را نباید به‌عنوان به‌رسمیت‌شناختن رژیم طالبان توسط اتحادیه اروپا دانست. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) نیز روز پنج‌شنبه خواستار بازگشایی فوری مدارس به‌روی دختران بالاتر از کلاس ششم در افغانستان شد. نمایندگان ۵۰ کشور حاضر در نشست یونسکو از تعلیق تحصیل دختران در افغانستان ابراز تأسف کردند. طالبان وعده داده بودند که مدارس دخترانه در افغانستان پس از ماه‌ها تعطیلی، ۳ فروردین / ۲۳ مارس بازگشایی خواهد شد اما وزارت معارف این گروه در همان روز اعلام کرد تا زمانی که براساس شریعت اسلام و فرهنگ افغانی لباس مدارس دخترانه طراحی نشده است، مدارس متوسطه و دبیرستان دختران همچنان بسته می‌مانند.

عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل تعلیق شد؛ ایران رأی منفی داد

سومین نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره جنگ اوکراین، پنج‌شنبه ۱۸ فروردین / ۷ آوریل با ۹۳ رأی موافق، ۲۴ رأی مخالف و ۵۸ رأی ممتنع، عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل را به حالت تعلیق درآورد. ایران، چین، سوریه، بلاروس، کوبا، کره شمالی، قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان، از جمله کشورهایی بودند که به این تعلیق رأی منفی دادند. قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره تعلیق روسیه گفته است که مجمع عمومی می‌تواند عضویت یکی از اعضای شورای حقوق بشر را که مرتکب اعمال فاحش و نظام‌مند در نقض حقوق بشر شده است، به حالت تعلیق درآورد. در این قطعنامه از «نقض‌ فاحش حقوق بشر» و «نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی» از سوی روسیه در جنگ اوکراین به‌شدت ابراز نگرانی شده است.

حوثی‌ها با تشکیل شورای ریاست جمهوری جدید در یمن مخالفت کردند

محمد عبدالسلام، سخنگو و مذاکره‌کننده ارشد حوثی‌های یمن که خود را «انصارالله» نیز معرفی می‌کنند، در توئیتر با تشکیل شورای رهبری جدید در یمن مخالفت کرد و نوشت: «راه صلح فقط و فقط توقف عملیات خصمانه و پایان محاصره و خروج نیروهای خارجی از کشور است، هر اقدامی جز این، جز بازآرایی نیروهای حکومت وابسته به عربستان سعودی برای واداشتن آن‌ها به تنش بیشتر، چیز دیگری نیست.» عبدالسلام افزود «اقدامات نامشروع در خارج از مرزهای کشور از جانب گروه‌های نامشروع هیچ ارتباطی با ملت یمن ندارد.» محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی حوثی‌های یمن نیز روز پنج‌شنبه در گفت‌و‌گو با شبکه المیادین گفت رشاد العلیمی، رئیس شورای رهبری جدید در یمن «آدم آمریکاست». صبح پنج‌شنبه ۱۸ فروردین / ۷ آوریل، عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن، اختیارات خود را به شورای رهبری به ریاست رشاد العلیمی واگذار کرد. رئیس جمهوری مستعفی یمن همچنین علی محسن الأحمر، معاون خود را از سمتش برکنار کرد. عربستان سعودی ضمن استقبال از این اقدامات، اعلام کرد که سه میلیارد دلار به اقتصاد یمن کمک می‌کند. یک میلیارد دلار از این مبلغ را امارات متحده عربی به‌عهده می‌گیرد. در جنگ یمن که این کشور را به فاجعه انسانی کشانده است، ایران از حوثی‌ها و عربستان سعودی از دولت یمن حمایت می‌کنند.

دومین طلبه حادثه حرم رضوی مشهد جان باخت

محمدصادق دارایی، دومین طلبه‌ای که در حرم رضوی مشهد به ضرب چاقو زخمی شده بودt پنج‌شنبه ۱۸ فروردین درگذشت. این طلبه در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امدادی «کامیاب» تحت درمان بود و به‌گفته مسعود مرادخانی، مدیر این بیمارستان، روز گذشته نیز عمل سختی را پشت سر گذاشته بود. سه‌شنبه ۱۶ فروردین فردی به نام عبداللطیف مرادی ۲۱ ساله که هویت‌اش «ازبک‌تبار» اعلام شده است در صحن حرم رضوی مشهد با چاقو به سه طلبه حمله‌ور شد و یکی از آن‌ها به نام محمد اصلانی را کشت و دو نفر دیگر را زخمی کرد. دو روحانی زخمی‌شده به بیمارستان منتقل شدند. محسن پاکدامن، روحانی مجروح دیگر روز گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفت. مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند عبداللطیف مرادی اندیشه‌های «تکفیری» دارد. با این حال هنوز از انگیزه‌های این فرد اطلاعات موثقی منتشر نشده است. احمد وحیدی، وزیر کشور روز پنج‌شنبه این حمله را «تروریستی» خواند و هدف از آن را استفاده دشمن از «اختلافات قومی مذهبی و بین ملت‌های دوست» عنوان کرد و گفت: «دشمن تلاش در ایران‌هراسی بین مردم افغانستان و افغانستان‌هراسی بین مردم ایران دارد که موفق نخواهند شد». وحیدی کشورهای غربی و آمریکا «به‌‌وجودآورنده و حامی این تفکرات» خواند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، ضمن محکوم کردن این حمله گفت: ‌ «این کار ربطی به افغان‌ها و افغانستان ندارد».

زانکو مسعودی، شهروند اهل سقز بار دیگر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۱۷ فروردین‌ماه، زانکو مسعودی شهروند اهل شهرستان سقز واقع در استان کردستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. یک منبع مطلع درباره بازداشت زانکو مسعودی گفته است: «نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی به منزل خانوادگی آقای مسعودی یورش بردند و پس از بی‌حرمتی به اعضای خانواده ‌اش، او را بازداشت کرده‌اند.» تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند کُرد اطلاعی در دسترس نیست. زانکو مسعودی پیش‌تر در تاریخ ۱۴ آذرماه ۱۴۰۰ در جریان موج بازداشت فعالان کُرد در شهرهای مختلف توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود و در تاریخ ۲۷ بهمن ماه از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به زندان این شهر منتقل شد که نهایتا در تاریخ ۷ اسفندماه با تودیع قرار وثیقه ۵٠٠ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان سنندج آزاد شد. زانکو مسعودی، ٢٢ ساله، فرزند رسول و اهل روستای “ملقرنی” از توابع سقز است.