ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استاندار همدان به بانک‌ها دستور داد که به زنان بی‌حجاب خدمات بانکی ارائه نکنند

علیرضا قاسمی‌فرزاد، استاندار همدان جمعه ۱۸ فروردین در جلسه «قرارگاه عفاف و حجاب» این استان از مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان همدان خواست تا بخش‌ها و مسئولان زیرمجموعه‌ خود را مکلف به رعایت حجاب در محیط اداری و کاری کنند. قاسمی‌فرزاد افزود: «بانک‌ها از ارائه خدمات به افرادی که حجاب و عفاف را رعایت نمی‌کنند خودداری کنند.» او ضمن بیان این‌که پلیس اماکن عمومی در مورد مسئله حجاب باید پیگیر باشد، حکم کرد «افرادی که به اماکن عمومی برای خرید و فروش ورود می‌کنند باید حتماً حجاب اسلامی را رعایت کنند». این روزها زنان با رعایت نکردن حجاب نگرانی و دغدغه بزرگی برای حکومت اسلامی ایجاد کرده‌اند و مسئولان حکومتی نیز تهدیدها و اعلام محدودیت‌ها را از سر گرفته‌اند. با این حال نافرمانی زنان در کوچه و خیابان همچنان ادامه دارد.

لاوروف: مذاکرات صلح با اوکراین تنها با «نظم نوین جهانی» امکان دارد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه جمعه ۱۸ فروردین / ۷ آوریل در جریان سفر به ترکیه شرایطی را برای مذاکرات احتمالی صلح با اوکراین مطرح کرد. لاوروف پس از دیدار با مولود چاووش‌اوغلو همتای ترک خود در آنکارا گفت مذاکرات صلح تنها به‌عنوان بخشی از «نظم نوین جهانی بدون تسلط آمریکا» امکان‌پذیر است. او تأکید کرد که مذاکرات باید منافع روسیه را در نظر بگیرد. روز گذشته امانوئل مکرون و شی جین‌پینگ رهبران فرانسه و چین بر مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین تأکید کردند و مکرون از شی جین‌پینگ خواست تا در این راه از نفوذ خود بر روسیه استفاده کند. مولود چاووش‌اوغلو نیز در نشست خبری مشترک با لاوروف از تشدید احتمالی جنگ اوکراین در بهار ابراز نگرانی کرد. سرگئی لاوروف شامگاه جمعه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دیدار خواهد کرد. در این دیدار از جمله در مورد تمدید احتمالی توافق‌نامه صادرات غلات از بنادر اوکراین گفت‌وگو خواهد شد. وزیر امور خارجه روسیه تهدید به لغو این توافق‌نامه کرد و گفت: «اگر در رفع موانع صادرات کود و غلات روسیه پیشرفتی حاصل نشود، در این صورت پرسش این است که آیا این توافق ضروری است یا خیر.» توافق صادرات غلات به روسیه اجازه می‌دهد تا با وجود تحریم‌ها، کود و مواد غذایی صادر کند. مسکو بارها از عدم رعایت این توافق شکایت کرده است. روسیه در ماه مارس به جای ۱۲۰ روز تمدید قبلی این توافق با ۶۰ روز تمدید موافقت کرد. این توافق در تابستان گذشته با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل به‌دست آمد.

