نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

همزمان با #مذاکرات_صلح آمریکا با طالبان: نشست سه‌جانبه #پاکستان، #افغانستان و #چین برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای برگزار می‌شود

#پاکستان میزبانی دور سوم نشست سه‌جانبه با افغانستان و چین برای گفت‌وگو درباره تجارت، مبارزه با تروریسم و پایان دادن به جنگ هجده‌ساله افغانستان را برعهده دارد. به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس»، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان شنبه ۷ سپتامبر/ ۱۸ شهریور گفت که این مذاکرات در لحظه‌ای حساس و همزمان با تلاش‌های آمریکا برای دستیابی به توافق صلح در افغانستان صورت می‌گیرد. قریشی افزود که امنیت منطقه و پاکستان به خاتمه جنگ در افغانستان وابسته است. وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزاری خارجه سه کشور همچنین درباره توسعه همکاری‌های اقتصادی بحث و گفتگو خواهند کرد. نشست سه‌جانبه چین، پاکستان و افغانستان دو سال پیش آغاز به‌کار کرد. دیدارهای قبلی سه کشور در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ترتیب در پکن و کابل برگزار شد. نشست اخیر در حالی برگزار می‌شود که پیشنویس توافق ایالات متحده و طالبان برای صلح در افغانستان بدون حضور دولت این کشور تنظیم شده است. مقامات افغانستان منتقد جدی این پیش‌نویس هستند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: کاهش رشد #تورم به معنای کاهش میزان تورم نیست

#محمدرضا تابش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین درباره گزارش اخیر مرکز آمار ایران درباره کاهش رشد #تورم گفت: «گزارش مرکز آمار مبنی بر کاهش رشد تورم در کشور است و این حرف با کاهش میزان تورم فرق دارد. کاهش رشد تورم به این معنا نیست که مردم تحت فشار نیستند، بلکه بدان معناست که تورم مثلاً ۴۵، ۴۶ درصد بوده و حالا به ۴۲ درصد رسیده، اما همچنان بالای ۴۰ درصد است و این اصلاً رقم پایینی نیست.» مرکز آمار در آخرین گزارش خود نرخ تورم در مرداد سال جاری را ۴۲,۲ درصد اعلام کرد اما در همان حال یادآوری کرد که تورم ماه به ماه از ۳,۵ درصد در اردیبهشت به ۳,۲ درصد در مرداد رسیده. به گفته تابش، سرعت تورم در چند ماه اخیر روند کاهشی داشته است اما کاهش واقعی آن به «تغییر در سیاست خارجی» و ادامه صادرات نفت وابسته خواهد بود: «اگر موفق نشویم این کار را انجام دهیم، ممکن است شرایط حتی بدتر از وضعیت فعلی شود. پس باید در عرصه داخلی و خارجی به نحوی عمل کنیم که شرایط اقتصادی بیش از این به هم نریزد.» ایران در ماه‌های اخیر و با تنگ‌ترشدن حلقه تحریم‌های آمریکا با بحران ارزی و اقتصادی رویارو بوده است. با این حال علی ربیعی، سخنگوی دولت ششم شهریوردر گفت‌و‌گو با «باشگاه خبرنگاران جوان»، وابسته به صدا و سیما، کارنامه اقتصادی دولت حسن روحانی را قابل قبول خواند و از کنترل تورم و دستیابی به «شرایط پایدار» تا پایان این دوره ریاست‌جمهوری خبر داد.

