ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یوگنی پریگوژین، معتمد پوتین به مداخله در انتخابات آمریکا اعتراف کرد

یک روز پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا، یوگنی پریگوژین، تاجر ۶۱ ساله روسی، رهبر گروه شبه‌نظامی واگنر و معروف به آشپز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مطلبی در شبکه آنلاین VKontakte (معادل روسی فیس‌بوک) اعتراف کرد که روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا مداخله کرده است. پریگوژین به صراحت نوشت: «ما مداخله کردیم، مداخله کردیم و به مداخله ادامه خواهیم داد. با احتیاط، دقیق، مثل یک جراحی و به روش خودمان، زیرا می‌دانیم چگونه این کار را انجام دهیم.» آمریکا سال‌هاست که روسیه را به دخالت در انتخابات خود متهم می‌کند و به همین دلیل پریگوژین را تحریم کرده است. «آشپز پوتین» متهم است که برای دستکاری در انتخابات آمریکا در چندین کشور غربی اقدام کرده است. گروه شبه‌نظامی واگنر تاکنون در درگیری‌ها نظامی و جنگ‌های مختلف همچون سوریه، لیبی و اوکراین شرکت مستقیم داشته و در سال‌های اخیر در حضور پررنگ روسیه در آفریقا، نقش برجسته‌ای ایفا کرده است. انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا فردا سه‌شنبه ۱۷ آبان / ۸ نوامبر برگزار می‌شود و سرنوشت ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان همچنین ۳۵ کرسی مجلس سنا (یک سوم از ۱۰۰ کرسی‌های سنا) به رأی مردم گذاشته شود.

حامد کریمی، شهروند اهل بندرعباس ۳۰ روز است که در زندان کرمان زندانی است

بر اساس اطلاعات رسیده به زمانه، حامد کریمی، شهروند اهل بندرعباس را مأموران امنیتی ۱۴ مهر در روستای معدونیه بازداشت کردهاند. این شهروند بندرعباسی اما به زندان کرمان منتقل و در آنجا زندانی شده است. او در ۳۰ روز گذشته تنها چندین بار تماس‌های تلفنی کوتاه یکی دو دقیقه‌ای با خانواده داشته. معلوم نیست مأموران امنیتی به چه اتهامی این شهروند را بازداشت کردند. مأموران بازداشت‌کننده او از اداره اطلاعات بوده‌اند. نیروهای امنیتی پس از آغاز اعتراضات سراسری در پی قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، شمار زیادی از شهروندان و کنشگران را بازداشت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه هنر تهران دانشجویان و استادان معترض این دانشگاه را تهدید کرد

محمدرضا حسنایی رئیس دانشگاه هنر تهران درباره اعتراضات اخیر در این دانشگاه و محرومیت دانشجویان معترض گفت: «وقتی دانشجویی برخلاف مقررات آموزشی اقدامی انجام داده، طبیعتاً تا رفع مشکلش باید تبعات آن را بپذیرد.» حسنایی همچنین افزود: «بیشتر دانشجویانی که در ناآرامی‌ها بودند به کلاس درس نرفته‌اند و اصلاً یکی از کار‌هایی که کردند این بود که به کلاس درس نرفتند.» او در مورد استادان معترض نیز گفت: «با استادی که کلاسش را تشکیل ندهد، برخورد می‌شود.» پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، در کنار اعتراضات مردمی گسترده در شهرهای مختلف دانشجویان بیشتر دانشگاه‌ها نیز علیه حکومت دست به اعتصابات و اعتراضات وسیعی زدند. در این مدت ده‌ها دانشجو در ایران یا کشته و زخمی شدند و یا توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. برخی از آن‌ها نیز با تعلیق تحصیلی روبه‌رو شده‌اند. شماری از استادان دانشگاه‌ نیز با خودداری از شرکت در کلاس‌ها به دانشجویان معترض پیوستند و تعدادی نیز استعفا کردند.

انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران می‌گوید برخی از گردشگران خارجی که از روی کنجکاوی از اعتراضات عکاسی کرده‌اند، دستگیر شدند ـ لغو ۷۰ درصد تورهای گردشگری

محسن حاجی‌سعید، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران دوشنبه ۱۶ آبان گفت: «برخی از گردشگران خارجی که تنها از روی کنجکاوی از حوادث اخیر کشور عکاسی کرده‌اند، دستگیر شدند.» حاجی‌سعید با بیان این‌که «لزوماً همه گردشگرانی که در جای نادرست دیده می‌شوند جاسوس نیستند»، افزود: «باید به کسانی که مسئول تأمین امنیت در کشور هستند گفته شود امنیت گردشگر و بازتاب بین‌المللی آن مهم است.» او این موضوع را «یک مطالبه حیاتی برای گردشگری» عنوان کرد و از نمایندگان مجلس خواست تا به‌گفته او «موجی که در ماه‌های اخیر علیه ایران در دیگر کشورها ایجاد شده است، تغییر کند». حاجی‌سعید شمار گردشگران خارجی بازداشت‌شده را اعلام نکرد. اکبر غمخوار، عضو جامعه تورگردانان ایران نیز گفت: «به علت تبلیغات منفی علیه ایران دست‌کم ۷۰ درصد تورها کامل لغو شده‌اند. گردشگران خارجی به ایران نمی‌آیند، چون بسیاری از کشورها هشدار سفر به ایران داده‌اند و متقابلاً شرکت‌های بیمه سفر به ایران را ضمانت نمی‌کنند.»

مرگ دو کارگر در بروجن و عسلویه بر اثر حوادث ناشی از کار

روز یکشنبه ۱۵ آبان یک کارگر پیمانی در عسلویه و یک کارگر در شهرک صنعتی خادم القرآنی بروجن قربانی حوادث کار شدند. هر دو کارگر به نحو دلخراشی مجروح و در دم جان خود را از دست دادند. یک کارگر پیمانی صنعت نفت در پارس جنوبی روز یکشنبه ۱۵ آبان حین کار در سایت یک پتروشیمی بوشهر از ارتفاع سقوط کرد و جان خود را از دست داد. کارگر ۳۰ ساله که نام او اعلام نشده است، در شرکت پیمانکاری جهان پارس کار می‌کرد. جواد بنوی رئیس بیمارستان عسلویه گفته است این کارگر در اثر حادثه از ناحیه سر و قفسه سینه آسیب دیده بود و پیش از رسیدن به بیمارستان جان باخت. یکشنبه ۱۵ آبان یک کارگر شاغل در کارگاهی در حوالی بروجن در استان چهار محال بختیاری نیز قربانی حادثه ناشی از کار شد. ایلنا درباره این حادثه نوشته است در کارگاه صنعتی واقع در شهرک صنعتی خادم القرآنی بروجن، لیفتراک در حال جابجایی بار بر روی سر کارگر سقوط کرده است. جسد کارگر توسط ماموران امداد از زیر لیفتراک بیرون آورده شده است.

