ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه مشترک انجمن‌های علمی‌ـ‌دانشجویی علوم اجتماعی ایران در اعتراض به بازداشت روناک رضایی

اتحادیه انجمن‌های علمی علوم اجتماعی ایران در اعلامیه‌ای که با عنوان «بیانیه‌ی مشترک اتحادیه، انجمن‌های علمی‌ـ‌دانشجویی و دانشجویان علوم اجتماعی کشور» در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط روناک رضایی، دانشجوی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی تهران و فعال مدنی ساکن آبادان شد. روناک رضایی چندین روز پیش، پس از آغاز موج دستگیری‌ها در آبادان در پی اعتراض به فاجعه متروپل بازداشت شد. این شهروند ساکن آبادان اکنون به زندان سپیدار اهواز منتقل شده است. انجمن‌ها و دانشجویان علوم اجتماعی ایران در بیانیه مشترک خود می‌نویسند: «روناک انسانی دغدغه‌مند و محققی پر تلاش است که برای تحقیق بر روی پایان‌نامه‌اش در آبادان حضور داشت. با وقایع دردناک اخیر آبادان و مصائبی که مردم آبادان در حادثه‌ی متروپل متحمل شدند، در بند و به اسارت رفتن انسان‌هایی که جرمی جز تحمل درد، رنج، ظلم و بلندکردن صدای مظلومان ندارند، بر اندوهمان افزود. متاسفانه روناک نیز در چنین مظلمه‌ای گرفتار آمده است.» آنها در ادامه می‌افزایند: «روناک و دیگر روناک‌ها محقق و شهروندان دلسوز این خاک‌اند و قطعا جای هیچ محقق و منتقدی در زندان نیست.» هنوز مشخص نیست چه نهادی رضایی را بازداشت کرده و یا اتهام او چیست.

تجمع کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی در مقابل سازمان مرکزی این دانشگاه با درخواست افزایش حقوق

کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای مختلف، امروز سه‌شنبه ۱۷ خرداد در مقابل سازمان مرکزی این دانشگاه تجمع کردند. آنان خواستار احقاق حقوق خود شدند و شعارهایی علیه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی سر دادند. از جمله شعارهایی که در تجمع امروز کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی سر داده شد این بود: «طهرانچی دروغگو/ حاصل وعده‌هات کو؟» خواسته اصلی این تجمع‌کنندگان، افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی و همسان‌سازی حقوق‌شان با وزارت علوم است. محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد پیش از این در مصاحبه‌ای از افزایش حقوق کارمندان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داده بود. او گفته بود با توجه به مشکلات معیشتی که همه کارمندان با آنها مواجه هستند، تا ۵۷ درصد به حقوق کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی اضافه خواهد شد؛ اما در قالب فرمول‌های مختلف. کارمندان معترض معتقدند که هیچ‌کس تا به حال متوجه نحوه اعمال این فرمول‌های مختلف نشده است و با وجود اینکه قرار افزایش حقوق در سال ۱۴۰۱ تا ۵۷ درصد بوده، اما در بخشنامه جدید، افزایش حقوق کارمندان این دانشگاه هفت تا ۱۰ درصد اعلام شده است. کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی پیش از این نیز برای طرح مطالباتشان تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند. پس از کنار رفتن عبدالله جاسبی از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و مرگ ‌اکبر هاشمی رفسنجانی، علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی شد و از آن زمان به بعد، این دانشگاه عملا زیر نظر مستقیم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود. محمدمهدی طهرانچی که اکنون رئیس دانشگاه آزاد اسلامی است در ۱۸ مارس سال ۲۰۲۰ به دلیل مشارکت در برنامه اتمی جمهوری اسلامی، از سوی وزارت امور خارجه آمریکا تحریم شد.

