نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت افغانستان می‌گوید تأسیسات دولتی شهر قلعه‌نو، مرکز ولایت بادغیس را از طالبان پاکسازی کرده است

به گزارش «هشت صبح» وزارت دفاع ملی افغانستان بعد از ظهر چهارشنبه ۷ ژوئیه/ ۱۶ تیر اعلام کرد نیروهای امنیتی مراکز فرماندهی پلیس، ریاست امنیت ملی و مقام ولایت بادغیس را از طالبان پاکسازی کرده‌اند. فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی، گفت در جریان عملیات پاک‌سازی به طالبان تلفات سنگین وارد شده است. معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی همچنین اعلام کرد که ظاهرا جنگ‌جویان گروه طالبان در حال فرار هستند. در همان حال امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در فیس‌بوکش نوشت: «از سازمان محترم صلیب سرخ و دیگر موسسات خیریه احترامانه خواهش می‌نماییم که اجساد ده‌ها تن از متجاوزین به قلعه نو را در هم‌آهنگی با شورای کویته به خانواده‌های‌شان انتقال بدهند. هوا گرم است و ما طرفدار بی‌حرمتی به اجساد نیستیم.» حسام‌الدین شمس، والی بادغیس در غرب افغانستان صبح چهارشنبه اعلام کرده بود که تمام ولسوالی‌های این ولایت سقوط کرده و افراد طالبان به شهر قلعه نو، مرکز ولایت بادغیس نفوذ کرده‌اند. شمس در همان حال یادآوری کرده بود که نیروهای امنیتی و دفاعی آمادگی کامل را برای دفاع از شهر دارند. طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان خاطرنشان کرده بود که «نیروهای امنیتی و دفاعی حضور دارند و هرنوع تهدید را پاسخ می‌دهند.» بعد از ورود طالبان به مرکز ولایت بادغیس، زندان مرکزی قلعه نو شکسته شد و زندانیان گریختند. مقامات امنیتی افغانستان اما می‌گویند ۹۰ درصد زندانیان را بازداشت کرده و به زندان بازگرداندند.

اعلام همبستگی بیش از ۶۰ نویسنده، هنرمند، دانشگاهی و فعال اجتماعی کانادایی با اعتصابات کارگری در ایران

بیش از ۶۰ نویسنده، هنرمند، دانشگاهی و فعال اجتماعی کانادایی در بیانیه مشترکی همبستگی خود را با اعتصاب فراگیر کارگران صنعت نفت و سایر اعتصابات کارگران ایران اعلام کردند. امضاء کنندگان بیانیه شامل نویسندگان، استادان دانشگاه، فیلمسازان، شاعران، و فعالان حقوق دگرباشان پس از اشاره به اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی نفت و برشمردن خواست‌های آنان تاکید کرده‌اند: «ما امضاء کنندگان این بیانیه از مطالبات بر حق اعتصاب‌کنندگان حمایت کامل داریم. ما همچنین از کارگران، هنرمندان، نویسندگان، دانشگاهیان، فعالان، فمینیست‌ها، و سایر انسان‌های آزادیخواه و عدالت‌طلب در کانادا و سراسر جهان می‌خواهیم تا در حمایت از مطالبات کارگران ایرانی سخن بگویند. امیدواریم اعتصاب‌کنندگان به خواست‌های عادلانه و اساسی خود دست یابند». در میان امضاء کنندگان بیانیه، نام چند استاد دانشگاه، هنرمند و فعال اجتماعی ایرانی – کانادایی نیز به چشم می‌خورد که شهرزاد ارشدی، محمد و پروین اشرفی، هایده مغیثی، شادیار عمرانی، شهره قنبری، سعید رهنما و شهرزاد مجاب از آن جمله‌اند.

