ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امام جمعه موقت تهران زنان بی‌حجاب را بهائی و عامل خارجی خواند

حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در نماز جمعه ۱۶ تیر بی‌حجابی زنان را «تعرض به نظام خانواده» خواند و گفت: «افرادی که آشوب و کشف حجاب کردند، در مقابل همه جمعیت مردم عددی نیستند، عده‌ای بهائی هستند و عده‌ای از خارج پول می‌گیرند تا این مسیر را ادامه دهند، عده دیگر افرادی هستند که غفلت می‌کنند.» او همچنین افزود: «مسئله کشف حجاب ریشه در سیاست‌های استعماری انگلیس دارد و اولین افرادی که این را مطرح کردند، بهائی‌ها بودند.» صدیقی گفت با سران سه قوه صحبت کرده و همه از وضع حجاب ناراحتند. او از «مردان غیرتمند» خواست تا برای مقابله با بی‌حجابی «برنامه خاصی داشته باشند».

رها آجودانی، شهروند و فعال ترنس را به ممنوعیت خروج از کشور و جزای نقدی بدل از حبس محکوم کردند

رها آجودانی، شهروند و فعال ترنس که در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بازداشت شده بود سه‌شنبه ۱۳ تیر در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم به دو سال و شش ماه حبس و شش ماه ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. آجودانی به خاطر اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و شش ماه ممنوعیت خروج از کشور، به خاطر اتهام «توهین به مقدسات» به تحمل شش ماه حبس و به خاطر اتهام «دعوت مردم به کشت و کشتار یکدیگر بر قصد بر هم زدن امنیت ملی» به تحمل یک سال حبس محکوم شد. به گزارش هرانا در دادنامه صادره به دلیل آنچه «شرایط زیستی‌ به عنوان یک زن ترنس و نبود محلی برای نگهداری» عنوان شده، محکومیت دو سال و شش ماه حبس وی به پرداخت هفتاد و دو میلیون تومان جزای نقدی تبدیل شده است. نیروهای امنیتی شنبه ۲۶ آذر گذشته، رها آجودانی، متولد ۱۳۸۳ را بازداشت کردند. او نهایتا در تاریخ ۲۷ دی ۱۴۰۱، با تودیع وثیقه به صورت موقت آزاد شد. او پیشتر نیز در تاریخ ۴ آبان ماه در جریان اعتراضات سراسری بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شده بود.

جمهوری اسلامی سه متهم دیگر را با پرونده مواد مخدر اعدام کرد

صبح پنجشنبه ۱۵ تیر، حکم سه زندانی که در جریان پرونده‌های مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند به اجرا درآمد. در یکی از موارد در زندان قم یک زندانی که به گزارش خبرگزاری «هرانا» از حدود دو سال پیش در زندان به سر می‌برده، بامداد پنجشنبه اعدام شد. از هویت این زندانی هنوز اطلاعاتی در دست نیست. همچنین به گزارش «سازمان حقوق بشر ایران» حکم دو زندانی دیگر که در یک پرونده مشترک مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند به اجرا درآمد. هویت این دو زندانی عباس رشگی ۳۹ ساله و صابر مقدمی ۳۶ ساله هر دو اهل مراغه عنوان شده است. در ماه‌های گذشته آمار صدور حکم و اجرای مجازات غیرانسانی اعدام توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران افزایش چشمگیری داشته است. علاوه بر صدور حکم اعدام برای چندین نفر از افرادی که در ارتباط با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ دستگیر شده بودند و اجرای این احکام، شمار اعدام متهمان مرتبط با پرونده‌های مواد مخدر نیز شدت گرفته است.