طرح تشدید مجازات #اسیدپاشی پس از اصلاح به #شورای_نگهبان بازگردانده شد

به گزارش «اعتمادآنلاین»، طرح تشدید مجازات #اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن دوشنبه هفته گذشته ۱۱ شهریور در مجلس شورای اسلامی بررسی و اصلاح شده و به شورای نگهبان بازگردانده شده است. مجلس شورای اسلامی در نشست ۳۰ اردیبهشت خود کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی را تصویب، و یک‌شنبه ۱۹ خرداد در مصوبه‌ای مقرر کرد «اسیدپاشی به قصد ارعاب و ایجاد ناامنی، فساد فی الارض» محسوب شود: نمایندگان با ۱۶۱ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر، تصویب کردند «در مواردی که اسیدپاشی به قصد ارعاب و ایجاد ناامنی در جامعه باشد به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود»، اقدام مرتکب افساد فی الارض محسوب و به مجازات آن محکوم می‌شود. بر اساس گزارش اعتمادآنلاین، اکنون عبارت «به قصد ارعاب و ایجاد ناامنی در جامعه باشد. به نحوی که به موجب ناامنی در محیط شود» حذف و عبارت «مشمول مقررات ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱/ ۲/ ۹۲ باشد» به جای آن افزوده خواهد شد. ماده ۲۸۶ قانون به اتهام فساد فی الارض مربوط است و به گفته شیما قوشه، وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان «ناخودآگاه سبب افزایش آمار اعدام در کشور می‌شود و اتفاق خوشایندی نیست». مجازات فساد فی ‌الارض اعدام است. تغییرات دیگری نیز به صورت محتوایی در طرح حاصل شده تا به گفته نمایندگان مجلس ایرادهای شورای نگهبان برطرف شود. اسیدپاشی به ویژه به انگیزه‌های مردسالارانه در ایران معضل اجتماعی تکرارشونده‌ای است. در آخرین نمونه، شنبه ۹ شهریور جاری یک دختر و پسر جوان در پارک قلعه‌مرغی تهران توسط دو فرد ناشناس مورد اسیدپاشی قرار گرفتند.

#طالبان شش خبرنگار افغان را ربود ــ سخنگوی طالبان: اشتباه شد

گروه #طالبان افغانستان شش خبرنگار افغانستانی را ربود. این خبرنگاران برای شبکه‌های رادیو و تلویزیونی خصوصی و دولتی به زبان‌های پشتو و دری فعالیت می‌کردند و هنگام سفر با یکدیگر از ولایت شرقی پکتیکا به ولایت همجوار پکتیا برای شرکت در یک کارگاه رسانه‌ای به دست جهادی‌های تندرو ربوده شدند. مقام‌های افغان از آغاز مذاکره با طالبان برای آزادی این خبرنگاران خبر داده اند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که این گروه خبرنگاران را «به اشتباه» ربوده است و آنها را پس از وصل شدن «خدمات تلفن همراه» و برقراری ارتباط با فرمانده محلی آزاد خواهد کرد. طالبان و ایالات متحده به قرارداد مقدماتی صلح دست یافته اند اما دولت مرکزی در کابل با این توافق مخالف است. افغانستان یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران است. بنا به گزارش نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق خبرنگاران، سال گذشته میلادی در افغانستان بین ۱۳ تا ۱۶ خبرنگار کشته شدند. طالبان ژوئن سال جاری رسانه‌های افغانستان را تهدید کرد و گفت که خبرنگاران آنها را در صورت متوقف نشدن مخابره ــ به گفته طالبان ــ «پروپاگاندای دولتی» علیه این گروه هدف قرار خواهد داد. یک بمب‌گذار انتحاری طالبان نیز در سال ۲۰۱۶ خودروی خود را به اتوبوس روزنامه‌نگاران شبکه خبری طلوع افغانستان کوباند و هفت روزنامه‌نگار را کشت.