جلسه رسیدگی به اتهامات فائزه براهویی، دانشجو و فعال حقوق زنان بلوچ برگزار شد

«اطلس زندان‌های ایران» بر اساس منابع خود خبر داده است که جلسه رسیدگی به اتهامات فائزه براهویی، فعال حقوق زنان، ۱۰ آبان ۱۴۰۱، در شعبه دوم دادگاه انقلاب زاهدان برگزار شد. در این گزارش آمده است که فائزه براهویی در این جلسه از دادگاه به «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی»، «اهانت به رهبر جمهوری اسلامی» و «تبلیع علیه نظام» متهم شده است. پیش از این، خبرگزاری «حال‌وش» که خبرهای مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، به نقل از یک منبع آگاه نوشته بود، بازجویان به این شهروند بلوچ گفته‌اند: «اگر حکم لیدری تظاهرات بهت بدن حکمت اعدام هست». هم‌چنین «حال‌وش» گزارش کرده که مأموران امنیتی فائزه براهویی را از حق تماس با خانواده و دسترسی به وکیل محروم نگه داشته‌اند. فائزه براهویی متولد ۲۵ اردیبهشت ۷۸ است. حال‌وش در گزارشی دیگر از وضعیت این شهروند بلوچ نوشته: « فائزه براهویی سرپرست خانواده است. پدر فائزه ۱۲ سال پیش توسط جمهوری اسلامی اعدام شده است. نیروهای اطلاعات سپاه مادرش را نیز تهديد به سکوت و عدم رسانه‌ای کردن بازداشت دخترش کرده‌اند.» فائزه براهویی دانشجوی دانشگاه آزاد دزآپ زاهدان است. فائزه براهویی دوشنبه ١١ مهر ماه ١۴٠١، در جریان اعتراضات زاهدان که در واکنش به تجاوز فرمانده پلیس چابهار به یک دختر ۱۵ ساله، صورت گرفت، از سوی نیروهای لباس شخصی اداره اطلاعات شهرستان زاهدان بازداشت شد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی: کمبود منابع مالی داریم- والدین، خودشان حق سرویس را بپردازند

جواد روحانی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) با اشاره به این‌که برای تأمین هزینه‌های سرویس مدارس در مشهد کمبود منابع مالی وجود دارد، گفت: «میانگین شهریه سرویس‌ها به شکل ماهانه بین ۹۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که ۵۰ درصد این هزینه توسط والدین تامین می‌شود». این مقام دولتی در رابطه با آن‌چه در این گزارش از آن به عنوان «مساعدت‌های اخیر شهردار مشهد در مورد پرداخت حق سرویس دانش آموزان استثنایی» نام برده شده، افزود: «هم‌چنان منتظر مصوبه شورای شهر مشهد و اجرای آن توسط شهرداری هستیم که البته تاکنون محقق نشده است. بنا بر این بوده است که مشهد نیز همانند تهران با کمک شهرداری این هزینه را از سبد هزینه‌های والدین دارای فرزند معلول حذف کند». به گفته جوادی برآورد‌ها از هزینه سرویس مدارس، ماهانه ۴ میلیارد تومان است که ۲ و نیم میلیارد آن مربوط به مشهد می‌شود، اما بودجه‌ای که از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برای خراسان رضوی تخصیص یافته است، تنها یک و نیم میلیارد تومان است. این مقام دولتی در شرایط کنونی و بدون اشاره به چگونگی تأمین این هزینه‌ها، گفته است خانواده‌ها باید برای تأمین هزینه سرویس‌ها کمک کنند.

فدراسیون فوتبال ایران بازیکنان معترض تیم ملی فوتبال ساحلی را تهدید کرد

فدراسیون فوتبال ایران بازیکنان معترض تیم ملی فوتبال ساحلی را تهدید کرد کمیته فوتبال ساحلی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به رفتار اعتراضی بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی در فینال جام بین‌قاره‌ای ۲۰۲۲ امارات «رسیدگی» خواهد کرد. در این بیانیه آمده است: «براساس مقررات جمهوری اسلامی ایران و منشور اخلاقی المپیک و قوانین فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، مبنی بر رعایت اصول حاکم بر ورزش فوتبال و پرهیز از هرگونه رفتار‌های سیاسی در میادین ورزشی، با اشخاصی که در این خصوص اخلاق حرفه‌ای و ورزشی را رعایت ننموده‌اند، وفق مقررات رسیدگی خواهد شد.» روز گذشته در دیدار نهایی تیم ایران موفق شد برزیل را با نتیجه دو بر یک شکست دهد. در آغاز این دیدار هنگام پخش سرود جمهوری اسلامی همه بازیکنان ایران در همبستگی با جنبش اعتراضی مردم سکوت کردند و سعید پیرامون، بازیکن بلوچ تیم ملی نیز پس از زدن گل به برزیل به نشانه همبستگی با زنان ایران با حرکت نمادین قیچی کردن مو، مورد تشویق تماشاگران ایرانی قرار گرفت. در حین این دیدار و خارج از ورزشگاه نیز ایرانیان حاضر شعارهایی علیه حکومت سردادند. فدراسیون فوتبال اعتراضات خارج از ورزشگاه را هم به «برخی از بی‌خردان و فرصت‌طلبان» نسبت داد. کمیته فوتبال ساحلی فدراسیون فوتبال ایران در حالی از «پرهیز از هرگونه رفتار سیاسی در میادین ورزشی» سخن می‌گوید که کارنامه جمهوری اسلامی سال‌هاست که خلاف آن را ثابت می‌کند. جمهوری اسلامی دست‌کم در ۴۳ سال گذشته هرگز اجازه نداده است که ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران اسرائیلی وارد رقابت‌های ورزشی شوند.

