نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#وزارت_خارجه_ایران ترجمه گفت‌وگوی «#اسپوتنیک» با #ظریف را تأیید نکرد

خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت، در آستانه سفر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به روسیه برای دیدار و گفت‌و‌گو با سرگئی لاورورف، وزیر خارجه روسیه درباره برجام و برخی مسائل خاورمیانه از جمله سوریه، ترجمه گفت‌وگوی خبرگزاری اسپوتنیک با ظریف را منتشر کرده بودند. ظریف در بخشی از این مصاحبه گفته بود که تا وقتی اتحادیه اروپا به برجام پایبند بماند ایران هم از آن تبعیت می‌کند. ساعتی بعد از انتشار این مصاحبه، وزارت خارجه ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ظریف این گفت‌وگو را تأیید نمی‌کند. در اطلاعیه وزارت خارجه گفته شده: «با توجه به انتشار ترجمه گفت‌وگوی وزیر محترم امور خارجه با اسپوتنیک، به آگاهی می‌رساند درخواست مصاحبه و سوالات آن رسانه مربوط به ماه‌های گذشته ( اواخر سال ۹۷) بوده و پاسخ‌ها به صورت مکتوب و بدون رؤیت و تأیید وزیر محترم امور خارجه توسط یک کارشناس خاطی در اختیار رسانه مزبور قرار گرفته است. از این رو مطالب آن مصاحبه که بعد از ظهر امروز سه‌شنبه منتشر شد، مورد تایید وزیر امور خارجه نیست و تکذیب می‌شود.»

#دلار وارد کانال ۱۵ هزار تومان شد

سایت‌های اعلام قیمت ارز و طلا در ایران گزارش داده‌اند که قیمت دلار در روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت به ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. ۴۰۰ تومان گران‌تر از روز گذشته. هر یورو به قیمت ۱۷ هزار و ۱۷۵ تومان و هر پوند به قیمت ۲۰ هزار و ۵۵ تومان به فروش رسید. هر سکه طلا طرح جدید نیز پنج میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، هر سکه طرح قدیم حدود پنج میلیون تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۶۶ هزار تومان معامله شده است. در طی یک سالی که ایالات متحده آمریکا از برجام خارج شده، ریال حدود ۶۰ درصد ارزش خود را از دست داده. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که نرخ تورم در ایران در سال جاری از ۳۷ درصد به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی کرده که در اثر تحریم فروش نفت ایران، درآمد سرانه ملی در مقایسه با سال گذشته چهار درصد کاهش می‌یابد.

تصویب جزئیات #طرح_مرمت_بافت‌های_تاریخی_و_فرهنگی: دولت موظف به بیمه بناهای تاریخی شد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ماده‌های ۱۵ تا ۱۹ طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی را تصویب کردند. کلیات این طرح یکشنبه ۱۵ اردیبهشت به تصویب رسیده بود که براساس آن اگر دولت توانایی نگهداری و مرمت بافت‌های تاریخی را ندارد، می‌بایست در طی یک سال با ابلاغ دستورالعمل‌های لازم، بافت‌های تاریخی را به بخش خصوصی واگذار کند. ماده ۱۵ و ۱۶ طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی به تأمین بودجه‌های مرتبط با بناهای تاریخی اختصاص دارد. بر اساس ماده ۱۵ «دستگاه‌های اجرایی و نهادها مکلف‌اند هزینه‌های مربوط به پژوهش، حفاظت و مرمت آثار منقول و غیر منقول ثبت شده در فهرست آثار ملی و آثار واجد ارزش تاریخی – فرهنگی و فهرست‌های ذی‌ربط مربوط به آثار در اختیار و یا در حیطه موضوع تخصصی همان دستگاه را از محل اعتبارات خود تأمین کنند». ماده ۱۶ این طرح به شهرداری‌ها و شورای اسلامی شهرهای دارای بافت تاریخی فرهنگی مصوب مرتبط است که این نهادها را مکلف می‌کند در تخصیص بودجه عمرانی سالانه شهر، بافت‌های مذکور را در اولویت قرار دهند. ماده‌های ۱۷ و ۱۸ به ترتیب سازمان میراث فرهنگی و سازمان اداری و استخدامی کشور را برای شناسایی و اعلام فهرست بناهای واجد شرایط و همچنین ایجاد ساختار اداری مناسب در شهرهای دارای بافت تاریخی و فرهنگی موظف می‌کنند. دولت نیز براساس ماده ۱۹ باید تدابیر و اقدامات لازم برای بیمه بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذیربط را انجام دهد.

#رضا_شهابی با قرار کفالت آزاد شد

#رضا_شهابی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت با قرار کفالت آزاد شد. او ۱۱ اردیبهشت در تجمع روز جهانی کارگر مقابل مجلس دستگیر شده بود، سندیکای کارگران شرکت واحد با اعلام خبر آزادی رضا شهابی افزوده است حسن سعیدی و سیدرسول طالب مقدم دو تن دیگر از اعضای این سندیکا همچنان دربند ۲۰۹ زندان اوین زندانی هستند. ناصر محرم‌زاده عضو دیگر سندیکای شرکت واحد روز گذشته آزاد شده بود. رضا شهابی و سه عضو دیگر سندیکای شرکت واحد به همراه ده‌ها فعال کارگری و دانشجویی دیگر روز ۱۱ اردیبهشت مقابل مجلس همراه با خشونت دستگیر شدند و به زندان اوین منتقل شدند. بسیاری از بازداشت شدگان آن تجمع از جمله چند دانشجو و چهار عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران هنوز در زندان بسر می‌برند.