#شهرام_ناظری، خواننده موسیقی سنتی: این روزها حال هیچ‌کس خوب نیست به جز #اختلاس‌گران

#شهرام_ناظری، خواننده موسیقی سنتی در گفت‌و‌گو با وب‌سایت خبری «اعتمادآنلاین» از وضعیت اجتماعی ایران انتقاد کرد و گفت: «حال و احوال من دقیقاً شبیه اوضاع اجتماعی و وضع کنونی مردم است. چطور می‌توانم در شرایط خوبی باشم و مردمم شرایط بدی را تجربه کنند». ناظری از فساد مالی در جمهوری اسلامی هم انتقاد کرد و گفت: «هستند کسانی که این روز‌ها حال‌شان در جامعه خوب است و می‌توانند خوشحال باشند. البته آنها کسانی هستند که دسترسی به سرمایه‌های بادآورده و هنگفت دارند. قطعاً منظور همان اختلاس‌گرانی است که مثل آب خوردن پول‌ها را برمی‌دارند و به راحتی از کشور خارج می‌شوند. با رابطه همه کار می‌کنند و در آخر این مردم هستند که متضرر می‌شوند و از جیب آنها خرج می‌شود.» در ماه‌های اخیر اعتراض‌ها علیه وضعیت بحرانی اجتماعی و مالی ایران افزایش یافته است و گاه بازیگران و هنرمندان زبان به انتقاد می‌گشایند.

#یمن: ۱۳۰ جنازه از یک زندان که هدف حمله هوایی #ائتلاف_سعودی قرار گرفته بود، بیرون کشیده شد

#هلال_احمر_یمن اعلام کرد که جنازه دست کم ۱۳۰ نفر از خرابه‌های یک زندان بیرون کشیده شدند. این زندان که از سوی #حوثی‌_ها اداره می‌شد چند روز پیش مورد اصابت بمباران هوایی ائتلاف به رهبری #عربستان_سعودی در جنوب غربی #یمن قرار گرفت. محل این زندان از سوی سازمان صلیب سرخ جهانی و همچنین ائتلاف عربی به‌رسمیت شناخته شده بود. ائتلاف سعودی در بیانیه‌ای که در تلویزیون دولتی این کشور منتشر شد، این حملات را تایید کرد اما هدف حملات را «اهداف نظامی در ذمار» عنوان کرد و به زندان ذمار اشاره‌ نکرد. بشیر الدورانی سخنگوی هلال احمر به «اسوشیتدپرس» گفت که تلاش‌ها برای یافتن باقی اجساد روز شنبه ۷ سپتامبر/ ۱۶ شهریور در استان ذمار ادامه یافت. ساختمان مزبور پیشتر یک مجموعه دانشگاهی محلی بود، که شورشیان حوثی آن را به زندان تغییر کاربری دادند. ائتلاف به رهبری عربستان از مارس ۲۰۱۵ با هدف بیرون راندن شورشیان حوثی که از حمایت ایران برخوردارند، مداخله در یمن را آغاز کردند. بمباران‌های هوایی ائتلاف و جنگ داخلی در یمن تا کنون جان دهها هزار نفر شامل تعداد بسیاری از غیرنظامیان و کودکان را گرفته است. حمله روز یکشنبه گذشته اما یکی از خونبارترین حملات ائتلاف در این جنگ بوده است.

ایران یک کشتی دیگر را به اتهام #قاچاق_سوخت توقیف کرد

گشت دریایی ایران اعلام کرد که باندی از #قاچاقیان_سوخت را دستگیر و کشتی آنها را توقیف کرده است. خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) شنبه ۷ سپتامبر/ ۱۶ شهریور با اعلام این خبر افزود که ۱۲ خدمه فیلیپینی این کشتی بازداشت شده اند. به گفته سرهنگ دهکی فرمانده دريابانی هرمزگان، کشتی مزبور نزدیک به ۲۸۳ هزار و ۹۰۰ لیتر گازوئیل به ارزش ۳۲۲ میلیارد و ۷۱۲ میلیون ریال حمل می‌کرد. او گفت که ماموران دریابانی هرمزگان این «باند از قاچاقچيان خارجی سوخت» را در شهرستان #سیریک شناسایی و دستگیر کرده اند. به خاطر یارانه‌های دولت و کاهش ارزش پول، #قیمت_سوخت در ایران جزء ارزانترین‌ها در جهان است. به همین خاطر مقامات ایران در تلاش هستند تا از قاچاق سوخت به کشورهای مجاور از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس جلوگیری کنند. در ماه‌های گذشته قایق‌های زیادی در خلیج فارس به اتهام قاچاق سوخت متوقف و ضبط شده اند. همزمان تنش‌ها در خلیج فارس به خاطر تنش تهران و واشنگتن، افزایش نیروهای آمریکایی در منطقه، خرابکاری در نفت‌کش‌ها و توقیف نفت‌کش بریتانیایی به دست ایران افزایش یافته است.

