ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امام جمعه این هفته تهران: «دشمنان می‌خواستند از هیأت فاطمه زهرای دانشگاه شریف انتقام بگیرند»

مسئولان حکومتی جمهوری اسلامی یکی پس از دیگری درباره اعتراضات سراسری جوانان کشور، سخنان عجیبی بیان می‌کنند. یکی از این‌ها اظهارات حجت‌الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران است. او در نماز جمعه امروز ۱۵ مهر به اعتراضات اخیر دانشجویان دانشگاه شریف اشاره کرد و گفت: «دانشگاه شریف یک هیأت فاطمه زهرا دارد که گاهی شصت هزار مستمع دارد. اساتیدی در این دانشگاه هستند که در کنار دانشجویانِ هیأتی ما حضور دارند این‌ها خواستند از آن هیأت انتقام بگیرند و در آن‌جا زهری بریزند.» شامگاه یکشنبه ۱۰ مهر نیروهای موسوم به لباس‌شخصی با یورش به دانشجویان معترض در دانشگاه شریف تهران بسیاری را مجروح کرده و ده‌ها دانشجو را نیز با ون‌های نهادهای امنیتی به مکان نامعلوم منتقل کردند. این حمله بازتاب جهانی بسیاری داشت و آمریکا، بریتانیا، فرانسه و کانادا آن را محکوم کردند. صدیقی با نسبت‌ دادن «چاقوکشی، آدم‌کشی، قرآن‌سوزی و مسجدسوزی» به معترضان، گفت: «به‌صراحت می‌گویم فرمان این آشوب‌ها و فتنه به دست رئیس‌ جمهوری آمریکا و صهیونیست‌ها و بعضی از کشورهای وابسته مثل عربستان سعودی بوده است.» تاکنون تقریباً همه مسئولان حکومتی به اعتراضات مردمی اخیر در ایران با چنین ادبیات و واکنش‌های نخ‌نمایی برخورد کرده‌اند.

وزارت امور خارجه هلند از شهروندانش خواست به ایران سفر نکنند

جمعه ۷ اکتبر / ۱۵ مهر وزارت امور خارجه هلند طی بیانیه‌‌ای توصیه‌های سفر به ایران را تشدید و وضعیت سراسر ایران برای سفر را «قرمز» اعلام کرد؛ بر اساس این ارزیابی از شهروندانش خواست به این کشور سفر نکنند. بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه هلند این وضعیت برای سفر به ایران از جمعه اعمال شده است و علت آن شدت گرفتن اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی عنوان شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه هلند با اشاره به سرکوب پلیس گفته است: دلیل این‌که ما اکنون توصیه سفر را تشدید می‌کنیم این است که تظاهرات خشونت‌آمیز برگزار می‌شود. پلیس در حال سرکوب است و اعمال خودسرانه وجود دارد. افرادی که به تظاهرات نزدیک می‌شوند در معرض خطر دستگیری قرار می‌گیرند. این وزرات‌خانه هم‌چنین از شهروندان هلندی که درحال خاضر در ایران به سر می‌برند خواست تا زمانی که پرواز وجود دارد، ایران را ترک کنند و به هلند باز گردند. از آغاز اعتراض‌ها به قتل حکوتی مهسا امینی بیست روز می‌گذرد و تاکنون به دلیل سرکوب گسترده و استفاده نیروهای امنیتی از سلاح‌های کشنده علیه معترضان، بیش از ۱۵۰ نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شدند.

سخنان سه آخوند مجلس خبرگان درباره حجاب: «حجاب اختیاری خطرناکتر از تخریب و اغتشاش است»

