ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هلال‌احمر #سیستان_و_بلوچستان: زلزله در حوالی #ایرانشهر یک کشته و دو مجروح بر جای گذاشت

#رسول_راشکی، مدیرعامل جمعیت #هلال‌احمر #سیستان_و_بلوچستان جمعه ۱۶ شهریور مرگ یک تن بر اثر زلزله در روستای #شندل_گونان از توابع شهرستان #ایرانشهر را تأیید کرد. پیش‌تر منابع محلی از مرگ دو تن در این روستای صعب‌العبور خبر داده بودند. راشکی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت که یک دختر ۱۸ ساله بر اثر اصابت سنگ به سرش جان داد و ریزش دره موجب این حادثه شد. در روستای سمسور بزمان نیز پس‌لرزه‌ها دو تن را مجروح کردند. زلزله جمعه ۵,۶ ریشتر قدرت داشت و پیش از ظهر در حوالی مسجد ابوالفضل ایرانشهر رخ داد.

#صلاح‌الدین_دمیرتاش، رهبر مشترک پیشین #حزب_دموکراتیک_خلق‌ها در ترکیه به چهارسال و هشت ماه زندان محکوم شد

به گزارش شبکه خبری «روداو»، وابسته به حکومت محلی اقلیم کردستان عراق، #صلاح‌الدین_دمیرتاش، یکی از دو رهبر پیشین زندانی #حزب_دموکراتیک_خلق‌ها در ترکیه به چهارسال و هشت‌ماه زندان محکوم شد. حساب توئیتری حزب دموکراتیک خلق‌ها در واکنش به این حکم نوشت: «این حکم تصمیم دولت حزب عدالت و توسعه برای ادامه‌دادن به سیاست جنگ است». دمیرتاش، وکیل ۴۵ ساله به‌همراه حدود ۱۰ نماینده حزب دموکراتیک خلق‌ها در پارلمان ترکیه، ۴ نوامبر ۲۰۱۶ (۱۴ آبان ۱۳۹۵) در پاکسازی‌ها و بازداشت‌های گسترده پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه همان سال بازداشت شد. او متهم به ارتباط با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) شده است، حزبی که دولت ترکیه آن را «تروریست» می‌خواند و با آن در جنگ است. دمیرتاش و حزب‌اش این اتهام را رد می‌کنند و گناه دمیرتاش را حمایت مسالمت‌آمیز از حقوق کردها و مخالفت با رژیم رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری می‌دانند. دمیرتاش در انتخابات ریاست‌جمهوری ژوئن امسال نیز نامزد شد و او و حزبش از مخالفان حمله نظامی ترکیه به کانتون عفرین در منطقه کردنشین شمال سوریه بودند. این حزب از ژوئن سال ۲۰۱۵ تحت فشار و سرکوب‌هایی قرار گرفت که تا حال حاضر نیز ادامه دارد: حدود ۱۰ هزار تن از اعضا، ده‌ها شهردار و چندین نماینده مجلس از این حزب به زندان افتادند.

رویترز: معترضان عراقی به کنسولگری ایران در #بصره حمله کردند

خبرگزاری «رویترز» جمعه هفتم سپتامبر/ ۱۶ شهریور از حمله #معترضان_عراقی به کنسولگری ایران در شهر نفت‌خیز #بصره خبر داد. بر اساس این گزارش، معترضان محوطه بیرونی این کنسولگری را به آتش کشیدند و شعارهایی در محکومیت نفوذ ایران بر احزاب سیاسی عراق سرمی‌دادند. کنسولگری ایران در بصره در محله براضعیه، از محلات ثروتمندنشین شهر قرار دارد. دور تازه‌ اعتراضات جنوب عراق از شنبه گذشته آغاز شده. معترضان به شوری و کمبود آب آشامیدنی، کمبود امکانات کافی برای گذران زندگی در مناطق نفت‌خیز و بیکاری و تنگناهای معیشتی و همچنین به فساد در دستگاه‌های دولتی معترض‌اند. در مراسم تشییع یاسر مکی که جان خود را در درگیری با مأموران امنیتی از دست داد، اعتراضات خشونت‌آمیز شد. معترضان شامگاه گذشته به چندین ساختمان دولتی از جمله به استانداری بصره، به دفتر حزب الدعوه، دفتر حزب شورای اسلامی و دفتر سازمان بدر و به مقر عصائب اهل حق (شبکه خزعلی) از مهم‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی شیعه طرفدار ایران حمله کردند و آنگاه به دفتر حزب حکمت ملی عراق یورش بردند. شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران صبح جمعه با انتشار بیانیه‌ای حیدر عبادی را مسئول این حملات دانستند و خواهان استعفای هرچه سریع‌تر او از نخست‌وزیری عراق شدند. عبدالمهدی الکربلائی، نماینده آیت‌الله سیستانی نیز در نماز جمعه کربلا خواهان پاسخگویی دولت عراق شده و از معترضان خواسته است که از درگیری با مأموران امنیتی خودداری کنند. مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون نیز با انتشار پیامی در توئیتر حیدر عبادی را از «سستی و تعلل» برحذر داشته است.

