نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی به #سکوت_اساتید در برابر بازداشت #نجمه_واحدی و سایر دانشجویان اعتراض کردند

#دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران به #سکوت اساتید و مدرسان این دانشگاه در برابر بازداشت #نجمه_واحدی اعتراض کردند. به گزارش شورای صنفی دانشگاه‌های ایران، صبح یکشنبه ۱۵ مهر دانشجویان معترض اعلامیه‌های اعتراضی را به در اتاق مدیران گروه و مدرسان این دانشگاه چسباندند. آنها در یکی از اعلامیه‌ها تصویر نجمه واحدی دبیر انجمن علمی مطالعات زنان این دانشگاه را که از ۱۰ شهریور امسال به همراه شمار دیگری از فعالان حقوق زنان بازداشت شده، چاپ کردند و خواستار آزادی او و دیگر دانشجویان بازداشت شده شدند. در اعلامیه دوم اما دانشجویان به کنایه دیگران را به یادآوری «مرگ تاریک اهالی دانشگاه، اساتید و صاحب‌نظران» که «در برابر وقایع پیرامونشان، فریاد دادخواهی مردمان و شورش نان فرودستان سکوتی مرگبار پیشه کردند» فراخواندند.

همسر #فرهاد_زاهدی‌فر، مدیرعامل #سکه_ثامن در #فرودگاه_تبریز بازداشت شد

علیار راستگو، فرماندار #تبریز یکشنبه ۱۵ مهر به خبرگزاری «فارس»، وابسته به سپاه پاسداران از دستگیری همسر مدیرعامل #سکه_ثامن در فرودگاه تبریز خبر داد. نیروی انتظامی شنبه ۱۴ مهر نیز خبر بازداشت و بازگرداندن #فرهاد_زاهدی‌فر، مدیرعامل سکه ثامن را اعلام کرد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی تصاویری از لحظه بازگرداندن او به ایران با دستبند و چشم‌بند منتشر کرد و رسانه‌ها از همکاری اینترپل در این دستگیری خبر دادند. چند روز پیش عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران اعلام کرده بود متهم سکه ثامن و همسرش از کشور خارج شده‌اند. مؤسسه تجارت الکترونیکی «سکه ثامن» سه‌شنبه ۲۷ شهریور اعلام ورشکستگی کرده بود. این مؤسسه از سال ۱۳۹۵ با نام شرکت «آریو پرگاس آیلین» آغاز به‌کار کرد و عرصه فعالیت آن خرید و فروش آنلاین انواع سکه‌های طلا و همچنین طلای آب‌شده بود و هزاران نفر از طریق آن سکه و طلا معامله می‌کردند. جمهوری اسلامی در واکنش به بحران اقتصادی و ارزی پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (#برجام)، کارزاری علیه «اخلال‌گران اقتصادی» و متهمان به فساد به راه انداخته. تا کنون در کارزار ضدفساد حکومت ایران سه متهم اقتصادی به اعدام محکوم شده‌اند. چندی پیش قوه قضائیه در هماهنگی با آیت‌الله خامنه‌ای دادگاه‌های ویژه‌ای را برای رسیدگی به وضعیت متهمان اقتصادی تشکیل داد که در این دادگاه‌ها آیین دادرسی پیش‌بینی شده در قوانین ایران رعایت نمی‌شود.

#اعتراضات: #کارگران #شهرداری_شادگان در اعتراض به هشت ماه #دستمزد_معوق در ورودی ساختمان شهرداری را مسدود کردند

کارگران شهرداری شادگان در استان خوزستان برای دومین روز پیاپی مقابل ساختمان شهرداری این شهر تجمع کردند. آنها یکشنبه ۱۵ مهر در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان در ورودی ساختمان شهرداری را مسدود کردند و مانع رفت و آمد مراجعین و کارمندان به داخل ساختمان شدند. خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، تعداد کارگران معترض را حدود ۵۰ تن گزارش کرده که هشت ماه دستمزد دریافت نکرده‌اند. یکی از کارگران گفته: «عدم پرداخت دستمزدها زندگی را برای کارگران و خانواده‌هایشان سخت کرده، اما آنها دلیل کمبود فرصت شغلی در شادگان چاره ای جز ادامه کار در شهرداری ندارند». کارگران شهرداری شادگان که از روز گذشته بار دیگر در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان تجمع کرده‌اند، پیش از این نیز ۲۳ اردیبهشت در اعتراض به پرداخت‌نشدن ۹ ماه حقوق خود در برابر شهرداری دست به اعتراض زدند. کارگران شهرداری آبادان و اهواز در استان خوزستان هم طی ماه‌های گذشته در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان مقابل ساختمان شهرداری این شهرها تجمع کرده بودند. بسیاری از کارگران شهرداری‌ها با قراردادهای موقت و تحت پوشش شرکت‌های پیمانکاری و تامین نیروی انسانی به کار گرفته شده‌اند.