واکنش دولت عراق به ربودن الیزابت تسورکوف محقق اسرائیلی-روسی توسط نیروهای نیابتی ایران در این کشور: تحقیق می‌کنیم

باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق جمعه ۱۶ تیر / ۷ ژوئیه به ربوده‌شدن الیزابت تسورکوف، پژوهشگر اسرائیلی-روسی در عراق واکنش نشان داد و گفت بغداد در این زمینه دست به تحقیقات رسمی می‌زند. العوادی گفت: «با توجه به این‌که این موضوع ابعاد گوناگونی دارد، بیانیه رسمی منتشر نشده تا دولت عراق تحقیقات رسمی را تکمیل کند و به نتیجه برسد. پس از تحقیقات، بیانیه و مواضع رسمی دولت عراق منتشر می‌شود.» دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به‌تازگی اعلام کرد که الیزابت تسورکوف شهروند ۳۶ ساله اسرائیلی-روسی که ماه‌ها پیش در عراق ناپدید شده بود در اواخر ماه مارس گذشته اندکی پس از خروج از یک کافه در بغداد توسط یک گروه شیعه عراقی دستگیر شده است. به‌گفته خانواده تسورکوف، گروه شبه‌نظامی «کتائب حزب‌الله» که از سوی ایران پشتیبانی می‌شود او را ربوده و در بازداشت نگه داشته است. ابوعلی العسکری، سخنگوی «کتائب حزب‌الله» پس از انتشار این خبر گفت: «حضور یک عنصر امنیتی اسرائیل در عراق، نشانه بسیار خطرناکی است که باید با دقت و قاطعانه با آن برخورد کرد.» الیزابت تسورکوف دانشجوی دکترا در دانشگاه پرینستون آمریکاست.

اسرائیل در حمله به نابلس دست‌کم دو فلسطینی را کشت

نیروهای اسرائیلی بامداد جمعه ۱۶ تیر / ۷ ژوئیه پس از محاصره یک خانه در نابلس واقع در شمال کرانه باختری دو جوان فلسطینی به نام‌های حمزه مقبول و خیری شاهین را کشتند. به‌گزارش شبکه الجزیره، یکی از کشته‌شدگان از افراد «گردان شهدای الاقصی»، وابسته به جنبش فتح بود. این دو جوان فلسطینی در خانه‌ای در بخش قدیمی نابلس ردیابی شدند. الجزیره نوشته است که نیروهای اسرائیل با استفاده از بلندگو از آن‌ها خواستند که خود را تسلیم کنند. ظاهراً این دو نفر از داخل خانه با نیروهای اسرائیل درگیر شدند. به‌گفته ارتش اسرائیل، این دو نفر مظنون به انجام حمله‌ای علیه پلیس اسرائیل در هفته جاری بودند. تلویزیون الجزیره گزارش داد که در جریان این درگیری سه نفر نیز زخمی شدند. این حادثه کمتر از دو روز پس از حمله ارتش اسرائیل به اردوگاه پناهندگان فلسطینی در جنین رخ داد که در آن ۱۲ فلسطینی کشته و ۱۴۰ نفر دیگر زخمی شدند. حال ۳۰ نفر از آن‌ها وخیم است. این حمله که هزاران نفر را مجبور به فرار از اردوگاه پناهندگان کرد بزرگترین حمله اسرائیل به کرانه باختری در بیش از ۲۰ سال گذشته بود.

