نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پارلمان اسرائیل تا ۱۴ ژوئن به دولت ائتلافی جدید رأی خواهد داد

یاریو لوین، رئیس پارلمان اسرائیل (کنست)، دوشنبه ۱۷ خرداد / ۷ ژوئن گفت گرفتن رأی اعتماد پارلمان به دولت جدید اسرائیل، که می‌تواند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی را از قدرت برکنار کند، تا ۱۴ ژوئن انجام خواهد شد. لوین، از حزب لیکود گفت طبق مهلت تعیین‌شده براساس قانون، این رأی‌گیری می‌تواند قبل از ۱۴ ژوئن برگزار شود. این مدت زمان به نتانیاهو فرصتی دیگر برای از میان برداشتن پروژه دولت ائتلافی جدید را می‌دهد. اگر دولت ائتلافی رأی اکثریت کنست را به‌دست نیاورد، باید پنجمین انتخابات در کمتر از دو سال در اسرائیل برگزار شود. نفتالی بنت ۴۹ ساله که پیش از این رهبر جنبش شهرک‌نشینان در کرانه باختری و زمانی متحد، دستیار و وزیر نتانیاهو بوده قرار است نخست‌وزیری دولت ائتلافی جدید را برعهده گیرد. نخست‌وزیری دولت جدید به صورت گردشی خواهد بود و دو سال نخست آن با نفتالی بنت از رهبران راست افراطی اسرائیل و دو سال بعد با یعیر لپید، رهبر حزب چپ «یش آتید» خواهد بود.

در ۹ ماه گذشته بارش در بالادست زاینده‌رود ۳۴ درصد کاهش داشته و سرشاخه این رودخانه هم بی‌آب شده است

خشکسالی کم کم تمام استان اصفهان را در برمی‌گیرد. منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان دوشنبه ۱۷ خرداد اعلام کرد که از یکم مهرماه ۹۹ تا کنون بارش در فریدون‌شهر، بالادست رودخانه زاینده‌رود با کاهش ۳۴ درصدی مواجه شده و این در حالی است که بارش‌ها در این منطقه سبب تأمین آب زاینده‌رود در سرشاخه می‌شد. شیشه‌فروش ضمن هشدار درباره این‌که رودخانه زاینده‌رود و چاه‌های حفرشده در سطح استان خشک و کم‌آب شده‌اند گفت: «همه پهنه استان در معرض خشکسالی حاد قرار دارد و به‌زودی این منطقه از کشور دچار بحران زیست‌محیطی بیشتری می‌شود.» به‌گفته او چشمه‌های متعدد فریدون‌شهر با ۳۲۰۰ هکتار باغ خشک شده‌اند و این منطقه اکنون نیازمند آبرسانی برای دو هزار و ۵۰۰ هکتار است. همچنین جمعیت سه هزار و ۵۰۰ خانواری عشایر فریدون‌شهر به همراه ۲۴۰ هزار رأس دام نیازمند آبرسانی به صورت تانکری هستند. از سوی دیگر استان اصفهان با کمبود دو هزار مگاوات برق روبه‌روست که با توجه به جمعیت استان و صنایع مستقر در آن، این نیاز در آینده به سه هزار و ۵۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد. در حال حاضر به دلیل خشکسالی و کم‌آبی، نیروگاه‌های آبی حسن‌آباد و منتظری با کاهش شدید تولید برق مواجه‌اند. بیش از یک دهه از خشکی زاینده‌رود می‌گذرد و کشاورزان اصفهانی بارها برای تأمین حقابه خود دست به اعتراض زده‌اند. حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز، ۱۲ هزار هکتار باغات و ۳۰۰ هزار اصله درخت در استان در معرض نابودی هستند.

آتش‌سوزی گسترده در کارخانه مواد نوشیدنی بهنوش تهران

عصر دوشنبه ۱۷ خرداد در منطقه ۲۲ تهران دودی مشاهده شد که به‌گفته جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران ناشی از آتش‌سوزی در کارخانه تولید مواد نوشیدنی بهنوش بود. ملکی گفت در محل حادثه مقداری پالت چوبی در فضای باز این کارخانه دچار آتش‌سوزی شده است و نیروهای آتش‌نشانی به همراه خودروهای پشتیبانی به محل حادثه اعزام شدند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت شهر خودرو که مجری فروش و خدمات پس از فروش شرکت ریگان خودرو است، کاملاً با آتش شرکت بهنوش درگیر شده است. شرکت بهنوش در ابتدای آزادراه تهران- کرج و شهرخودرو در آغاز جاده مخصوص کرج قرار دارند.