دستمزد و ۱۵ سال عیدی و سنوات حدود ۷۰۰ کارگر شهرداری ایرانشهر پرداخت نشده است

شماری از کارگران شهرداری ایرانشهر در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) از وضعیت معیشتی خود ابراز نارضایتی کرده‌اند. این کارگران از بیش از سه ماه دستمزد پرداخت نشده و به صورت میانگین ۱۵ سال عدم دریافت عیدی و سنوات خبر داده‌اند. یکی از کارگران شهرداری ایرانشهر به ایلنا گفته است: «اصلاً مشخص نیست که عیدی و سنوات ما کارگران چه زمانی و چه مبلغی پرداخت می‌شود. هیچ امیدی به دریافت عیدی نداریم و هیچ مرجعی حتی اداره کار تاکنون از ما حمایت نکرده است.» این کارگر شهرداری ایرانشهر با بیان این‌که سنت پرداخت عیدی در شهرداری ایرانشهر اصلاً به رسمیت شناخته نمی‌شود و این در حالی‌ست که پرداخت عیدی پایان سال به تمام کارگران مشمول قانون کار حداقل به اندازه‌ دو پایه حقوق کارگری، الزام قانون است، می‌گوید: «دل کسی به حال ما نمی‌سوزد. در طول چند سال گذشته حقوق کارگران با تأخیر چهار تا پنج ماهه پرداخت می‌شود و آخرین حقوقی که دریافت کرده‌ایم مربوط به آبان و آذرماه سال ۱۴۰۱ بود که در واپسین روزهای سال با سه تا ۴ ماه تأخیر به حساب کارگران واریز شد.» به‌گفته یکی دیگر از کارگران شهرداری ایرانشهر، در این مجموعه حدود ۷۰۰ کارگر مشغول کارند که مشکل مشابه دارند و در این میان فقط حقوق کارگران بخش خدمات تا بهمن‌ماه پرداخت شده است. پیش‌تر، کارگران شهرداری ایرانشهر که نسبت به فشارها و وضعیت تحمیل‌شده به آن‌ها کماکان اعتراض دارند، گفته بودند: «الان ۱۴ سال است که از شروع به کار ما در شهرداری می‌گذرد، اما شهرداری اعتقادی به پرداخت عیدی و سنوات ندارد. تا چه زمانی باید منتظر دریافت مطالبات خود بمانیم؟ ما حدود ۶۵۰ نفر کارگر هستیم که در مجموعه شهرداری‌ ایرانشهر مشغول به کار هستیم. این‌که به‌عنوان کارگر خدماتی و رفتگر همیشه حقوق و سایر مطالبات‌مان را با تأخیر چند ماهه می‌گیریم، بماند، حالا ۱۴ سال تمام است که منتظریم شهرداری، عیدی و سنوات ما را بپردازد.»

رئیس قوه قضائیه درمورد حجاب می‌گوید اگر بگیر و ببند راه بیندازند «هزینه‌ها بالا می‌رود»

این روزها مسئله حجاب به دغدغه اصلی مسئولان حکومتی تبدیل شده است. غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه نیز در جلسه شورای اداری استان البرز با اشاره به این موضوع و برنامه‌هایی که برای مقابله با بی‌حجابی تدوین شده است، گفت: «چنان‌چه بخواهیم مسائل فرهنگی را صرفاً با بگیر و ببند حل کنیم، هزینه‌ها بالا می‌رود و شاهد اثربخشی مطلوب نخواهیم بود.» محسنی اژه‌ای در این‌باره افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی برای نزدیک به ۳۰ دستگاه در مورد موضوع حجاب، وظایف و تکالیفی مصوب کرده است بعضی از دستگاه‌ها بیش از ۳۰ تکلیف و وظیفه در این خصوص دارند قوه قضائیه پنج تکلیف دارد، که البته باید به تکالیف خود عمل کند و دلیل نمی‌شود اگر دستگاهی به وظایف خود عمل نکرد ما هم به وظایف خود عمل نکنیم به زودی از همه ظرفیت‌های قانونی استفاده خواهیم کرد آنجا هم که خلاء قانونی وجود دارد از طریق ارائه لایحه به مجلس عمل خواهیم کرد.» اشاره محسنی اژه‌ای به لایحه‌ای است که مجلس برای مقابله با بی‌حجابی تدوین کرده و در آن از جرایم مالی تا محرومیت‌های اجتماعی برای زنانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند در نظر گرفته شده است.

سلیمان عبدی، عضو انجمن صنفی معلمان کردستان از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به زندان سقز منتقل شد

