ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سرپرست وزارت معارف گروه طالبان: «هیچ آموزگار مردی به دختران دانش‌آموز جوان درس نخواهد داد»

وزارت معارف طالبان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نورالله منیر، سرپرست این وزارتخانه روز گذشته چهارشنبه ۱۴ مهر / ۶ اکتبر در دیدار با عمر عبدی، معاون اجرایی صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در کابل گفت: «برای دختران [دانش‌آموز] بزرگتر آموزگار مرد و برای پسرهای [دانش‌آموز] بزرگتر آموزگار زن وجود نخواهد داشت.» او همچنین بر رعایت «حجاب اسلامی» دختران دانش‌آموز هنگام رفتن به مدرسه تأکید کرد و گفت طالبان در تلاش هستند تا کلاس‌های جداگانه برای دختران دانش‌آموز تشکیل دهند. به‌گفته‌ او، طالبان روی طرحی برای ایجاد «محیط سالم و ایمن» برای دختران که مطابق با احکام اسلامی باشد، کار می‌کند و این طرح نیز به‌زودی تکمیل و به‌دنبال آن مدارس دخترانه بازگشایی می‌شود. معاون اجرایی یونیسف نیز در دیدار با منیر گفت هم‌اکنون یک‌سوم کودکان در افغانستان به مدرسه دسترسی دارند و افرادی هم که دسترسی به مدرسه دارند، شرایط مناسب آموزشی برای آن‌ها مهیا نیست. در افغانستان با گذشت ۱۹ روز از آغاز کار مدارس، طالبان هنوز به دختران دانش‌آموز بالاتر از کلاس هفتم، اجازه‌ رفتن به مدرسه را نداده‌اند.

زلزله نسبتاً شدید توکیو را لرزاند

پنج‌شنبه ۱۵ مهر / ۷ اکتبر زلزله‌ای به قدرت ۶,۱ ریشتر در منطقه بزرگ توکیو، پایتخت ژاپن ثبت شد. بنا به گزارش‌های منتشرشده، خانه‌ها تکان خوردند و قطارهای سریع‌السیر موقتاً متوقف شدند. ان‌اچ‌کی، تلویزیون دولتی ژاپن گزارش داد که خطر سونامی وجود ندارد. هنوز گزارشی از خسارت‌ها و تلفات احتمالی منتشر نشده است. در بامداد ۱۳ مرداد / ۴ اوت سال جاری نیز همزمان با برگزاری مسابقات المپیک، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶ ریشتر سواحل ژاپن در نزدیکی شهر توکیو را لرزانده بود. ژاپن در یکی از زلزله‌خیزترین نقاط کره‌ زمین، یعنی حلقه‌ آتش اقیانوس آرام قرار دارد. حلقه‌ آتش منطقه‌ای است که در آن شمار زیادی از زمین‌لرزه‌ها و فوران‌های آتشفشانی در حوضه‌ اقیانوس آرام رخ می‌دهد. ژاپن در سال ۲۰۰۷ سیستمی راه‌اندازی کرد که پیش‌لرزه‌ها را از طریق شبکه‌ای متشکل از بیش از هزار دستگاه زلزله‌سنج در سرتاسر این کشور شناسایی می‌کند. این سیستم از طریق تلفن‌ها، تلویزیون‌ها و رادیو‌های سرتاسر ژاپن اعلام خطر می‌کند. در این صورت حرکت قطارها متوقف می‌شود و مردم ژاپن چند ثانیه‌ای فرصت پیدا می‌کنند تا خود را برای زلزله آماده کنند.