علی‌اکبر محتشمی‌پور بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

علی‌اکبر محتشمی‌پور، عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز و از چهره‌های اصلاح‌طلبان، بامداد دوشنبه ۱۷ خرداد بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در سن ۷۵ سالگی درگذشت. محتشمی‌پور از یاران روح‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران بود. او که در سال‌های نخست انقلاب مسئول بخش رادیوی سازمان صدا و سیما بود از سال ۱۳۶۰ تا سال ۱۳۶۴ به‌عنوان سفیر ایران در سوریه فعالیت کرد و در همین دوران در تشکیل حزب‌الله لبنان و گروه‌های اسلامی فلسطینی نقش مهمی ایفا کرد. در بهمن ۱۳۶۲ سرویس‌های امنیتی اسرائیل با ارسال یک بسته انفجاری قصد ترور او را داشتند که در اثر انفجار، از ناحیه چشم، گوش و هر دو دست آسیب دید و یک دست او از مچ قطع شد. محتشمی‌پور به جناح چپ جمهوری اسلامی گرایش داشت. او در انتخابات سال ۱۳۸۴ رئیس ستاد انتخابات مهدی کروبی بود و در انتخابات سال ۱۳۸۸ ریاست کمیته صیانت از آرای ستاد میرحسین موسوی را به عهده داشت و پس از اعتراضات به نتایج انتخابات ۸۸، کم‌کم به حاشیه سیاست رفت. محتشمی‌پور در سال ۱۳۹۰ به عراق رفت و ۱۰ سال پایانی عمر خود را در نجف گذراند.

مدیرکل موزه‌ها: اگر همه‌گیری کرونا ادامه پیدا کند، موزه‌ها ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت می‌بینند

محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی اعلام کرد اگر همه‌گیری ویروس کرونا در ایران ادامه پیدا کند موزه‌ها ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت می‌بینند. کارگر گفت: «پیش از شیوع کووید ۱۹ موزه‌های میراث فرهنگی یکصد میلیارد تومان درآمد داشتند لذا پیش بینی می‌کردیم با افزایش فروش بلیت و افزایش قیمت آن بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشیم اما کرونا باعث شد این امر محقق نشود و درنهایت پیش‌بینی ما این است که اگر وضعیت کرونا هم‌چنان ادامه پیدا کند، ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت مالی به موزه‌ها وارد می‌شود.» به فراخور وسعت و تعداد پرسنل به صاحبان موز‌ها وام‌های ۲۵، ۵۰ و ۸۰ میلیون تومانی پرداخت شده است. همچنین به موزه‌ها ابلاغ شده در اطراف موزه کافی شاپ، رستوران و محلی برای بازی بچه‌ها و سایر امکانات خدماتی درآمدزا درنظر بگیرند. مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی گفت: «تمام موزه‌های دولتی این امکانات را دارند و برخی از موزه‌های خصوصی نیز به دلیل کمبود وسعت نمی‌توانند این کار را کنند اما مجوز دارند و به لحاظ قوانین شهرداری مشکلی برای انجام این کار ندارند.»

پوتین قانون خروج روسیه از پیمان «آسمان‌های باز» را امضا کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۷ ژوئن قانونی را امضا کرد که به خروج این کشور از پیمان «آسمان‌های باز» رسمیت می‌‌دهد. معاهده «آسمان‌های باز» که ۳۵ کشور عضو آن هستند به هواپیماهای جاسوسی و تجسسی کشورهای عضو اجازه می‌دهد که در حریم هوایی سایر اعضا پرواز کنند. در جریان اقداماتی برای آماده کردن برگزاری دیدار رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا در اواخر ماه میلادی جاری، مسکو اعلام کرده تصمیم واشنگتن برای عدم پیوستن به این معاهده یک اشتباه سیاسی است. پیش از این مقام‌های وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بودند که دولت جو بایدن به روسیه اطلاع داده است که ایالات متحده قصد بازگشت به پیمان «آسمان باز» را ندارد. اکنون «استارت نو» تنها معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای باقی‌مانده بین دو کشور است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا اقدامی برای تمدید استارت نو نکرد و حتی مذاکرات برای تمدید این پیمان نیز به حالت تعلیق درآمد. اما به دنبال پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بلافاصله موضوع تمدید این پیمان در دستور کار دولت جدید قرار گرفت و آن را به مدت پنج سال تمدید کرد.

