ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار بورل و بارزانی: مقر تازه‌ای برای مستشاران نظامی در اربیل اقلیم کردستان عراق دایر می‌شود

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه ۱۶ شهریور / ۷ سپتامبر در دیدار با نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق مسائل منطقه‌ای، افغانستان، مهاجران، آزادی بیان و روزنامه‌نگاران را مورد بررسی قرار داد و در یک نشست خبری مشترک گفت: «فعالیت مستشاران نظامی تمدید می‌شود و مقر دیگری برای آن‌ها در اربیل افتتاح خواهد شد تا اقلیم کردستان از آن استفاده کند.» بارزانی نیز در این دیدار درباره ثبات و امنیت عراق، اختلافات و مسائل میان اربیل و بغداد، انتخابات پارلمانی زودهنگام و مقابله با تروریسم رایزنی و بر لزوم نظارت تیم‌های اروپایی بر انتخابات آتی عراق تأکید کرد. رئیس اقلیم کردستان عراق گفت: «از اتحادیه اروپا می‌خواهیم که در زمینه اصلاحات، نهادینه‌سازی قانون، حمایت از عراق در مقابله با تغییرات آب و هوایی، حقوق زنان و مباره با فساد به عراق کمک کند.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بر تعهد اتحادیه اروپا به حمایت از اقلیم کردستان در نبرد با گروه «دولت اسلامی» (داعش) تأکید کرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان: روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ ایرانی در ارمنستان واکسن می‌زنند

هرویک یارجانیان، رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان سه‌شنبه ۱۶ شهریور گفت: «روزانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ ایرانی در ارمنستان واکسن کرونا دریافت می‌کنند که نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است.» با این حال یارجانیان افزود: «تعداد مسافران ایرانی که واکسن کرونا در ارمنستان دریافت می‌کنند به نسبت مابقی کشورها بیشتر است.» رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان با بیان این‌که این کشور به صورت رایگان واکسیناسیون انجام می‌دهد، گفت: «جهت کم کردن از بار مسافرانی که به این منظور وارد ارمنستان می‌شدند قانون واکسیناسیون به شرط اقامت ۱۰ روز در این کشور اجرا شد که به این ترتیب سفر ایرانی‌ها به ارمنستان به شرایط عادی خود بازگشت.» به‌گفته هرویک یارجانیان پیش از این، «تمامی پروازها از ایران به ارمنستان صبح زود انجام می‌گرفت، ایرانی‌ها صبح وارد این کشور می‌شدند و شب به ایران بازمی‌گشتند». رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان با اشاره به این‌که واکسن فایزر آمریکایی به مسافران ارمنستان تزریق نمی‌شود، گفت: «در حال حاضر در ارمنستان سه نوع واکسن اسپوتنیک روسیه، سینوفارم چین و آسترازنکای آکسفورد بریتانیا تزریق می‌شود.»

تجمع کارگران پیمانی مقابل پتروشیمی بندر امام

گروهی از کارگران پیمانی شاغل در شرکت عملیات غیرصنعتی بندر ماهشهر که خواستار بازگشت به پتروشیمی بندر امام هستند، صبح روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور مقابل ورودی پتروشیمی بندر امام تجمع کردند. شورای سازمانده اعتراضات کارگران پیمانی نفت که این خبر را منتشر کرده، نوشته است از سال گذشته که این کارگران به شرکت عملیات غیر صنعتی بندر ماهشهر منتقل شده‌اند، شرایط کار و معیشت‌ آنها بدتر شده است، از این رو آن‌ها خواهان بازگشت به پتروشیمی بندر امام هستند. شورای سازمانده اعتراضات کارگران پیمانی نفت روز دوشنبه نیز ار اعتصاب کارگران پتروشیمی کاویان در عسلویه خبر داده بود. بنا بر این خبر، کارگران این شرکت که در اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی نفت مشارکت داشتند با وعده پیمانکار مبنی بر پذیرش خواست‌هایشان به سر کار بازگشتند اما پیمانکار از عملی کردن وعده‌هایش خودداری کرد. کارگران گفته‌اند تا تحقق مطالبات خود به اعتصاب ادامه خواهند داد.

چهارمین روز تجمع اعتراضی معلمان کارنامه سبز مقابل وزارت آموزش و پرورش

معلمان پذیرفته‌شده در آزمون ورودی آموزش و پرورش موسوم به کارنامه سبزها سه شنبه ۱۶ شهریور برای چهارمین روز متوالی مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند و خواستار استخدام در این وزارتخانه شدند. این معلمان که به نمایندگی از همکارانشان از مناطق مختلف از جمله سیستان و بلوچستان، کردستان و خوزستان، برای تجمع به تهران سفر کرده‌اند، شب‌ها را در خیابان می‌خوابند. تجمع اعتراضی کنونی معلمان، در ادامه اعتراضات پیش از انتخابات آن‌ها صورت می‌گیرد. یکی از معلمان در این‌باره گفته است در پی تجمع ۹ روزه پیش از انتخابات، مسئولان به آن‌ها وعده پیگیری داده‌اند و عملی نشدن این وعده سبب شده معلمان به‌رغم خطرات ناشی از بحران کرونا برای اعتراض به خیابان بیایند. در روزهای اخیر همزمان با تجمع اعتراضی معلمان کارنامه سبز، تجمعات دیگری نیز از سوی معلمان نهضت سواد آموزی با خواست امنیت شغلی مقابل مجلس برگزار شده است.