مایک #پمپئو دیدار خود از #برلین را لغو کرد

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، برنامه دیدار روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت / ۷ مه خود از برلین را ساعاتی قبل از آن لغو کرد. یک سخنگوی سفارت آمریکا اعلام کرد که باید به دلایل مسائل ضروری برنامه زمانی نشست‌ها در برلین را تغییر دهیم. او گفت این دیدار به‌زودی انجام می‌شود. وزارت امور خارجه آلمان نیز لغو سفر پمپئو را تأیید کرد. دیدار پمپئو از برلین برای اواخر بعد از ظهر سه‌شنبه برنامه‌ریزی شده بود و او قرار بود با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و هایکو ماس، وزیر امور خارجه این کشور ملاقات کند. آن‌ها می‌خواستند از جمله در مورد اوضاع اوکراین و ونزوئلا، و همچنین رابطه با روسیه و چین صحبت کنید.

سخنگوی #قوه_قضائیه: با #روزه‌_خواران و بدحجابان در ماه رمضان برخورد می‌شود

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران در نشست خبری خود در آغاز ماه رمضان روزه‌خواری را عملی حرام دانست و گفت با آن برخورد می‌شود: «همه بدانند تظاهر به امر روزه‌خواری تظاهر به فعل حرام است و نیروی انتظامی باید به وظیفه خود عمل کند.» اسماعیلی از همه شهروندان خواست که موازین ماه رمضان را حفظ و از تظاهر به روزه‌خواری پرهیز کنند. او همچنین از زنان خواست که در طول ماه رمضان حجاب اسلامی را بیشتر رعایت کنند. اسماعیلی در این‌باره گفت: «خوب است که بدانیم به موجب تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی عدم رعایت حجاب جرم شناخته شده است.» مسئولان قضائی و انتظامی ایران هر سال در ماه رمضان مردم را مجبور می‌کنند که قوانین اسلامی را رعایت کنند.

#ظریف: تا وقتی #اتحادیه_اروپا به #برجام پایبند بماند ایران هم از آن تبعیت می‌کند

قرار است محمد جواد ظریف چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت/ ۸ مه در سالگرد خروج آمریکا از برجام با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مسکو دیدار و گفت‌وگو کند. وزیر خارجه ایران پیش از این دیدار در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: «در صورت ناتوانی اتحادیه اروپا در مقابله با تحریم‌های آمریکا، تهران تصمیم‌های جدیدی در خصوص توافق هسته‌ای اتخاذ خواهد کرد.» ظریف در ادامه این گفت‌وگو گفت: «تا وقتی که منافع ایران توسط برجام حفظ شود و اتحادیه اروپا به تعهداتش پایبند بماند، ایران از این توافق تبعیت خواهد کرد. به محض آنکه اتحادیه اروپا قادر نباشد در مقابله با تحریم‌ها به ایران کمک کند، پایبندی یک‌جانبه ایران به برجام معنایش را از دست خواهد داد. در آن صورت، [ایران] ممکن است در محدودیت‌هایی که ذیل برجام برایش ایجاد شده‌اند، بازبینی کند.»

شورای عالی انتخابات #ترکیه با پذیرفتن شکایت حزب #اردوغان نتایج انتخابات محلی #استانبول را باطل کرد

حزب حاکم «عدالت و توسعه»‌ به رهبری #رجب_طیب_اردوغان، رئیس‌جمهوری #ترکیه بالاخره به هدف خود رسید و انتخابات شهرداری‌ها و شورای شهر استانبول لغو شد. به گزارش روزنامه ترکیه‌ای «حریت»، شورای عالی انتخابات ترکیه دوشنبه ششم مه / ۱۶ اردیبهشت اعلام کرد که انتخابات محلی استانبول باید دوباره برگزار شود. حکم شورای عالی با هفت رأی موافق و چهار رأی مخالف در پاسخ به شکایت حزب عدالت و توسعه بود. انتخابات محلی در ترکیه ۳۱ مارس / ۱۱ فروردین با پیروزی اکرم امام‌اوغلو، نامزد حزب اپوزیسیون جمهوری‌خواه خلق برگزار شد. با حکم جدید شورای عالی، شهرداری اکرم امام‌اوغلو که ماه آوریل تأیید شد، اکنون لغو شده است. انتخابات محلی ترکیه در شرایط بحران اقتصادی برگزار می‌شد و به یک رفراندوم بر سر سیاست‌های اردوغان تشبیه شده بود. حزب او شکست سختی در استانبول خورد اما بعد از تخلف در انتخابات شکایت کرد. خبرگزاری دولتی آناتولی یکشنبه پنجم مه / ۱۵ اردیبهشت از آغاز تحقیقات کیفری درباره تخلف در انتخابات استانبول خبر داده بود. اپوزیسیون اما اردوغان را به تن‌ندادن به تصمیم دموکراتیک رأی‌دهندگان متهم می‌کنند. نامزدهای حزب اردوغان در آنکارا پایتخت و شهرهای بزرگ دیگری مثل آنتالیا و آدانا و ازمیر هم پیروز نشدند. هرچند در مجموع در این انتخابات «ائتلاف جمهور» متشکل از حزب عدالت و توسعه و حزب راست افراطی «حرکت ملی» با ۵۱ درصد آرا به پیروزی رسید و «ائتلاف ملت» متشکل از حزب جمهوری‌خواه خلق و حزب ناسیونالیست «نیک» ۳۷ درصد آرا را به‌دست آورد.