پایان اعتصاب کارگران شرکت‌های پیمانکاری معدن مس سونگون ورزقان پس از پذیرش خواسته‌هایشان

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران شرکت‌های پیمانکاری معدن مس سونگون، شبانگاه چهارشنبه ۱۴ مهر ، پس از پذیرش خواسته‌هایشان از سوی کارفرما، به اعتصاب خود پایان دادند اما تاکید کردند عدم اجرای وعده‌ها را با اعتصاب پاسخ خواهند داد. خبر پذیرش خواست‌های کارگران اعتصابی را وکیل کارگران اعلام کرده است که به منظور شرکت در جلسه با حضور مسئولین شرکت ملی مس ایران و نمایندگان شرکت‌های پیمانکاری شاغل در مجتمع مس سونگون به تهران رفته بود. در این جلسه تصویب شد که طرح طبقه بندی مشاغل اجرا شود، مزایای حقوقی کارگران شرکت‌های پیمانکاری، همسان با مزایای کارکنان شرکت ملی مس ایران از جمله حق جذب، حق بدی آب و هوا، ایاب و ذهاب و دیگر آیتم‌های مزدی برای کارگران پیمانکاری نیز به کارگران پرداخت شود. کارگران معدن شرکت‌های پیمانکاری معدن مس سونگون واقع در استان آذربایجان شرقی صبح سه شنبه ۱۳ مهر در اعتراض به سطح پائین دستمزد، و شرایط کار ناامن دست به اعتصاب زدند. کارگران با قراردادهای موقت کار می‌کنند و در ازای کار در شرایط دشوار ۵ تا ۷ میلیون حقوق می‌گیرند. تعداد کارگران اعتصابی حدود ۵۰۰ نفر است. آن‌ها از طریق شرکت‌های پیمانکاری آجین، ندا، مبین، نوآوران و زحل در معدن مس کار می‌کنند. معدن مس سونگون ورزقان و کارخانه تولید مس سونگون ورزقان در موقعیت روستای سونگون که به‌دلیل وجود منابع معدنی تخریب شده، در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.

نماینده اصفهان در مجلس: راه حل کوتاه مدت آب زاینده‌رود، نماز باران است

حسین میرزایی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: «به نظر می‌رسد راه حل کوتاه مدت رفع معضل آب زاینده‌رود توسل به معصومین به ویژه امام موسی بن جعفر و نماز باران است و لازم است بزرگان این شهر مانند سال‌های پیش نماز باران بخوانند.» معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان اصفهان در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کرد بین ۷۰ تا ۷۵ درصد منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی استان اصفهان مصرف شده است. اصغر محسن زاده کرمانی در ادامه این مصاحبه یادآوری کرد: «با فرونشست زمین در سال‌های اخیر و کاهش ۳۵ درصدی آب‌های زیر زمینی ۲۸ درصد آب کشت پاییزه و بهاره از منابع سطحی و ۷۲ درصد از منابع زیر زمینی تامین شده است.» با این حال به دلیل افزایش قیمت برنج در بازارهای داخلی، کشت گیاه آب‌بر برنج در مناطقی از اصفهان ادامه دارد. طبق مصوبه جهاد کشاورزی کشت برنج در استان‌هایی با بارش بیش از ۸۰۰ میلیمتر در سال مجاز است. اصفهان با کمتر از ۲۴۰ میلیمتر بارندگی جزو این مناطق نیست.

در آستانه انتخابات: پارلمان عراق منحل شد

محمد الحلبوسی، رییس مجلس نمایندگان عراق با صدور اطلاعیه‌ای رسما به کار مجلس چهارم این کشور پایان داد. در این اطلاعیه آمده است: «با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات مجلس و اتمام دوره چهارم، پارلمان به صورت رسمی به کار خود پایان داده و از صبح امروز پنجشنبه منحل اعلام می‌شود.» نمایندگان پارلمان عراق ۲۰ فروردین سال جاری موافقت خود را با انحلال پارلمان در روز ۷ اکتبر (۱۵ مهر) و برگزاری انتخابات در روز ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) اعلام کرده بودند. مردم عراق برای انتخاب ۳۲۹ نماینده مجلس، ۱۸ مهرماه (۱۰ اکتبر) به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.الحلبوسی اظهار امیدوراری کرده که مردم به طور گسترده در انتخابات پارلمانی عراق شرکت کنند.

