ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کوواکس می‌گوید به دلیل بحران کرونا در هند کشورهای فقیر مجبورند بیشتر منتظر واکسن بمانند

بحران کرونا در هند پیامدهای جدی برای کشورهای فقیر در سایر نقاط جهان نیز داشته است. به‌گفته مدیر اجرایی ائتلاف جهانی واکسن (موسوم به اتحاد گاوی) که مدیر برنامه بین‌المللی کوواکس است، هند اکنون ادعا می‌کند که خود دوزهای واکسن کرونا را تولید می‌کند. براین اساس چون کوواکس بخش زیادی از دوزهای واکسن مورد نیاز را به ‌مؤسسه سرم هند سفارش داده، طبق قراردادها، این مؤسسه باید تا ماه مه ۱۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا به کوواکس تحویل می‌داد اما فقط ۲۰ میلیون دوز به کوواکس رسانده است. مدیر اجرایی ائتلاف جهانی واکسن از کشورهایی که انبارهای بزرگ واکسن دارند درخواست کرد که دوزهای واکسن کرونا در اختیار کوواکس قرار دهند. تاکنون ۵۴ میلیون دوز واکسن کرونا در ۱۲۱ کشور توزیع شده است.

در پی مرگ دو کارگر، تونل ۴۲ #معدن_طرزه به طور موقت تعطیل شد

در پی مرگ دو کارگر در اثر ریزش تونل شماره ۴۲ معدن طرزه، مدیرکل اداره کار استان سمنان از تعطیلی موقت این تونل برای بررسی علت حادثه خبر داد. روز ۱۱ اردیبهشت، روز جهانی کارگر، دو کارگر معدنچی ۳۰ و ۳۵ ساله به نام‌های میلاد روشنایی و سیداصغر افضلی در اثر ریزش تونل در معدن محبوس شدند. جسد این دو کارگر پس از شش روز تلاش توسط امدادگران کشف و از معدن خارج شد. اسماعیل غنیان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفته است در هماهنگی با دادستان دامغان و مدیر شرکت البرز که معدن طرزه یکی از معادن سه گانه آن است، معدن تا ارزیابی قطعی تعطیل خواهد شد و گزارش حادثه توسط بازرسی اداره کار تنظیم و در اختیار «نهادهای ذیصلاح» قرار می‌گیرد.

خانواده‌های زندانیان سیاسی اعدام‌شده، در خاوران حضور یافتند

در پی تلاش برای وادار کردن بهائیان به دفن درگذشتگان خود در محل گورهای دسته جمعی خاوران و انتشار تصاویری از ایجاد قبرهای جدید در این گورستان، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران گزارش داد که شمار قابل توجهی از اعضای خانواده‌های زندانیان سیاسی اعدام‌شده در دهه ۱۳۶۰ امروز جمعه ۱۷ اردیبهشت در گورستان خاوران گرد آمدند و «حال و هوایی متفاوت از هفته‌های پیش» رقم زدند. در تصاویری که از خاوران در روز جمعه منتشر شده دسته‌گل‌هایی که خانواده‌ها به محل آورده بودند مشاهده می‌شود. بر پایه اعلام شاهدان عینی، در روزهای اخیر سازمان بهشت زهرا در تهران برخی از شهروندان بهایی را مجبور کرده بود تا درگذشتگان خود را در گورستان خاوران دفن کنند. شماری از بازماندگان اعدام‌شدگان سال ۱۳۶۷ حفر گورهای جدید در خاوران را تلاش حکومت جمهوری اسلامی برای از بین بردن بقایای محل دفن زندانیان سیاسی اعدام ‌شده در ایران دانستند. تعداد قابل توجهی از شهروندان، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر و فعالان جنبش دادخواهی ایران نیز در یک توفان توئیتری به این تلاش‌ها اعتراض کردند. مقاومت خانواده‌ها و همبستگی دادخواهان، جمهوری اسلامی را وادار به عقب‌نشینی کرد. سازمان عفو بین‌الملل نیز گفت جمهوری اسلامی تنها به تخریب خاوران بسنده نکرده و در حال حاضر آماری از تخریب احتمالی گورهای جمعی در شهرهای دیگر ایران، از جمله مشهد، رشت و تبریز نیز وجود دارد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی: ایران ۵۵۰ فروند هواپیما احتیاج دارد اما خرید آن‌ها به مذاکرات وین وابسته است

