ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرهاد میثمی: تا توقف اجرای حکم اعدام جلالی اعتصاب غذا می‌کنم

فرهاد میثمی، فعال مدنی و زندانی سیاسی با ارسال نامه‌ای از زندان رجایی‌شهر اعلام کرد که در اعتراض به خبر اعدام قریب‌الوقوع احمدرضا جلالی، پژوهش‌گر دوتابعیتی، از روز شنبه ۱۷ اردیبهشت ۷ مه اعتصاب غذا می‌کند و «جز با شنیدن خبر توقف اعدام احمدرضا جلالی، از این راه بازنخواهد گشت.» روز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت رسانه‌های ایران گزارش دادند که حکم اعدام احمدرضا جلالی، شهروند ایرانی سوئدی، تا پایان اردیبهشت‌ماه اجرا می‌شود. به نظر م‌رسد اعلام اجرای این حکم واکنشی به دادگاه حمید نوری، متهم به دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی سال ۶۷ که در سوئد برگزار شد، باشد. میثمی در نامه خود نوشته که احمدرضا جلالی بیش از سه سال است که از طرف ماموران امنیتی تهدید به اعدام می‌شود و اکنون خبرهایی از آماده شدن جمهوری اسلامی برای اعدام او تا پایان اردیبهشت منتشر شده است. فرهاد میثمی در مرداد ۹۷ بازداشت شد. اتهام او «تبانی و اجتماع به قصد بر هم زدن امنیت کشور» عنوان شده است. میثمی متهم شد که نشان‌هایی با شعار «من با حجاب اجباری موافق نیستم» در اختیار داشته است.

مدیر کل آموزش و پرورش قم: طرح هر مدرسه یک روحانی برای پاسخگویی به شبهات نسل جوان است

مدیر کل آموزش و پرورش قم در مورد طرح «هر مدرسه یک روحانی» گفت: ما دنبال این هستیم که با عنایت به وضعیتی که در ایام کرونا به وجود آمده و به شدت نسل نوجوان و جوان ما در معرض تهدیدات عقیدتی و تربیتی قرار گرفته‌اند، بتوانیم با استفاده از متخصصان امر در این حوزه، به شبهات بچه‌ها جواب بدهیم. «علیرضا رحیمی»، مدیر کل آموزش و پرورش استان قم گفته است: « سند تحول بنیادین آموزش و پرورش حدود ۱۳۳ راهکار دارد و یکی از این ۱۳۳ راهکار، استفاد از ظرفیت‌های موجود در محیط پیرامونی و سایر دستگاه‌هاست که می‌توانند به آموزش و پرورش کمک کنند.» راهکار هفت-دو این سند اشاره به این دارد که مدرسه بتواند با دستگاه‌های محیط پیرامونی ارتباط برقرار کند و از ظرفیت‌های آن‌ها بهره ببرد و یکی از آن‌ها حضور نظام‌مند مبلغان توانمند در مدارس است.  بر اساس طرح «هر مدرسه یک روحانی» برای سال آینده در کنار مدیر، معاونان، معلمان، مربی‌های پرورشی، «یک روحانی واجد شرایط که آموزش‌های لازم را دیده باشد و صلاحیت‌های لازم برای تبلیغ دینی داشته باشد،» در مدارس کمک کار آموزش می‌شود.  او در مورد سمت این روحانیون در مدارس گفته آن‌ها در واقع مبلغ دینی هستند. رحیمی در مورد تعداد مدارسی که در قم قرار است طرح «هر مدرسه یک روحانی» را اجرا کنند، گفت: «ما حدود ۱۴۰۰ مدرسه در قم داریم که در حال پالایش آن‌ها هستیم. قطعا ممکن نیست در همه مدارس اجرای این طرح محقق شود به این دلیل که برخی مدارس ما جمعیت کمتر از حدود ۴۰ نفر دارند و در مناطق دور دست هم قرار گرفته‌اند و معمولا در مدارسی که آمار جمعیت بیشتری دارند این امر محقق می‌شود.» به گفته رحیمی این طرح در همه دوره‌های تحصیلی این طرح اجرا خواهد شد. و در مدارس دخترانه مبلغان زن و در مدارس پسرانه مبلغان مرد حضور خواهند داشت. پیش‌تر طرح موسوم به امین در دولت محمود احمدی‌نژاد با امضای تفاهنمامه همکاری وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیه آغاز شد. دی ۱۳۹۲ سازمان معلمان ایران خواستار لغو این طرح به دلیل کمبود امکانات مادی و ساختاری در مدارس شد.

آمریکا: کره‌شمالی برای یک آزمایش هسته‌ای آماده می‌شود

جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه ۶ مه/۲۶ اردیبهشت گفت که ایالات متحده ارزیابی می‌کند که کره شمالی در حال آماده‌سازی سایت آزمایش هسته‌ای پونگی ری برای انجام یک آزمایش در روزهای آینده است. کره شمالی اخیراً آزمایش‌های تسلیحاتی خود را افزایش داده و پرتاب موشک‌های بالستیک قاره پیما (ICBM) را در سال جاری برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ از سر گرفته است. این کشور از سال ۲۰۱۷ بمب هسته‌ای آزمایش نکرده است، اما مقامات ایالات متحده و کره جنوبی هفته‌ها است که می‌گویند نشانه‌هایی از ساخت و ساز جدید در پونگی ری، تنها سایت آزمایش هسته‌ای شناخته شده کره شمالی وجود دارد و پیونگ یانگ می‌تواند به زودی بمب دیگری را آزمایش کند. پونگی ری از سال ۲۰۱۸ به طور رسمی بسته شده است و اظهارات پورتر مبنی بر تشدید فعالیت‌ها در این سایت نخستین واکنش مقام‌های آمریکایی به احتمال از سرگیری انجام آزمایش هسته‌ای کره شمالی است. پورتر گفت: «این ارزیابی با اظهارات عمومی اخیر خود کره شمالی مطابقت دارد. ما این اطلاعات را با متحدان و شرکای خود به اشتراک گذاشته‌ایم و به هماهنگی نزدیک با آنها نیز ادامه خواهیم داد.» در حالی که مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای با ایالات متحده از سال پایانی ریاست‌جمهوری ترامپ متوقف شده است، هفته گذشته، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی گفت که توسعه زرادخانه هسته‌ای کشورش را سرعت خواهد بخشید. او گفت که مأموریت اساسی نیروی هسته‌ای کره شمالی، بازدارندگی است.