ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#نوبل_ پزشکی در سال ۲۰۱۹ به سه دانشمند آمریکایی و بریتانیایی تعلق گرفت

دوشنبه ۷ اکتبر/ ۱۵ مهر کمیته نوبل در اسلو اعلام کرد ویلیام کیلین و گرگ سمنزا، از آمریکا و پیتر رتکلیف از بریتانیا، جایزه نوبل پزشکی در سال ۲۰۱۹ را دریافت می‌کنند. بر این اساس، پژوهش‌های علمی این سه دانشمند سبب درک بهتر از تأثیرگذاری میزان اکسیژن موجود در محیط بر سوخت‌وساز و فعالیت سلول‌های انسانی شده است. برندگان نوبل در سال جاری ۹ میلیون کرون (۷۴۳ هزار پوند) جایزه نقدی دریافت می‌کنند. در روزهای آینده برندگان جوایز نوبل در رشته‌های شیمی، فیزیک، ادبیات، صلح و اقتصاد است اعلام خواهند شد.

ارتش #آمریکا قصد دارد با ۳۷ هزار سرباز در رزمایش #ناتو در #اروپا شرکت کند

در یک رزمایش بزرگِ اعلامشده از سوی ناتو، ارتش آمریکا می‌خواهد ۳۷ هزار سرباز را از طریق آلمان و لهستان به کشورهای بالتیک منتقل کند. قرارگاه فرماندهی آمریکا در اروپا تأیید کرد که قبل از آغاز رزمایش در ماه‌های آوریل و مه، بزرگترین اعزام سربازان آمریکایی به اروپا در طی ۲۵ سال گذشته برنامه‌ریزی شده است: ۲۰ هزار سرباز به کشورهای بالتیک اعزام می‌شوند. هدف افزایش آمادگی ناتو و بازدارندگی دشمنان احتمالی عنوان شده است. در کل ۱۷ کشور عضو ناتو قرار است در این رزمایش با عنوان «مدافع ۲۰۲۰» شرکت کنند. آلمان به‌عنوان مرکز تدارکات فعالیت می‌کند. تانک‌ها و سایر تجهیزات نظامی باید از طریق جاده‌ها، قطار و کشتی انتقال داده شوند.

#کارگران_هفت‌تپه به #اعتصاب خود ادامه دادند

کانال تلگرامی «سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه» اعلام کرد که گروهی از کارگران این شرکت امروز دوشنبه ۱۵ مهرماه بار دیگر در اعتراض به بازداشت و اخراج همکاران خود دست به اعتصاب زدند. کرامت پام، یکی از فعالان کارگری، در جمع کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه نسبت به پرونده‌سازی‌های امنیتی علیه کارگران انتقاد کرد و خواستار آزادی همکاران خود شد. روز گذشته، یکشنبه ۱۴ مهر کارگران این واحد تولیدی در اعتراض به اخراج کارگران، بازداشت و پرونده‌سازی برای کارگران معترض و تداوم حضور مالک بخش خصوصی در این واحد تولیدی برای چهاردهمین روز پیاپی در محل کار تجمع کردند. شمار کارگران بازداشت شده هفت‌تپه در شامگاه یکشنبه به ۱۴ تن رسید. سه تن از این کارگران در شوش توسط پلیس امنیت دستگیر شدند و ۱۱ تن دیگر که برای ملاقات با نمایندگان مجلس در راه تهران بودند از سوی نیروهای امنیتی در مسیر خرم‌آباد-تهران و در محل عوارضی بازداشت شدند.

ابراز امیدواری وزارت خارجه #روسیه نسبت به آزادی خبرنگار روس بازداشتی در ایران

وزارت امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد یولیا یوزیک، خبرنگار روس که در ایران بازداشت شده است هرچه زودتر آزاد شود. ضمیر کابولوف، رئیس دپارتمان دوم آسیا وزارت امور خارجه روسیه دوشنبه ۱۵ مهر / ۷ اکتبر گفت: «مسکو امیدوار است که یولیا یوزیک خبرنگار روس بازداشت شده در ایران هرچه سریع‌تر آزاد شود». کابولوف افزود: «سفیر روسیه در ایران روز شنبه در وزارت امور خارجه ایران حضور داشته است. رسیدگی به پرونده یوزیک در حال اتمام است و ما انتظار داریم به‌زودی او را آزاد کنند». او احتمال داد که در هفته جاری یولیا یوزیک آزاد شود. سفارت روسیه در ایران ۱۲ مهر بازداشت یوزیک را تأیید کرد و آندره گاننکو، وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در ایران گفته بود دیپلمات‌های روس در تلاش‌اند تا جزئیات این ماجرا را روشن کنند. برخی منابع خبری دلیل احتمالی بازداشت این روزنامه‌نگار را «جاسوسی برای اسرائیل» عنوان کردند. روز گذشته، یکشنبه ۱۴ مهر خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) بازداشت یولیا یوزیک در تهران را تائید کرد اما مدعی شد که او « به خاطر روزنامه‌نگار بودن خود بازداشت نشده است». براساس این گزارش، یوزیک با دعوتنامه خصوصی « به تهران سفر می‌کند و به محض ورود، گذرنامه او در فرودگاه امام خمینی ضبط می‌شود و ۵ روز بعد یعنی در ۲ ماه اکتبر او بازداشت می‌شود». خبرنگار «ایرنا» در ادامه مدعی شد: « این خانم شهروند روسیه، اقدام و رفتار غیر قانونی داشته است و پس از تحقیقات مقدماتی آزاد خواهد شد». براساس این گزارش، این موضوع پیش از این نیز توسط سفیر ایران در مسکو بیان شده است.