دو برابر شدن کار نامه‌رسان‌ها با کمترین امکانات رفاهی و حقوقی

در اثر همه‌گیری ویروس کرونا در ایران کار نامه‌رسان‌ها هم افزایش پیدا کرده اما دستمزد آن‌ها ثابت مانده و همچنین سختی کار هم به آنان تعلق نمی‌گیرد. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) حجم کار نامه‌رسان‌ها در این روز‌ها از ۷۰ تا ۱۰۰ مقصد در روز به بیش از ۱۵۰ مقصد افزایش داشته است. «مقدم»، یکی از نامه‌رسان‌های شهر شیراز با ۱۰ سال سابقه کار به ایلنا گفته است: «در دوران کرونا تقریبا شرایط کاری نامه‌رسان‌ها دو تا سه برابر شده است. الان مثل اینکه دو شیفت هستیم تا شب مشغول کاریم و هیچ تغییری در حقوق و افزایش حقوق نداشته‌ایم.» به گفته این نامه‌رسان بیشترین مشترکان مردمانی هستند که بسته‌های خرید لباس و پوشاک سفارش داده‌اند. شرایط کار هم دشوار است: اغلب نامه‌رسان‌ها مجبورند روزانه یک گونی به ارتفاع یک و نیم متر تا دو متر به موتور ببندند و پای خود را در شکم جمع کنند. نامه‌رسانی به نام «زیارتی» به ایلنا گفته است: «این موارد مشکلات جسمی زیادی برای ما به همراه دارد از این گذشته بسیاری از همکاران ما از کمبود نیرو در واحدهای خود گله‌مندند زیرا مجبورند کار اضافه‌تر انجام دهند کاری که بیشترش بدون دریافت اضافه‌کاری است.» خورجین‌ها و موتورسیکلت‌ها استاندارد نیستند و نامه‌رسان‌ها تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار ندارند و سختی کار هم در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسیده است.

واگذاری سالانه ۷۰ هزار وام مسکن و زمین به جانبازان و ایثارگران

محمود پاکدل، معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران، ۱۷خرداد در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از واگذاری سالانه ۷۰ هزار وام مسکن و زمین به جانبازان و ایثارگران خبر داد. پاکدل اعلام کرد وام مسکن روستایی که تا پیش از این مبلغ ۶۰ میلیون تومان بود به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین وام مسکن در شهرهای کوچک از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۵۰ میلیون تومان و در کلانشهرها از ۱۶۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در بخشی از این مصاحبه گفت: «برای ما سالانه واگذاری ۷۰ هزار وام و زمین پیش‌بینی شده است. معمولا عملکرد سالانه ما نیز حدود ۵۰ هزار نفر است که از این تسهیلات استفاده می‌کنند.» پاکدل یادآوری کرد: «پیش‌بینی شده است که افرادی که در گذشته از این تسهیلات استفاده کرده و وام مسکن تا سقف ۲۵ میلیون تومان دریافت کرده و اقساط آن را پرداخت کرده‌اند می‌توانند برای تبدیل منزل به احسن از این تسهیلات استفاده کنند. ضمن اینکه در طرح ساخت و ساز ایثارگران زمین به مبلغ سال ۶۹ است همچنین از عوارض ساخت و شعبات معاف هستند.» معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد در ۷۲ هزار نقطه از ۳۰ استان با وزارت راه و شهرسازی تفاهم اولیه برای واگذاری زمیبن و مسکن به جانبازان و ایثارگران منعقد شده است. جانبازان کمتر از ۲۵ درصد فقط مشمول دریافت وام می‌شوند. کشته‌شدگان لشکر فاطمیون در جنگ سوریه اگر از تابعیت ایران برخوردار باشند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

رئیس سازمان محیط زیست: بحران آب اسفناک‌تر از اظهارات مسئولان است

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران و معاون رئیس جمهوری صبح دوشنبه ۱۷ خرداد در نشست خبری به مناسبت هفته‌ محیط زیست که در سازمان محیط زیست برگزار شد، گفت: «اگر برای محیط زیست نجنگیم، حیوانات بی‌زبان و گیاهان دیگر جایگاهی نخواهند داشت. متوسط بارشی که گفته می‌شود ۲۰۰ میلیمتر بارش در کشور است، فقط به شهرهای شمالی کشور مربوط است.» به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) کلانتری در ادامه افزود: «توجه کنید معضل بزرگ ما آب است. خیلی از مناطق چهارگانه ما دیگر آب طبیعی ندارد، باید برای آبشخورها با تانکر آب برده شود که در این شرایط دیگر تکلیف وضع آب ما مشخص است. اولویت اول ما باید آب باشد و واقعیت بحران آب اسفناک‌تر از آن است که مسئولین مربوط به آب در موردش صحبت می‌کنند.» همزمان قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب اعلام کرد طرح باروری ابرها دیگر در دستور کار نیست. او در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت: «باروری ابرها یک کار مطالعاتی بود و تاثیر چندانی در میزان بارش نداشت و استفاده از توپ‌های پلاستیکی روی سدها نیز صرفه اقتصادی ندارد.» در روزهای اخیر این ادعا مطرح شده که قطعی‌های اخیر برق با توافق آب و هوایی پاریس مرتبط است. عیسی کلانتری در ادامه سخنانش در سازمان محیط زیست در پاسخ به این شایعات گفت: «درباره معاهده پاریس سوالی نیست که پاسخ نداده باشیم زیرا در مرکز پژوهش‌های مجلس و شورای نگهبان بررسی شده است و در حال حاضر هم معاهده پاریس در مجلس است و علی‌رغم اینکه همه ایرادات شورای نگهبان برطرف شده است، رأی‌گیری نمی‌کنند و از دست ما خارج است، برای بررسی آن هم تا الان پیگیری تقاضاهای زیادی داشتیم اما اتفاقی نیفتاده است.»