وزیر امور خارجه هند برای گفت‌وگو درباره اوضاع امنیتی افغانستان وارد تهران شد

سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند برای دیدار و گفت‌وگو با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود عصر چهارشنبه ۱۶ تیر وارد تهران شد. شبکه خبری «WION» هند گزارش داد که موضوع اصلی نشست جایشانکار و ظریف در تهران، اوضاع امنیتی افغانستان است. سید رسول موسوی دستیار ظریف و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه در توئیتی با اشاره به ورود وزیر خارجه هند به تهران نوشت: «وزیر خارجه هند ملاقات خیلی مهمی در این دیدار کوتاه خواهد داشت. مطمئن هستم که این دیدار پایه‌ای اساسی برای روابط ایران و هند در دوران ریاست جمهوری رئیسی خواهد بود.» قرار است جایشانکار پیام کتبی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند را هم به ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) تسلیم کند. وزیر خارجه هند پس از توقف چند ساعته برای نشست کمیسیون همکاری تجاری، اقتصادی، علمی، فناوری و فرهنگی روسیه و هند، عازم مسکو می‌شود.

تجمع صدها کارگر ارکان ثالث پارس جنوبی برای تاکید بر خواست‌های اعتصاب فراگیر نفت

صبح چهارشنبه ۱۶ تیر صدها کارگر ارکان ثالث پارس جنوبی در میدان کاکتوس عسلویه تجمع کردند. کارگران که بنا بر گزارش‌ها، در بخش‌های بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری پارس جنوبی شاغلند، نوشته هایی حاوی مطالبات اعتصاب فراگیر را در دست داشتند و شعار می‌دادند. به نوشته‌ی کانال‌ تلگرامی نیروهای پیمانکاری صنعت نفت، تجمع کارگران «در اعتراض به سخنان وزیر نفت در کمیسیون انرژی مجلس و نادیده گرفتن مطالبات قانونی» کارگران پیمانی صورت گرفته است. تجمع صبح چهارشنبه که با هماهنگی قبلی صورت گرفت، پس از یک ساعت پایان یافت. اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی نفت از ۲۹ خرداد با خواست افزایش حداقل دستمزد به بیش از ۱۲ میلیون تومان، ۱۰ روز مرخصی در ماه، برچیدن شرکت‌های پیمانکاری از صنعت نفت و حذف قراردادهای موقت، بهبود ایمنی و بهداشت محیط کار و کمپ‌های محل اقامت کارگران و به‌رسمیت شناختن حق ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری آغاز شده و به بیش از ۸۰ مرکز نفتی گسترش یافته است. پیمانکاران، وزارت نفت و وزارت کار در اقدامی هماهنگ تلاش دارند با دادن وعده و وعید به کارگران منفرد اعتصاب را در هم بشکنند.

تغییرات اقلیمی: گرم‌ترین ماه ژوئن ثبت‌شده در آمریکای شمالی با عبور از حد «دو درجه» افزایش دما نسبت به پیش از انقلاب صنعتی

ماه ژوئن ۲۰۲۱ گرم‌ترین ماه ژوئن در آمریکای شمالی از زمان ثبت دما اعلام شد. موج‌های گرمایی در غرب کانادا و شمال غربی ایالات متحده در این ماه بی‌سابقه بود. بیش از ۵۰۰ تن به‌دلیل گرمای شدید هوا جان دادند و آتش‌سوزی‌های طبیعی گسترده رخ داد. بنا به تصویرهای ماهواره‌ای، درجه اوج حرارت در آمریکایی شمالی در ژوئن، ماه گذشته میلادی افزایش یافته و مدت داغ ماندن هوا نیز بیشتر شده است. بنا به گزارش برنامه «کوپرنیکوس»، برنامه نظارت بر تغییرات اقلیمی زمین وابسته به اتحادیه اروپا، دمای هوا در ژوئن سال جاری در آمریکای شمالی از حد متوسط دمای هوا بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰، ۱,۲ درجه سلسیوس بیشتر بود. این یعنی متوسط دمای هوا در این منطقه نسبت به متوسط دمای هوا پیش از انقلاب صنعتی، بیش از دو درجه سلسیوس افزایش نشان می‌دهد. بر اساس توافق اقلیمی پاریس، دولت‌ها متعهد شده‌اند که سطح افزایش دما نسبت به پیش از انقلاب صنعتی را حداکثر ۲ درجه نگه دارند. دانشمندان و فعالان محیط زیست می‌گویند ۱,۵ درجه باید سطح بیشینه این افزایش دما باشد. این سطح در توافق پاریس ذکر شده اما الزام‌آور نیست. به طور کلی دمای هوا در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ حدود ۱,۱ درجه سانتیگراد بالاتر از متوسط دمای ثبت‌شده در دوره پیشاصنعتی بود.