#گرد_و_غبار و #طوفان_شن راه ارتباطی و آب ۳۰ روستا در #ریگان_کرمان را قطع،‌ و ۲۳ تن را روانه مراکز درمانی کرد

امین باقری،‌ فرماندار شهرستان #ریگان در شرق استان #کرمان یکشنبه ۱۵ مهر به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت که #آلودگی_هوا بر اثر غلظت #گرد_و_غبار بیش از حد مجاز ۲۳ شهروند را روانه مراکز درمانی کرده و راه‌های ارتباطی و آب ۳۰ روستا را قطع کرده است. مدرسه‌ها نیز در ریگان کرمان تعطیل شده‌اند. کاهش دید نیز باعث بروز حوادث رانندگی در محور ترانزیتی ریگان ـ چابهار شده اما خسارت جانی به بار نیاورده است. به گفته باقری، ۵۰ روستای شهرستان در محاصره #شن‌های_روان قرار گرفته‌اند و نیروهای راهداری در حال تلاش برای بازگشایی جاده‌های مسدودشده هستند. برق ۱۶ روستا نیز به همین دلیل شب گذشته قطع شده بود که به گفته فرماندار ریگان اکنون وصل شده. به گزارش ایرنا، طوفان شن و گرد و غبار بالای هوا ۱۶ روستای ریگان را در چند سال اخیر خالی از سکنه کرده است. اواخر مرداد سال جاری نیز هجوم ریزگردها و غلظت ۱۲ برابری گرد و غبار ادارات شهر ریگان را به تعطیلی کشاند. ریگان ۳۰۲ پارچه آبادی و ۹۰ هزار تن جمعیت دارد.

تقدیر فرمانده کل #سپاه_پاسداران از اعتماد متقابل سپاه و #دولت

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران گفته «اعتماد متقابل دولت و سپاه در اجرای امور سازندگی دستاوردهای زیادی برای نظام جمهوری اسلامی به‌همراه داشته است». او این سخنان را در مراسم معارفه سعید محمد اعطا، فرمانده جدید #قرارگاه_سازندگی_خاتم‌الانبیاء بیان کرد. قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء یک ابر پیمانکار ایران است که اجرای بسیاری از پروژه‌های دولتی را بر عهده دارد. دوم مرداد ماه سال گذشته، غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران و دولت حسن روحانی درباره میزان مشارکت سپاه در اقتصاد ایران به توافق رسیده‌اند. سال گذشته حسن روحانی به سپاه لقب «دولت تفنگ به دست» داده بود.

#فارس: #آخوندی، وزیر راه استعفاء داده ـ #پرویز_فتاح، سپاهی سابق و وزیر نیروی #احمدی‌نژاد گزینه جانشینی او است

خبرگزاری «#فارس»، وابسته به #سپاه_پاسداران ایران در گزارشی اختصاصی ادعا کرده که #عباس_آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از سمتش کناره‌گیری کرده است. بر اساس این گزارش،‌ #آخوندی پس از اطلاع از قصد دولت برای برکنارکردن او خود استعفاء داده. هنوز منابع رسمی این خبر را تأیید نکرده‌اند. علی کرد، نماینده #مجلس به فارس گفته که احتمالاً اعلام این استعفاء شفاهی بوده است و مشخص نیست دولت با استعفایش موافقت کند. خبر تقدیم طرح #استیضاح وزیر راه به هیأت رئیسه مجلس با ۵۰ امضا اول مهر منتشر شد. بحران ارزی و اقتصادی پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای (برجام) به افزایش بی‌سابقه بلیط‌های هوایی، افزایش تورم و هزینه‌های حمل و نقل و نهایتاً #اعتصاب_سراسری_رانندگان_کامیون، حذف ارز مسافرتی، توقف پروژه‌های عمرانی و … انجامیده است. مجلس برای واکنش به بحران اقتصادی از طریق طرح سوال و استیضاح وزیران، فشار را بر دولت حسن روحانی افزایش داده. آخوندی ۲۲ اسفند ۹۶ همزمان با استیضاح علی ربیعی، وزیر کار وقت در مجلس استیضاح شد اما سرانجام با ١۵٢ رأی مخالف استیضاح، ٩٢ رأی موافق استیضاح، دو رأی ممتنع و یک رأی باطل وزیر راه ماند. او شنبه در پاسخ به مطالبات کامیون‌داران که چهاردهمین روز اعتصاب سراسری را از سر می‌گذارندند، وعده رسیدگی داد. گزارش فارس ادعا می‌کند که گزینه جانشینی وزیر راه #پرویز_فتاح، از گزینه‌های نامزدی محافظه‌کاران در انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری است که اکنون ریاست کمیته امداد امام خمینی را برعهده دارد. فتاح در دولت اول محمود احمدی‌نژاد وزیر نیرو بود و پیش از آن جانشین قرارگاه سازندگی #خاتم‌الانبیا و مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه را در دست داشته. این ادعاها تأییدنشده هستند.