سرپرست #آژانس_بین‌المللی_انرژی_اتمی در آستانه نشست شورای حکام به تهران سفر می‌کند

کورنل فروتا،‌ سرپرست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکشنبه ۸ سپتامبر / ۱۷ شهریور به تهران سفر خواهد کرد. کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در آژانس در پیامی توئیتری اعلام کرد که «کورنل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز یکشنبه به ایران سفر خواهد کرد. این دیدار، جزیی از تعاملات و همکاری‌های جاری ایران و آژانس و در چارچوب رایزنی‌های سطح بالا بین طرفین است.» پیش از آن نیز سخنگوی آژانس از سفر قریب‌الوقوع فروتا به تهران خبر داده بود. سفر دبیرکل موقت آژانس در آستانه شورای حکام در هفته آینده انجام می‌شود که همزمان با آغاز مرحله سوم کاهش تعهدات ایران بر اساس «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) است. حسن روحانی شامگاه چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت اعلام کرد ایران سومین و آخرین گام در کاهش تعهداتش در برجام را برمی‌دارد و با این‌حال همچنان دو ماه دیگر به ۱+۴ برای حصول توافق با ایران فرصت می‌دهد. ایران بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی تاکنون در دو مرحله تعهداتش در برجام را کاهش داده است. سرپرست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف مجاز در برجام ــ ۲۰۲ کیلوگرم ــ فراتر رفته و به ۲۴۱ کیلوگرم رسیده است. آژانس در گزارش قبلی خود در ماه ژوئیه/تیر سال جاری به شورای حکام اعلام کرده بود که خلوص غنی‌سازی اورانیوم ایران از ۳,۶۷ درصد که در توافق هسته‌ای مقرر شده، به ۴,۵ درصد افزایش یافته است.

آمریکا نسبت به «تهدید دریایی» ناشی از «اقدام‌های خصمانه» در #دریای_سرخ در نزدیکی #یمن هشدار داد

اداره حمل و نقل دریایی ایالات متحده بامداد شنبه هفتم سپتامبر / ۱۶ شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یک تهدید دریایی در دریای سرخ در نزدیکی یمن گزارش شده است. ماهیت این رویداد افزایش بالقوه اقدام‌های خصمانه است که امنیت دریایی را تهدید می‌کند.» درباره این تهدید جزئیات بیشتری منتشر نشده است. همزمان جاشوا فری، سخنگوی ناوگان دریایی پنجم ایالات متحده که در بحرین مستقر است، از آمادگی این نیروها برای تأمین امنیت کشتی‌رانی در منطقه سخن گفت اما جزئیات بیشتری از تهدید یادشده ارائه نکرد. آمریکا در شرایطی این هشدار را صادر کرده است که تنش‌ها بین این کشور با ایران در ماه‌های اخیر رو به افزایش بوده است. واشنگتن پیش از این جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در انفجارهای رخ‌داده در چند نفت‌کش در خلیج فارس متهم کرده است. تهران همچنین حامی حوثی‌های یمن است که از ۲۰۱۵ با نیروهای هوادار عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری دولت به‌رسمیت‌شناخته یمن و ائتلاف عربی به رهبری عربستان در جنگ به سر می‌برند.