ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اپوزیسیون سریلانکا خواستار پایان وضعیت فوق‌العاده و توقف بازداشت معترضان شد

در سریلانکا گروه‌های اپوزیسیون خواستار پایان دادن به وضعیت فوق‌العاده‌ای که از سوی دولت اعلام شده است، و همچنین توقف بازداشت معترضان در این کشور شدند. این خواسته بنا بر گزارش رسانه‌ها در جریان دیدار یکی از رهبران اپوزیسیون با رئیس جمهوری تازه منصوب شده سریلانکا مطرح شده است. رانیل ویکرمسینگه نخست وزیر پیشین سریلانکا ۲۱ ژوئیه به عنوان رئیس جمهوری این کشور بحرانزده سوگند یاد کرد. او جانشین گوتابایا راجاپاکسا شد که پس از گسترده شدن دامنه اعتراضات و اِشغال ساختمان ریاست جمهوری از سوی معترضان از سریلانکا گریخت و در خارج از این کشور استعفاء کرد. معترضان که همچنان شمار محدودی از آن‌ها در خیابان مانده‌اند، ویکرمسینگه را بخشی از قدرت حاکم می‌دانند که برای حفظ جایگاه و قدرت راجاپاکساها و با حمایت آن‌ها به ریاست جمهوری منصوب شده است. او پیش از اینکه از سوی پارلمان به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شود، وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده بود. سریلانکا با بحران اقتصادی روبرو است. برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد نسبت به تأمین غذا برای فقیرترین مردم این کشور ابراز نگرانی کرده است. رکود اقتصادی و افزایش نرخ انرژی در کنار بدهی‌های خارجی، اقتصاد متکی به گردشگری این کشور را با ورشکستگی روبرو کرده است.

شدت گرفتن گرمای هوا شرایط کار را برای کارگران در پالایشگاه آبادان غیر قابل تحمل کرده است؛ شماری از کارگران راهی بیمارستان شدند

گرمای بالای ۵۰ درجه در پالایشگاه آبادان شرایط ادامه کار را برای کارگران این مجموعه طاقت‌فرسا کرده است. در روزهای گذشته در پالایشگاه آبادان، کارگران زیادی از شدت گرما و فشار کار از حال رفتند و شنبه ۱۵ مرداد دست‌کم پنج کارگر به بیمارستان منتقل شدند. ویدیوهایی که از کارگران این مجموعه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد کارگرانی که دچار گرمازدگی شده و از حال رفته‌اند، بدون رسیدگی پزشکی روی زمین به حال خود رها شدند. در واکنش به این شرایط، «کانون مدافعان حقوق کارگر» اعلام کرد: «گرمای طاقت فرسای جنوب و شرايط بسيار سخت كار باعث ضعف و گرما‌زدگی كارگران در مناطق و شركت‌ها و پالايشگاه‌های جنوب كشور شده است كه حكومت و كارفرمايان هيچگونه اهميتی برای سلامت و زندگی كارگران قائل نيستند و هر روز كارگران بيشتری قربانی اين شرايط حاد شغلی می‌شوند.» کارگران نیز در اعتراض به ادامه این وضعیت گفته‌اند: «پیمانکاران و کارفرمایان نه حاضرند در شرایط غیر قابل تحمل کار را تعطیل کنند و نه از ساعت کاری کم می‌کنند.» شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، پنچشنبه ۶ مرداد سال جاری با انتشار خبری در کانال تلگرام این شورا، از جان باختن یکی از کارگران پالایشگاه آبادان به نام «عبدالرزاق سیمریان» در اثر گرمازدگی خبر داده بود. دمای آبادان روز شنبه ۱۵ مردادماه، به بیش از ۵۰ درجه، و رطوبت به ۹۰ درصد افزایش یافت. سازمان هواشناسی یکشنبه ۱۶ مرداد اعلام کرد، رطوبت در شهرهای بندر ماهشهر و شادگان ۸۵ درصد، آبادان۸۴ درصد و هندیجان ۸۱ درصد است.

«۷۵ درصد رانندگان تاکسی اینترنتی در ایران تحصیلات عالیه دارند»