جنبش اخیر زنان ایران علیه حجاب اجباری برای مسئولان حکومتی بسیار گران تمام شده است. آیت‌الله محسن حیدری نماینده خوزستان در مجلس خبرگان با اشاره به این موضوع و اعتراضات سراسری مردم گفت: «از این اغتشاشات، تخریب‌ها و به آتش‌کشیدن‌ها خطرناکتر، بدعت و تحریف دین، تحت عنوان حجاب اختیاری بود.» حیدری افزود: «لازمه قول به حجاب اختیاری انکار تشریع حدود و تعزیرات شرعی است و انکار آن‌ها مستلزم تحریف دین وانکار ضروریات دین است.» آیت‌الله محمد حاجی ابوالقاسم دولابی، نماینده زنجان در مجلس خبرگان نیز با بیان این‌که «در انگلستان بیش از ۱۰ هزار نفر هستند که قبول کرده‌اند حیوان هستند و به گردن آن‌ها قلاده آویزان می‌کنند»، گفت: «دشمنان برای این‌که ایران را مثل خودشان حیوان کنند به‌دنبال تغییر سبک زندگی ایرانیان هستند و خواهان ترویج برهنگی در جامعه هستند.» دولابی حق انتخاب پوشش را «مطالبه حیوانی» نامید و افزود «مطالبه برهنگی زن و شهوت‌رانی در جامعه که مطالبه انسانی نیست.» سیداحمد علم‌الهدی، عضو دیگر مجلس خبرگان و امام جمعه مشهد نیز گفت: «بی‌حجابی جریانی است که دشمن از صدسال قبل تاکنون برای آن برنامه‌ریزی کرده است». او در ارتباط با جنبش اخیر زنان ایران علیه حجاب اجباری گفت: «اگر بی‌حجابی رایج شد، در نتیجه بی‌حجابی، فساد اخلاقی، گرایش‌های جنسی و آزادی‌های ولنگار و شیطانی باعث می‌شود تا جوانی که باید مجاهد، ایثارگر و در مسیر اسلام باشد، تبدیل به یک انسان بی‌بندوبار شود.» سخنان این مسئولان حکومتی بیشتر به هذیان‌گویی در قرن بیست‌ویکم شبیه است.

جایزه نوبل صلح ۲۰۲۲ به گروه‌های روسی، اوکراینی و یک بلاروس رسید

کمیته نوبل، جایزه صلح امسال خود را به‌طور مشترک به سازمان غیردولتی «یادبود» (Memorial) روسیه، «مرکز آزادی‌های مدنی» اوکراین و الس بیالیاتسکی، فعال حقوق بشر از بلاروس اهدا کرد. بریت رایس اندرسن، رئیس کمیته نروژی نوبل گفت سازمان «یادبود» به‌ویژه به‌دلیل تعهدش علیه نظامی‌گری و تلاش در راه حقوق بشر مورد تجلیل قرار گرفت. این سازمان نخستین ابتکارات خود را در سال ۱۹۸۷ انجام داد و سال بعد از آن به‌طور رسمی آغاز به‌کار کرد. یکی از هدف‌های «یادبود» این بود که قربانیان نظام اتحاد شوروی فراموش نشوند. این سازمان سال گذشته در روسیه ممنوع شد. به‌گفته رایس اندرسن، سازمان حقوق بشری «مرکز آزادی‌های مدنی» اوکراین به تقویت جامعه مدنی در این کشور کمک کرده است. پس از حمله روسیه به اوکراین، فعالان حقوق بشر در این سازمان جنایت‌های جنگی علیه مردم را مستند کردند. الکساندرا رومانتسوا، نماینده این سازمان پس از اعلام برندگان جایزه نوبل صلح گفت هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. به‌گفته کمیته نوبل، الس بیالیاتسکی، فعال حقوق بشر از بلاروس، سازمان «بهار» (Vyasna) را برای مبارزه با شکنجه زندانیان سیاسی تأسیس کرد. رایس اندرسن گفت او زندگی خود را وقف ترویج دموکراسی و توسعه مسالمت‌آمیز کرده است. بیالیاتسکی پیش از این، جایزه حقوق بشری واتسلاو هاول شورای اروپا را در سال ۲۰۱۳ دریافت کرده بود. او در حال حاضر به اتهام کلاهبرداری مالیاتی در بلاروس زندانی است. این دومین بار است که این مرد ۶۰ ساله به چنین اتهامی بازداشت می‌شود. او یک بار نیز از اوت ۲۰۱۱ تا ژوئن ۲۰۱۴ به اتهام فرار مالیاتی در زندان بود. کمیته نوبل خواستار آزادی او و همچنین دیگر زندانیان سیاسی بلاروس شد. رئیس کمیته نوبل گفت: «ما واقعاً امیدواریم این اتفاق بیفتد و او بتواند برای دریافت جایزه خود به اسلو بیاید.» جایزه سال گذشته نوبل صلح به ماریا رسا و دیمیتری موراتوف به دلیل فعالیت‌های روزنامه‌نگاری و حقوق بشری در فیلیپین و روسیه اهدا شد. نوبل صلح ۱۰ دسامبر در اسلو پایتخت نروژ اهدا می‌شود.