اسرائیل اعلام کرد آمادگی مقابله با ایران را تشدید می‌کند

آویو کوخاوی، وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد اسرائیل برنامه‌های نظامی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را تسریع می‌کند. کوخاوی در مصاحبه با «والا نیوز» که دوشنبه ۶ سپتامبر/۱۵ شهریور منتشر شد به افزایش بودجه دفاعی اسرائیل اشاره کرد و گفت: «آمادگی برای اقدام احتمالی علیه ایران را تشدید می‌کنیم و بخش قابل توجهی از افزایش بودجه دفاعی به همین امر اختصاص پیدا خواهد کرد». او افزود اسرائیل همزمان در حال کارکردن بر روی توان اطلاعاتی، عملیاتی و تسلیحاتی خود است و به‌ تلاش برای بررسی متحدان ایران در خاورمیانه ادامه می‌دهد. فرمانده ارشد ارتش اسرائیل همچنین گفت هدف اصلی «به‌ حداقل رساندن حضور ایران در خاورمیانه، به‌ویژه در سوریه» است اما این عملیات در سراسر خاورمیانه از جمله علیه حماس و حزب‌الله انجام خواهد شد. اسرائیل در سال‌های گذشته بارها مواضع گروه‌های تحت حمایت سپاه قدس ایران در سوریه را بمباران کرده است. نخست وزیر اسرائیل اخیرا در سفر به واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای ایران با دولت جو بایدن گفت‌وگو کرد. سرنوشت مذاکرات احیای برجام هنوز مشخص نیست. در اظهارنظری جداگانه، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا هم روز سه شنبه در قطر فعالیت‌های نظامی ایران در خاورمیانه را «تنش‌زا» خواند و در راستای موضع پیشین ایالات متحده علیه ایران، به‌ویژه اقدامات سپاه قدس در حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی گفت: «حمایت ایران از تروریسم و تمایل این کشور برای عرضه سلاح‌های کشنده به گروه‌های غیردولتی (شبه‌نظامی) ثبات منطقه‌ای را که همه ما به دنبال آن هستیم تضعیف می‌کند». او افزود: «به همین‌ خاطر ما متعهدیم که برای تقویت امنیت منطقه ای و دفاع از منطقه در برابر اقدامات بی‌ثبات‌کننده، از جمله آرمان‌های هسته‌ای ایران، همکاری کنیم».

جمع‌آوری امضا در مجلس برای برگزاری همه‌پرسی حذف یارانه‌ها و آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی

ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد و عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شورا‌ها در مجلس سه‌شنبه ۱۶ شهریور به خبرنگاران گفت تعدادی از نمایندگان طرح تقاضای برگزاری همه‌پرسی برای «حذف یارانه‌های آشکار و پنهان» را امضا کرده‌اند. طرح فوق حذف یارانه از برخی کالاها از جمله حامل‌های انرژی و آزادسازی قیمت آن‌ها یا آن‌چه «اصلاح» قیمت‌ها خوانده می‌شود را دنبال می‌کند. ابوترابی درباره این طرح گفته: «یارانه‌های پنهان و آشکار دو برابر بودجه سالیانه کشور بوده و در واقع افراد مرفه جامعه بیست و پنج برابر مستضعفین از یارانه استفاده می‌کنند. با توجه به رقم بسیار بالای یارانه نقدی که در سال پرداخت می‌شود، بنده بر اساس اصل ۵۹ قانون اساسی و ماده ۳۶ قانون همه‌پرسی، تقاضای برگزاری رفراندوم به منظور حذف یارانه‌های آشکار و پنهان و پرداخت مستقیم به مردم را تهیه کردم.» عضو کمیسیون امور داخلی کشور روز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه اعتمادمدعی شده بود این طرح مبارزه با فساد را دنبال می‌کند چرا که به زعم ابوترابی پرداخت یارانه بستری برای ایجاد فساد است و از هزار میلیارد تومانی که تنها در سال ۹۸ به یارانه انرژی تخصیص یافته دهك نخست ۲۵ برابر بیشتر از دهک دهم سهم برده است. او گفته بود «حذف يارانه آشكار و پنهان انرژي و پرداخت مستقيم آن به مردم به راي مردم گذاشته خواهد شد تا با برگزاري يك همه‌پرسي سراسري از شهروندان در اين رابطه تصميم‌گيري كنيم كه به جای آنكه دولت‌ها نسبت‌ به تامين يارانه انرژي اقدام كنند و مبالغی هنگفت را به اين منظور تخصيص بدهند تا قيمت سوخت براي شهروندان سرشكن شود، اين مبلغ به ‌طور مستقيم به شهروندان ايراني پرداخت شود و البته در ازاي آن، قيمت‌ها به قيمت واقعي جهاني افزايش يابد.» به گفته او طرح رفراندوم تاکنون توسط ۲۲ نفر از نمایندگان امضا شده اما برای مطرح شدن در صحن علنی به ۱۰۰ امضا نیاز دارد. با این‌وجود مطرح شدن این طرح در صحن علنی و تصویب آن بازهم بدون تأیید علی خامنه‌ای، رهبر ایران نمی‌تواند به برگزاری همه‌پرسی بیانجامد. کارشناسان می‌گویند دولت ابراهیم رئيسی (عضو هیئت مرگ) ناچار به افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین است اما تصمیم‌گیری درباره آن بیش از آن‌که بتواند به‌صورت همه‌پرسی مطرح شود، یک تصمیم امنیتی‌ست. بازارهای انرژی تحت نظر دولت قرار دارند. اقدام دولت پیشین جمهوری اسلامی برای افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸ به اعتراضات خونین مردم منجر شد.

