ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آموزگاران ولایت قندهار در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدهایشان اعتصاب کردند

آموزگاران ولایت قندهار افغانستان در اعتراض به تأخیر چهار ماهه در پرداخت حقوق شان اعتصاب کرده‌اند. روزنامه اطلاعات روز به نقل از این آموزگاران نوشت که آن‌ها از روز شنبه ۱۵ آبان در مکتب‌ها را به روی دانش آموزان بستند و گفتند که تا پرداخت کامل معاشات‌شان به اعتصاب کاری خود ادامه می‌دهند. آموزگاران معترض در قندهار گفته‌اند که ریاست معارف گروه طالبان در قندهار برای آخرین بار وعده داده بود که معاشات آنان را تا پنج‌شنبه‌ هفته‌ گذشته اجرا می‌کند. وعده‌ای که عملی نشده و به همین دلیل آن‌ها تصمیم به اعتصاب گرفته‌اند. پیش از این نیز معلمان در کابل گفته بودند که چند ماه است که دستمزدشان پرداخت نشده است. معلمان کابل به طالبان که بیش از سه ماه است دوباره بر افغانستان تسلط یافته، هشدار داده بودند با توجه به بحران شدید اقتصادی، بلندبودن نرخ مواد اولیه و فرارسیدن زمستان، پرداخت‌نشدن به‌موقوع معاشات آموزگاران و سایر کارمندان دولت منجر به «فاجعه‌ی بشری» خواهد شد. به فاصله کوتاهی پس از اعتراض آموزگاران در کابل، رئیس آموزش یونیسف اعلام کرد که این سازمان به دنبال راهکاری است حقوق معلمان بدون دخالت طالبان به صورت مستقیم به خود آن‌ها پرداخت شود. در افغانستان از زمان سقوط دولت اشرف غنی احمدزی و بازگشت دوباره طالبان به قدرت، اقتصاد این کشور در آستانه ورشکستگی قرار گرفته و نرخ فقر و بیکاری به شدت افزایش یافته است. طالبان چندی قبل وعده کرده بود که طرح کار در برابر گندم را برای کاهش فقر اجرا می‌کند.

زن‌کشی: مردی دخترعمویش را به خاطر رد پیشنهاد ازدواج به قتل رساند

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو به نقل از یک منبع مطلع از قتل زنی در کرمانشاه به‌دست پسرعمویش خبر داد. براساس این گزارش مردی به نام ساسان کرمی، چهارشنبه ۱۲ آبان آرزو الفتی گلدسته، دختر عموی خود را به خاطر نپذیرفتن پیشنهاد ازدواج به قتل رسانده است. بر مبنای گزارش هه‌نگاو، این مرد قاتل با منحرف کردن اتومبیل مقتول، آن‌را واژگون کرده و پس از این‌که این زن در دم جان‌باخته، جسدش را از خودرو بیرون کشیده و سه گلوله به سر او شلیک کرده است. سرنشین دیگر خودرو یعنی خواهر آرزو الفتی به شدت مجروح شده و در وضعیت کما، تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارد. طبق این گزارش ساسان کرمی پیشتر به منزل پدرخوانده آرزو الفتی رفته و اقدام به تیراندازی کرده بود. او ابتدا با شکایت دخترعمویش بازداشت شد اما در نهایت با گذشت و رضایت شاکی آزاد شده بود. براساس آخرین گزارش‌ها مرد قاتل متواری‌ست و هنوز توسط نیروهای انتظامی بازداشت نشده است.

عسل محمدی و هیراد پیربداقی، دو مدافع حقوق کارگران بازداشت شدند

اتحادیه آزاد کارگران ایران یکشنبه ۱۶ آبان از بازداشت عسل محمدی و هیراد پیربداقی، از فعالان چپ و مدافع حقوق کارگران در ایران خبرداد. بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی شنبه ۱۵ آبان با حمله به منزل این دوفعال، آن‌ها را پس از تفتیش محل سکونت‌شان بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. اتحادیه آزاد کارگران ایران بازداشت عسل محمدی و هیراد پیربداقی را «قویاً» محکوم کرده و خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط آن‌ها شده است. عسل محمدی و هیراد پیربداقی پیش از این بارها به خاطر حمایت از کارگران، از جمله در جریان اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه بازداشت و محکوم شده‌‌اند. بر مبنای گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران (هرانا) آن‌ها روز شنبه به همراه ۷ تن دیگر از فعالان مدنی، با حضور در دفتر قضایی نسبت به نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی اعلام شکایت کرده بودند.

