ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#ترکیه و #آمریکا بر سر تشکیل یک منطقه امن در شمال #سوریه به توافق رسیدند

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس وزارت دفاع ترکیه و سفارت آمریکا در این کشور در ذو بیانیه جداگانه اعلام کردند که دو کشور بعد از سه روز مذاکره میان هیئت‌ مقام‌های نظامی ترکیه و آمریکا پیرامون ایجاد منطقه امن در شمال سوریه و تشکیل یک مرکز مشترک عملیات در ترکیه برای اداره منطقه امن به توافق رسیده‌اند. وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد دو طرف بر سر تشکیل یک مرکز مشترک عملیات در ترکیه به منظور هماهنگی امور مربوط به منطقه امن و اداره آن توافق کرده‌‌اند. در بخشی از بیانیه وزارت دفاع ترکیه آمده است: «این منطقه امن باید به کریدور صلح تبدیل شود و باید برای بازگشت برادران آواره سوری‌مان به کشورشان، اقدامات بیشتری انجام شود.» سفارت آمریکا در ترکیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد تشکیل این منطقه امن باید به گذرگاهی ایمن برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان تبدیل شود. رسانه‌های ترکیه قبلاً گزارش داده‌ بودند که آنکارا خواستار ایجاد یک منطقه امن ۳۲ کیلومتری در شرق فرات است و اصرار دارد که «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) از این مناطق خارج شوند. ترکیه تهدید کرده بود که در صورت لزوم برای سومین بار عملیات نظامی در شمال سوریه انجام می‌دهد. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده بود که ایالات متحده مانع از چنین عملیاتی می‌شود.

آمریکا آیین‌نامه تحریم‌های مالی علیه ایران را تغییر داد، تحریم صنایع معدنی ایران زیر عنوان «نقض حقوق بشر» قرار گرفت

وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اداره کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه (اوفک) عنوان آیین‌نامه «تحریم‌های نقض حقوق بشر ایران» را به آیین‌نامه «بخش ایران و نقض حقوق بشر» تغییر داده و این آیین‌نامه را به تحریم خرید مس، فولاد، آهن و آلومینیم مرتبط کرده است. رئیس‌جمهوری آمریکا با صدور یک فرمان اجرایی در ۱۸ اردیبهشت (سالگرد خروج آمریکا از برجام) صنایع فولاد، آلومینیوم و مس ایران را تحریم کرد. ۱۰ درصد از درآمد سالانه ایران از صادرات غیر نفتی از طریق صنایع معدنی تأمین می‌شود. ۹۱ هزار نفر به طور مستقیم در صنایع معدنی ایران اشتغال دارند و به ازای هر یک شغل ۱۷ شغل وابسته و تکمیلی در این بخش ایجاد شده است. خبرگزاری‌های داخلی از جمله خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی این اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا را به عنوان تلاش دولت ترامپ برای مشروع جلوه دادن تحریم صنايع معدنی ایران درک کرده‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره ارتباط صنایع معدنی با نقض حقوق بشر در ایران سکوت کرده است.