بنا به گزارش آژانس خبررسانی «کُردپا»، روز چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۲، سلیمان عبدی، عضو انجمن صنفی معلمان کردستان- سقز، پس از اتمام مراحل بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به زندان سقز منتقل شد. سلیمان عبدی تاکنون علی‌رغم پیگیری‌های خانواده از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم مانده است. در روزهای اخیر انجمن صنفی معلمان کردستان- سقز و زیویه با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن بازداشت سلیمان عبدی خواستار آزادی بی قید و شرط این معلم شد. در بخشی از بیانیه این انجمن آمده بود: «در تمام مراحل بازداشت، از نحوە بازداشت، تفتیش منزل و مصادرە اموال شخصی و سایر اعضای خانوادە، بی‌احترامی و اهانت برخی مأموران بە مادر پیر ایشان، انتقال بە سنندج، تأخیر در تفهیم اتهام، عدم تفهیم در صدور قرار وثیقە و... با وجود این‌کە در تمام این موارد، قانون صراحت دارد، اما عملکرد غیرقانونی و خودسرانە افراد مرتبط با این بازداشت نشان می‌دهد ارادەای در پشت پردە برای آزار و شکنجەی روانی سلیمان عبدی، خانوادە او و فرهنگیان و سایر شهروندان حق‌طلب وجود دارد و به جای اجرای قانون، با خیرەسری در پی استمرار قانون‌شکنی‌هایشان هستند.» سلیمان عبدی، از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان- سقز صبح روز یکشنبه ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۱، بدون ارائه حکم قضایی و با هجوم نیروهای امنیتی به منزلش در سقز بازداشت شد.

دولت بایدن دولت ترامپ را در آسیب‌هایی که خروج ناگهانی از افغانستان زد، مقصر می‌داند

تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱ در زمان ریاست جمهوری جو بایدن رخ داد. با این حال، شورای امنیت ملی آمریکا سلف خود را مسئول اصلی این امر می‌داند. دولت ایالات متحده گزیده‌ای از یک گزارش تحقیقی در مورد علل نابه‌سامانی افغانستان در سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد. در این گزارش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین، مسئول اصلی خروج بی‌نظم نیروهای آمریکایی از افغانستان معرفی شده است. بر اساس این گزارش بایدن به دلیل تصمیم‌های سلف خود «به شدت محدود شده است». در این گزارش آمده است، زمانی که بایدن به قدرت رسید طالبان در قوی‌ترین موقعیت نظامی خود از سال ۲۰۰۱ قرار داشتند و تقریباً نیمی از کشور را یا کنترل می‌کردند یا برای کنترل آن تلاش می‌کردند. گزارش از ارزیابی‌های بیش از حد خوش‌بینانه سرویس‌های اطلاعاتی از آمادگی رزمی ارتش افغانستان در آن زمان انتقاد کرده و گفته است بایدن از توصیه‌های رهبری نظامی برای خروج سریع نیروهای آمریکایی پیروی کرد. جمهوری‌خواهان مخالف، به‌شدت از خروج عجولانه از افغانستان انتقاد کرده و دموکرات‌ها را در زمان ریاست جمهوری بایدن مقصر دانسته بودند. در این گزارش آمده است که در نتیجه رویدادهای افغانستان، سیاست ایالات متحده برای تسریع تخلیه نیروهای این کشور در صورت بدتر شدن شرایط امنیتی تنظیم شده بود. موارد اوکراین و اتیوپی نیز به‌عنوان نمونه ذکر شده‌اند. دونالد ترامپ در واکنش به این گزارش، دولت بایدن را به «بازی جدید با اطلاعات نادرست» متهم کرد. او در شبکه اجتماعی خود نوشت «تقصیر بایدن است، نه هیچ کس دیگر!» کاخ سفید خلاصه‌ای ۱۲ صفحه‌ای از این تحقیقات را منتشر کرده است. در بیانیه آمده است که بیشتر تحقیقاتی که به‌صورت محرمانه به کنگره ارسال شده، محرمانه‌اند و علنی نخواهند شد.

انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه بازداشت مجدد محمد حبیبی را محکوم کرد

انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه به بازداشت مجدد محمد حبیبی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای نوشت: «این تنها یک نمونه از اخبار بازداشت و در بند کشیدن هر روزه پیام‌آوران روشنگری و صداقت در کویر تاریکی و دروغ است که به‌وقوع می‌پیوندد، و ابهامات و سئوالات زیادی برای شنوندگان و افراد جامعه ایجاد می‌کند.» انجمن صنفی فرهنگیان کرمانشاه افزوده است: «مگر محمد حبیبی و دیگر فعالان صنفی چه خطا و خیانتی مرتکب شده‌اند که در فواصل کوتاه بازداشت و در‌ زندان حبس می‌شوند؟ تنها گناه حبیبی و دیگر مطالبه‌گران فرهنگی در بند، آگاهی‌بخشی و روشنگری به دانش‌آموزان و اولیای آن‌هاست.» این انجمن با بیان این‌که «جای معلم زندان نیست»، هشدار داده است که «اگر بدون قید و شرط ایشان و دیگر معلمان در بند را آزاد ننمایید، ناقوس ناعدالتی و شکست حتمی را برای حاکمیت به صدا در آورده‌اید.» مأموران امنیتی، چهارشنبه ۱۶ فروردین محمد حبیبی را بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند. او به‌تازگی و در روز ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ از زندان آزاد شده بود.