سهم کنکور از سنجش توان علمی دانش‌آموزان از ۱۰۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش یافت

اعضای شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی پس از نشست روز سه‌شنبه ۱۷ خرداد خود به ریاست ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم طرح اصلاح و تکمیل سیاست‌های سنجش و پذیرش دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه را به تصویب نهایی رساندند. براین اساس گفته‌شده که به‌منظور کاهش فشار روانی ناشی از تعیین تکلیف ۱۲ سال تحصیل دانش‌آموزان در آزمون چهار ساعته کنکور، سهم کنکور از سنجش توان علمی دانش‌آموزان از ۱۰۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش می‌یابد و ۶۰ درصد سهم سنجش توان علمی دانش‌آموزان نیز بر اساس سوابق تحصیلی سه سال آخر دبیرستان باشد. براساس مصوبات این نشست، سیاست‌های جدید به تدریج و در مدت چهار سال به‌اجرا گذاشته خواهد شد. بدین ترتیب در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط نتایج تحصیلی سال دوازدهم دانش‌آموزان، در سال ۱۴۰۴ نتایج تحصیلی سال‌های یازدهم و دوازدهم و در سال ۱۴۰۵ نتایج تحصیلی و معدل سال‌های دهم تا دوازدهم تعیین‌کننده سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در دانشگاه‌ خواهد بود. همچنین کنکور نیز سالی دو بار و تنها از درس‌های تخصصی هر رشته برگزار خواهد شد. افزون بر این، دانش‌آموزان مجاز خواهند بود برای بهبود معدل و سوابق تحصیلی خود، تا ۱۰ بار در امتحانات سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دبیرستان شرکت کنند. قرار است دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش بعداً جزئیات سیاست‌های جدید سنجش و پذیرش دانشجو را اعلام کنند.

دو زندانی سیاسی عرب به نام‌های ماجد عموری و قدیر ناصری در زندان سپیدار اهواز اعدام شدند

به گزارش سازمان حقوق بشر اهواز، صبحگاه سه‌شنبه ۱۷ خرداد دو زندانی سیاسی عرب به نام‌های ماجد عموری و قدیر ناصری در زندان سپیدار اهواز اعدام شدند. این سازمان حقوق بشری پیش‌تر ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ درباره احتمال اعدام هشدار داده بود. ماجد عموری، فرزند ناجی، جوان عرب ۲۵ ساله اهل شهر خلفیه (رامشیر) است. این شهروند عرب سال ۱۳۹۷ در اعتراض به دستگیرى برادر بزرگ‌اش رسول عموری با نیروهای امنیتی درگیر شد و سپس به اتهام اقدام مسلحانه و درگیری با مأموران سرنشین خودرو حامل برادرش و کشته شدن یک افسر نیروی انتظامی به‌ نام «نوید حقیقت‌شناس» از سوی دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شد. رسول عموری، برادر ماجد عموری، سال ۱۳۹۵ به اتهام درگیری با مأموران در یک عروسی محلی بازداشت و سپس توسط دادگاه انقلاب اهواز به حبس ابد محکوم شد. قادر ناصرى ۲۳ ساله نیز زمانی که ۱۷ سال داشت، در تاریخ ۹ تیر ۱۳۹۵ هنگامی با نیروهای امنیتی که به قصد دستگیری او به منزل‌شان در ماهشهر (معشور) یورش برده بودند، درگیر و بازداشت شد. به گفته منابع محلی این درگیری مسلحانه به کشته شدن دو افسر به نام‌های محمدرضا رفیعی‌نسب و الله‌نظر صفری و زخمی شدن یک مأمور امنیتی سوم منجر شد. به گزارش سازمان حقوق بشر اهواز قادر ناصری در دادگاهی صوری به تیراندازی به سمت نیروهای امنیتی و کشتن این دو افسر متهم شده بود.

بحران اقلیمی: جو بایدن برای گذار ایالات متحده به سمت انرژی پاک، به «قانون تولید دفاعی» توسل کرد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای ممکن کردن گذار این کشور به سمت انرژی پاک،‌ قانون ۱۹۵۰ در دوران جنگ سرد موسوم به «قانون تولید دفاعی» را به جریان انداخت. این قانون برای افزایش تولید وسایل و موادی پیش‌بینی شد که برای امنیت ملی آمریکا مهم هستند. بایدن با توجه به خطر تغییرات اقلیمی برای آمریکا و جهان،‌ با توسل به این قانون، خواهان شتاب دادن به تولید مواد و قطعات مورد نیاز فناوری‌های انرژی پاک و در نتیجه افزایش تولید پنل‌های خورشیدی،‌ عایق‌بندی، و مبدل‌های شبکه برق و پمپ‌های حرارتی شده است. رئیس‌جمهوری ایالات متحده همچنین شرکت‌های سازنده پنل خورشیدی را برای دوسال از پرداخت تعرفه واردات معاف کرد. در ایالات متحده اکنون تنها ۲,۸ درصد الکتریسیته از انرژی خورشیدی تأمین می‌شود. فعالان محیط زیست آمریکایی از اینکه جو بایدن از قدرت‌ها و اختیارهای امنیتی‌اش برای مقابله با بحران اقلیمی بهره برده است، حمایت کرده اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: مردم دیگر طاقت گرانی و افزایش هزینه زندگی را ندارند