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی جمعه ۱۷ اردیبهشت/۷ مه اعلام کرد ایران به ۵۵۰ فروند هواپیما احتیاج دارد اما تامین آن‌ها به نتیجه مذاکرات برجام در وین وابسته است. اسعد سامانی در مصاحبه با خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «نوسازی ناوگان هوانوردی بسته به نتیجه مذاکرات وین و برداشته شدن تحریم ها است و همه شرکت های هواپیمایی مترصد این هستند که اگر مذاکرات به نتیجه برسد نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کنند». او افزود: «در حال حاضر ۱۵۰ فروند هواپیما در کشور داریم که نیاز به تعمیر و بهسازی دارند و بعضی از آن ها باید از رده خارج شوند و براساس مطالعاتی که دانشگاه تربیت مدرس انجام داده کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز دارد و البته مطالعات انجام شده در دانشگاه امیرکبیر این نیاز را ۳۶۰ فروند اعلام کرده است که امیدواریم در هر صورت مذاکرات وین نتیجه برسد و شرکت های هواپیمایی بتوانند نسبت به نوسازی ناوگانشان اقدام کنند.» محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی هم روز جمعه در رابطه با مسئله فرسودگی ناوگان خطوط هوایی ایران گفت: «ایرلاین‌ها مکلف به نوسازی ناوگان هستند و آماده‌ایم نسبت به تهیه تسهیلات صندوق توسعه ملی برای کمک به نوسازی ناوگان شرکت های هواپیمایی اقدام کنیم». وزیر راه با ابراز خوش‌بینی نسبت به رفع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران گفت: «تحریم ها باعث شده بود شرکت های سازنده مواردی چون قطعات را از ایرلاین های ایرانی دریغ کنند و تهیه هواپیما نیز بسیار دشوار شده بود اما امروز با توجه به تغییراتی که در حال رخ دادن است و شرایط جدیدی که حاصل می شود همه شرکت های هواپیمایی کشور مکلف هستند از این فرصت استفاده کرده و ضمن رفع مشکلات کنونی نسبت به تهیه هواپیما و توسعه ناوگان خود اقدام کنند.»

پایان چهارمین نشست برجام:‌ نماینده روسیه از آمادگی طرف‌ها برای ماندن در وین تا حصول نتیجه خبر داد

چهارمین جلسه کمیسیون مشترک برجام در وین جمعه ۷ مه/۱۷ اردیبهشت پایان یافت. خبرگزاری‌های داخلی ایران از «تأکید همه طرف‌ها بر جدیت برای حصول نتیجه در کوتاه‌ترین زمان ممکن» خبر دادند. براساس این گزارش‌ها قرارشده در مرحله بعدی «رایزنی‌های کارشناسی و فنی و کار بر روی متون پیش‌نویس» آغاز شود. میخائیل اولیانوف، رئیس هیأت مذاکره کنندگان روسیه پس از پایان این نشست در توییتر نوشت: «کمیسیون مشترک برجام در جلسه امروز خود دور جدیدی از گفتگوهای احیای کامل توافق هسته ای را آغاز کرد. شرکت کنندگان در مورد لزوم متمرکزترشدن روند مذکرات توافق کردند. به نظر می رسد نمایندگان آماده‌اند تا دستیابی به نتیجه در وین بمانند.» یک مقام وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا پیش از نشست امروز گفت ایران و آمریکا بر سر تعهدات لازم برای رسیدن به توافق اختلاف نظر زیادی دارند اما اگر ایران بخواهد می‌توان در چند هفته آینده به توافق رسید. او افزود: این مسئله در نهایت یک تصمیم سیاسی‌ست که باید در تهران گرفته شود». عباس عراقچی، رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات هم گفته بود تا حصول توافق راه درازی در پیش است و ایران «تعجیل نمی‌کند».

تداوم وضعیت قرمز شیوع کرونا در شهرهای ایران: مسافرت در تعطیلات «عید فطر» ممنوع اعلام شد