دادستان استان گلستان: آمران به معروف باید در همه پاساژ‌ها مستقر شوند

محمود اسپانلو، دادستان مرکز استان گلستان در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران از ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خواست که آمران به معروف را در همه پاساژها و مراکز خرید مستقر کند. اسپانلو گفت: «اصناف هم باید یک نفر را در کنار آمران به معروف برای برخورد با بی‌حجاب‌ها در مراکز خرید مستقر کند و اگر نمی‌توانند برخورد کنند به ما گزارش دهند تا دستور پلمب صادر کنیم. اگر از ضابطان قضایی گزارشی بیاید که در پاساژی بی‌حجابی هست و تذکر دادیم و عمل نکردند، برای پلمب آن مرکز خرید، به هیچ عنوان تردید نمی‌کنیم.» فروشندگان می‌گویند تذکر درباره رعایت حجاب وظیفه آن‌ها نیست و اگر آن‌ها از اراده خدمات به مشتریان به دلیل عدم رعایت حجاب تحمیلی خودداری کنند به‌زودی ورشکست می‌شوند. اسپانلو، بی‌توجه به واقعیت‌های اقتصادی و مقاومت یکپارچه زنان که همبستگی مردان را هم در اغلب مواقع در پی دارد خطاب به آمران به معروف هم گفت: «به عنوان دادستان تکلیف دارم از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت کنم و در کنار آنها برای برخورد با پدیده بی‌حجابی ایستاده‌ایم.» دادستان مرکز استان گلستان خطاب به مدیران هم گفت: «اگر گزارش مستندی به دست ما برسد که مسئولی در حوزه حجاب، مسئولیتی داشته اما به وظیفه خود عمل نکرده باشد، قطعاً برخورد می‌کنم.»

بلومبرگ: ایران در ماه آینده نفت خود را ۱۵ درصد زیر قیمت به پالایشگاه‌های چینی خواهد فروخت

بر اساس گزارشی که بلومبرگ روز پنج‌شنبه ششم آوریل / ۱۷ فروردین منتشر کرده است، جمهوری اسلامی بنا دارد در ماه آینده، هر بشکه نفت را ۱۲ دلار کمتر از نفت شاخص برنت به چین تحویل دهد. از آن‌جایی که قیمت نفت برنت ۸۰ درصد محاسبه شده است، ایران نفت خود را ۱۵ درصد زیر قیمت می‌فروشد. این در حالی است که روسیه برای نفت شاخص اورال خود بیشتر از ۱۰ دلار تخفیف نمی‌دهد. این امر منجر شده که پالایشگاه‌های خصوصی و دولتی چین در ماه‌های اخیر بیشتر به خرید نفت تولیدشده در ایران روی بیاورند. داده‌های شرکت اطلاعات کالا (کپلر) نشان می‌دهد ایران در ماه فوریه رکورد روزانه صادرات نفت به چین از سال ۲۰۱۷ به این سو را زده و ۱,۲ میلیون بشکه نفت تحویل پالایشگاه‌های چینی داده است. همچنین، داده‌های شرکت مشاوره انرژی (ورتکسا) نیز نشان می‌دهد در ماه مارس ۲۰۲۳ صادرات نفت ایران به چین به ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسید که ۲۰ درصد بیشتر از همین موعد زمانی در سال ۲۰۲۲ است. بلومبرگ می‌افزاید پالایشگاه‌های کوچک چینی با ظرفیت پالایش روزانه ۳,۷ میلیون بشکه، عمدتاً مایل به خرید نفت ارزان کشورهای تحریمی مانند ایران و ونزوئلا هستند و این دو کشور برای حفظ بازار خود با روسیه در حال رقابت هستند. اگر ایران بتواند در ماه آینده، روزانه یک میلیون بشکه نفت تحویل چین دهد، بدون محاسبه هزینه‌های دور‌زدن تحریم‌ها، تنها از محل تخفیف، بیش از ۳۷۰ میلیون دلار دچار زیان خواهد شد. در حال حاضر، بخش اعظم نفت ایران توسط پالایشگاه‌های کوچک چینی مستقر در استان شاندونگ و از طریق واسطه‌ها و تحت عنوان نفت مالزی خریداری می‌شود.