یک نماینده مجلس: عده‌ای قصد داشتند #سعید_جلیلی را جانشین #ظریف کنند

غلامرضا حیدری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۱۶ مرداد در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» ادعا کرد که پس از تحریم وزیر خارجه ایران توسط آمریکا، عده‌ای پیشنهاد دادند که سعید جلیلی جانشین ظریف شود. سعید جلیلی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود. جلیلی اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده خامنه‌ای در شورای امنیت ملی است. وزارت خزانه‌داری آمریکا ۹ مرداد / ۳۱ ژوئیه اعلام کرد که محمدجواد ظریف در فهرست تحریمی‌های آمریکا قرار گرفته است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای گفته بود: «وزارت خارجه ایران صرفاً بازوی دیپلماتیک جمهوری اسلامی نیست بلکه وسیله‌ای برای پیشبرد بسیاری از سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده مقام رهبری است.» غلامرضا حیدری در ادامه سخنانش در گفت‌وگو با «اعتماد» به اشخاصی که به گفته او «دچار توهم» شده‌اند هشدار داد که بحث تعیین جانشین برای ظریف را از سر بیرون کنند: «مقام معظم رهبری که نقش تعیین‌‌کننده‌ای دارند از وزیر امور خارجه دفاع کردند و در جواب نامه او حمایت قاطع کردند و حتی به مخالفان هم تذکر دادند.» وزیر خارجه ایران اوایل مرداد در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی در گلایه «از موج توهین‌ها و تهمت‌ها» نوشته بود: «ادامه خدمت او در سمت وزارت امور خارجه شرعاً جایز نیست.» خامنه‌ای هم پاسخ داده بود: «من مطلقا راضی نیستم که به شما کمترین اهانتی بشود.»

انفجار در شمال شرق #سوریه جان پنج نفر از جمله سه کودک را گرفت

دیده‌بان حقوق بشر سوریه خبر داد که بر اثر انفجار یک خودرو بمب‌گذاری‌شده در استان الحسکه واقع در شمال شرق سوریه، پنج نفر از جمله سه کودک کشته شدند. این خودرو در نزدیکی پست القحطانیه که تحت کنترل کُردهای «نیروهای دموکراتیک سوریه» قرار دارد منفجر شده است. خبرگزاری رسمی سوریه سانا نیز از این انفجار خبر داده و بدون ارائه جزئیات نوشته است چندین نفر از جمله چند کودک کشته شدند. منابع سوری وضعیت مجروحان را وخیم توصیف کرده و گفته‌اند احتمال دارد بر شمار افراد کشته‌شده افزوده شود. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را به‌عهده نگرفته است. گروه «دولت اسلامی» (داعش) با این‌که آخرین مواضع خود را در ماه مارس در شمال شرق سوریه از دست داده اما به‌طور مداوم در این منطقه دست به عملیات می‌زند.

#ترکیه مذاکرات با آمریکا درباره #سوریه را سازنده خواند

خلوصی آکار، وزیر دفاع ملی ترکیه مذاکره با هیئت آمریکایی درباره وضعیت شرق فرات در سوریه را بسیار مفید و سازنده خواند. ترکیه خواهان ایجاد یک منطقه حائل امن در مرز ترکیه و سوریه است. آکار گفت در این مذاکرات «شاهد نزدیکی بیشتر طرف مقابل به رویکردمان بودیم». مذاکرات ترکیه و آمریکا همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود در ساعات آتی چهارشنبه ۱۶ مرداد / ۷ اوت پایان یابد. وزیر دفاع ترکیه افزود: «برنامه‌ریزی ما در مورد موقعیت استقرار واحدهایمان جهت ایجاد منطقه امن به پایان رسیده اما گفتیم که باز هم ما خواستار انجام اقداماتی با آمریکا هستیم». رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شنبه ۱۲ مرداد / ۳ اوت از انجام یک عملیات نظامی دیگر ارتش این کشور در شمال سوریه و علیه کردهای این منطقه خبر داده بود. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا روز گذشته، سه‌شنبه ۱۵ مرداد / ۶ اوت اعلام کرد هرگونه عملیات ترکیه در شمال سوریه «غیرقابل قبول» خواهد بود و ایالات متحده آمریکا جلوی هجوم یک‌جانبه نیروهای ترکیه را خواهد گرفت.