کارگران معادن زغال‌سنگ کرمان در اعتراض به خصوصی‌سازی تجمع کردند

کارگران معدن زغال سنگ کرمان در اعتراض به فروش سهام این معدن به یک شرکت خصوصی، برای چندمین روز پیاپی دست به تجمع زدند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، کارگران معترض یکشنبه ۱۶ آبان مقابل در ورودی شرکت تجمع کردند. کارگران به ایرنا گفتند که نگران هستند با فروش سهام معادن زغال سنگ به بخش خصوصی، وضعیت کارگران افت کند. کارگران معادن زغال سنگ کرمان بهار سال گذشته در اعتراض به فروش سهام این شرکت به یک شرکت به نام دالاهو برای چند روز پیاپی تحصن کردند. مرداد ماه امسال نماینده زرند و کوهبندان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که واگذاری بخشی از سهام شرکت معادن زغال سنگ کرمان به بخش خصوصی به دلیل «مغایرت قانونی مصوبه هیات وزیران در واگذاری شرکت» ابطال شده است. با وجود تدام اعتراض کارگران به فروش سهام شرکت مدیران صندوق بازنشستگی فولاد ایران که از سهامداران عمده معادن زغال سنگ کرمان به شمار می‌رود، از تصمیم خود عقب نشینی نکرده‌اند.

مشاور نخست وزیر پاکستان: ایران نفت بدهد، برنج تحویل بگیرد

مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان به ایران پیشنهاد کرد: ایران نفت بدهد و در مقابل آن برنج بگیرد. به گزارش روابط عمومی جهادکشاورزی، عبدالرزق داوود در دیدار با وزیر جهادکشاورزی ایران گفت که کشورش با شرایط تحریمی ایران واقف است و به دنبال یک ساز و کار برای ایجاد ارتباط موثر و مفید با ایران. پیشنهاد او به جواد ساداتی نژاد و دولت ایران هم تهاتر نفت و پتروشیمی با برنج بود. داوود گفت: پاکستان دارای برنج و ایران دارای نفت و پتروشیمی است که می توانیم این کالاها را با هم تهاتر کنیم. قیمت برنج خارجی در بازار ایران طی سه سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است. قطع سهمیه ارز تخصیصی و کاهش واردات از جمله دلایل گرانی برنج اعلام شده است. ایران تا به حال به صورت رسمی واکنشی به پیشنهاد مشاور نخست وزیر پاکستان نشان نداده اما پیش از این گفته بود که از تهاتر نفت با کالا به عنوان یکی از راهکارهای دور زدن تحریم ها استفاده خواهد کرد.

یک نماینده مجلس: افزایش افسارگسیخته قبض‌های برق، داد مردم را درآورده است

محمدعلی محسنی بندپی، نماینده نوشهر در مجلس شورای اسلامی یک‌شنبه ۱۶ آبان در یک تذکر شفاهی به وزیر نیرو گفت: افزایش افسارگسیخته قبض‌های برق داد مردم را درآورده است. او با بیان اینکه این موضوع «در حال تبدیل شدن به بحرانی اقتصادی و اجتماعی است» خطاب به وزیر نیرو افزود: باید با جدیت بیشتری نسبت به اصلاح قبوض برق اقدام کنید. شهریور ماه امسال شهروندان ساکن ایران از افزایش یک‌باره هزینه برق و آب خبر داده بودند. وزارت نیرو نیز در پاسخ به اعتراضات گسترده اعلام کرد که شیوه محاسبه هزینه برق مصرفی تغییر کرده است. قیمت برق در بهار امسال هفت درصد افزایش یافت اما به گفته سخنگوی صنعت برق ایران در تابستان امسال هزینه برق مصرفی به صورت پلکانی محاسبه شده و مازاد «مصرف بهینه» مشمول افزایش ۱۶ درصدی هزینه شده است.

