ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله نژادپرستانه به پناهجویان ال جی بی تی در ترکیه

دست‌کم دو نفر از پناهجویان ال جی بی تی ایرانی، ساکن در اسکی‌شهیر ترکیه در روزهای گذشته هدف حملات خشونت آمیز جمعی از مهاجرستیزان قرار گرفته‌اند. پلیس ترکیه، این حملات را هدفمند و سازمان‌یافته قلمداد کرده است. مهسام، یکی از پناهجویانی که هدف این حمله نژادپرستانه قرار گرفته و به شدت زخمی شده است، در تماس با زمانه اعلام کرد که مهاجمان در جریان کتک زدن او، اقدام به فیلمبرداری از صحنه کرده و گفته‌اند در صورت مراجعه این پناهجو به پلیس، او را خواهند کشت. این پناهجو که پارتنرش هم از طرف مهاجر ستیزان و هموفوب‌ها هدف حملات فیزیکی واقع شده می‌گوید: «مهاجمان پیش از حمله از ما خواستند که از پارک خانوادگی که برای گذراندن اوقات فراغت به آنجا رفته بودیم خارج شویم. آنها به ما گفتند که این پارک متعلق به افراد متمدن و شهروندان ترکیه است و خارجی‌ها حق حضور در این پارک ندارند.» او می‌گوید یکی از دلایل اصلی حمله به او و پارتنرش، گرایش جنسی و شکل ظاهری آنها بوده است. رکود اقتصادی و ناکارآمدی دولت در اشتغال‌زایی از یک‌سو و حضور دست‌کم چهار میلیون پناهجو از کشورهای افغانستان، سوریه، عراق و ایران سبب شده روحیه خارجی‌ستیزانه در ترکیه تقویت شود. احزاب مخالف دولت در ترکیه در ماه‌های اخیر در برخی از تبلیغات حزبی خود، پناهجویانی که به عنوان کارگر ارزان و بدون داشتن حق بیمه در بازار‌های ترکیه به کار سیاه مشغول هستند را به‌عنوان یکی از عوامل اصلی بیکاری جوانان در ترکیه معرفی می‌کنند.

خطیب‌زاده: افراشته شدن پرچم اقلیم کردستان در مراسم استقبال از بارزانی اشتباه تیم اجرایی بود

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه ۱۶ مرداد گفت که افراشته شدن پرچم اقلیم کردستان در مراسم استقبال از نیچروان بارزانی، رییس اقلیم، «یک اشتباه از سوی تیم اجرایی استقبال مستقر در فرودگاه» بود. در مراسم استقبال از رئیس اقلیم کردستان، پرچم کردستان عراق در کنار پرچم جمهوری اسلامی قرار داشت. بارزانی برای شرکت در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، عضو هیات مرگ به تهران سفر کرده بود. این موضوع از حاشیه‌های مورد توجه رسانه‌ها و کاربران شیکه‌های اجتماعی در دو روز گذشته بوده است. سخنگوی وزارت خارجه گفت که آن‌ها به «وحدت سرزمینی و تمامیت ارضی عراق» احترام می‌گذارند و سیاست جمهوری اسلامی در این زمینه تغییری نکرده است.

چند فعال رسانه‌ای به اتهام نشر مطالب ضد دین در سراب بازداشت شدند

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران از بازداشت گردانندگان یک صفحه اینستاگرامی در شهرستان سراب از توابع استان آذربایجان شرقی توسط مأموران اداره اطلاعات این شهر خبر داده است. اتهام این افراد انتشار مطالب «موهن» و «ضد دینی و امنیتی» در اینستاگرام اعلام شده است. به‌نوشته این منبع، عنوان این صفحه اینستاگرامی، «سارابلیلار» بوده که گردانندگان آن در طی «یک عملیات پیچیده» توسط مأموران امنیتی بازداشت شده‌اند. در خبر منتشر شده در خبرگزاری فارس، اشاره‌ای به هویت بازداشت شدگان نشده است. جواد اکرمی، امام جمعه سراب اما ضمن تشکر از مأموران وزارت اطلاعات بابت این انجام این عملیات، اعلام کرده که بازداشت شدگان «در یکی از روستاهای سراب» مشغول به انتشار مطالب «موهن و ضد دینی» بوده‌اند. در سال‌های گذشته، بسیاری از نهادهای بین المللی از جمله سازمان گزارشگران بدون مرز همواره از حکومت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از سرکوب‌گرترین کشورها در چهار دهه گذشته در زمینه آزادی رسانه در جهان نام برده است. رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها گردآوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز که در مدت یک‌سال وضعیت روزنامه‌نگاری را در ۱۸۰ کشور جهان بررسی می‌کند، نسان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای جهان است که از آغاز انتشار رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها از سال ۱۳۸۱ به این سو، به علت سرکوب حکومتیِ آزادی اطلاع رسانی، همواره در پایین‌ترین رده‌های جدول قرار داشته است.