وزارت بهداشت روز جمعه ۱۷ اردیبهشت/۷ مه ابتلای ۱۷ هزار و ۷۶ تن دیگر به ویروس کرونا و مرگ ۳۳۵ بیمار کووید-۱۹ را گزارش کرد. براساس این گزارش دو هزار و ۶۸۱ بیمار در شبانه‌روز گذشته بستری شده و بالغ بر پنج هزار و ۵۳۴ نفر از مبتلایان در بیمارستان‌ها تحت مراقبت ویژه قرار دارند. طبق آمارهای رسمی وزارت بهداشت تاکنون ۲ میلیون و ۶۲۷ هزار و ۹۴ نفر در ایران به صورت قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌ و ۷۴هزار و ۲۴۱ تن از آن‌ها جان خود را براثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده‌اند. ارقامی که به تایید برخی از مقام‌های رسمی تا ارقام واقعی فاصله زیادی دارند و میزان ابتلا و مرگ و میر کووید-۱۹ در ایران دست کم تا سه برابر این ارقام برآورد می‌شود. همزمان با ادامه طرح واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال در ایران، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد تاکنون یک میلیون و ۲۳۱ هزار و ۶۵۲ نفر دوز اول و ۲۵۳ هزار و ۶۳۵ نفر دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. بر مبنای این گزارش اما همه‌گیری کرونا در شهرهای ایران فروکش نکرده و همچنان ۱۰۲ شهر ایران در وضعیت قرمز، ۲۳۵ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. روز جمعه زینب نصیری، مدیر کل سلامت شهرداری تهران هم از تداوم وضعیت قرمز شیوع کرونا در همه مناطق استان تهران خبر داد. همزمان عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در نامه‌ای به وزیر راه و فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ممنوعیت کلیه سفرها در ایام عید فطر در سراسر ایران را ابلاغ کرد و خواستار اتخاذ همه تمهیدات لازم برای تحقق ممنوعیت سفرها شد.

رویترز: با فشار لهستان و مجارستان عبارت «برابری جنسیتی» در پیش‌نویس یک سند اروپا به «برابری» تغییر پیدا کرد

خبرگزاری رویترز جمعه ۷ مه/۱۷ اردیبهشت به نقل از چند دیپلمات اروپایی اعلام کرد مجارستان و لهستان با لابی‌گری و فشار عبارت «برابری جنسیتی» را در پیش‌نویس «اعلامیه پیشبرد انسجام اجتماعی» اروپا، به «برابری» تغییر داده‌اند. رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا قرار است امروز جمعه و فردا شنبه در شهر پورتو پرتغال دیدار کنند و اعلامیه مذکور را که امروز منتشر خواهد شد به بحث بگذارند. حزب ناسیونالیست حاکم بر مجارستان، و لهستان با ادعای حفظ آنچه که «ارزش‌های اجتماعی سنتی» می‌خوانند، بارها مانع رسیدگی به مسائل مرتبط با حقوق زنان، همجنسگرایان و مهاجران در کشورهایشان شده و جلوی دیگر اعضای اتحادیه اروپا و فعالان مدنی داخلی مقاومت کرده‌اند. لهستان مدعی‌ شده که «عبارت برابری جنسیتی از نظر حقوقی روشن نیست». خبرگزاری رویترز می‌گوید با توجه به پیش‌نویسی که در اختیارش قرار گرفته، مخالفت لهستان و مجارستان با ذکر مستقیم «برابری جنسیتی» در پیش نویس تهیه‌شده، عبارتی را که برمبنای تعهد اروپا به ارتقای برابری جنسیتی نوشته شده بود، به صورت زیر تغییر داده است: «ما تلاش‌های خود را برای مبارزه با تبعیض افزایش خواهیم داد و به طور فعال برای رفع شکاف‌های جنسیتی ... و ارتقا "برابری" تلاش خواهیم کرد». دولت‌های هر دو کشور تلاش کرده‌اند «ارزشهای اجتماعی» محافظه کارانه کاتولیک را در کارزارهایی که همزمان افزایش کنترل دولت بر رسانه‌ها‌، دادگاه‌ها و دانشگاهیان را تسهیل می‌کند، ترویج دهند.

عمران خان برای بهبود روابط پاکستان و عربستان سعودی به ریاض می‌رود

عمران خان نخست‌وزیر پاکستان سفر دو روزه خود به عربستان سعودی را امروز جمعه ۱۷ اردیبهشت / ۷ مه آغاز می‌کند. او به دعوت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به ریاض می‌رود تا در مورد روابط دو جانبه و همچنین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه دو کشور گفت‌وگو کند. عربستان سعودی متحد سنتی پاکستان محسوب می‌شود اما ماه‌هاست که دو کشور روابط پرتنشی دارند. عربستان سعودی در اواخر سال ۲۰۱۸ به پاکستان وام ۳ میلیارد دلاری و تسهیلات اعتباری نفتی به ارزش ۳,۲ میلیارد دلار اعطا کرد. پس از آن‌که اسلام‌آباد در مورد اختلاف‌هایش با هند بر سر منطقه مورد مناقشه کشمیر خواستار حمایت ریاض از خود شد، عربستان سعودی پاکستان را وادار به بازپرداخت این وام کرد. سپس پاکستان برای دریافت کمک مالی به چین متوسل شد. ارتش پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد پیش از ورود عمران خان، ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان وارد عربستان سعودی شده و صبح روز جمعه با محمد بن سلمان دیدار و گفت‌وگو کرده است. در این بیانیه آمده است: «در این دیدار، موارد مورد علاقه مشترک، اوضاع امنیتی منطقه از جمله تحولات اخیر در روند صلح افغانستان، برنامه‌های دفاعی مشترک، امنیت و همکاری برای صلح منطقه‌‌ای مورد بحث قرار گرفت.»