یکی دیگر از کارگران مصدوم شهرک صنعتی عطار در نیشابور جان باخت

یکی دیگر از کارگرانی که صبح یکشنبه در حادثه واژگونی مینی بوس حامل کارگران شهرک صنعتی عطار در نیشابور مصدوم شده بود، در اثر شدت جراحات جان باخت. صبح روز یکشنبه ۱۴ شهریور مینی‌بوسی که کارگران شهرک عطار را به سر کار می‌برد، در پنج کیلومتری محور نیشابور به سبزوار در استان خراسان رضوی واژگون شد. راننده مینی‌بوس در دم جان باخت. یکی از کارگران نیز به علت ضربه به سر و شدت جراحات در بیمارستان فوت کرد. از میان ۱۲ کارگر مصدوم که به بیمارستان انتقال یافتند سه تن در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) سه شنبه ۱۶ شهریور نوشت مینی بوس واژگون شده حامل کارگران شرکت آذرگهر جدید واقع در شهرک صنعتی عطار بوده است. ایلنا افزود سه تن از کارگران مصدوم از بیمارستان مرخص شده‌اند و پنج کارگر مصدوم در بیمارستان حکیم نیشابور بستری هستند. علت حادثه نقص فنی مینی بوس اعلام شد. علی اکبر عرفانی‌مهر رئیس پلیس راه نیشابور در این باره گفت: «پایین بودن مدل مینی‌بوس، شل بودن پیچ‌های چرخ و در نهایت درآمدن چرخ عقب مینی‌بوس این تصادف مرگبار را رقم زده است».

آمار وزارت بهداشت از کرونا: ابتلای ۲۷ هزار و ۱۳۶ نفر و از دست رفتن جان ۶۳۵ شهروند دیگر در ایران

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه‌شنبه ۱۶ شهریور/ ۷ سپتامبر مرگ ۶۳۵ تن دیگر از شهروندان ایران را که در ۲۴ ساعت گذشته براثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند، گزارش کرد. روابط عمومی وزارت بهداشت همچنین تعداد کسانی را که در شبانه‌روز گذشته به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، ۲۷ هزار و ۱۳۸ نفر اعلام کرد. آمارهای واقعی تا سه‌برابر آمارهای رسمی وزارت بهداشت برآورد می‌شوند. طبق اعلام این وزارتخانه، دست کم ۳ هزار و ۹۱۴ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و حال ۷ هزار و ۶۰۶ تن از بیماران وخیم اعلام شده است. در شرایطی که فاجعه همه‌گیری کرونا روزانه جان صدها نفر را در ایران می‌گیرد، برنامه کند واکسیناسیون عمومی همچنان متاثر از فرمان علی خامنه‌ای مبنی بر ممنوعیت ورود واکسن‌های خارجی و نقص گسترده در زیرساخت‌های پرهزینه برای ساخت واکسن داخلی قرار دارد. میلیون‌ها نفر در ایران هنوز حتی دوز اول واکسن را دریافت نکرده‌اند و برمبنای آخرین گزارش‌های سازمان غذا و دارو، کمتر از ۱۰ میلیون نفر در ایران به صورت کامل واکسینه شده‌اند. در شرایط کنونی ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. در این میان دولت ابراهیم رئيسی (عضو هیئت مرگ) در تدارک برگزاری راهپیمایی «جاماندگان اربعین» در تهران است.