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از سیاست‌های اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی انتقاد کرد و گفت که «ملت طاقت گرانی و هزینه‌های بیشتری ندارند». او در واکنش به اظهارات مقام های دولتی که از همسان‌سازی قیمت حامل های انرژی و سایر کالاها با نرخ میانگین کشورهای منطقه دفاع می‌کنند، گفت: «آیا وقتی یارانه حذف می‌شود مردم توان خرید کالاها با نرخ فعلی را دارند مثال می‌آورند که قیمت بنزین، آرد، روغن و خدمات در کشورهای همسایه فلان مقدار است و در کشور ما با یارانه فلان مقدار است. اما آیا درآمد یک ایرانی با درآمد کشور همسایه یکی است؟». رحیمی جهان‌آبادی که از نمایندگان اصولگرا و همسو با دولت سیزدهم در مجلس است، از دولت خواست «راهکاری برای زندگی به مردم نشان دهند» تا به گفته او «آن زمان نمایندگان از هر جراحی اقتصادی و نظام عادلانه‌ای حمایت کنند». او گفت: «عادلانه بودن هم فقط در پرداخت یارانه نیست و باید عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد و یک زندگی ایده‌آل وجود داشته باشد». دولت ابراهیم رئيسی اردیبهشت امسال نرخ فرآورده‌های آردی، روغن، تخم‌مرغ، لبنیات و مرغ را به صورت رسمی افزایش داد. آزادسازی قیمت این گروه از کالاها بر قیمت دیگر اقلام خوراکی اثر صعودی داشته است. نرخ تورم خوراکی ها در پایان اردیبهشت ماه از ۵۰ درصد فراتر رفت و پیش‌بینی می‌شود در ماه های بعد با پدیدار شدن پیامدهای این سیاست، نرخ تورم مواد غذایی دوباره افزایش یابد.

آرش قلعه‌گلاب، شاعر و روزنامه‌نگار آبادانی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آرش قلعه‌‌گلاب، شاعر و روزنامه‌‌نگار اهل آبادان روز دوشنبه ۱۶ خرداد، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. آرش قلعه‌‌گلاب در تاریخ ۵ خردادماه امسال در مقابل ساختمان متروپل در جریان سوگواری برای جان باختگان حادثه متروپل، توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود. پیشتر کمیته حمایت از خبرنگاران خواستار آزادی بی‌قید و شرط آرش قلعه‌گلاب شد. جاستین شیلاد، محقق ارشد خاورمیانه و شمال آفریقا در کمیته حمایت از خبرنگاران در خصوص بازداشت این روزنامه‌نگار گفته بود: «مقامات ایران باید درک کنند که نمی‌توانند واقعیت‌ها و مشکلات سخت کشور را با ساکت کردن و زندانی کردن خبرنگاران پنهان کنند. مقامات باید فورا و بدون قید و شرط آرش قلعه‌گلاب را آزاد کنند و از حبس خودسرانه اصحاب مطبوعات دست بردارند.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: بررسی دوباره لوایح مربوط به گروه ویژه اقدام مالی به نظر نهایی دولت بستگی دارد

محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اثرگذاری تصویب نشدن لوایح مربوط به پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را در «وضعیت فعلی اقتصادی» تأیید کرد. او گفت: «پرونده اف‌ای‌تی‌اف در به وجود آمدن شرایط فعلی اقتصادی، بی‌تأثیر نیست، اما به این ترتیب نیست که همه چیز را به آن قفل کنیم.» ایران در دوره دولت دوازدهم دو لایحه از چهار لایحه مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی را تصویب کرد اما لوایح مبارزه با پولشویی و جرایم سازمان‌یافته و حمایت مالی از تروریسم در مجمع تشخیص مصلحت نظام معلق و بایگانی شد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که بررسی دوباره این دولایحه در مجمع «امکان دارد». او اما این موضوع را به «نظر نهایی دولت» مشروط کرد که به گفته او باید «اعلام کند چقدر اف‌ای‌تی‌اف برایش مهم است و چقدر می‌تواند آن را مدیریت کند.» گروه ویژه اقدام مالی سال گذشته ایران را در فهرست سیاه قرار داد که تجارت بین‌المللی و تبادل مالی را برای جمهوری اسلامی دشوارتر می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت ۱۴ تن از «مقصران» حادثه متروپل خبر داد ــ مدیران دولتی و مالکان ساختمان بازداشت نشدند

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی از بازداشت ۱۴ تن از افرادی که به گفته او «تشخیص داده شد، مقصر حادثه [ریزش ساختمان متروپل] هستند» خبر داد. در میان افراد بازداشت‌شده نشانی از مالکان ساختمان متروپل و مدیران دولتی نیست. مسعود ستایشی در نشست خبری هفتگی خود از «چهار نفر از شهرداران سابق و اسبق آبادان» و «کسانی که مسئول حوزه نظام مهندسی شهرستان [آبادان] بودند» به عنوان افرادی که دستگیر شده‌اند، نام برد اما هویت هیچ یک از آن‌ها را فاش نکرد. او گفت علاوه بر شهردار سابق و اسبق «رئیس نظام مهندسی، مهندس ناظر پروژه، شهردار منطقه ۱، سرپرست شهرداری منطقه ۱، معاون امور زیربنایی و حمل و نقل و سرپرست معاونت فنی و عمرانی و معاونت فنی شهرداری جز کسانی بودند که در این تصمیمات به موجب قرار تأمین کیفری بازداشت شدند.». پیش از این دادستان عمومی و انقلاب خوزستان بازداشت حسین حمیدپور شهردار پیشین آبادان که پس از ریزش ساختمان متروپل استعفاء کرد و دو تن از شهرداران سابق این شهر را تأیید کرده و گفته بود ناظران ساختمان متروپل هم در بین افراد دستگیر شده هستند. ساختمان متروپل آبادان دوم خرداد ماه فرو ریخت و بنا بر گزارش های رسمی تا به حال جسد ۴۱ تن از قربانیان آن از زیر آوار بیرون آورده شده است. فعالان رسانه ای در خوزستان شمار کشته‌شدگان در ساختمان فروریخته را بیشتر از آمار رسمی اعلام شده می‌دانند. بنا بر ادعای رسانه‌های حکومتی در ایران حسین عبدالمالکی، مالک این ساختمان و چند ساختمان تجاری دیگر در آبادان و خرمشهر در حادثه ریزش متروپل مُرده است. مردم آبادان و فعالان مدنی و رسانه ای اما خبر مرگ او را دروغ می‌دانند.

فرستاده سابق جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، منشاء یک مورد از آلودگی اورانیومی ذکرشده در گزارش آژانس بین‌المللی اتمی را تلویحاً روسیه معرفی کرد

