نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت ۱۲ فعال مذهبی کُرد در یک ماه اخیر و نگهداری آنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات #ارومیه

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، طی یک ماه گذشته دست‌کم ۱۲ فعال مذهبی و روحانی اهل شهرستان بوکان واقع در آذربایجان غربی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه امنیتی اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده‌اند. گزارش شده این افراد از زمان بازداشت تاکنون از حق تماس و ملاقات با خانواده محروم مانده‌اند. شبکه حقوق بشر کردستان به نقل از یک منبع آگاه در بوکان نوشته: «در یک ماه گذشته در ادامه موج جدید بازداشت فعالان مذهبی در شهرستان بوکان، دست‌کم ۱۲ نفر که در میان آنها چندین روحانی هم دیده می‌شوند توسط نیروهای وابسته به اداره اطلاعات بازداشت شده‌اند.» هویت پنج نفر از بازداشت شده‌ها عبارت است از اسماعیل حسین‌پروری، طاهر شیخی، ماموستا آمانج (اهل روستای امیر آباد)، امیر زکالاب و ماموستا فایق شریعت‌پناه، امام جمعه روستای حاجی آباد. علاوه بر بازداشت فعالان مذهبی و روحانیون، در ماه‌های گذشته با وجود بحران کرونا، شهرهای کردنشین شاهد موج جدیدی از بازداشت فعالان مدنی و ایجاد فضای امنیتی بودند. بنا به گزارش منابع حقوق بشری کردستان، تنها در مرداد ماه سال جاری دست‌کم ۳۴ شهروند و فعال کُرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. بسیاری از این دستگیری‌ها بدون اطلاع قبلی و حکم قضایی صورت گرفته است.

تجمع #بازنشستگان شرکت نفت در تهران

شماری از کارکنان و بازنشستگان شرکت نفت دوشنبه ۱۷ شهریور برابر ساختمان شرکت نفت در تهران دست به تجمع زدند. پس از آن مقام‌های شرکت نفت در جلسه‌ای به سخنان نمایندگان معترضان گوش سپردند. بنا به گزارش «اتحادیه آزاد کارگران ایران»، مطالبات کارکنان و بازنشستگان معترض شرکت نفت از این قرارند:‌ حذف نمایندگان تحمیلی مجلس و نیروهای وزارت نیرو از وزارت نفت، به کارگیری اساسنامه تهیه‌شده از سوی بازنشستگان و شاغلان باتجربه و حقوقدانان، استخدام فرزندان تحصیلکرده بازنشستگان و شاغلان و سپردن اداره صندوق‌های بازنشستگی به اعضا. همزمان خبرگزاری «شانا»، وابسته به وزارت نفت از برگزاری جلسه‌ای بین نمایندگان بازنشستگان معترض و مقام‌های این شرکت خبر داد. بر اساس این گزارش،‌ نمایندگان بازنشسته‌های شرکت نفت از مشکلاتی همچون وضعیت بد معیشتی، خدمات بهداشتی و درمانی و کمبود حقوق سخن گفتند و خواهان سهام‌دارکردن بازنشستگان در شرکت شدند. در پایان این نشست، قرار شد که نشست دیگری با حضور محمد مهدی رحمتی، رئیس صندوق بازنشستگی نفت و ﺍﻓﺨﻢ ﺯﺭﻭﺍﻧﯽ، ﺭﺋﯿﺲ ﺻﻨﺪﻭﻕﻫﺎﯼ ﺑﺎﺯﻧﺸﺴﺘﮕﯽ و پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت هفته آینده برگزار شود.

محکومیت #یوسف_فرهادی_بابادی، فعال محیط زیست به سه ماه حبس تعزیری

یوسف فرهادی بابادی، فعال محیط زیست و عضو کمپین «صدای پای آب»، یک‌شنبه ۱۶ شهریور در حساب کاربری توییتر خود اعلام کرد که با رای شعبه اول دادگاه انقلاب شهرکرد به علت فعالیت‌هایش در مخالفت با پروژه‌های انتقال آب کارون و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به سه ماه حبس تعذیری محکوم شده است. او گفته که به این حکم که به مدت دو سال به حالت تعلیق در آمده اعتراض خواهد کرد. مأموران وزارت اطلاعات شهرکرد یوسف فرهادی بابادی را یکشنبه ۲۸ بهمن ۹۷ هنگامی‌که در حال بازگشت از یک مراسم ختم بود دستگیر کردند. اطلاعات سپاه خودروی او را در یکی از خیابان‌های شهر کرد متوقف و با توسل به خشونت این فعال محیطی زیستی را دستگیر کرد. ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۷، یوسف فرهادی بابادی پس از تحمل حدود یک ماه بازداشت به صورت موقت آزاد شد.

