نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خبرگزاری آسوشیتدپرس: مذاکرات اپوزیسیون و دولت #مادورو در نروژ شکست خورد

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک منبع آگاه که نامش افشا نشده گزارش داد که مذاکرات اپوزیسیون و دولت ونزوئلا در نروژ به دلیل خودداری نیکلاس مادورو از تعیین یک دولت انتقالی و برگزاری انتخابات آزاد برای حل بحران ونزوئلا شکست خورد. دفتر خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا چهارشنبه ۸ خرداد / ۲۹ مه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که مذاکرات با نمایندگان دولت نیکولاس مادورو در اسلو، پایتخت نروژ بدون دستیابی به توافق پایان یافته است. اینه ماری اریکسون سوریده، وزیر خارجه نروژ اما در گفت‌وگو با روزنامه «اِل ناسیونال» چاپ کاراکاس اعلام کرده بود که نمایندگان اپوزیسیون و دولت ونزوئلا تمایل خود را به ادامه مذاکرات نشان داده‌اند و می‌خواهند به گفت‌وگوهای خود در نروژ ادامه دهند. طرفین توافق کرده بودند که محتوای مذاکرات محرمانه بماند. همزمان با شکست مذاکرات نروژ، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد جمعه ۱۷ خرداد/ ۷ ژوئن اعلام کرد که تعداد آوارگان ونزوئلا به دلیل بحران اقتصادی از مرز چهار میلیون نفر گذشت. تنها در کلمبیا بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار آواره ونزوئلایی زندگی می‌کنند. در پرو حدود ۷۶۸ هزار نفر.

چهار تن از #کارگران معترض کارخانه #سیمان_کارون به دادگاه احضار شدند

فرشاد خدادادیان، خرم آقابیگی، پیمان سلیمانی و امین حاتمی، چهار تن از کارگران شاغل در کارخانه سیمان کارون به شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری مسجد سلیمان احضار شدند. منابع محلی گفته‌اند که احضار این کارگران در پی اعتراض مدیران کارخانه سیمان کارون به رأی دادگاه مبنی بر برائت آن‌ها در جریان پرونده اعتصابات سال ۹۵ این کارخانه صورت گرفته است. پیش از این نیز در سال ۱۳۹۶، چهار تن دیگر از کارگران معترض کارخانه سیمان کارون با شکایت کارفرما احضار شده بودند. دلیل احضار آن‌ها نیز شرکت در تجمعات صنفی بود که در زمستان ۹۵ برگزار شده بود.

در پی انفجار مهیب در شهر #لینکوپینگ #سوئد ۱۹ نفر مجروح شدند

در پی وقوع انفجاری مهیب در منطقه مسکونی واقع در شهر لینکوپینگ سوئد، دست‌کم ۱۹ نفر مجروح شدند. این انفجار حدود ساعت هفت صبح جمعه ۷ ژوئن/ ۲۷ خرداد اتفاق افتاد. به گفته پلیس سوئد در اثر این انفجار پنجره‌ها و بالکن خانه‌های مسکونی آسیب دید. مجروحان به بیمارستان دانشگاه لینکوپینگ و سایر بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند و تحت درمان قرار گرفته‌اند. پلیس این منطقه مسکونی را تخلیه و محل را مسدود کرده است. تحقیقات پلیس پیرامون عامل انفجار آغاز شده. پلیس اعلام کرده که تا پایان تحقیقات نمی‌تواند عامل انفجار را معرفی کند. شهر لینکوپینگ در ۱۷۵ کیلومتری استکلهم قرار دارد.

مهم‌ترین جایزه #عفو_بین‌الملل به #گرتا_تونبرگ فعال محیط زیست و جنبش «جمعه‌ها برای آینده» تعلق گرفت

عفو بین‌الملل مهم‌ترین جایزه خود، «سفیر وجدان» را به گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست ۱۶ ساله سوئدی و جنبش «جمعه‌ها برای آینده» (Fridays for Future) اهدا کرد. تونبرگ از بنیانگذاران این جنبش است. عفو بین‌الملل گرتا تونبرگ و نوجوانان و جوانانی را که در جنبش «جمعه‌ها برای آینده» شرکت می‌کنند «سفیران وجدان» سال ۲۰۱۹ نامید. این سازمان مدافع حقوق بشر گفته است امسال بهتر از این افراد کس دیگری شایسته دریافت جایزه «سفیر وجدان» نبود. این جایزه که از سال ۲۰۰۲ اهدا می‌شود پیش از این به افراد و گروه‌هایی همچون ملاله یوسف‌زی، دختر پاکستانی که در دفاع از حق آموزش دختران توسط طالبان هدف گلوله قرار گرفت، گروه موسیقی راک U2 و اقوام اولیه کانادا اهدا شده است. گرتا تونبرگ در ماه‌های گذشته توانست با سازماندهی یک اعتصاب چندین هفته‌ای در مدارس، توجه افکار عمومی را در سوئد و دیگر کشورهای جهان به موضوعات محیط زیستی جلب کند. او به کنفرانس بین‌المللی آب‌وهوا در لهستان نیز دعوت و حتی نامزد دریافت جایزه نوبل شد. «جمعه‌ها برای آینده» یا «اعتصاب دانش‌آموزی برای بحران اقلیمی» یک جنبش دانش‌آموزی جهانی متعهد به آگاهی‌بخشی درباره بحران اقلیمی کره زمین است که اعضایش در ساعات درس در روز جمعه به خیابان‌ها می‌روند و علیه بحران محیط زیست در جهان تظاهرات می‌کنند.