یک #کارگر_ذوب_آهن کوار بر اثر #سقوط_از_ارتفاع جان باخت

یک #کارگر #ذوب_آهن_کوار واقع در استان فارس که مشغول کار در ارتفاع بود به پائین سقوط کرد و جان باخت. حادثه روز پنجشنبه پانزدهم شهریور روی داده و کارگر قربانی که نامش عنوان نشده است ۲۴ ساله بوده است. علی همت‌پور فرمانده انتظامی کوار علت سقوط کارگر را «نامعلوم» اعلام کرد. بنا بر آمار رسمی، #حوادث_ناشی_از_کار در ایران روزانه به مرگ ۶ تن منجر می‌شود.

شبکه روسی: #شورای_دمکراتیک_سوریه در شمال #سوریه #دولت_خودمختار کردی اعلام کرده است

شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گزارش داده که شورای دمکراتیک سوریه، شاخه سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه و هم‌پیمان آمریکا، از تشکیل یک دولت خودمختار جدید کردی در شمال شرق سوریه خبر داد. بنا به این گزارش، این تصمیم پس از نشستی پشت درهای بسته در شهرک «عین عیسی» واقع در شمال استان رقه گرفته شد. بر این اساس دولت خودمختار کردی حسکه، کوبانی، منبج، رقه و حومه شمالی دیرالزور را به منطقه تحت کنترل خود ملحق خواهد کرد. شورای دمکراتیک سوریه در اواخر ماه اوت با حکومت بشار اسد مذاکره کرده بود. اسد پیش از این گفته بود که اگر مذاکره با کردها به جایی نرسید علیه کردها دست به اقدام نظامی خواهد زد. این خبر در آستانه دیدار سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران منتشر شد.

#سعد_معن، سخنگوی #وزارت_کشور_عراق ورود نیروهای نظامی #ایران به #عراق برای تأمین امنیت مراسم #اربعین را تکذیب کرد

سعد معن، سخنگوی وزارت کشور عراق در یک نشست خبری اعلام کرده که اخبار منتشر شده در رابطه با توافق قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق و عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران برای ورود نیروهای نظامی ایرانی به عراق در ایام اربعین صحت ندارد. عبدالرضا رحمانی فضلی و قاسم الاعرجی، وزیران کشور ایران و عراق چهارشنبه گذشته در مقر وزارت کشور عراق تفاهمنامه‌ای در رابطه با برگزاری مراسم اربعین امضا کردند. در این دیدار ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و حسین ذوالفقاری، معاون وزیر کشور در امور امنیتی و سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی کشور حضور داشتند. شامگاه گذشته معترضان در بصره به دفتر سازمان بدر و مقر عصائب اهل حق حمله کردند. شبه‌نظامیان طرفدار ایران خواهان استعفای حیدر عبادی از نخست‌وزیری عراق شده‌اند.

وزیر دفاع #آمریکا به #کابل رفت. #متیس با فرمانده جدید نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان، و همچنین رئیس‌جمهوری این کشور دیدار خواهد کرد

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در یک سفر اعلام‌نشده روز جمعه ۱۶ شهریور / ۷ سپتامبر به کابل، پایتخت افغانستان رفت. این دومین سفر وزیر دفاع آمریکا در چند ماه اخیر است. متیس در این سفر با ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و نیروهای آمریکایی در افغانستان، و همچنین با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. ژنرال میلر دوشنبه گذشته به جای ژنرال جان نیکلسون فرماندهی نیروهای ناتو در افغانستان را به عهده گرفت. ناتو ۱۶ هزار سرباز در افغانستان دارد، از آن میان ۱۴ هزار نفر آمریکایی هستند. آمریکا هزاران سرباز جدید به افغانستان اعزام کرده است. وضعیت امنیتی افغانستان بدتر از گذشته شده و نیروهای طالبان و گروه «دولت اسلامی» (داعش) به‌طور مرتب دست به حملات تروریستی می‌زنند.