ناهید کمانگر، دختر حسین کمانگر پس از احضار به ستاد خبری کامیاران بازداشت شد

بنا به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، صبح دوشنبه ۱۵ تیرماه ناهید کمانگر، شهروند کُرد و فرزند حسین کمانگر، زندانی سیاسی محبوس در زندان سنندج، پس از احضار به ستاد خبری اطلاعات کامیاران بازداشت و به بند زنان کانون اصلاح و تربیت سنندج منتقل شده است. حسین کمانگر، پدر ناهید کمانگر دی‌ماه ۱۳۹۷ همزمان با آغاز موج بازداشت گسترده فعالان مدنی و اعضای شاخه کردستان حزب «وحدت ملی» در شهرهای سنندج، کامیاران و مریوان بازداشت شد. نیروهای امنیتی پس از بازداشت حسین کمانگر به مدت چند ماه او را از ملاقات و تماس تلفنی با اعضای خانواده خود محروم کردند. یک منبع مطلع در خردادماه سال گذشته به شبکه حقوق بشر کردستان گفته بود که این اقدام اداره اطلاعات به‌منظور اعمال فشار جهت واداشتن حسین کمانگر به همکاری و انجام اعترافات تلویزیونی صورت گرفته است. فروردین ماه سال جاری حسین کمانگر به اتهام «بغی» به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم با اعتراض وکیل این زندانی سیاسی برای تجدیدنظر به دیوان عالی کشور ارجاع داده شده است. در طول مدت بازداشت حسین کمانگر از سال ۱۳۹۷ تاکنون چندین مرتبه نسرین نقدی و ناهید کمانگر، همسر و فرزند این فعال کُرد توسط اداره اطلاعات کامیاران احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند. راشد منتظری، فعال مدنی و همسر ناهید کمانگر نیز همزمان با پدرش در دی ماه ۱۳۹۷ بازداشت و پس از چهار ماه با قرار وثیقه آزاد شد. ناهید کمانگر در زمان بازداشت پدر و همسرش بارها به ستاد خبری اطلاعات احضار و تحت بازجویی قرار گرفته بود. یک منبع آگاه در کامیاران با تأیید خبر بازداشت ناهید کمانگر به شبکه حقوق بشر کردستان گفته است: «روز دوشنبه خانم کمانگر بعد از حضور در ستاد خبری اطلاعات برای چند ساعت مورد بازجویی قرار گرفته است. ماموران امنیتی از او درخواست همکاری و انجام اعتراف علیه پدر زندانی‌اش را کرده‌اند، اما او حاضر به قبول خواست بازجوها نشده است و به‌همین دلیل با قرار بازداشت موقت بازداشت و به بند زنان کانون اصلاح و تربیت سنندج منتقل شده است.» بر اساس اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، ناهید کمانگر شخصا فعالیت سیاسی نداشته و بازداشت او را در ارتباط با فعالیت‌های سیاسی پدر و همسرش می‌دانند.