۱۶ کارگر معدن در اثر واژگونی مینی‌بوس حامل کارگران در مینودشت مصدوم شدند

در پی واژگونی مینی‌بوس حامل کارگران معدن زغال سنگ تخت واقع در مینودشت استان گلستان ۱۶ کارگر سرنشین مینی‌بوس مصدوم شدند. حادثه بعد از ظهر پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت روی داده و به گفته‌ رئیس پلیس راه گلستان، لغزندگی جاده سبب آن بوده است. علی عبدی درباره کارگران مصدوم گفت ۱۴ تن از کارگران در محل مداوا شده و دو کارگر به بیمارستان منتقل شده‌اند. معدن زغال سنگ تخت یکی از واحدهای سه گانه معادن زغال سنگ البرز شرقی است و بیش از ۲۰۰ کارگر دارد.

یک عضو شورای نگهبان: اگر در حین مناظره انتخاباتی بفهمیم نامزدی صلاحیت ندارد، رد صلاحیتش می‌کنیم

علیرضا طحان نظیف، از حقوقدانان شورای نگهبان جمعه ۱۷ اردیبهشت گفت شورای نگهبان ممکن است پس از مناظره‌ کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، آن‌ها را رد صلاحیت کند. براساس گزارش پایگاه خبری انتخاب، طحان نظیف گفت: «مبانی ما نظارت استصوابی شورای نگهبان است. اما اگر در خلال مناظرات مشخص شود که فردی صلاحیت نداشته یا صلاحیت داشته اما الان اتفاقی پیش آمده که صلاحیت خود را از دست داده است شورای نگهبان تا لحظات آخر هم می‌تواند صلاحیت را مورد بررسی و تجدید نظر قرار دهد.» این عضو شورای نگهبان در بخش دیگری از اظهاراتش به «ثابت بودن تعداد نامزدهای تایید‌صلاحیت‌شده» اشاره کرد و گفت: «انتخابات عرصه خودنمایی و بازی با احساسات مردم نیست که هرکس در خود مختصر توانی را ببیند بیاید و مثلاً یک هیجانی را ایجاد کند. کسانی که شرایط آن را دارند و ‌توان اجماع سازی و توان اداره کشور را دارند و می‌توانند در اداره کشور موثر واقع شوند همیشه عدد آنها مشخص است و شورا به آن رسیده است».

پنج قدرت اروپایی از اسرائيل خواستند گسترش شهرک‌‌های یهودی‌نشین را متوقف کند

به دنبال بالاگرفتن تنش در بیت‌المقدس (اورشلیم) شرقی، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا با صدور بیانیه مشترکی از اسرائیل خواستند شهرک‌سازی در کرانه باختری اشغالی را متوقف کند. این بیانیه روز پنج‌شنبه ۶ مه / ۱۶ اردیبهشت در حالی منتشر شد که تنش‌ها در بیت‌المقدس (اورشلیم) غربی بالا گرفته است. طبق گزارش‌ شبکه الجزیره برخی از شهرک‌نشین‌های یهودی مورد حمایت دادگاه اسرائيل چندین خانه را در منطقه شیخ جراح، واقع در این منطقه تصرف کرده‌اند و در آستانه برگزاری یک جلسه دادرسی که ممکن است به آوارگی بخشی از خانواده‌های فلسطینی ساکن این منطقه منجر شود، با ساکنان درگیر شده‌اند. در بیانیه پنج کشور اروپایی آمده است: «ما از دولت اسرائیل می‌خواهیم تصمیم خود را برای پیشبرد ساخت ۵۴۰ واحد در منطقه هارحوما در اراضی اشغالی کرانه باختری لغو کند و سیاست گسترش شهرک‌های خود در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را متوقف کند». این کشورها هشدار دادند: «اگر تصمیم برای پیشبرد شهرک‌سازی در هارحوما، بین بیت‌المقدس شرقی و بیت لحم واقع شده اجرایی شود، آسیب بیشتری به چشم‌انداز تشکیل کشور فلسطین خواهد زد». شهرک‌سازی اسرائيل در مناطق اشغالی که در تضاد با قوانین بین‌المللی ا‌ست، بارها مورد اعتراض نهادهای بین‌المللی قرار گرفته است. دولت اسرائيل اما بدون توجه به اعتراض‌ها به گسترش مناطق یهودی‌نشین ادامه می‌دهد.

