ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرکز پژوهش‌های مجلس از رشد ۹۵۰ درصدی قیمت مسکن در چهار سال اخیر در تهران خبر داد

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد که قیمت هر مترمربع مسکن در تهران از سال ۹۶ تا ۱۴۰۱ بیش از ۹۵۰ درصد رشد داشته است. در این گزارش همچنین گفته شده که قیمت مسکن در کل کشور، به‌ویژه در کلان‌شهرها، در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ رشدی ۱۰ برابری داشته و ضرب‌آهنگ این افزایش بســیار سریع‌تر از افزایش درآمد خانوار‌های دهک‌های پایینی و میانی بوده است. براساس این گزارش، در سال ۱۳۹۸ حدود ۴۵ درصد از خانوار‌های مناطق شهری به مسکن استطاعت‌پذیر (هزینه آن بیش از ۳۰ درصد کل هزینه‌های خانوار باشد) دسترسی نداشته‌اند. این رقم در تهران ۷۹ درصد بوده است. در این بازە زمانی در تهران متوسط قیمت هر مترمربع مسکن از حدود ۱۵ میلیون تومان در فروردین سال ۱۳۹۹ به حدود ۴۸ میلیون تومان در آذرماه سال ۱۴۰۱ جهش داشته است.

نفرت‌پراکنی یکی از مبلغان اصول‌گرایان: همجنس‌گرا را باید سوزاند یا از کوه به پایین پرت کرد

محمدصادق کوشکی، از مبلغان اصول‌گرایان که رسانه‌های جمهوری اسلامی او را «استاد دانشگاه» خطاب می‌کنند در نشستی درباره طرح مقابله با پوشش اختیاری گفت: «اگر کسانی با پرچم رنگین‌کمان در شهر حضور داشته باشند و در ملاء عام اعلام هم همجنس‌بازی کنند باید در آتش زنده سوزانده شوند یا آن‌ها را از کوه پرت کرد.» همجنس‌بازی واژه‌ی تحقیرآمیزی است که گفتار حکومتی جمهوری اسلامی علیه هم‌جنس‌گرایان علی‌رغم اعتراض آنها و دیگر حامیان حقوق بشر به کار می‌برد. کوشکی افزود: «دین مجازات سخت برای رفتارهای خلاف عفت عمومی گذاشته آن‌هم با هدف بازدارندگی نه فقط تنبه.» کوشکی از لایحه جدید حجاب هم انتقاد کرد و آن را بی‌توجه به «شریعت» و «سکولار» خواند و گفت: «قانونی که به حوزه عفاف و حجاب برمی‌گردد یا در خصوص مسائل جنسی است باید بازدارنده باشد؛ باید به‌گونه‌ای باشد که افراد اصلاً جرأت نکنند به سمتش بروند. در این قانون آمده است اگر فردی در ملاء عام یا فضای مجازی به نقض هنجارهای اجتماعی از جمله کشف حجاب مبادرت ورزد تنها جریمه نقدی می‌پردازد.» کوشکی در دی‌ماه سال گذشته از قوه قضائیه خواسته بود که شرکت‌کنندگان در جنبش سراسری زن، زندگی، آزادی را اعدام کند. او گفته بود: «قوه قضائیه در این حدود چهار ماه فقط یک نفر را به جرم محاربه اعدام کرده است و بقیه به جرم قتل اعدام شده‌اند و فقط محسن شکاری قتل نکرده بود که اعدام شد که این تعداد با توجه به اتفاقی که افتاده ناچیز است. همین کوتاهی باعث شده گروهی بدون ترس هر کاری که می‌خواهند، انجام بدهند.»

منابع کُرد عراقی: سپاه پاسداران حضور نظامی خود در مرز اقلیم کردستان را تشدید کرده است

«العربی الجدید» به‌نقل از سه منبع کُرد عراقی در اقلیم کردستان اعلام کرد که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نیروی زرهی و واحدهای توپخانه‌ای خود را در برخی مناطق مرزی ایران با عراق در مجاورت استان سلیمانیه تقویت کرده است. این منابع گفته‌اند که به همین دلیل نگرانی‌هایی از حملات جدید سپاه به مقر مخالفان کُرد ایران در عراق وجود دارد. یکی از افسران نیروهای پیشمرگه در اربیل گفت تجهیزات سپاه پاسداران به مناطق مریوان، وانه و هورامان منتقل شده است. با این حال جبار الیاور، دبیرکل سابق وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان گفت ایران پاسگاه‌های مرزی خود را تقویت کرده و این به معنای تقویت حضور نظامی‌اش در مرزها نیست. آرام محمد، از افسران پیشمرگه نیز گفت کنترل نقطه صفر مرزی با ایران از جمله احداث برج دیده‌بانی و مراکز بازرسی ادامه دارد و نیروهای جدید مرزبانی عراق آماده خدمت در مرزها هستند اما باید منتظر تصویب بودجه برای آغاز فعالیت خود در نوار مرزی ایران باشند. غیاث السورچی، از سران اتحادیه میهنی کردستان نیز اعلام کرد که احزاب کُرد مخالف حکومت ایران از ابتدای سال جاری فعالیت نظامی خود در اقلیم کردستان را متوقف کرده‌اند. او افزود تهران قصد عملیات نظامی در اقلیم کردستان را ندارد اما پهپادهای ارتش ایران همواره اقدام به نظارت بر مناطق حضور احزاب کرد می‌کنند. سپاه پاسداران بارها مقر کردهای مخالف حکومت ایران در عراق را گلوله‌باران کرده و تاکنون چندین نفر در این حملات کشته شده‌اند. جمهوری اسلامی با دولت عراق توافق‌نامه‌ای برای کنترل امنیتی مرزها امضا کرده است. یک هفته پیش نیز قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق به تهران سفر کرده بود.