#ابراهیم_کالین سخنگوی ریاست جمهوری #ترکیه: چشم طمع به خاک دیگران نداریم

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با انتشار پیامی در توئیتر گفت: «ترکیه چشم طمع به خاک دیگران ندارد. از تأسیس منطقه امن در چارچوب تمامیت ارضی سوریه دو هدف را پیگیری می‌کنیم. تأمین امنیت مرزهای کشورمان از طریق پاک کردن عناصر تروریستی و بازگرداندن پناهجویان سوری به وطن خود.» کاخ سفید شامگاه گذشته پس از گفت‌وگوی تلفنی اردوغان با ترامپ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ترکیه عملیات نظامی خود در خاک سوریه را آغاز می‌کند. سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تأکید کرد که ترکیه مصمم به تأسیس منطقه امن ( در شمال سوریه ) است. آمریکا و ترکیه بر سر شعاع منطقه امن در شمال سوریه به توافق نرسیده‌اند.

#اسرائیل در صدد است با کشورهای عربی خلیج فارس معاهده عدم تجاوز به امضاء برساند

یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل اعلام کرد این کشور در تلاش است با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس معاهده عدم تجاوز منعقد کند. کاتز یکشنبه ۱۴ مهر در پیامی در توییتر نوشت: «اخیرا با حمایت ایالات متحده آمریکا، ابتکاری سیاسی برای امضای معاهده عدم تجاوز با کشورهای عربی خلیج [فارس] آغاز را در پیش گرفته‌ام. گامی تاریخی که به درگیری‌ها پایان و همکاری غیرنظامی را توسعه خواهد داد تا اینکه توافقنامه‌های صلح منعقد شود.» کاتس گفت پیش‌نویس معاهده عدم تجاوز در اختیار جیسون گرین‌بلات، فرستاده ویژه ریاست‌جمهوری آمریکا در فرایند صلح خاورمیانه قرار گرفته و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز از این طرح آگاه‌اند. شبکه تلویزیونی آروتس ۱۲ گزارش داد که ظاهراً هدف از این طرح، «استفاده از منافع مشترک نسبت به ایران برای عادی‌سازی روابط در مبارزه با ترور و همچنین در عرصه اقتصادی است.» به سبب مناقشه اسرائیل و فلسطین،امکان توافق جامع صلح بین اعراب و اسرائیل وجود ندارد.

#مرز_خسروی برای عبور زائران اربعین بازگشایی شد

به گزارش خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران پایانه مرزی، «خسروی» از صبح دوشنبه ۱۵ مه بازگشایی شد. فرماندار قصرشیرین با تأیید این خبر گفت در مسیر زائران اربعین از استان‌های دیالی-بغداد-کربلا تغییری ایجاد نشده است. مرز رسمی و بین‌المللی خسروی، نزدیک ترین مسیر به کربلای معلی برای زائران اربعین است و روزانه بیش از یک هزار و ششصد نفر از این مرز به سمت کربلا حرکت می‌کنند. در شش روزی که از ناآرامی‌های اجتماعی در عراق می‌گذرد، این گذرگاه مرزی مسدود بود.

اجرای قانون «از کجا آورده‌ای» به ایجاد «#دولت_الکترونیک» موکول شد

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دوشنبه ۱۵ مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت قانون از کجا آورده‌اید که در مجلس هشتم به تصویب رسید اما شورای نگهبان آن را به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع داد و مجمع هم آن را تایید کرد اما هرگز به اجرا درنیامد، به دستور ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در دستور کار قرار گرفته است. بر اساس این قانون مسئولان جمهوری اسلامی می‌بایست دارایی‌های خود را اعلام کنند. مصباحی مقدم گفت: «با اجرایی شدن دقیق دولت الکترونیک تا حدود زیادی تولید فساد متوقف می‌شود. در همین راستا اعلام دارایی مسئولان، مدیران و مقامات نظام تا حد زیادی بر همراهی افکار عمومی و جلب اعتماد مردم موثر است.» به این ترتیب ظاهراً اجرای این قانون به ایجاد دولت الکترونیک موکول شده است. مصباحی مقدم در ادامه گفت‌وگو با ایسنا گفت: «با سایت اعلام دارایی مسئولان تماس گرفتم، اما اعلام کردند هنوز نوبت به ثبت‌نام اعضای مجمع نرسیده است.»