محمدجواد ظریف برای توضیح درباره فایل صوتی به مجلس می‌رود

باشگاه خبرنگاران جوان خبر داده است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران یکشنبه آینده ۱۹ اردیبهشت در جلسه کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی مجلس حضور خواهد یافت تا درباره فایل صوتی فاش‌شده از او توضیح و به سئوالات نمایندگان مجلس از عملکرد وزارت خارجه پاسخ دهد. فایل صوتی ۱۹۰ دقیقه‌ای محمدجواد ظریف ۴ اردیبهشت منتشر شد. ظریف در این فایل گفته بود که در ایران نیازها و الزامات میدان جنگ و به تعبیر روشن‌تر سپاه پاسداران بر دیپلماسی و منافع ملی تسلط دارد. او همچنین از کارشکنی روس‌ها در مورد برجام سخن گفته بود. افشای این فایل سبب واکنش‌های بسیاری در داخل ایران شد و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سخنان ظریف را در راستای تبلیغات «دشمنان» خواند.

وزیر خارجه قطر: برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن تلاش می‌کنیم

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر جمعه ۷ مه/۱۷ اردیبهشت در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت این کشور برای کاهش تنش‌ میان تهران و واشنگتن تلاش می‌کند و خواهان برقراری گفت‌وگو میان ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است. در آستانه برگزاری چهارمین دور مذاکرات برجام در وین، وزیر خارجه قطر گفت از ایالات متحده و ایران می خواهد تا وارد بحث‌های «مثبت» شوند و خواهان کاهش تنش میان تهران و واشنگتن است. شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی گفت: «ما با واشنگتن روابط قوی و استراتژیک داریم و روابط خوبی هم با تهران داریم و مایل نیستیم تنش افزایش پیدا کند چرا که بر قطر و منطقه تاثیرات منفی به‌جا خواهد گذاشت». او افزود قطر با تماس‌های مداوم از هر دوطرف خواسته در مذاکرات «مثبت» درگیر شوند. وزیر خارجه قطر همچنین خواستار گفت‌وگو میان ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شد و گفت بین ایران و شورای همکاری خلیج فارس بیم‌های مشترکی وجود دارد و برای رفع آن‌ها باید گفت‌وگوی مستقیم وجود داشته باشد. از میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، عربستان با ایران وارد مذاکرات مستقیم شده و به تایید رئیس جمهوری عراق،مقام‌های جمهوری اسلامی همزمان با مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده آمریکا در وین، چندین بار با مقام‌های عربستان در عراق گفت‌وگو کرده‌اند.

اتحادیه اروپا از تعلیق حق مالکیت انحصاری واکسن کرونا استقبال کرد

اتحادیه اروپا پنج‌شنبه ۷ مه / ۱۷ اردیبهشت حمایت خود را از پیشنهاد تعلیق حق مالکیت انحصاری واکسن کرونا و آزاد کردن حق استفاده همگانی از شیوه ثبت‌شده ساخت این واکسن اعلام کرد. تعلیق حق مالکیت انحصاری واکسن کرونا از سوی هند و آفریقای جنوبی به سازمان تجارت جهانی پیشنهاد شده و بدین معناست که تولید واکسن از انحصار این شرکت‌ها به طور موقت خارج می‌شود و به کشورهای در حال توسعه اجازه می‌دهد که برای تولید واکسن اقدام کنند و به این ترتیب تبعیض بین کشورهای ثروتمند و فقیر در زمینه توزیع واکسن کاهش یابد. اورسولا فون‌ در لاین، رئیس کمیسیون اروپا پنج‌شنبه اعلام کرد با تغییر موضع ایالات متحده در این‌رابطه، تمایل دارد که تعلیق انحصار واکسن کرونا را بررسی کند. شرکت‌های تولیدکننده دارو و برخی از دولت‌ها اما با این پیشنهاد مخالفت کرده‌اند و مدعی شده‌اند تعلیق حق مالکیت انحصاری واکسن کوویدـ۱۹ کمبود جهانی آن ‌را حل نمی‌کند. ایالات متحده آمریکا هم پیشتر از این پیشنهاد استقبال کرد. کاترین تای، نماینده تجاری آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد که واشنگتن با سازمان تجارت جهانی درباره تعلیق حق مالکیت انحصاری واکسن وارد گفت‌وگو می‌شود، اما یادآوری کرد که مذاکرات در پیش روی پیچیده‌اند و ممکن است به درازا بکشند.