رئیسی گفته بود مجلس در تحقیق خود گفته دلیل مرگ مهسا امینی ضرب‌وشتم نبوده؛ سخنگوی کمیسیون امور داخلی مجلس می‌گوید چنین گزارشی هنوز آماده نشده است

با گذشت ۲۲ روز از قتل حکومتی مهسا امینی، علی حدادی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس گفت: «گزارش کمیسیون امور داخلی [در مورد مرگ مهسا امینی] به‌دلیل عدم دریافت گزارش رسمی پزشکی قانونی هنوز نهایی و منتشر نشده است.» حدادی در مورد تناقض این حرف با سخنان ابراهیم رئیسی گفت: «من اطلاع ندارم که صحبت آقای رئیس‌جمهور بر چه اساس بوده است.» رئیسی در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی چین گفته بود: «یک گروه از مجلس ایران این موضوع را بررسی کردند و گفتند ضرب‌وشتمی نبوده و عوارض جسمی خودِ خانم باعث فوت شده است.» علی حدادی در حالی از آماده نبودن تحقیقات کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس سخن می‌گوید که جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس ۲۷ شهریور، یعنی دو روز پس از مرگ مهسا امینی، با اشاره به تشکیل کمیته کمیسیون شوراها و امور داخلی برای بررسی اتفاق رخ داده گفته بود «ظرف دو سه روز آینده» گزارش اولیه کمیسیون به هیأت رئیسه مجلس برای قرائت در صحن مجلس ارائه خواهد شد. سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس نیز یکشنبه ۱۰ مهر گفته بود گزارش مجلس درباره نحوه مرگ مهسا امینی «تا آخر هفته» به مردم ارائه خواهد شد.

ستایش مکارم شیرازی و نوری همدانی، دو مرجع دینی شیعه از سرکوب معترضان در ایران

ناصر مکارم شیرازی و حسین نوری همدانی دو آیت‌الله و مرجع دینی شیعه سرکوب مردم معترض در ایران را «بسیار عالی» توصیف کرده و از «تلاش‌ها»ی نیروی انتظامی قدردانی کردند. مکارم شیرازی در دیدار با سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی کشور گفت: «نیروی انتظامی به‌خوبی توانسته در برابر ناامنی‌ها در میدان حضور پیدا کند.» او افزود تا زمانی‌که «سه عامل دشمنان خارجی، فضای مجازیِ رها و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم» وجود داشته باشد «احتمال آشوب وجود دارد، چرا که دشمنان خارجی همیشه در پی ضربه‌زدن به نظام اسلامی هستند». در حالی‌که زنان و دختران در جریان اعتراضات روسری‌های خود را از سر برمی‌دارند و یا به آتش می‌کشند، مکارم شیرازی گفته است «اکثریت مردم پای‌بند به حجاب و عفاف هستند». نوری همدانی نیز در دیدار با حسین اشتری ‌با قدردانی از او گفت: «الحمدلله کار شما بسیار عالی بود و در این قضایا انتظامی کشور واقعاً خدمات بسیار ارزنده‌ای انجام داد و شما توانستید کشور را بدین شکل نگه دارید.» این مرجع دینی برخورد با آن‌چه «اخلالگران امنیت» نامید، «بسیار ضروری» دانست. در جمهوری اسلامی رسم بر این است که در پی اعتراضات گسترده، مسئولان امنیتی و انتظامی به مراجع دینی مراجعه می‌کنند تا یا مجوز سرکوب‌های خود را دریافت کنند یا از آن‌ها تقدیر شود.