دو عضو حزب دموکرات کردستان ایران به قتل رسیدند

به گزارش آژانس خبری کردستان (کردپا)، جمعه ۱۶ تیر، افرادی که بیانیه حزب دموکرات کردستان ایران آنان را «عوامل جمهوری اسلامی ایران» می‌خواند دو عضو این حزب به نام‌های لقمان آجی و عادل (سرباز) مهاجر را در اقلیم کردستان عراق ترور کردند. حزب دموکرات در بیانیه خود در این رابطه اعلام کرده که بامداد جمعه چند تن از اعضای حزب به مناطق اطراف روستای «هەڵشۆ» از توابع شهر قلعەدزه رفته بودند که دو تن از آنان به دست «عوامل جمهوری اسلامی ایران» به قتل رسیدند. این دو فعال سیاسی اهل پیرانشهر بودند. به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، در جریان این تیراندازی یک فعال سیاسی دیگر به نام سعدی مرادپور نیز زخمی شده است. ترور فعالان سیاسی کرد در اقلیم کردستان عراق، که به عوامل جمهوری اسلامی نسبت داده می‌شود، پیشتر نیز سابقه داشته است. در مرداد ١٤٠٠ عوامل جمهوری اسلامی یکی از اعضای رهبری حزب دمکرات را در هتل گل سلیمانیە در شهر اربیل ترور کرده بودند. پیش از آن نیز در تیر همان سال، بهروز رحیمی در محله ژاله شهر سلیمانیه به قتل رسیده بود. به گزارش آژانس خبری کردستان (کردپا)، جمعه شانزدهم تیرماه، افرادی که بیانیه حزب دموکرات کردستان ایران آنان را «عوامل جمهوری اسلامی ایران» می‌خواند دو عضو این حزب به نام‌های لقمان آجی و عادل (سرباز) مهاجر را در اقلیم کردستان عراق ترور کردند. حزب دموکرات در بیانیه خود در این رابطه اعلام کرده که بامداد جمعه چند تن از اعضای حزب به مناطق اطراف روستای «هەڵشۆ» از توابع شهر قلعەدزه رفته بودند که دو تن از آنان به دست «عوامل جمهوری اسلامی ایران» به قتل رسیدند. این دو فعال سیاسی اهل پیرانشهر بودند. به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، در جریان این تیراندازی یک فعال سیاسی دیگر به نام سعدی مرادپور نیز زخمی شده است. ترور فعالان سیاسی کرد در اقلیم کردستان عراق، که به عوامل جمهوری اسلامی نسبت داده می‌شود، پیشتر نیز سابقه داشته است. در مرداد ١٤٠٠ عوامل جمهوری اسلامی یکی از اعضای رهبری حزب دمکرات را در هتل گل سلیمانیە در شهر اربیل ترور کرده بودند. پیش از آن نیز در تیر همان سال، بهروز رحیمی در محله ژاله شهر سلیمانیه به قتل رسیده بود.

درآمد دولت از عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل بیش از ۱۲۸ درصد افزایش یافته است

براساس بررسی لایحه بودجه «شبکه شرق» نوشته که دولت قرار است در سال جاری از محل عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور ۳۴۳۱ میلیارد تومان درآمد کسب کند. این رقم نسبت به سال گذشته بیش از ۱۲۸ درصد افزایش دارد. بنا به این گزارش، میزان درآمد دولت از عوارض خروج از کشور در فروردین‌ماه سال جاری ۱۴۴ میلیارد تومان، از آغاز سال ۱۴۰۲ تا پایان اردیبهشت ۲۸۳ میلیارد تومان و از آغاز سال ۱۴۰۲ تا پایان خردادماه ۴۵۹ میلیارد تومان بوده است. نرخ عوارض در سال آینده نیز مشابه سال جاری خواهد بود. یعنی میزان عوارض در سفر اول ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است. این عوارض برای سفر دوم به میزان ۵۰ درصد و سفرهای سوم و بیشتر به میزان ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت. عوارض خروج از کشور مبلغی‌ است که هر شخصی که از کشور خارج می‌شود باید به دولت بپردازد. این عوارض برای سفرهای هوایی، زمینی و دریایی محاسبه می‌شود و پرداخت آن حتی برای افراد زیر دو سال اجباری است.

ادامه مناقشه با عربستان و کویت: سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید ایران از منافع خود در میدان گازی آرش/الدره کوتاه نمی‌آید