سوئد تسلیم فشار ترکیه شد و به تحویل یک پناهجوی ترک به ترکیه تن داد

سوئد با استرداد یک شهروند ترکیه که از سوی آنکارا درخواست شده بود موافقت کرد. وزارت دادگستری سوئد اعلام کرد که با استرداد عمر آلتون ۲۹ ساله که به جرم «کلاهبرداری» در ترکیه به ۱۵ سال زندان محکوم شده است موافق است. استرداد افراد تحت تعقیب قوه قضاییه ترکیه، یکی از شروطی است که این کشور به‌عنوان عضوی از ناتو برای درخواست عضویت سوئد در این پیمان نظامی گذاشته است. در مقابل، استکهلم استرداد یک شهروند سوئدی که قوه قضاییه ترکیه او را به عضویت در یک «سازمان تروریستی» متهم کرده است را رد کرد. وزارت دادگستری سوئد به عنوان دلیل نوشت: «شهروند سوئدی نباید استرداد شود». آنکارا خواستار اقدام شدیدتری از سوی دولت سوئد علیه فعالان کُرد در سوئد است که آن‌ها را «تروریست» توصیف می‌کند. استرداد آلتون که اکنون پذیرفته شده است مشروط به رسیدگی مجدد به پرونده او در دادگاه ترکیه است. وزارت دادگستری سوئد تنها پس از موافقت دیوان عالی استرداد آلتون را تأیید کرد. سوئد از زمان تشکیل پرونده مشترک با فنلاند برای عضویت در ناتو در ماه مه ‌۲۰۲۲، با دست‌کم دو درخواست استرداد شهروندان ترکیه موافقت کرده است. با این حال، استکهلم از استرداد چند نفر تحت تعقیب قوه قضاییه ترکیه خودداری کرده است که یکی از آن‌ها بولنت کنس، سردبیر سابق روزنامه «زمان» ترکیه است که آنکارا او را به دست‌داشتن در کودتای ۲۰۱۶ متهم می‌کند. پارلمان ترکیه سرانجام در پایان ماه مارس موافقت خود با پذیرش فنلاند در ناتو را تصویب کرد و این کشور از این هفته رسماً بخشی از این ائتلاف نظامی است. افزون بر ترکیه، مجارستان نیز تاکنون مانع عضویت سوئد در ناتو شده است.

حمید کاظمی، رییس کارگروه حقیقت‌یاب مسمومیت دانش‌آموزان در مجلس دانش‌آموزان را مقصر جلوه داد و گفت لازم است در مدارس پدافند غیرعامل تشکیل شود

سید حمید کاظمی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در مورد اقدامات کمیته تشکیل‌شده در مجلس برای بررسی مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس گفت: آموزش و پرورش به این جمع‌بندی رسیده است که مسمومیت‌ها کار خود دانش‌آموزان است. کاظمی گفت: «آموزش و پرورش به منظور رعایت برخی اصول در رابطه با موضوع مسمومیت‌ها، آیین‌نامه‌ای را تنظیم و به مدیران مدارس ابلاغ کرده است. در این دستورالعمل گفته شده که مدارس اقدامات پیشگیرانه انجام دهند. از آنجایی که برخی دانش‌آموزان از روی شیطنت شاید چنین کارهایی می‌کنند، لازم است مدارس اقداماتی در راستای پیشگیری داشته باشند و در مدارس پدافند غیرعامل تشکیل شود تا از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری شود. در واقع می‌خواهیم دانش‌آموزان خودشان در این شرایط مراقبت داشته باشند.» کانال تلگرامی «مردم ارومیه» ظهر دوشنبه ۱۴ فروردین از انتقال پنج دانش‌آموز مدرسه «۲۲ بهمن» واقع در بخش محمدیار در شهرستان نقده به بیمارستان خبر داد. این اولین حمله شیمیایی گزارش شده به دانش‌آموزان دختر در سال ۱۴۰۲ بود. نخستین گزارش‌ها از مسمومیت‌های دانش‌آموزان آذر سال گذشته منتشر شد، اما تنها در چند هفته پیش از پایان سال ۱۴۰۲ که این خبرها مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفت و واکنش مقامات جمهوری اسلامی به آن، نخست انکار، سپس تصدیق ضمنی و پس از اظهارنظر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ترکیبی از انکار و قول پیگیری بود. حمید کاظمی در ادامه مصاحبه با ایلنا درباره جلوگیری از زنجیره‌ای شدن مسمومیت‌ها در مدارس در سال ۱۴۰۲ گفت: «گزارش‌هایی که تا به حال از دستگاه‌های مختلف گرفته‌ایم حاکی از این است که موارد رخ داده بعد از عید در حدی نبوده که موجب نگرانی شود.» این نماینده مجلس در ادامه اعلام کرد که گزارش کامل در مورد مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس، تا دو هفته آینده به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود.