#محمود_واعظی: اگر شهامت دارند، رسماً اعلام کنند که #روحانی تابعیت #بریتانیا را دارد. الان اگر شکایت کنیم می‌گویند منظور ما رئیس جمهور نبود

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیته تحقیق و تفحص مجلس ۲۸ مرداد ادعا کرده بود که «مسئولی در بالاترین رده کشور برای تحصیل به اسکاتلند رفته و در آنجا تابعیت انگلیس را پذیرفته». سپس رسانه‌های مخالف دولت روحانی، از جمله هفته‌نامه ۹ دی که زیر نظر حمید رسایی اداره می‌شود اعلام کردند که روحانی با نام اصلی خود، یعنی «حسن فریدون» گذرنامه بریتانیایی دارد و به همین دلیل هم برای اخذ دکترایش ۱۷ بار بدون ویزا به اسکاتلند سفر کرده و ورود و خروج او ثبت شده و برخی از مأموران فرودگاه هم گذرنامه بریتانیایی روحانی را در یاد دارند. محمود واعظی در واکنش به ادعای ابوالفضل ابوترابی گفته است: «این اظهارات کذب محض است و مردم بدانند که دروغ از این بزرگ‌تر نمی‌شود. او اگر شهامت داشت به جای آنکه اینطور صحبت کند، اسم می‌آورد تا ما بتوانیم شکایت کنیم. الان اگر شکایت کنیم می‌گویند منظور ما رئیس جمهور نبود، ما گفتیم یک مقام عالی‌رتبه و این تعبیر تا فلان رده هم بیان می‌شود.»

#وزیر_علوم می‌گوید #ستاره_‌دار شدن داوطلبان تحصیلات تکمیلی مربوط به دوران تحصیل آن‌ها می‌شود و ستاره‌دار نامیدن دوباره آن‌ها «نه درست است و نه به صلاح»

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری درباره ستاره‌دار شدن شماری از داوطلبان تحصیلات تکمیلی گفت: «داستان ستاره‌دار شدن داوطلبان تحصیلات تکمیلی مربوط به زمانی بود که در حین تحصیل به دانشجویان ایراد گرفته می‌شد. (...) در سطح تحصیلات تکمیلی طبق قانونی که وجود دارد، افراد داوطلب مورد بررسی سوابق قرار می‌گیرند لذا بحث این‌که مجدداً عنوان ستاره‌دار را ادامه بدهیم، نه درست است و نه به صلاح.» ضیا نبوی یکی از دانشجویان ستاره‌دار روز سه‌شنبه گذشته در شبکه توئیتر نوشته بود که مطابق نظر وزارت اطلاعات صلاحیتش برای ادامه تحصیل رد شده است. وزیر علوم می‌گوید وزارتخانه او این مسئله را تعیین نمی‌کند، «متولی تکمیل در حوزه سازمان سنجش است». او اظهار امیدواری کرد که مسکل ضیا نبوی حل شود. وزیر علوم بارها وجود دانشجویان ستاره‌دار را رد کرده اما این پدیده همچنان در دانشگاه‌های ایران باقی است. همچنان وزارت علوم برای پذیرش دانشجو از وزارت اطلاعات استعلام می‌کند و وزارت اطلاعات هم هنوز تحصیل را در ایران امتیازی می‌داند که می‌تواند گروهی را به دلایل سیاسی و عقیدتی از آن محروم کند. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، در زمان کارزار انتخاباتی خود در هر دو مقطع سال‌های ۹۲ و ۹۶ وعده پایان دادن به برخورد امنیتی با دانشجویان و برچیدن بساط ستاره‌داری را داده بود. سال گذشته محمود صادقی، عضو کمیسیون آموزش مجلس گفته بود: «در سال جاری ۱۲ نفر در مقطع دکتری و ۱۵ نفر هم در مقطع ارشد مردود و اجازه ادامه تحصیل ندارند» این در حالی بود که تعداد مردودان از نظر وزارت اطلاعات و علوم بیش از این‌ها بوده است و به گفته صادقی «با پیگیری‌هایی که صورت گرفته است، از میان دانشجویان ستاره‌دارِ امسال (سال گذشته)، تاکنون ۱۵۱ نفر در مقطع دکتری و ۳۹۸ نفر نیز در مقطع ارشد، با تعهد موفق به ثبت‌نام و ادامه تحصیل شده‌اند.»