در پی اظهارات اخیر مقامات عربستان سعودی و کویت مبنی بر این‌که ایران هیچ حقی در میدان گازی آرش/الدره ندارد، مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: «ایران از منافع خود در میدان گازی آرش به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آید.» نخعی افزود: «اختلافاتی در زمینه میدان مشترک آرش داریم که باید آن‌ها را در گام اول با مذاکره در چارچوب دیپلماتیک برطرف کنیم اگر به هر دلیلی مذاکرات به نتیجه نرسید آن را در چارچوب حقوقی مشخص با حضور نهاد‌های بین‌المللی دنبال می‌کنیم.» به‌گفته این نماینده مجلس، عدم برنامه‌ریزی و تمرکز مسئولان حکومتی بر میدان گازی مشترک آرش/الدره در سال‌های گذشته سبب شده تا «کشورهای رقیب میدان‌دار شوند و برای توسعه آن وارد عمل شوند». او گفت: «اما متأسفانه ما کار خاصی بر روی آن انجام نداده‌ایم.» نخعی همچنین تأکید کرد که «ما با سهیم بودن عربستان در این میدان گازی شک داریم» و «تا زمان حل نشدن اختلافات و مشخص نشدن مباحث هیچ کشوری حق شروع و بهره‌برداری و توسعه این میدان گازی را نباید داشته باشد». یک مقام وزارت خارجه عربستان سعودی پیش از این گفته بود: «مالکیت ثروت‌های طبیعی در مناطق آبی تقسیم‌شده از جمله میدان گازی الدره (آرش) کاملاً و فقط متعلق به عربستان سعودی و کویت است و فقط این دو کشور از حاکمیت کامل بر منابع طبیعی این منطقه برخوردارند». روز دوشنبه گذشته نیز وزارت خارجه کویت در بیانیه‌ای همین موضع را بیان و از ایران برای ازسرگیری مذاکرات بر سر تعیین حدود مرز آبی دعوت کرده بود. میدان گازی آرش دهه‌هاست که محل مناقشه ایران و کویت و عربستان سعودی است. طبق مرز آبی ادعایی ایران، حدود ۴۰ درصد ساختمان نفتی و گازی موجود میدان آرش در آب‌های ایران قرار دارد.

توییتر شرکت متا، مالک شبکه اجتماعی تردز را به «تقلب و سوءاستفاده» متهم کرد

یک روز پس از آن‌که شرکت متا شبکه اجتماعی تردز را راه‌اندازی کرد و میلیون‌ها کاربر به آن پیوستند، توییتر، رقیب تردز تهدید کرد که به‌دلیل «اختلاس نظام‌مند، عمدی و غیرقانونی» اسرار تجاری این پلتفرم، علیه متا شکایت می‌کند. الکس اسپیرو، وکیل توییتر در نامه‌ای به مارک زاکربرگ، مدیر متا گفته که توییتر نگرانی‌های جدی دارد که متا از اسرار تجاری و سایر دارایی‌های معنوی این شرکت سوءاستفاده کرده است. اسپیرو متا را متهم کرده که ده‌ها کارمند سابق توییتر را که پس از خرید این شبکه اجتماعی توسط ایلان ماسک اخراج شده‌اند‌، استخدام کرده است. وکیل توییتر گفته که استخدام این کارمندان که به اطلاعات و اسرار تجاری محرمانه توییتر دسترسی داشته و دارند، غیرقانونی و نقض قوانین ایالتی و فدرال است. ایلان ماسک، مالک توییتر نیز در این شبکه نوشت: «رقابت خوب است، اما تقلب نه.» اندی استون، سخنگوی متا اتهام‌های وکیل توییتر به‌ویژه استخدام ده‌ها کارمند سابق توییتر را رد کرده است. تردز، شبکه اجتماعی رقیب توییتر با آغاز کار خود به سرعت مرز ۳۰ میلیون کاربر را رد کرد.

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی شاهو برهم، زندانی سیاسی کُرد

با وجود گذشت ٩ ماه از بازداشت شاهو برهم، زندانی سیاسی کُرد، او همچنان بلاتکلیف در زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برد. به گزارش آژانس خبری کردستان (کردپا)، این جوان ١٩ ساله در مدت بازداشت از دسترسی به وکیل تعیینی محروم بوده است. به علاوه، جلسه رسیدگی به پرونده شاهو برهم برگزار نشده و دادگاه تاکنون حکمی را برای آزادی موقت او با تودیع قرار وثیقه صادر نکرده است. شاهو برهم، فرزند عیسی و شهروند اهل اشنویه، در تاریخ ١٩ مهرماه ١٤٠١ به دلیل شرکت در اعتراضات زن، زندگی، آزادی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجویی به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی ارومیه منتقل شده بود.