محاکمه یک نگهبان سابق اردوگاه کار اجباری زاکسنهاوزن در جنگ دوم جهانی آغاز می‌شود

محاکمه یک نگهبان سابق اردوگاه کار اجباری زاکسن‌هاوزن که اکنون ۱۰۰ سال سن دارد از روز پنج‌شنبه ۱۵ مهر / ۷ اکتبر در دادگاه شهر «براندنبورگ آن در هافل» ایالت برندنبورگ آلمان آغاز شد. دادستانی عمومی او را به‌عنوان یکی از اعضای اس‌اس حزب نازی متهم کرده است که در ژانویه ۱۹۴۲ تا فوریه ۱۹۴۵ به کشتار سه هزار و ۵۱۸ نفر کمک کرده است. به گفته دادستانی، این امر شامل تیراندازی به اسرای جنگی شوروی در سال ۱۹۴۲، قتل زندانیان با استفاده از گاز سمی و به‌طور کلی کشتار زندانیان «از طریق ایجاد شرایط خصمانه» می‌شود. دادگاه منطقه‌ای براساس کیفرخواست گفته است متهم از طریق فعالیت‌های خود به «قتل‌های بی‌رحمانه» کمک کرده است. در زمانی که متهم در اردوگاه زاکسن‌هاوزن خدمت می‌کرد، از جمله در قتل ۷۱ مبارز هلندی جنبش مقاومت، کشتن ۲۵۰ «گروگان یهودی» به تلافی حمله به نمایشگاه نازی‌ها در برلین و انتقال یهودیان زندانی به اردوگاه آشویتس دست داشت. در سال ۱۹۴۳ یک محفظه گاز نیز در اردوگاه زاکسن‌هاوزن نصب شد. به گفته توماس والتر، وکیل دادگستری، ۱۶ شاکی در این محاکمه شرکت می‌کنند، از جمله ۷ بازمانده از اردوگاه کار اجباری و ۹ نفر از بستگان قربانیان. دادگاه این نگهبان سابق اردوگاه نازی‌ها در ۲۱ جلسه تا ماه ژانویه برنامه‌ریزی شده است. از سال ۲۰۱۱ روند قانونی بررسی جنایت‌های نازی‌ها در آلمان تغییر کرد. در آن زمان دادگاهی در مونیخ به این نتیجه رسید که دستیاران جنایتکاران فاشیست نیز می‌توانند مجرم باشند زیرا آن‌ها در روند هموار کردن کشتار در اردوگاه‌های مرگ سهیم هستند.

بر اثر زمین‌لرزه در پاکستان دست‌کم ۲۰ نفر کشته شدند

ساعت سه و دو دقیقه بامداد پنج‌شنبه ۱۵ مهر / ۷ اکتبر به وقت محلی زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۵,۷ ریشتر در منطقه «هارنای» ایالت بلوچستان پاکستان رخ داد. مقام‌های محلی گفته‌اند در این زلزله دست‌کم ۲۰ نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی‌ شده‌اند. این منطقه کوهستانی در جنوب غربی پاکستان واقع است و معادن زغال سنگ زیادی در آن وجود دارد. زمین‌لرزه زمانی رخ داد که معدنچیان زیادی در حال کار در معدن بودند و بسیاری نیز در خواب غافلگیر شدند. براساس گزارش‌های منتشر شده، صدها خانه ویران شده و مردم در زیر آوار مانده‌اند. شمار کشته‌شدگان همچنان در حال افزایش است. نیروهای امدادگر و ارتش برای کمک به این منطقه اعزام شده‌اند. مسئولان محلی از کمبود غذا، دارو و سایر اقلام مورد نیاز اورژانسی خبر داده‌اند.