بازداشت #گیتی_پورفاضل از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ نفره زنان و انتقال به زندان اوین برای گذراندن محکومیت ۲۷ ماهه

به گزارش وب‌سایت خبری «هرانا»، وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گیتی پورفاضل، وکیل بازنشسته دادگستری و یکی از ۱۴ زن امضاکننده نامه درخواست استعفای علی خامنه‌ای یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت ۲۷ ماهه خود به قرنطینه بند زنان زندان اوین منتقل شد. گیتی پورفاضل ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و چهارشنبه ۲۲ آبان ۹۸ با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، به‌صورت موقت از زندان اوین آزاد شده بود. دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴ نفر از «کنشگران مدنی و فعالان حوزه زنان» در ایران با انتشار بیانیه‌ای برای «استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی»، حکومت فعلی را «نظام ضد زن» خواندند و نوشتند «چهار دهه حکومت ولایت مطلقه فقیه منجر به حذف ضدانسانی نیمی از جمعیت کشور» شده. امضاکنندگان اعلام کردند که در مبارزه‌ای با تکیه به شیوه‌های مدنی و بدون خشونت «علیه این نظام ضد زن به پاخاسته و خواستار گذار کامل از نظام جمهوری‌ اسلامی و تدوین قانون اساسی جدیدی»‌ هستند که «در آن کرامت و هویت و حقوق برابر زنان در تمامی عرصه‌ها به رسمیت شناخته شود» و «آپارتاید جنسی» از بین برود. بیشتر امضا کنندگان دو بیانیه با خواست استعفا علی خامنه‌ای تاکنون بازداشت و یا توسط نهادهای امنیتی احضار شده‌اند. گیتی پورفاضل توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری محاکمه و از بابت اتهام‌های اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به ۳ سال و ۶ ماه حبس و از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۸ ماه حبس و مجموعا به ۴ سال و ۲ ماه حبس تعزیری و ‏۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و دستجات سیاسی محکوم شد. از این میزان با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری قابل اجرا بود. این حکم پس از عدم اعتراض به رای صادره به ۲ سال و ۳ ماه حبس تعزیری تقلیل یافت. گیتی پورفاضل در کنار بسیاری از محکومین عقیدتی، سیاسی و رسانه‌ای، خانواده‌های بهاییان زندانی، خانواده ستار بهشتی، نسرین ستوده، کوروش زعیم، آیت‌الله کاظمینی بروجردی، سراج میردامادی، مسیح علی‌نژاد، حشمت‌الله طبرزدی و بسیاری دیگر ایستاده و از حقوق شهروندی آنها دفاع کرده است.

یک نماینده #مجلس از آغاز روند #استیضاح وزیر #آموزش_و_پرورش خبر داد

ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از استیضاح محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش خبر داد و در توییتر نوشت امروز (دوشنبه ۱۷ شهریور) پس از سئوال از وزیر آموزش و پرورش و اعلام وصول توسط هیئت رئیسه برای بحث در کمیسیون تخصصی استیضاح وزیر هم کلید خورد و برای امضا در کارتابل نمایندگان قرار گرفت. اسماعیلی نوشت: «مجلس انقلابی برای حفظ جان فرزندان ملت با احدی تعارف ندارد.» او سه روز پیش نیز در توییتر نوشته بود: ««آقای وزیر آموزش و پرورش، شتاب‌زدگی در بازگشایی مدارس بدون تأمین زیرساخت‌ها مخصوصاً در مناطق محروم، به استقبال کرونا رفتن است. ایران فقط ولنجک نیست که آقازاده‌های حضرات غرق در بهترین امکانات‌اند؛ دانش‌آموزان مناطق محروم حتی آب برای شستن دست‌ ندارند! منتظر سئوال و استیضاح باشید.»