خشکسالی حیوانات وحشی را به مناطق مسکونی #سیستان‌وبلوچستان کشانده

وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان می‌گوید «ورود حیات وحش به مناطق مسکونی با ادامه روند خشکسالی در استان افزایش یافته است». او به خبرگزاری تسنیم گفته «از اول مهرماه سال جاری محیط بانان استان یک قلاده گربه وحشی را از مناطق مسکونی شهرستان زابل، یک قلاده گربه جنگلی را از روستاهای اطراف زاهدان، یک سر تمساح را از روستایی در شهرستان سرباز و یک سر تمساح از چاه آب در شهرستان نیکشهر را زنده گیری کرده و در زیستگاه های مناسب رها سازی کردند». به گفته این مقام مسئول، دو دهه خشکسالی سبب شده چرخه غذایی طبیعت را دچار مشکل کرده و با کاهش رشد و نمو گیاهان و زاد آوری جمعیت های جانوری مواجه هستیم. در جلسه ۱۵ مهرماه مجلس نیز، حبیب‌الله دهمرده، نماینده زابل با اشاره به رودخانه هیرمند گفته «اوج خشکی هم در سال زراعی جاری رخ داده که آورده رودخانه منفی بوده است».

#حوثی‌ها معترضان به شرایط دشوار زندگی، از جمله ۱۶ دانشجوی دختر را در #صنعا دستگیر کردند

ساکنان #صنعا، پایتخت یمن به خبرگزاری «رویترز» گفته‌اند که «انصارالله»، گروهی از شیعیان #حوثی که کنترل پایتخت را در دست دارد، ده‌ها معترض به شرایط دشوار اقتصادی و معیشتی را شنبه ششم اکتبر / ۱۴ مهر دستگیر کردند. در میان بازداشت‌شدگان ۱۶ دانشجوی دختر هم به چشم می‌خوردند. یکی از دختران دانشجوی بازداشت‌شده می‌گوید نیروهای حوثی او را ضرب‌وشتم کرده‌اند و سپس از او تعهد گرفته‌اند که دیگر در #تظاهرات_اعتراضی شرکت نکند. ارزش پولی ملی #یمن شدیداً کاهش یافته، قیمت‌ها رو به افزایش است، کالاهای اساسی کم‌یاب شده‌اند و بحران انسانی فراگیر میلیون‌ها تن در یمن را به گرسنگی کشانده است. #حوثی‌ها اواخر ۲۰۱۴ در کودتایی عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری را از قدرت برکنار کردند و کنترل صنعا را در دست گرفتند. ائتلاف عربی به رهبری #عربستان و امارات متحده عربی از ۲۰۱۵ مداخله نظامی علیه حوثی‌ها را در یمن آغاز کرد. شبه‌نظامیان شیعه حوثی تحت حمایت ایران قرار دارند. چندی پیش #علی‌اکبر_ولایتی، مشاور ارشد رهبر جمهوری اسلامی در امور خارجه گفته بود: «از یمنی‌ها یاد بگیریم که چگونه در برابر تهدید و تحریم مقاومت می‌کنند. به جای لباس لنگ می‌بندد و اسلحه به دست دارند و چند تکه نان خشک دستشان است با پای پیاده و سعودی‌ها از دست این‌ها عاجز شدند». این اظهارات با مخالفت گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی اصلاح‌طلبان رویارو شد. ولایتی به طور همزمان چندین سمت حکومتی و دولتی دارد. ساکنان #عدن، پایتخت دولت منصور هادی نیز در اعتراض به شرایط دشوار اقتصادی و معیشتی چندی پیش دست به اعتراض زده بودند.