سطح اقیانوس‌های جهان در ماه مه گرم‌تر از هر ماه مه دیگری شد

سطح اقیانوس‌های جهان در ماه مه سال جاری میلادی گرم‌تر از هر ماه مه دیگری در گذشته بود. «برنامه کوپرنیک»، بزرگ‌ترین برنامه دیده‌بانی زمین که زیر نظر کمیسیون اروپا و با همکاری آژانس فضایی اروپا فعالیت می‌کند، گزارش داد که درجه حرارت در سطح اقیانوس‌ها به بالاترین حد خود رسیده است. این اندازه‌گیری‌ها در تمام دریاهایی صورت گرفت که بدون یخ هستند. بر اساس گزارش ماهانه اقلیمی «برنامه کوپرنیک»، ماه مه امسال ‌از نظر دمای هوا دومین ماه گرم جهان بود. در این ماه فاصله درجه حرارت تا گرم‌ترین ماه مه تاکنونی ۰,۱ درجه ثبت شد. در حالی که دمای هوا در اروپا تقریباً متوسط بود، بخش‌هایی از کانادا، آفریقا و آسیای جنوب شرقی گرم‌تر از حد معمول گزارش شد. در میان مناطق دیگر، استرالیا از میانگین قبلی سردتر بود. در منطقه استوایی اقیانوس آرام، در حال حاضر نشانه‌هایی از پدیده آب و هوایی ال‌نینو مشاهده شده است که می‌تواند منجر به افزایش دما و خشکسالی در مناطق خاص و بارش انبوه در مناطق دیگر شود. ال‌نینو آخرین بار در سال ۲۰۱۹ ـ ۲۰۱۸ دیده شد. ال‌نینو رخدادی اقلیمی است که به‌طور معمول هر هفت سال یک بار و در اثر‌‌ رها شدن انرژی انباشته در بزرگ‌ترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‌دهد.

پس از پایان آتش‌بس، درگیری‌ها در سودان تشدید شده است

درگیری‌های نظامی بین ارتش سودان و شبه‌نظامیان رقیب «نیروهای پشتیبانی سریع» دوباره تشدید شده است. به گزارش رسانه‌های فرانسوی، در درگیری‌های اخیر در منطقه دارفور دست‌کم ۲۳ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند. اردوگاه آوارگان قصاب که حدود ۱۵۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند نیز تحت تأثیر حملات نظامی قرار گرفت. روز گذشته نیز درگیری‌های شدیدی از خارطوم پایتخت سودان گزارش شد. آخرین آتش‌بس میان طرف‌های درگیر شامگاه شنبه به پایان رسید و مذاکرات با میانجی‌گری آمریکا و عربستان سعودی در حال حاضر به حالت تعلیق درآمده است. چندین کشور از جمله آلمان بار دیگر از طرفین درگیر خواستند آتش‌بس دائمی امضا کنند. از زمان آغاز درگیری در ماه آوریل، صدها غیرنظامی کشته و بیش از ۱,۲ میلیون نفر آواره شده‌اند.

دو زندانی با اتهام‌های مربوط به «موادمخدر» در زندان کرمان اعدام شدند

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه‌شنبه ۱۶ خردادماه، حکم دو زندانی که به اتهام مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، به اجرا درآمد. هرانا هویت این دو زندانی اعدام‌شده را مالک بلوچ ماهانی، از اهالی شهر ماهان، ۴۰ ساله و متاهل و کامبیز برزکار، از اهالی خواجه عسگر از توابع شهرستان بَم و ۲۸ ساله گزارش کرده است. این دو زندانی در سال ۱۳۹۸ با اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر بازداشت و توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بودند. در ماه‌های گذشته آمار اعدام در ایران، علی‌الخصوص اعدام زندانیان با اتهامات مرتبط با مواد مخدر افزایش داشته است. طبق گزارش سالانه هرانا، در سال ۲۰۲۲ دست‌کم ۴۵۷ مورد اجرای حکم اعدام به ثبت رسیده است.