سخنگوی شورای نگهبان: صادق لاریجانی اعتبارنامه رییسی را امضا نکرده است

طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا صادق لاریجانی اعتبارنامه رییس‌جمهوری منتخب را امضا کرده است یا نه تایید کرد که این اعتبارنامه از سوی لاریجانی امضا نشده است. او گفت: کسانی که در جلسه قبل از تنفیذ برگزار شد حضور داشتند، اعتبارنامه را امضا کردند اما کسانی که حضور نداشتند طبیعتا امضا نکردند. اعتبارنامه ابراهیم رییسی، عضو هیات مرگ در جلسه شورای نگهبان قبل از مراسم تنفیذ امضا شد و صادق لاریجانی در این جلسه حضور نداشت. امضا نشدن اعتبارنامه رییس جمهور از سوی یک عضو شورای نگهبان، از نظر قانونی خدشه‌ای به آن وارد نمی‌کند. صادق و علی لاریجانی در مراسم تحلیف ابراهیم رییسی هم حضور نداشتند. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره درخواست علی لاریجانی برای شفاف‌سازی دلایل رد صلاحیتش نیز گفت: مواردی را که لاریجانی درخواست داده به ایشان منعکس شده است.

بریتانیا صدور حکم ۱۰ سال حبس برای مهران رئوف را محکوم کرد

خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرده دولت این کشور صدور ۱۰ سال حبس تعزیری برای مهران رئوف، شهروند دو تابعیتی و فعال کارگری محبوس در زندان اوین را به‌شدت محکوم کرده است. به‌نوشته این منبع، سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا اما در پیام خود تأکید کرده است دولت این کشور برای حمایت از مهران و خانواده اش، تمام تلاش خود را انجام داده و پرونده او را در بالاترین سطح پیگیری خواهد کرد. مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، در روزهای گذشته با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرده بود مهران رئوف، فعال کارگری، از طرف شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام «مشارکت در اداره گروه غیرقانونی» به تحمل ۱۰ سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به هشت ماه حبس محکوم شده است. مهران رئوف شهروند ایرانی-بریتانیایی است که در ۲۵ مهرماه۱۳۹۹ به اتهام «عضویت در گروه‌های کمونیستی» توسط مأموران سپاه ثارالله در تهران بازداشت شد. این فعال کارگری از زمان بازداشت تا دست‌کم شش ماه بعد، در سلول انفرادی بند دو-الف سپاه محبوس بوده و از حق دسترسی به وکیل و تماس با بیرون از زندان محروم مانده است.

بمباران هوایی مواضع حماس در غزه: تنش میان اسرائیل و ایران، وضعیت منطقه را شکننده کرده است

ارتش اسرائیل اعلام کرد که هواپیماهایش بامداد روز شنبه ۷ اوت/ ۱۶ مرداد در واکنش به ارسال بالن‌های آتش‌زا از غزه، مواضع حماس در این باریکه را بمباران کردند. هیچ گزارش فوری از تلفات و خسارات احتمالی این حمله که به گفته نیروهای ارتش اسرائیل محل پرتاب موشک و محوطه‌ای متعلق به حماس را هدف گرفته‌، منتشر نشده است. حماس هم تاکنون هیچ اظهارنظری در این باره نکرده است. از زمان برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس در روز ۲۱ مه پس از یازده روز نبرد، به صورت پراکنده بالن‌هایی با مواد محترقه به سوی مناطق تحت کنترل اسرائیل در نزدیکی نوار غره پرتاب می‌شود. این بالن‌ها سبب وقوع چندین آتش‌سوزی در مزارع اسرائیلی شده است. فلسطینی‌ها می گویند هدف از پرتاب این بالن‌ها اعمال فشار بر اسرائیل است تا محدودیت‌های فعالیت ماهیگیری و اقتصادی در سواحل غزه را که در جنگ ماه مه سخت‌تر شده بود، کاهش دهند. پس از آنکه اسرائیل برخی محدودیت‌ها را کاهش داد، پرتاب بالن‌ها عمدتاً کاهش یافته بود اما روز جمعه، دوباره بالن‌هایی از غزه پرتاب شد که باعث آتش‌سوزی حداقل چهار مزرعه انگور در مناطق مجاور مرز اسرائیل و غزه شد. ارتش اسرائیل اعلام کرد حملات هوایی این کشور «در پاسخ به پرتاب مداوم بالن‌های آتش‌زا از غزه به اسرائیل در طول روز» بوده است. همزمان با این رویداد، اسرائیل در مرز شمالی خود با حزب‌الله لبنان، برای سومین روز مشغول تبادل آتش است. افزایش تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله به کشتی اسرائیلی در دریای عمان سبب شده است تا آتش‌بس با حزب‌الله و حماس هم شکننده شود.