#عربستان ۲۵۰ میلیون دلار به حساب #بانک_مرکزی_سودان واریز کرد اما نه به عنوان پرداخت بلاعوض

وزارت دارایی سعودی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عربستان ۲۵۰ میلیون دلار برای تقویت مالی سودان به بانک مرکزی این کشور سپرده است. عربستان سعودی و امارات متحده عربی در آوریل (اردیبهشت) سال جاری توافق کرده بودند ۵۰۰ میلیون دلار در قالب یک بسته حمایتی به این کشور بپردازند. این بسته بخشی از کمک سه میلیارد دلاری این دو کشور به سودان برای تهیه سوخت، گندم و داروست. یک مقام وزارت دارایی سعودی اعلام کرد که ۲۵۰ میلیون دلاری که عربستان به حساب بانک مرکزی سودان واریز کرد، وام بلاعوض نیست، بلکه دولت سودان می‌بایست اقساط آن را بپردازد. ایالات متحده آمریکا هنوز سودان را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج نکرده، به همین سبب سودان نمی‌تواند از کمک‌های بانک جهانی بهره‌مند شوند و بانک‌های این کشور هم در انجام مبادلات بانکی با سایر بانک‌ها مشکلاتی دارند. شنبه گذشته شورای نظامی انتقالی و ائتلاف آزادی و تغییر درباره سند قانون اساسی سودان به توافق نهایی دست یافتند. یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف نظامیان و معترضان مبنای قانون‌گذاری در سودان است. نظامیان با برخورداری از حمایت عربستان و امارات خواهان برقراری شریعت اسلامی‌اند، معترضان خواهان قوانین مدنی. این اختلاف همچنان باقی مانده است.

رهبر #کره_شمالی: آزمایش‌های موشکی ما هشدار به آمریکا و کره جنوبی است

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بامداد چهارشنبه ۱۶ مرداد/ ۷ اوت اعلام کرد این کشور موشک‌های هدایت‌شونده با برد کوتاه را با هدف هشدار به رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی انجام پرتاب کرد. پیونگ یانگ همزمان با آغاز رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا و پهلو گرفتن یک فروند زیردریایی اتمی آمریکا در بنادر کره جنوبی و استقرار جنگنده‌های اف ۳۵ آ آمریکا در این کشور، کره شمالی سه‌شنبه ۱۵ مرداد/ ۶ اوت برای چهارمین بار در فقط دو هفته، دو پرتابه دیگر شلیک کرد که در دریای ژاپن فرود آمد. جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه ۱۵ مرداد/ ۶ اوت در واکنش به چهارمین آزمایش موشکی کره شمالی گفت: «رئیس جمهوری و کیم جونگ اون توافق کرده‌اند که کره شمالی از پرتاب موشک‌های قاره‌پیما خودداری کند. بنابراین فکر می‌کنم رئیس جمهوری این موضوع را به دقت زیر نظر دارد.» سخنان رهبر کره شمالی را خبرگزاری رسمی این کشور بامداد چهارشنبه، چند ساعت بعد از اظهارات جان بولتون منتشر کرد.

نامه ایران به سازمان ملل: #تحریم_ظریف مغایر حقوق و موازین بین‌المللی است

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان، تحریم وزیر خارجه ایران توسط آمریکا را نقض فاحش اصول اساسی حقوق بین‌الملل و اهداف و اصول منشور این سازمان دانست. مجید تخت روانچی در نامه به آنتونیو گوترش با استناد به ماده ۱۰۵ منشور سازمان ملل متحد، کنوانسیون مزایا و مصونیت‌های سازمان ملل و موافقتنامه مقر سازمان ملل و کنوانسیون وین خواهان محکومیت رفتار آمریکا توسط جامعه بین‌المللی شد. روانچی همچنین خواستار ایفای نقش فعالانه دبیرکل سازمان ملل برای حفظ چندجانبه گرائی و یکپارچگی سازمان ملل شد. وزارت خزانه داری آمریکا ۹ مرداد / ۳۱ ژوئیه اعلام کرد که محمدجواد ظریف در فهرست تحریمی‌های آمریکا قرار گرفته است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای گفته بود: «وزارت خارجه ایران صرفاً بازوی دیپلماتیک جمهوری اسلامی نیست بلکه وسیله‌ای برای پیشبرد بسیاری از سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده مقام رهبری است.»