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی و فرستاده سابق جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین،‌ در یک برنامه تلویزیونی از رویکرد به گفته او «سیاسی» آژانس بین‌المللی اتمی انتقاد کرد و گفت: «ما مخالف هر گونه قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم.» پس از آنکه محتوای دو گزارش سه‌ ماهه رافائل گروسی در مورد نتیجه مذاکرات با ایران بر سر فعالیت‌های اعلام‌نشده هسته‌ای در سه سایت مشکوک و البته میزان تخلفات ایران از تعهدات برجامی منتشر شد، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای را برای طرح در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کردند. در این پیش‌نویس از ایران خواسته شده است که به سرعت به ابهام‌ها در مورد برنامه هسته‌ای اعلام‌نشده‌اش پاسخ دهد و تعهداتش را اجرا کند. این پیش‌نویس در نشست شورای حکام که از دوشنبه ۶ ژوئن/ ۱۶ خرداد در وین آغاز شده روی میز خواهد بود. کاظم غریب‌آبادی با اشاره به کشف اورانیوم در سه سایت مشکوک گفت:‌ «در مورد یکی از مکان‌ها ادعا کردند اورانیوم تهی شده پیدا کردند که مکان غیرهسته‌ای هم بوده و آژانس نمونه‌برداری کرده بود. خود آژانس به ما اطلاع داد که این اورانیوم از نوع اورانیوم کشف شده در یکی از کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای بوده... بر اساس بررسی‌هایی که انجام داده ایم، زمانی که راه‌اندازی ذوب آهن اصفهان پیش از انقلاب صورت گرفته، یکی از این کشور‌ها در آن مکان فعال بوده است.» ایالات متحده، بریتانیا، روسیه،‌ هند، پاکستان، فرانسه، اسرائیل، چین و کره شمالی کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای هستند. ایران و شوروی ۱۳۴۴ توافقی امضا کردند که بر اساس آن روس‌ها دو کارخانه ذوب‌آهن اصفهان و ماشین‌سازی اراک را ساختند. بنابراین غریب‌آبادی تلویحاً منشأ اورانیوم در یکی از سایت‌ها را روسیه معرفی کرده است. او نگرانی درباره یک مورد دیگر کشف اورانیوم را نیز بی‌مورد خواند و گفت: «همچنین در مورد یکی دیگر از مکان‌ها ادعا شده مقادیری مواد هسته‌ای پیدا شده که شبیه فعالیت فرآوری اورانیوم یا تبدیل است. وقتی ما تأسیسات اورانیوم یا فرآوری را در اصفهان داریم که ظرفیت چند تنی دارد و در حال تبدیل هستیم، حالا برجسته کردن مقادیر ناچیزی آن هم مربوط به حدود ۲۵ سال پیش ... با چه هدفی صورت می‌گیرد؟ وقتی ایران در تناژ این مواد را فرآوری می‌کند، دیگر کجای این موضوع جای نگرانی دارد؟»

ده درصد جمعیت ایران دیابت دارند ــ رئیس انجمن دیابت گفت شمار بیماران دیابتی‌ بعد از کرونا افزایش یافته است

اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران از افزایش شمار مبتلایان به دیابت پس از همه‌گیری کرونا خبر داد. به گفته او در ایران بیش از ۸ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که ۹۰ درصد آن‌ها از دیابت نوع دو و ۱۰ درصد از دیابت نوع یک رنج می‌برند. رجب بدون اینکه آمار مشخصی ارائه کند، گفت: شیوع دیابت بعد از کرونا در هر دو نوع یک و دو افزایش داشته است. او در ادامه گفت: آمار دقیقی از اینکه چه تعداد بر مبتلایان دیابت افزوده شده وجود ندارد. از اسفند ۱۳۹۸ که مسئولان دولتی به صورت رسمی شیوع کرونا در ایران را تأیید کردند تا ۱۷ خرداد امسال، بر اساس اعلام وزارت بهداشت بیش از ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به کرونا مبتلا شدند که از این تعداد ۱۴۱ هزار و ۳۳۹ نفر جانشان را از دست دادند. شمار واقعی مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران دست کم دو برابر آمار رسمی اعلام شده برآورد می‌شود. بیماران دیابتی در ایران طی دو سال گذشته برای تامین انسولین قلمی با مشکلات بسیاری روبرو بودند.

عراق برخی مواد غذایی صادرشده از ایران را پس فرستاد

سازمان گمرک عراق سه‌شنبه ۱۷ خرداد / ۷ ژوئن اعلام کرد که مواد غذایی صادرشده از ایران شامل تخم مرغ و رشته به‌دلیل «عدم تطبیق با ضوابط و دستورالعمل‌ها» از طریق گمرک منذریه به این کشور پس فرستاده شد. علیرضا مقدسی، رئیس کل گمرک ایران پیشتر اعلام کرده بود که عراق با واردات ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، مقصد اول کالاهای صادراتی ایران به همسایگان خود در ۹ ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ و سه ماهه نخست ۲۰۲۲ بوده است. سیدحمید حسینی، عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق هم گفته بود که در پی وقوع جنگ در اوکراین، واردات عراق از این کشور کاهش می‌یابد و ایران می‌تواند سهم این بازار را به دست بگیرد. وزارت برنامه‌ریزی عراق اردیبهشت سال جاری مجوز واردات ۱۲ نوع مواد غذایی و خوراکی، از جمله تخم مرغ و رشته از ایران را صادر کرده بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس: قطع چند ساعته برق در تابستان حتمی است، چاره‌ای جز سوزاندن مازوت نداریم