اصناف و بازاریان مریوان برای دومین روز متوالی به اعتصاب پیوستند

بر اساس تصاویر و ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱، کسبه و بازاریان مریوان برای دومین روز متوالی به نشانه اعتراض و همبستگی با خیزش سراسری در ایران به اعتصاب عمومی پیوستند. تصاویر و ویدئوهای منتشرشده از مریوان نشان می‌دهند که همزمان با شروع اعتصاب گسترده اصناف و بازاریان، نیروهای امنیتی و ضدشورش نیز در میادین و خیابان‌های این شهر مستقر شده‌اند و شهر سیمایی کاملاً امنیتی و نظامی‌شده به خود گرفته است. روز یکشنبه ۱۵ آبان، معترضان مریوانی در اعتراض به کشته شدن نسرین قادری به خیابان‌ها آمدند. در چندین نقطە از شهر، از جملە محلە نوبهار، خیابان مردوخ، کورە موسوی و سەراە موسک، نیروهای ضدشورش و بسیج به تجمع شهروندان حمله کردند. بنا بر گزارش آژانس خبری «کُردپا» دست‌کم ۵۰ معترض بر اثر شلیک نیروهای سرکوبگر زخمی شدند. ویدئوهای منتشرشده از محلات و خیابان‌های این شهر شباهت زیادی به میدان جنگ دارد. احتمال می‌رود که امروز دوشنبه اعتراض‌های خیابانی که اغلب از غروب به بعد آغاز می‌شود، در این شهر تداوم داشته باشد. نسرین قادری، دانشجوی مریوانی در تهران بنا بر گزارش منابع کُردی در جریان اعتراض‌های روز ۱۳ آبان به دست مأموران حکومتی به قتل رسید. پیکر او شبانه از تهران به مریوان انتقال داده شد. مقام‌های امنیتی در مریوان در یک فضای امنیتی مانع از حضور مردم در خاکسپاری نسرین قادری شدند و سحرگاه ۱۵ آبان پیکر او را تنها با حضور شمار اندکی از اعضای خانواده به خاک سپردند.

امیر چمنی، فعال مدنی را بازداشت کردند

امیر چمنی فعال مدنی اهل تبریز بعد از ظهر یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ در تبریز بازداشت شد. به گفته‌ منابع نزدیک به خانواده‌ امیر چمنی به «زمانه»، او به زندان مرکزی تبریز انتقال یافته‌ است. احتمال می‌رود این بازداشت برای اجرای حکمی باشد که پیش‌تر برای او صادر شد بود. دادگاه انقلاب شهر تبریز پیش از این امیر چمنی را به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم کرده بود. از زمانی‌که جنبش زن، زندگی، آزادی آغاز شده است ماموران امنیتی و اطلاعاتی برای سرکوب جنبش، بسیاری از فعالین مدنی را نیز در کنار روزنامه‌نگاران، کنشگران زن، دانشجویان و معترضان بازداشت کرده‌اند.