روزنامه اعتماد از افزایش مهاجرت دانش‌آموزان به دلیل ناامیدی آن‌ها از آینده خبر داد

روزنامه اعتماد از افزایش مهاجرت دانش‌آموزان خبر داده و نوشت که سازمان‌های مهاجرتی این روزها در کنار تبلیغات برای انواع ویزاهای دانشگاهی و کار، «برای مهاجرت دانش‌آموزی تولید محتوا کرده‌اند.» وزارت آموزش و پرورش تاکنون درباره افزایش مهاجرت دانش‌آموزان سکوت کرده است. رصدخانه مهاجرت هم پس از انتشار آمار مهاجرت نخبگان دانش‌آموزی در سالنامه مهاجرتی ۱۴۰۰ اطلاعات دیگری در این باره نداده است. در آن سالنامه با تحلیل آمار دریافتی از اداره کل گذرنامه در بازه زمانی سال ۱۳۸۰ تا مرداد ۱۳۹۹ از مهاجرت ۱۵ تا ۳۷ درصد از رتبه‌های یک تا هزار آزمون سراسری، مشمولان بنیاد ملی نخبگان و المپیادی‌ها سخن گفته شده بود که از میان آنان تنها دو تا چهار درصد به ایران بازگشته‌اند. بهرام صلواتی، مدیر رصد خانه مهاجرت همان زمان گفته بود: «در این حوزه هیچ آماری نداریم و جزو جعبه‌های سیاه است که باید به آن نور تابانده شود.» «محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس امور دانش‌آموزی در مصاحبه با اعتماد مهم‌ترین دلیل مهاجرت دانش‌آموزان را ناامیدی آنها خواند. او گفت «لزوم پرداخت مبالغ میلیونی برای آزاد کردن مدرک دوره لیسانس و فوق لیسانس به افزایش کمی و تغییرات کیفی مهاجرت دامن زده است. خانواده‌ها فکر می‌کنند مبالغی که باید در آینده برای آزاد کردن مدرک پرداخت کنند، زودتر در سنین دانش‌آموزی برای اعزام فرزندان‌شان و تحصیل در کشورهای دیگر هزینه کنند تا از این شرایط رها شوند.» نیک‌نژاد در ادامه افزود: «مهاجرت در پایه دانش‌آموزی مخصوص طبقات خاصی است و گستردگی ندارد. همانطور که در ایران شکاف طبقاتی زیاد و آموزش طبقاتی شده و عموما دیگر رشته‌های برند و پول ساز برای پولدارها مانده است. آمارها نشان می‌دهد از ۴۰ رتبه اول کنکور فقط یک نفر از مدارس دولتی است یا در سه هزار رتبه اول کنکور ۷ تا ۸ درصد و چه بسا کمتر از مدارس دولتی هستند. از طرف دیگر فقط آدم‌های پولدار توان فرستادن کودکان خود به مدارس خارج از کشور را دارند و اگر در خانواده متوسط چنین تصمیمی بگیرند حتما فشار زیادی به آنها وارد می‌شود.»

سفارت ایران در عربستان به طور رسمی بازگشایی شد

به گزارش «العربیه» عصر سه‌شنبه ۱۶ خرداد مراسم افتتاح سفارت ایران در ریاض با حضور مسئولان وزارت‌ خارجه عربستان سعودی و جمهوری اسلامی و همچنین برافراشتن پرچم ایران در مقر این نمایندگی برگزار شد. پیش از این خبرگزاری امنیتی فارس احتمال داده بود که علیرضا عنایتی دستیار امیر حسین عبدااللهیان به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در ریاض به عربستان سعودی معرفی شود. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره بازگشایی سفارت ایران در ریاض گفت: «سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده قبل از عزیمت حجاج ایرانی فعالیت عملی خود را در جهت تسهیل امور حجاج بیت‌الله الحرام آغاز کرده و اکنون نمایندگی‌های مذکور با حضور مسئولان وزارت امور خارجه دو کشور رسما بازگشایی می‌شوند.» علیرضا بیکدلی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در جریان سخنرانی در مراسم بازگشایی سفارت ایران در ریاض گفت:« امروز، روز مهمی در تاریخ روابط دو کشور است. از اینکه در کشور برادر و دوست عربستان سعودی حضور داریم، بسیار خرسندیم.» در پی توافق ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ در پکن بین تهران و ریاض برای از سرگیری روابط دیپلماتیک ظرف مدت حداکثر دو ماه، وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی و عربستان سعودی پس از سه دور گفت‌وگوی تلفنی در فروردین سال جاری، سرانجام صبح پنج‌شنبه ۱۷ فروردین، بعد از حدود هفت سال و سه ماه قطع روابط، در پکن رسما دیدار و بیانیه‌ای مشترک امضا کرده و بر آمادگی برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش همکاری‌ها تأکید کردند. پس از آن هیأت‌های فنی دو کشور به پایتخت‌ها سفر کردند تا روند بازگشایی این اماکن را بررسی کنند.