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۱۷ خرداد ضمن درخواست از مردم برای کاهش مصرف برق گفت: «تابستان امسال حتماً قطع برق خواهیم داشت چرا که با گرمی هوا، مصرف برق به‌خصوص در مناطق جنوبی کشور بالا می‌رود.» او افزود: «ما ناگزیر هستیم که مازوت بسوزانیم. عاقلانه و منطقی نیست گازوئیل ۶۰سنتی بخریم بدهیم نیروگاه‌ها سوزانده شود بعد قیمت برقی که می‌خواهیم تولید کنیم حدود یک سنت باشد. این قابل قبول نیست. شاید روی بحث آلودگی زیست‌محیطی سوزاندن مازوت تبلیغ شود، ولی ما چاره‌ای جز سوزاندن مازوت نداریم.» برای گرم شدن بویلرها در نیروگاه‌های حرارتی از مازوت استفاده می‌کنند. در اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی حاوی گوگرد همچون مازوت، گاز سمی تولید می‌شود که برای سلامتی مضر است. همچنین سولفات‌ها و نیترات‌ها به شکل ذرات بسیار ریز در هوا تولید می‌شوند و آلودگی هوا را افزایش می‌دهند. به‌گفته عباسی قطعی برق بر تولید اثر می‌گذارد و باعث ایجاد خسارت به لوازم خانگی مردم می‌شود. او گفت: «وقتی قطع برق چند بار پشت سر هم باشد و اعلام نشود که مردم دستگاه‌هایشان را از برق بکشند وسایلشان دچار مشکل می‌شود. سال گذشته و با قطع برق بخش‌هایی مثل فولاد و سیمان خسارت زیادی دیدند. قطعاً قطعی‌های امسال هم به این بخش‌های صنعت خسارت می‌زند.» تابستان سال گذشته در بسیاری از شهرهای بزرگ ایران برق روزانه قطع می‌شد. این مسئله به‌ویژه در استان‌های جنوبی اعتراضاتی را در میان مردم برانگیخت.

طی دو روز دست‌کم دو کارگر جان باختند، ۱۶ کارگر مصدوم شدند

در روز دوشنبه ۱۶ خرداد دست‌کم دو کارگر بر اثر حوادث کاری جانشان را از دست دادند و یک کارگر دیگر مصدوم شد. بنا بر گزارش رسانه‌های داخلی ایران عصر ۱۶ خرداد دو کارگر ساختمانی که با استفاده از دستگاه بالابر در ارتفاع ساختمانی مشغول کار بودند که بر اثر فشار تندباد به زمین سقوط کردند. یکی از کارگران پیش از انتقال به بیمارستان و کارگر دیگر پس از آن‌که به بیمارستان منتقل شد، جان باختند. در یک حادثه دیگر در ملایر همدان بازهم یک کارگر ساختمانی از طبقه چهارم یک ساختمان نیمه‌ساخت به داخل چاهک آسانسور سقوط کرد و مصدوم شد. خبرگزاری دولتی کار ایران نوشته است که علت این حادثه «نامعلوم است». کارگران ساختمانی بالاترین نرخ حوادث کار و حوادث کاری منجر به مرگ را دارند. بنا بر روایت نهادهای حکومتی سالانه دست‌کم ۱۳ هزار کارگر در حوادث کاری مصدوم می‌شوند و نزدیک به هزار نفر جانشان را از دست می‌دهند. در یک خبر دیگر صبح ۱۵ خرداد دو دستگاه وانت باری حامل کارگران فصلی کشاورزی در نزدیکی روستای سبزلاخ در استان کرمانشاه تصادف کردند که در نتیجه آن ۱۵ کارگر مصدوم شدند. منابع کارگری در کرمانشاه گفته‌اند که تمامی کارگران مصدوم‌شده به بیمارستان منتقل شده‌اند. کارگران فصلی و ساختمانی اغلب بدون قرارداد و بیمه مشغول به کار هستند.