حادثه کاری جان یک زن کارگر کارخانه «نساجی کویر سمنان» را گرفت

یک زن کارگر در سمنان به‌واسطه حادثه کاری جان خود را از دست داد. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، هویت این زن کارگر را مرضیه طاهریان، ۲۱ ساله گزارش کرد و به نقل از منابع آگاه نوشت که این کارگر شامگاه شنبه ۱۵ آبان در کارخانه ریسندگی «نساجی کویر سمنان» دچار حادثه شده و گیرکردن سرش در دستگاه ریسندگی به مرگ او منجر شده است. بر پایه این گزارش علت دقیق حادثه هنوز در دست بررسی است. با این‌حال برخی از گزارش‌ها می‌گویند علت اصلی حادثه، گیر کردن مقنعه این کارگر در دستگاه بوده و در ادامه، کشیده شدن سر به داخل دستگاه ریسندگی به مرگ این زن منجر شده است. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سمنان هم مرگ این کارگر را تأیید کرد و به صدا و سیما جمهوری اسلامی گفت که او به دلیل خفگی جان باخته است. این مقام مسئول توضیح بیشتری در باره این حادثه نداد. ایران از جمله کشورهای پرخطر برای کارگران است و سالانه در گزارش‌های رسمی مرگ هزار کارگر بر اثر حوادث کاری گزارش می‌شود. گزارش‌های رسمی تنها حوادث کاری را شامل می‌شوند که به پزشکی قانونی و نهادهای انتظامی گزارش شده است.

کاهش ۲۷۹ میلیون متر مکعب ذخایر آبی تهران: خشکسالی همچنان همراه مردم تهران است

محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران یکشنبه ۱۶ آبان موجودی مخازن آبی پایتخت ایران را ۴۱۲ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت که این میزان در مقایسه با یک سال قبل ۲۷۹ میلیون متر مکعب کسری مخزن نشان می‌دهد. به گفته او ورودی آب به مخازن آبی تهران از ابتدای سال آبی تاکنون نیز ۳۷ درصد کاهش یافته است. شهریاری میزان آب ورودی به مخازن سدهای تأمین کننده آب تهران از آغاز سال آبی جاری را ۵۳ میلیون متر مکعب اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ میلیون متر مکعب کمتر است. به گفته او میزان بارش نیز در مقایسه با یک سال قبل ۵ درصد کاهش یافته و روند کاهشی ورودی آب به سدها پابرجاست. شهریاری افزود نتیجه این وضعیت این است که «هنوز با کم‌آبی و کسری مخزن مواجه هستیم، بیلان سدهای در دست بهره برداری منفی و خشکسالی همچنان با مردم تهران همراه است.» در ایران بر اساس اعلام مقام‌های مسئول تنش آبی شمار زیادی از شهرها را در بر گرفته است و دولت هم برای تأمین آب «بودجه کافی ندارد».

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند قیمت مرغ و گوشت را سه برابر کند

یک نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام کرد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند قیمت مرغ و گوشت را سه برابر کند. غلامرضا نوری قزلجه، عضو فراکسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۱۶ آبان گفته که با «حذف ارز ترجیحی» موافق است «اما نه در شرایط تورمی فعلی». بر اساس گزارش های رسمی نرخ تورم سالانه در ایران از ۴۵ درصد عبور کرده است. این شاخص برای کالاهای خوراکی فراتر از ۶۰ درصد است. به گفته نوری قزلجه در این شرایط حذف ارز ترجیحی یا همان دلار ۴۲۰۰ تومانی «اولاً یک تورم انتظاری ایجاد می‌کند» و «در عمل هم یک تورم به وجود خواهد آورد و در نتیجه آن قیمت تمام شده تولید محصولات پروتئینی و لبنیاتی را برای تولیدکننده افزایش می‌دهد». او گفته با توجه به اینکه دلار ۴۲۰۰ تومانی «در بعضی جاها مثل [پرورش] مرغ اثر بیشتری دارد و البته در حوزه گوشت قرمز کمتر از مرغ است، با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت متوسط تا سه برابر قیمت‌ها را بالا می‌برد». نوری قزلجه در آخر افزوده «تصور کنید این تورم بیاید روی تورم فعلی که وجود دارد و در کنار آن تورم انتظاری که تحت تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد می‌شود، خیلی برای جامعه سنگین می‌شود». پیش از این نیز برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان مستقل نسبت به تبعات تورمی حذف ارز ترجیحی هشدار داده بودند. دولت و مجلس اما بدون توجه به این هشدارها برای مقابله با کسری بودجه تصمیم دارند تا پایان سال تخصیص ارز ترجیحی برای واردات کالاهای ضروری و دارو را به صورت کامل متوقف کنند.