#پر_فیشر، مدیر آلمانی #اینستکس به ایران می‌آید

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از منابع آگاه نوشته است که پر فیشر، مدیر آلمانی کانال تجاری اروپا و ایران (اینستکس) همزمان با سفر هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان به ایران خواهد آمد. بنا به این گزارش، فیشر با همتای ایرانی خود دیدار و آخرین تحولات مربوط به عملیاتی کردن اینستکس را بررسی خواهد کرد. او پیش از این یک بار در اسفندماه گذشته به ایران سفر کرده بود. اینستکس کانالی است که اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران و به‌منظور جلوگیری از تحریم‌های آمریکا علیه ایران ایجاد کرده است. اینستکس قرار است در مرحله نخست به تجارت غذا و دارو محدود شود اما هنوز راه‌اندازی نشده است. ایران از تأخیر در اجرای اینستکس ناراضی است. شورای عالی امنیت ملی ایران ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که جمهوری اسلامی به مدت ۶۰ روز محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ذخایر آب سنگین را رعایت نمی‌کند، مگر آن‌که کشورهای عضو برجام به تعهدات بانکی و نفتی خود عمل کنند. وزیر خارجه آلمان هفته آینده برای گفت‌وگو درباره برجام به تهران و سپس به اردن و امارات متحده عربی سفر می‌کند. سفر هایکو ماس به خاورمیانه با هماهنگی بریتانیا و فرانسه انجام می‌شود و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در جریان آن قرار دارد.

رویترز: #آمریکا آموزش #خلبان‌های_ترکیه‌ای جنگنده‌های اف-۳۵ را متوقف کرد

خبرگزاری رویترز جمعه ۱۷ خرداد / ۷ ژوئن در گزارشی نوشته که دولت آمریکا تصمیم گرفته است خلبان‌های ترکیه‌ای بیشتری برای آموزش پرواز با جنگنده‌های اف-۳۵ نپذیرد. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که بین آمریکا و ترکیه بر سر خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه اختلاف افتاد. توافقنامه خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ در ماه دسامبر ۲۰۱۷ بین ترکیه و روسیه امضا شد و هزینه آن ۲،۵ میلیارد دلار است. این تصمیم آنکارا با واکنش منفی کشورهای غربی عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روبه‌رو شد. تحویل این سامانه قرار بود در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ انجام شود اما بعد دو طرف توافق کردند که تاریخ تحویل به ژوئیه ۲۰۱۹ تغییر یابد. واشنگتن پیش از این، به‌منظور جلوگیری از دستیابی ترکیه به این سامانه دفاع موشکی ارائه کلیه تجهیزات مربوط به جنگنده‌های اف-۳۵ به آنکارا را متوقف کرده بود. آمریکا می‌گوید اقدام ترکیه تهدیدی علیه جنگنده‌های اف-۳۵ است. به‌گفته مقام‌های آمریکایی برنامه کنونی آموزش خلبان‌های ترکیه در پایگاه نیروی هوایی «لوک» در ایالت آریزونا متوقف نمی‌شود اما طرح آموزش خلبان‌هایی که قرار بود برای دور بعدی آموزش‌ها راهی آمریکا شوند متوقف می‌شود. ترکیه در نظر دارد ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ از آمریکا بخرد و خلبان‌های این کشور نیز از هم‌اکنون تمرینات با این هواپیما را با همکاران آمریکایی خود انجام می‌دهند.

روزنامه ژاپنی: #آبه_شینزو در سفر به ایران گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط تهران و واشنگتن را مطرح خواهد کرد

روزنامه ژاپنی آساهی جمعه ۱۷ خرداد / ۷ ژوئن درباره سفر آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن به ایران نوشته است که او دیدارهایی با مقام‌های بلندپایه ایران، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواهد داشت و هدف از این سفر کاستن از تنش‌های منطقه‌ای و گشودن راه برای گفت‌وگوی ایران و آمریکاست. آساهی آورده است که آبه در دیدار با خامنه‌ای پیشنهاد گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط میان ایران و آمریکا را مطرح خواهد کرد. آبه شینزو چهارشنبه ۲۲ خرداد / ۱۲ ژوئن به تهران سفر خواهد کرد. این سفر سه روزه خواهد بود. روزنامه ژاپنی نوشته است که دولت ژاپن خواستار وجود تنش در خاورمیانه نیست زیرا بخش عمده‌ای از خرید نفتی خود را از این منطقه انجام می‌دهد و به همین دلیل به ثبات این منطقه اهمیت می‌دهد. آساهی به‌نقل از یوشیهیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن نوشته است که توکیو تلاش خواهد کرد سفر آبه شینزو به تهران پربار باشد. سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران نخستین سفر یک مقام بلندپایه ژاپن به ایرانِ پس از انقلاب است.