علی اصلانی، از اعضای هیئت مدیره کانون هماهنگی «شوراهای اسلامی کار» که به خانه کارگر وابسته است، به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: حدود ۷۵ درصد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی «دارای تحصیلات عالیه بالای فوق لیسانس هستند». او درباره منبع این آمار چیزی نگفت. اصلانی بدون اینکه درباره وضعیت اقتصادی و شرایط حاکم بر بازار کار در ایران توضیحی بدهد، اشتغال «جوانان تحصیل‌کرده» در تاکسی‌های اینترنتی را به «فرهنگ‌سازی نکردن در حوزه اشتغال» مرتبط دانست و گفت: «چرا یک جوان تحصیل‌کرده با مدرک لیسانس و فوق لیسانس حاضر نیست با ماهی ۴ میلیون تومان حقوق در خط تولید کار کند و دو ساعت کار با پراید را ترجیح می‌دهد؟ چون آموزش نداده‌ایم و فرهنگ‌سازی نکرده‌ایم در نتیجه شغل‌هایی که ثبات ندارند و غیرمولد هستند در جامعه رونق گرفته است در حالی که باید برای تمام شغل‌ها ارزش قائل شویم.» در ایران بنا بر ادعای مدیران اسنپ، یکی از ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل اینترنتی، تنها در سال ۱۴۰۰ نزدیک به یک میلیون نفر به رانندگان این شرکت افزوده شده است. رکود اقتصادی، دستمزد اندک و قراردادهای موقت در مراکز تولیدی، نرخ اشتغال در این بخش را کاهش داده و در مقابل موجب افزایش مشاغل خدماتی موقتی شده است. مرکز آمار ایران نرخ بیکاری را همچنان کمتر از ۱۰ درصد گزارش می‌کند اما به گفته فعالان کارگری و برخی نمایندگان مجلس، نرخ واقعی بیکاری نزدیک به ۲۰ درصد است.

امیر‌سالار داودی، وکیل دادگستری در زندان اوین به کرونا مبتلا شد

به گزارش «هرانا»، وبسایت خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران، امیر‌سالار داودی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین به کرونا مبتلا شده و علیرغم شرایط نامناسب جسمانی از رسیدگی پزشکی محروم مانده است. یک منبع آگاه در این خصوص به هرانا گفته است: «امیرسالار داودی از روز پنجشنبه ۱۳ مردادماه دچار تب و لرز و بدن درد شده و بهداری زندان تاکنون از انجام تست کرونا ممانعت کرده و آقای داودی از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.». سالاری هم اکنون در سالن ۲ بند ۴ زندان اوین حبس شده است. این وکیل دادگستری یکشنبه ۵ تیرماه سال جاری، هنگامی که برای بررسی پرونده خود به دادسرای اوین مراجعه کرده بود، بازداشت و برای اجرای حکم به زندان منتقل شد. امیر سالار داودی آبان ۹۷ در دفتر کار خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تفهیم اتهام به زندان اوین منتقل شد. داودی خرداد ۹۸ از سوی دادگاه انقلاب به اتهام «تشکیل گروه برای براندازی نظام»، «توهین به مقامات»، «همکاری با دول متخاصم» به ۳۰ سال حبس و ۱۱۱ ضربه شلاق محکوم شد. این وکیل دادگستری ۱۳ خرداد ۹۸، پس از گذشت ۱۹۰ روز از زمان بازداشت، از بازداشتگاه حفاظت قوه قضاییه به بند عمومی زندان اوین و سپس فروردین ۱۴۰۰ به دلایل نامعلومی از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد. امیرسالار داودی پس از حدود ۲ سال و ۷ ماه زندان، خرداد سال گذشته با سپردن وثیقه دو میلیارد تومانی به‌طور موقت از زندان آزاد شده بود. داودی در گذشته وکالت شماری از زندانیان سیاسی و مدنی، از جمله سهیل عربی، سعید شیرزاد و زینب جلالیان را بر عهده داشت.

حادثه کاری جان دو کارگر را گرفت

حادثه کاری جان دو کارگر دیگر را گرفت. یک کارگر شاغل در مناطق نفتی بوشهر در مسیر محل سکونت و محل کارش میان گناوه و دیلم تصادف کرد و جانش را از دست داد. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) هویت این کارگر شاغل در «بخش مخازن منطقه نفتی بهرگان» را امین دریانورد گزارش کرد. بنا بر ادعای ایلنا، او از کارگران رسمی بود. بنا بر قانون تأمین اجتماعی، حادثه در مسیر محل سکونت و محل کار، به شرط اینکه در ساعات عادی رفت و برگشت به کارگاه رخ داده باشد، حادثه کاری محسوب می‌شود. حادثه کاری دوم در نقده رخ داد. در این حادثه یک کارگر ۳۶ ساله هنگام جوشکاری بر روی سقف یک شرکت صنعتی در خلیفلیان از بلندی سقوط کرد و جانش را از دست داد. هویت این کارگر رحمت سلیمانی اعلام شده است. سقوط از بلندی بالاترین نرخ در حوادث کاری و مرگ کارگران در سوانح کاری را دارد. وزارت کار ایران حدود ۱۳ هزار حادثه کاری در سال ۱۴۰۰ را گزارش کرده. سازمان پزشکی قانونی اما بیشتر از ۲۸ هزار حادثه کاری را ثبت کرده است. ایران یکی از کشورهای با نرخ حوادث کاری بالا است و سالانه بنا بر روایت رسمی حدود ۸۰۰ کارگر و بر پایه گزارش‌های غیررسمی بیش از ۱۲۰۰ کارگر جانشان را در حادثه‌های کاری از دست می‌دهند.