خیرالله حق‌جویان، عضو مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چهارشنبه ۱۶ تیر خیرالله حق‌جویان، عضو مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان با تودیع قرار وثیقه از زندان دیزل‌آبادکرمانشاه به صورت موقت آزاد شد. این فعال پیرو دین یارسان دوشنبه ۷ تیرماه در پی احضار به دادستانی شهرستان صحنه بازداشت و به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شده بود. او از زمان بازداشت به دلیل عدم پذیرش اتهامات مطرح شده علیه خودش دست به اعتصاب غذا زده بود. در هنگام بازداشت پس از اتمام مراحل بازجویی برای خیرالله حق‌جویان قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تعیین شد، اما به‌دلیل مخالفت او با تودیع قرار وثیقه، به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شد. در روزهای گذشته به منظور حمایت و همبستگی از خیرالله حق‌جویان جمعی از اعضای مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان از یک‌شنبه ۱۳ تیرماه به مدت ۴۸ ساعت دست به اعتصاب غذا زدند. سیاوش حیاتی، سید امین عباسی، داریوش حیدری، شاهرخ صائمیان، پیام رضایی و نوشاد طاهری، شش تن از فعالین مدنی یارسان و افرادی بودند که دست به اعتصاب غذا زدند. خیرالله حق‌جویان از فعالان شناخته شده کُرد و پیرو آیین یارسان است. او طی سال‌های اخیر در مراسم‌ مختلف به‌صورت مستقل و یا به نمایندگی از مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان سخنرانی‌هایی در انتقاد از وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور و به خصوص تبعیض علیه جامعه یارسان داشته است. یارسان از جمله اقلیت‌های دینی در ایران است که در قانون اساسی به‌عنوان یک دین مستقل به رسمیت شناخته نشده است و پیروان آن از بسیاری از حقوق سیاسی و اجتماعی محروم هستند. مردم یارسان بیشتر در استان‌های کرمانشاه، لرستان، همدان، کردستان، آذربایجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران و… زندگی می‌کنند. در این بین استان کرمانشاه به‌عنوان مرکز اصلی یارسان شناخته می‌شود. هرچند آمار رسمی از تعداد پیروان این آیین وجود ندارد اما جمعیت یارسان در ایران در منابع مختلف از یک تا سه میلیون نفر ذکر شده است.

یک گروه مسلح رئیس‌جمهور هائیتی را ترور کردند

جوونل موئز، رئیس‌جمهوریِ هائیتی در اقامتگاه ریاست‌جمهوری این کشور در شهر پورتو پرنس کشته شد. نخست‌وزیر هائیتی با انتشار بیانیه‌ای که در یک شبکه تلویزیونی محلی منتشر شد کشته شدن رئیس‌جمهوری را تایید کرد و گفت که نیروهای امنیتی و پلیس این کشور اوضاع را تحت کنترل دارند و همه اقدامات برای حفاظت از کشور و مردم در دست اجرا است. کلود جوزف اعلام کرد که گروهی مسلح بامداد روز چهارشنبه ۷ ژوئیه، ۱۶ خرداد در ساعت ۱ به اقامتگاه جوونل موئز حمله کردند و او را با شلیک گلوله کشتند. اعلام شده است که همسر رئیس‌جمهوری هائیتی نیز در این رویداد زخمی شده است. موئز در هنگام مرگ ۵۳ سال داشت و کشوری بحران‌زده و ورشکسته را رهبری می‌کرد. کشوری که هنوز از تبعات ویرانگر زلزله سال ۲۰۱۰ رها نشده است اکنون با یک زلزله سیاسی هم روبه‌رو شده.

حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه محرمانه به عراق رفته است

برخی از رسانه‌های عربی‌زبان و عراقی خبر داده‌اند که حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بدون اعلام قبلی و به‌شکل محرمانه به عراق سفر کرده است. «روسیا الیوم» نسخه عربی وب‌سایت «راشا تودی» روسیه به نقل از منابع عراقی نوشته است حسین طائب سه‌شنبه ۱۵ تیر / ۶ ژوئیه وارد بغداد شده و با مقام‌های عراقی و برخی فرماندهان حشد الشعبی و گروه‌های مسلح عراقی دیدار کرده است. وب‌سایت عراقی «العالم الجدید» نیز به نقل از منابع آگاه گفته است که رئیس سازمان اطلاعات سپاه ایران در این سفر با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، و فالح الفیاض، رئیس سازمان حشد الشعبی، و عبدالعزیز المحمداوی، سرپرست ریاست ستاد حشد الشعبی و شماری از فرماندهان این گروه مسلح دیدار کرده است. منابع آگاه گفته‌اند الکاظمی در دیدار با حسین طائب خبر داده که تعیین جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی در عراق بخشی از مذاکرات او در سفرش به واشنگتن در ماه آینده میلادی خواهد بود. این گزارش می‌افزاید در دیدار طائب با مسئولان حشد الشعبی نیز تقویت توان نظامی این گروه بررسی شده است.

سپاه از موشک‌های نقطه‌زن «قائم ۱۱۴» برای اتصال به بالگردهای نظامی رونمایی کرد

سپاه پاسداران در مراسمی با حضور حسین سلامی، فرمانده سپاه از موشک‌های نقطه‌زن «قائم ۱۱۴» برای اتصال به بالگردهای نظامی رونمایی کرد. سپاه پاسداران ادعا می‌کند که قائم ۱۱۴ موشک ضدزره با برد ۱۰ کیلومتر است و با برخورداری از انواع جست‌وجوگرهای حرارتی، تلویزیونی و لیزری قابلیت انهدام اهداف ثابت و متحرک را دارد. وزن این موشک ۵۰ کیلوگرم و وزن سرجنگی آن ۱۵ کیلوگرم گزارش شده است.

در حادثه چشمه‌خوش سه کارگر صنعت نفت جان خود را از دست دادند و چهار کارگر نیز مجروح شدند

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از وقوع حادثه در خط لوله ۲۰ اینچ نفت چشمه خوش اهواز هنگام عملیات تعمیر و توپکرانی خبر داد و گفت: این حادثه منجر به جان باختن سه نفر و مصدوم شدن چهار نفر دیگر شد. دو نفر از جانباختگان از همکاران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب و یک نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری بودند. حمیدرضا گلپایگانی گفت مصدومان با آمبولانس به بیمارستان مافی شوش انتقال یافتند و تحت درمان قرار گرفتند. علی رضایی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب اعلام کرد این حادثه ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه سه‌شنبه، ۱۵ تیر و حین انجام عملیات تعمیرات اساسی خط لوله انتقال نفت چشمه‌خوش به اهواز در ۴۰ کیلومتری شهرستان شوشتر روی داد. به گفته رضایی، وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران دستور پیگیری این حادثه را داده‌اند.

نایب‌رئیس اول کمیسیون بهداشت مجلس: فقط توانستیم ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن خارجی تهیه کنیم

جلیل میرمحمدی میبدی، نایب‌رئیس اول کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۱۶ تیر در سخنانی در صحن علنی مجلس اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران فقط توانسته ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن خارجی تهیه کند. میرمحمدی میبدی گفت: «از مجموع ۸۰ میلیون جمعیت کشور ما باید ۶۰ میلیون نفر را واکسینه کنیم، اگر این عدد را ضرب در دو کنیم، برای اینکه بتوانیم همه کسانی که نیاز به واکسن دارند را واکسینه کنیم ۱۲۰ میلیون دوز واکسن مورد نیاز امروز ما است.» نایب‌رئیس اول کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه افزود: «با سه میلیون دوز واکسن برکت و ماهیانه حدود یک و نیم میلیون دوز واکسن پاستور و مجموع آن‌ها با واکسن خارجی در برابر آن ۱۲۰ میلیون دوز عدد قابل توجهی نیست.» میرمحمدی میبدی این سخنان را در توجیه تأکید بر تولید واکسن داخلی بیان کرد. میبدی در پاسخ به ادعاهای ویر بهداشت مبنی بر صدور واکسن ایرانی گفت: «هیچ دلیلی ندارد تا پیش از اینکه مردم واکسینه شوند، واکسن ایرانی صادر شود. ما که خودمان باید به‌سختی ارز را تامین کنیم، به‌سختی می‌توانیم از این سیستم بانکی مورد تحریم پول را انتقال دهیم و از پول‌های بلوکه شده‌مان استفاده کنیم، چه دلیلی وجود دارد که واکسن صادر کنیم و وارد کننده واکسن باشیم؟ ما در عین حالی که نهایت تلاشمان را می‌کنیم که واکسن ایرانی را به بازار وارد کنیم، باید واکسن خارجی را نیز وارد کنیم تا واکسن مورد نیاز مردم تأمین شود.»