دادگاه بریتانیا: حاکم دبی دستور هک تلفن همسر پیشین خود و نزدیکانش را داده بود

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، دادگاه بریتانیا گفته است که شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی مجوز استفاده از پگاسوس، نرم‌افزار جاسوسی اسرائیلی را برای هک تلفن هیا بنت حسین، همسر پیشین خود، وکلای او و شماری از کسانی که با او ارتباط نزدیک داشتند را صادر کرده بود. همچنین کسانی که برای حاکم دبی کار می‌کردند تلاش کردند ساختمانی در مجاورت ملک حیا در بریتانیا بخرند که به گفته دادگاه، این اقدام موجب شده بود او احساس ناامنی کند و نتواند «نفس بکشد». این یافته‌های دادگاه در جریان پرونده طلاق حاکم دبی و همسرش به‌دست آمده است. شیخ آل مکتوم ۷۲ سال و هیا بنت حسین ۴۷ سال سن دارند. اندرو مک فارلین، قاضی دادگاه می‌گوید شیخ محمد در این مورد از سیستم امنیتی دولتی استفاده کرده و دست‌کم تلفن شش نفر را هک کرده است. نرم‌افزار پگاسوس با هدف به دست آوردن اطلاعات از «شبکه‌های جنایتکار و یا تروریستی» طراحی شده است. مک فارلین همچنین افزوده است که شیخ محمد پیش از رفتن همسرش به بریتانیا و پس از آن آزار و اذیت‌های خود را ادامه داده است. هیا بنت حسین در سال ۲۰۱۹ همراه با دو فرزند خود به لندن گریخت. اکنون مسئله اصلی حضانت فرزندان آن‌هاست. هیا بنت حسین از دادگاه درخواست حضانت فرزندان خود را کرده است. براساس آخرین حکم دادگاه بریتانیا که حدود ۱۹ ماه پیش صادر شد، حاکم دبی به بدرفتاری، ربودن و حبس فرزندان خود محکوم شده است. هیا بنت حسین دختر ملک حسین پادشاه سابق اردن و خواهر ناتنی ملک عبدالله پادشاه کنونی اردن است. جلیله ۱۲ ساله و زاید ۸ ساله، دختر و پسر او هستند. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم حکم دادگاه را بی‌اساس خوانده و می‌گوید این حکم بر اساس «تصویری ناقص» صادر شده است.

رهبران آمریکا و چین با دیدار مجازی تا پایان سال جاری میلادی توافق کردند

به‌گزارش رویترز، یک مقام بلندپایه دولت آمریکا اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و شی جین‌ پینگ، رهبر چین بر سر یک دیدار مجازی پیش از پایان سال جاری میلادی به توافق رسیدند. این مقام در پی دیدار جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و یانگ جیچی، دیپلمات ارشد چین در زوریخ سوئیس، این خبر را در اختیار روزنامه‌نگاران قرار داد. مذاکرات زوریخ بالاترین ملاقات بین مقام‌های آمریکایی و چینی پس از اجلاس ماه مارس دو کشور در آلاسکا بود. مقام ارشد کاخ سفید گفت دیدار زوریخ با اجلاس آلاسکا تفاوت داشت و صریح و گسترده بود و هدف اصلی آن بهبود روابط دو کشور بود. جو بایدن ۱۹ شهریور / ۱۰ سپتامبر با شی جین ‌پینگ تلفنی گفت‌وگو کرده بود. این دومین تماس تلفنی رسمی بین دو رئیس جمهوری از زمان روی کار آمدن بایدن در ماه ژانویه بود. در آن تماس بایدن و شی آمادگی خود را برای مذاکرات گسترده‌ در مورد چالش‌های روابط دیپلماتیک و اقتصادی دو کشور اعلام کردند. روابط ایالات متحده و چین به‌دلیل تعرفه‌های مالیاتی متقابلی که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ علیه یکدیگر وضع کردند و ادعاهای بحث‌برانگیز ارضی چین در منطقه آسیا به‌شدت کاهش یافته است. از زمان خروج ارتش آمریکا از افغانستان نیز رهبری دولت و حزب کمونیست چین ادعاهای خود علیه دولت آمریکا را تشدید کرده است.