اسرائیل در دو عملیات جداگانه اما مرتبط جنوب لبنان و غزه را هدف قرار داد

در امتداد درگیری‌ها در مسجد‌الاقصی در ماه رمضان مسلمانان و عید فصح یهودیان، اسرائیل بامداد جمعه ۷ آوریل/ ۱۸ فروردین جنوب لبنان را هدف حملات موشکی قرار داد و به بمباران اهدافی در نوار غزه ادامه داد. روز گذشته از جنوب لبنان شبه‌نظامیان حزب‌الله چند راکت را به اسرائیل شلیک کردند. دو شهروند اسرائیلی مجروح شدند و خساراتی به بار آمد. ارتش اسرائیل اعلام کرد در پاسخ به این حملات پایگاه‌های حماس را در جنوب لبنان هدف قرار داده است. آسوشیتدپرس می‌نویسند هواپیماهای جنگنده‌های اسرائیلی چندین موشک به منطقه باز در حوالی اردوگاه آوارگان فلسطینی در رشیدیه در نزدیکی شهر ساحلی جنوب صور شلیک کردند. ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد تنها پایگاه‌های مرتبط با شبه‌نظامیان فلسطینی را هدف قرار داده است. در اورشلیم (بیت‌المقدس) قبل از نماز صبح جمعیت عظیمی از نمازگزاران شعارهایی به نفع حماس سر دادند. پلیس با تظاهرکنندگان درگیر شد و آن‌ها را متفرق کرد. سرلشکر آرولدو لازارو، فرمانده نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان (یونیفیل) اعلام کرد که با مقامات اسرائیلی و لبنانی در تماس است. هر دو طرف گفته‌اند که خواهان جنگ نیستند. در همین حال، حملات هوایی اسرائیل به غزه از اوایل روز جمعه نیز ادامه یافت. از شامگاه گذشته نیروهای حماس از غزه شهرک‌های یهودی‌نشین را هدف حملات راکتی قرار دادند. دور کنونی خشونت‌ها از چهارشنبه گذشته پس از حمله پلیس اسرائیل به مسجد الاقصی آغاز شد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل شامگاه پنجشنبه کابینه امنیتی خود را برای یک جلسه سه ساعته تشکیل داد. او سپس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پاسخ اسرائیل، امشب و پس از آن، بهای سنگینی را از دشمنان ما طلب خواهد کرد.» تشدید تنش کنونی در پس زمینه مشکلات داخلی نتانیاهو اتفاق می‌افتد. طی سه ماه گذشته، صدها هزار اسرائیلی علیه برنامه‌های او برای بازنگری در سیستم قضایی کشور تظاهرات کرده‌اند. معترضان می‌گویند نتانیاهو قصد دارد کشور را به سمت استبداد سوق دهد. اعتراضات به بدنه ارتش اسرائیل هم سرایت کرده است. نتانیاهو اما می‌گوید اختلافات داخلی هیچ تاثیری بر امنیت ملی نداشته و کشور در برابر تهدیدات خارجی متحد است. ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: «اسرائیل نگرانی‌های امنیتی مشروعی دارد و حق دفاع از خود را دارد.» او اما خواستار آرامش در اورشلیم (بیت‌المقدس) شد و گفت «هر گونه اقدام یکجانبه که وضعیت موجود را به خطر بیندازد غیرقابل قبول است.»