خالد بن سلمان، جانشین وزیر دفاع عربستان سعودی در آمریکا به‌سر می‌برد

خالد بن سلمان، جانشین وزیر دفاع عربستان سعودی برای ملاقات با مقام‌های دولت بایدن در آمریکا به‌سر می‌برد. جانشین وزیر دفاع عربستان در این سفر قرار است با جیک سولیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مقام‌هایی در وزارت امورخارجه و وزارت دفاع آمریکا دیدار کند. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت: «موضوع مذاکرات در این دیدارها همکاری‌های درازمدت میان آمریکا و عربستان سعودی، امنیت منطقه‌ای و تعهد آمریکا برای کمک به عربستان برای دفاع از اراضی‌اش است.» سخنگوی کاخ سفید گفت در این دیدارها مسأٔله قتل خاشقجی نیز مطرح خواهند شد. سفر خالد بن سلمان به آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که چند ماه پیش گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا در باره قتل جمال خاشقجی منتشر شد. جمال خاشقجی روزنامه‌نگاری بود که اکتبر سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. در گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا که دولت بایدن اجازه انتشار آن را داده بود، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و برادر خالد بن سلمان (معاون وزیر دفاع) با قتل خاشقجی مرتبط دانسته شده بود. سفر خالد بن سلمان به آمریکا از پیش اعلام نشده بود. به‌تازگی گروه‌های حقوق بشری و تعدادی از قانونگزاران آمریکایی از بایدن خواسته‌اند تا محمد بن سلمان ( برادر خالد بن سلمان) را به‌خاطر نقش داشتن در قتل خاشقجی تحریم کند.

مدیرعامل بهشت زهرا: برای پنجمین بار در ۱۷ ماه گذشته وارد شرایط بحرانی شدیم

با ورود نسخه جهش یافته ویروس دلتای کرونا به تهران در موج پنجم همه‌گیری کرونا در ایران سازمان بهشت زهرا در حالت آماده باش کامل قرار گرفت و کارکنان این سازمان برای پنجمین بار در ۵۱۰ روز گذشته وارد شرایط ویژه و بحرانی شدند. سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «پیک جانباختگان کرونا در تهران به‌شدت رو به افزایش است. برای همین سازمان بهشت زهرا تهران برای پنجمین بار در آماده باش کامل قرار دارد و این درحالی است که در هفته‌های گذشته در شرایط خطی و بین اعداد ۳۰ تا ۳۵ ثابت بودیم اما در روزهای گذشته عدد متوفیان کرونایی تهران با افزایش چشمگیر همراه بوده است.»

مرکز ولایت بادغیس سقوط کرد، اولین ولایت افغانستان به‌صورت کامل در دست طالبان قرار گرفت