امیرعبداللهیان: هفته‌هاست گفت‌وگو‌هایی را با آلمان، فرانسه و بریتانیا آغاز کرده‌ایم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «فونیکس» چین درباره مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی گفت: «ایران هفته‌هاست که گفت‌وگوهایی را با سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا شروع کرده است.» او با بیان این‌که این گفت‌وگوها از نروژ شروع شد و به‌تازگی نیزدر ابوظبی امارات متحده عربی ادامه پیدا کرد، افزود: «گفت‌وگوها ناظر بر این است که از سوء تفاهم‌ها بتوانیم عبور بکنیم و ایران و سه کشور اروپایی در مسیر تعامل و همکاری بهتری قرار بگیرند.» پیش از این، شبکه سی‌ان‌ان آمریکا مدعی شده بود که مذاکرات امنیتی و هسته‌ای میان ایران و غرب در اواخر سال گذشته میلادی یعنی در میانه و اوج جنبش ژینا (مهسا) بی‌سروصدا از سر گرفته شد و کشورهایی از جمله عمان به‌عنوان میانجی عمل کردند. سی‌ان‌ان گفت برت مک‌گورک، یکی از مقامات ارشد دولت جو بایدن بارها به عمان برای گفت‌وگوهای غیرمستقیم با نمایندگان دولت ایران سفر کرده است. امیرعبداللهیان به شبکه «فونیکس» چین گفته است: «ما برای مقابله با تحریم‌ها دو مسیر را به‌طور همزمان دنبال می‌کنیم. مسیر اول تلاش برای بی‌اثر کردن تحریم‌هاست و مسیر دیگر تلاش برای لغو تحریم‌ها با استفاده از ابزار دیپلماسی و مذاکره است.»

دو کارگر ساختمانی در شهرهای زرندیه و بانه در حین کار جان خود را از دست دادند

دو کارگر ساختمانی در شهرهای زرندیه و بانه در حین کار دچار حادثه شده و جان خود را از دست دادند. روح‌‌الدین یوسفوند، فرمانده انتظامی شهرستان زرندیه به خبرگزاری کار ایران (ایلنا)،گفت یک کارگر ۵۵ ساله در این شهر در حالی‌که در ارتفاع ۱۰ متری یک سوله جوشکاری می‌کرد سقوط کرد و به‌ دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد. وب‌سایت کردپا نیز گزارش داد که روز گذشته، پنج‌‌شنبه ۱۵ تیر یک کارگر ساختمانی به نام مهدی نصیری در شهر بانه در حین کار با دستگاه بلوک‌‌بری بر اثر برق‌‌گرفتگی جان خود را از دست داد. مدیرکل وزارت کار می‌گوید ۷۵ درصد حوادث کار از نبود ایمنی کار ناشی می‌شود. سازمان پزشکی قانونی ایران شمار کارگرانی که در سال ۱۴۰۱ در حوادث کاری کشته شدند را ۱۹۰۰ تن اعلام کرد. بر پایه این آمار، روزانه بیش از پنج کارگر جان خود را در اثر حوادث کار از دست می‌دهند.

ناتو تحرکات گروه واگنر را زیر نظر دارد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی،ناتو گفت ائتلاف نظامی غرب تحرکات نیروی واگنر و رهبرشان یوگنی پریگوژین را زیر نظر دارد. این اظهار نظر دبیرکل ناتو به دنبال آن صورت می‌گیرد که پنجشنبه ۶ ژوئیه/۷ تیر الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌ جمهوری بلاروس از خروج پریگوژین از بلاروس خبر داد. لوکاشنکو گفته بود یوگنی پریگوژین در سنت پترزبورگ است و دیگر در خاک بلاروس حضور ندارد. گروه واگنر در هفته‌‌های اخیر با مقام‌های نظامی روسیه دچار اختلاف شده بود. با بالاگرفتن اختلاف‌ها، لوکاشنکو ۲۷ ژوئن به‌طور رسمی اعلام کرده بود که رهبر گروه واگنر روسیه وارد بلاروس شده است. ارتش خصوصی واگنر یک گروه شبه نظامی خصوصی است که به نیابت از ارتش روسیه و با استخدام داوطلب در جنگ‌های نیابتی روسیه مشارکت می‌کند.