روز جنجالی #مجلس:‌ «خامنه‌ای مخالف بررسی لایحه الحاق به #کنوانسیون_مبارزه_با_تأمین_مالی_تروریسم (#CFT) نیست»

نمایندگان #مجلس_شورای_اسلامی یکشنبه ۱۵ مهر برای بررسی لایحه الحاق ایران به #کنوانسیون_مبارزه_با_تأمین_مالی_تروریسم (#CFT) نشست علنی و غیرعلنی برگزار کرده‌اند. این جلسه به دلیل مخالفت شدید محافظه‌کاران تندرو با تصویب این لایحه جنجالی شده است. محافظه‌کاران موسوم به «#دلواپسان» که مخالف پیروی ایران از دستورالعمل‌های گروه ویژه اقدام مالی» (FATF#) هستند، پلاکاردهایی در دست دارند که رویشان نوشته:‌ «به کنوانسیون استثماری رأی نمی‌دهیم.» محمد دهقان، نایب رئیس فراکسیون #نمایندگان_ولایی مجلس به عنوان اولین مخالف تصویب این لایحه ادعا کرد که پیروی دولت حسن روحانی از مقررات FATF باعث افزایش قیمت ارز در ایران شده است. حسین نقوی حسینی،‌ دیگر مخالف این طرح نیز به سخنان علی خامنه‌ای اشاره کرد که مقررات مربوط به FATF را «استعماری» خوانده بود. اما علی لاریجانی، رئیس مجلس با قرائت نامه علی‌اصغر حجازی، مدیر بیت خامنه‌ای به او درباره بررسی لایحه‌های مربوط به FATF گفت که رهبر جمهوری اسلامی با بررسی هیچ لایحه خاصی مشکل ندارد. در نامه حجازی نوشته شده:‌ « مقام معظم رهبری فرمودند: آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفته‌ام مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود و نه کنوانسیون خاص. لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم. تا مسیر قانونی خود را طی کند.» همزمان با بررسی این لایحه شماری از نیروهای حزب‌اللهی و بسیجی مخالف با تصویب لایحه بیرون مجلس تجمع کرده‌اند. موافقان می‌گویند نپیوستن به این لایحه مشکلات جدی برای ایران به بار می‌آورد. اگر ایران در ماه جاری به توصیه‌های FATF عمل نکند، به فهرست تحریم این نهاد بین‌المللی بازخواهد گشت. قرارداشتن ایران در فهرست تحریم، سرمایه‌گذاری در این کشور، معامله‌های تجاری، قراردادهای انتقال پول و امکان همکاری ویژه برای بانک‌های ایران را دشوارتر می‌کند.

#برت_کاوانا، نامزد #ترامپ برای #دیوان_عالی_ایالات_متحده علی‌رغم اعتراض‌ها از #سنا رأی اعتماد گرفت

#برت_کاوانا،‌ نامزد #دونالد_ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای تصدی کرسی خالی عالی‌ترین دادگاه ایالات متحده از سنای این کشور رأی اعتماد گرفت. ۴۹ سناتور جمهوری‌خواه و یک سناتور دموکرات شنبه ششم اکتبر / ۱۴ مهر به او رأی مثبت دادند. لیسا مرکاوسکی تنها سناتور جمهوری‌خواهی بود که همراه با ۴۷ نماینده دموکرات دیگر به کاوانا رأی منفی دادند. کاوانا علی‌رغم متهم‌شدن به آزار جنسی از سوی سه زن،‌ از جمله کریسیتن بلازی فورد، استاد روان‌شناسی، به #دیوان_عالی راه می‌یابد. روند تأیید صلاحیت او را آزمونی برای میزان پذیرش جنبش زنان علیه آزار جنسی (MeToo#) در میان سیاستمداران آمریکایی توصیف کرده بودند. جلسه بررسی صلاحیت او نیز بارها با فریادهای معترضان قطع شد. دیگر معترضان نیز روی پله‌های دیوان عالی تجمع کرده‌بودند. آنها سپس به سمت کاخ کنگره آمریکا حرکت کردند و شعار می‌دادند: ‌«#نه_یعنی_نه!» پلیس شماری از معترضان را بازداشت کرد. در روزهای گذشته نیز صدها تن از مخالفان در برابر سنا دستگیر شدند. در ۱۹۹۱ به شکل مشابهی قاضی کلارنس توماس پس از متهم‌شدن به آزار جنسی از سوی آنیتا اف. هیل، یک استاد حقوق، برای تکیه بر کرسی دیوان عالی آمریکا به تأیید سنا رسید. او نیز نامزد جمهوری‌خواهان بود. با انتخاب کاوانا،‌ موازنه در دیوان عالی آمریکا به نفع #محافظه‌کاران رقم می‌خورد؛ پنج‌ قاضی راست که دو تن را ترامپ برگزیده، در برابر چهار قاضی لیبرال. رئیس‌جمهوری آمریکا پس از انتخاب کاوانا در توئیتر از سنا تشکر کرد.