#ترامپ در گفت‌وگو با #خاخام‌های_یهودی: #ایران دیگر آن کشور قبلی نیست. در آینده تماس می‌گیرند. اگر هم تماس نگیرند مهم نیست

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه ۶ سپتامبر/ ۱۵ شهریور در یک گفت‌وگوی تلفنی با رهبران و خاخام‌های یهودی در دفاع از لغو توافق هسته‌ای گفت ایران در حال حاضر «برای بقای خودش می‌جنگد.» او که در آستانه روش هشانا (سال نوی عبری) با این افراد تلفنی صحبت می‌کرد، گفته است: «ایران دیگر آن کشور قبلی نیست. تصور می‌کنم که آن‌ها در آینده نه چندان دور با ما تماس می‌گیرند و برای رسیدن به یک توافق تلاش می‌کنند. اگر بتوانیم به یک توافق واقعی برسیم، این کار را می‌کنیم. اگر آن‌ها تماس نگیرند باز هم مسئله‌ای نیست. در نهایت آن‌ها گزینه دیگری نخواهند داشت. ببینیم چه پیش می‌آید.» در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل فرصت گفت‌وگوی حسن روحانی با دونالد ترامپ فراهم می‌شود. علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اما مذاکره با آمریکا را ممنوع اعلام کرده است. رئیس جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت به دلیل آنکه در توافق هسته‌ای، نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی و برنامه موشکی سپاه لحاظ نشده بود، برجام را به هم زد.

بررسی اعطای #کوپن الکترونیکی به مردم با هدف تأمین #کالا‌های_اساسی در دستور کار قرار گرفت

انوشیروان محسنی بندپی، سرپرست جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «بررسی اعطای کوپن الکترونیکی به آحاد جامعه با هدف تأمین کالا‌های اساسی در دستور کار قرار دارد.» او این اقدام را از جمله تدابیری دانست که برای حمایت از خانوار‌های ایرانی و تمامی دهک‌های درآمدی در شرایط اقتصادی کنونی کشور در نظر گرفته شده است. این برنامه برای هشت دهک یا تمامی افراد جامعه خواهد بود. با این حال محسنی بندپی گفت اعطای کوپن هنوز قطعی نشده است. او همچنین از اعطای سبد کالایی و افزایش پوشش بیمه بیکاری کارگرانی که بیکار می‌شوند خبر داد. توزیع کوپن پیش از این در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق انجام گرفته است. با وضعیت کنونی اقتصاد کشور و تحریم‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آینده بر شمار بیکاران کشور افزوده شود. سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «نظام تدبیر اقتصادی کشور دچار مشکل جدی است. دشمنان ایران روی تصمیم نگرفتن و دیر تصمیم گرفتن حساب باز کرده‌اند و بر مشغول شدن ما به مسیر‌های انحرافی، فرعی امید بسته‌اند.»

شبه‌نظامیان شیعه عراقی طرفدار #ایران در واکنش به حمله به دفتر #سازمان_بدر و مقر #عصائب_اهل_حق در #بصره خواهان استعفای سریع #حیدر_عبادی از نخست‌وزیری عراق شدند

شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران با صدور بیانیه‌ای آتش‌ زدن دفتر سازمان بدر و حمله به مقر عصائب اهل حق (شبکه خزعلی) در بصره را «سناریوی آمریکایی سعودی» خوانده و خواستار استعفای هرچه سریع‌تر حیدر عبادی از سمت نخست‌وزیری عراق شدند. روز گذشته هم مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون در یک نطق تلویزیونی گفته بود عبادی باید در برابر پارلمان نسبت به ناآرامی‌های بصره پاسخگو باشد. در غیر این‌صورت استعفا دهد. شامگاه گذشته در چهارمین روز دور دوم اعتراضات بصره، معترضان به استانداری شهر و به دفاتر احراب و به مقر عصائب اهل حق حمله کردند. در درگیری با مأموران امنیتی ۱۰ تن از معترضان کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند.

نامزد دست‌راستی انتخابات ریاست جمهوری #برزیل چاقو خورد. او که با مرگ فاصله چندانی نداشت تحت مداوا قرار گرفته. حال #ژائیر_بولسونارو وخیم گزارش شده

ژائیر بولسونارو، نامزد پیشتاز از حزب راست افراطی برزیل بعد از یک سخنرانی انتخاباتی در جنوب شرقی برزیل چاقو خورد. او در بیمارستان تحت درمان قرار گرفته اما حال او وخیم است. در ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، بعد از اتمام سخنرانی، بولسونارو روی دوش طرفدارانش است که فرد ناشناسی به شکم او چاقو می‌زند. بولسونارو یک کهنه‌سرباز راست افراطی با عقاید مسیحی است. او با وعده مبارزه با جنایت و فساد موفق شده ۲۲ درصد آرا را به خود اختصاص دهد.