شهر قلعه نو، مرکز ولایت بادغیس در شمال‌غرب افغاستان ساعتی پیش به تصرف طالبان در آمد. به این ترتیب این نخستین مرکز ولایت در افغانستان است که در دست جنگجویان طالبان قرار می‌گیرد. طالبان در سه ماه گذشته که حملاتشان را به ولسوالی‌ها شدت بخشیده‌اند نتوانسته بودند مرکز هیچ ولایتی را تسخیر کنند. شب گذشته منابع محلی در شهر قلعه‌نو تایید کردند که «خواجه مراد»، فرمانده امنیتی این ولایت به همراه شماری دیگر از مقام‌های دولتی از مرکز ولایت خارج شده‌ و خود را به طالبان تسلیم کرده‌اند. انتشار همین خبر، شدت حملات طالبان به این شهر را افزایش داد و نهایتا ساعتی پیش تأیید شد که شهر قلعه‌نو سقوط کرده است. سقوط این ولایت در حالی رخ می‌دهد که گروهی از مقام‌های ارشد طالبان در تهران با هیئتی از دولت افغانستان به ریاست یونس قانونی در حال مذاکره هستند. به نظر می‌رسد میانجیگری جمهوری اسلامی نه برای جلوگیری از پیشروی طالبان که دریافت تضمین از این گروه برای حفاظت از چهره‌های نزدیک به خودش در ائتلاف شمال باشد. تاکتیک جدید طالبان در هفته‌های گذشته تشدید حملات به شهر‌های شمالی افغانستان بوده است. علاوه بر ولایت بادغیس، دو ولایت بدخشان و تخار نیز زیر حملات نیروهای طالبان قرار گرفته‌اند.

سوء قصد به جان یک روزنامه نگار جنایی در آمستردام

غروب روز سه‌شنبه ۶ ژوئیه/۱۵ تیر، پیتر دِ-فریز (Peter R. de Vries) روزنامه‌نگار و محقق جنایی هلندی در مرکز شهر آمستردام با شلیک پنج گلوله به سرش ترور و به بیمارستان منتقل شد. به گفته‌ شهردار آمستردام، او در بیمارستان با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند. سه مظنون در ارتباط با این سوء قصد دستگیر شده‌اند و تحقیقات پلیس در ارتباط با انگیزه سوء قصدکنندگان ادامه دارد. این روزنامه‌نگار ۶۴ ساله بارها از جانب باندهای مافیایی به مرگ تهدید شده بود. «د-فریز» مامورسابق پلیس، محقق و روزنامه‌نگار جنایی شناخته شده هلندی در تحقیق و بررسی بسیاری از پرونده‌های جنایی بویژه در ارتباط با باندهای تبهکار هلند مشارکت داست. یکی از جنجال برانگیزترین این پرونده‌ها، پرونده مربوط به رضوان تقی تبهکار مراکشی- هلندی سردسته‌ی باند تبهکار «فرشتگان مرگ است. او که به قتل دستکم ۱۰ تن متهم است دو سال پیش پس از مدت‌ها پیگرد توسط اینترپل سرانجام در محل زندگی مخفی خود در ویلایی در دبی دستگیر و به هلند منتقل شد. او اکنون در زندانی فوق امنیتی در هلند زندانی است و محاکمه او در جریان است. نام رضوان تقی با پرونده قتل دو تن از مخالفان حکومت اسلامی ایران در هلند با نام این حکومت گره خورده است. از او به‌عنوان آمر قتل محمدرضا کلاهی و احمد نیسی نامبرده می‌شود که در چند سال گذشته در هلند به قتل رسیده‌اند. روزنامه هلندی تلگراف پیش از دستگیری رضوان تقی از اقامت او در ایران خبر داده بود. شب سه‌شنبه، کمی پس از سوء قصد به جان «د-فریز»، فِمکه هالسما شهردار آمستردام در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس پلیس و دادستان این اقدام را به‌شدت محکوم کرد. مارک روته و خراپنهاوس نخست وزیر و وزیر دادگستری مستعفی هلند نیز امشب در کنفرانس مطبوعاتی سوء‌قصد به روزنامه‌نگار جنایی را محکوم کردند. مارک روته همچنین گفت سوء‌قصد به«د-فریز» سوء‌قصد به آزادی روزنامه‌نگاران است. رئیس پلیس و دادگستری هلند ارائه اطلاعات بیشتر درباره این پرونده را به ادامه روند تحقیقات موکول کردند.