نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک نماینده: در #انتخابات_مجلس_یازدهم شرکت نخواهم کرد چون پارلمان در جمهوری اسلامی روز به روز افول می‌کند

جهانبخش محبی‌نیا، نماینده مجلس در ادوار پنجم، ششم، هفتم، هشتم و دهم در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت که به خاطر افول پارلمان در جمهوری اسلامی در #انتخابات_مجلس_یازدهم شرکت نخواهد کرد. محبی‌نیا تصریح کرد که در ۲۴ سال دوران نمایندگی خود آن شدت و حدتی که در تضعیف پارلمان در ایران می‌بیند را قبلا شاهد نبوده است. نماینده حوزه انتخابیه میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس همچنین گفت: «شاید بیش از ۴۰ بار به صورت فردی و جمعی به علی لاریجانی، رئیس مجلس مراجعه و نسبت به تضعیف جایگاه مجلس هشدار دادیم و خواستار دخالت بیشتر هیئت رئیسه مجلس در مباحث اصلی مملکت شده‌ایم.» محبی‌نیا تصریح کرد: «خواست مردم ما این است که ما الان به فکر بیکاری، تورم، پایین بودن سطح رفاه و معیشت باشیم». او با اشاره به وجود جریان‌هایی که سعی در تضعیف مجلس و تضعیف چندصدایی در نهادهای جمهوری اسلامی دارند، گفت: «شاید بتوانند چندصدایی را در جمهوری اسلامی ضعیف کنند اما اگر بخواهند به آن سمت (تک‌صدایی) بروند حتما جمهوری اسلامی و مردم واکنش سختی نشان می‌دهند.» جهانبخش محبی‌نیا در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره ادعای محمود صادقی، دیگر نماینده مجلس که گفته بود در صورت عدم اعلام تعداد کشته‌شدگان از سوی نهادهای ذیربط، مجلس اقدام به این کار می‌کند، گفت: «آقای محمود صادقی از همکارانی است که برای ایشان ارزش قائل هستم اما بعضی مواقع سطح پروازش از سقف بالا می‌زند.» نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس وظیفه نمایندگان مجلس را وادار کردن «وزارت کشور و شورای عالی امنیت ملی و رئیس جمهوری و رئیس قوه قضاییه» به انجام وظایف خود دانست و اعلام تعداد کشته‌شده‌ها و دستگیرشدگان را «مداخله» در امور نظام توصیف کرد.

#لایحه_بودجه سال ۹۹ روز یک‌شنبه ۱۷ آذر به مجلس می‌رود

رئیس جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه ۱۷ آذر #لایحه_بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور را به مجلس می‌برد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، رئیس دولت دوازدهم در جلسه علنی فردای مجلس حضور خواهد یافت و «ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده را تشریح خواهد کرد.» #محمدباقر_نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه روز سه‌شنبه ۱۶ آذر گفت لایحه بودجه ۴۸۴ هزار میلیارد تومانی سال ۹۹ با ۱۹ جلد پیوست به مجلس تقدیم می‌شود. بر اساس ماده ۲۱۶ آیین‌نامه داخلی مجلس، لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور پس از ارائه به مجلس، چاپ و میان نمایندگان توزیع می‌شود. پس از آن نمایندگان تا ۱۰ روز فرصت دارند پیشنهادهای خود را به کمیسیون‌های تخصصی مربوط ارائه کنند. کمیسیون‌های تخصصی هم موظفند حداکثر تا ۱۵ روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق بدهند. کمیسیون تلفیق نیز موظف است حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‌‌های تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس تقدیم کند. مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق اما حداکثر تا ۱۵ روز با موافقت هیات رئیسه قابل تمدید است. نهایتا نمایندگان مجلس در جلسه علنی بعد از رسیدگی به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی و سقف آن به ‌تصویب می‌رسد و پس از آن به پیشنهادهای مربوط به تبصره‌ها و ردیف‌ها رسیدگی می‌‌شود.

#قالیباف برای نام‌نویسی در #انتخابات_مجلس، نوبت را هم رعایت نکرد

#محمدباقر_قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شهردار اسبق تهران، روز شنبه ۱۶ آذر ماه برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس یازدهم به ستاد انتخاباتی کشور رفت. او که امروز به مناسبت ۱۶ آذر، روز دانشجو در دانشگاه علامه طباطبایی سخنرانی کرده بود، با طعنه به دولت حسن روحانی تاخته و گفته بود که کلید او قلابی بوده است. قالیباف به عنوان کاندیدای شکست‌خورده چندین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران شناخته می‌شود. رسانه‌های مختلف در ایران نوشتند که قالیباف بدون رعایت نوبت و زودتر از کسانی که در صف نام‌نویسی بودند، اقدام به ثبت‌نام برای انتخابات کرد. بر اساس گفته‌های منابع غیررسمی، اطرافیان محمدباقر قالیباف در توجیه این رفتار او گفته‌اند با توجه به اینکه دقایق پایانی ثبت‌نام نامزدها بوده است، کار قالیباف با عجله همراه شده است. طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، مهلت ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی برای شرکت در انتخابات آتی مجلس، ساعت ۶ عصر امروز به وقت تهران به پایان رسید. به گفته اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور، از میان ثبت نام کنندگان ۲۷درصد ایثارگر، دو درصد روحانی، ۲۳ درصد سابقه داوطلبی و چهار درصد سابقه نمایندگی در مجلس داشته‌اند.

محمد مساعد به قید وثیقه آزاد شد

محمد مساعد،‌ روزنامه‌نگار بازداشت‌شده پس از اعتراض‌های آبان‌ماه در ایران امروز (شنبه ۱۶ آذر) با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران این خبر را منتشر کرده اما به مبلغ وثیقه مساعد اشاره‌ای نشده است. شهریار شمس مستوفی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران، روز جمعه ۱۵ آذر به ایرنا گفته بود: «مشخص شده که پرونده آقای مساعد به دادسرای فرهنگ و رسانه نرفته و در دادسرای جرائم اینترنتی بررسی خواهد شد.» محمد مساعد روز جمعه اول آذر ماه بازداشت شد. بر اساس خبرهای غیررسمی، ماموران وزارت اطلاعات در تماس با همکاران مساعد گفتند که به خاطر توئیت‌هایی که او در روزهای قطعی اینترنت در اکانت توئیتر خود نوشته، با او برخورد خواهد شد. مساعد نقش ویژه‌ای در پوشش اعتراضات کارگری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ داشت. او همچنین به دلیل گزارش‌های تحقیقی درباره پرونده‌های مفاسد اقتصادی در ایران شناخته می‌شود و به دلیل انتشار این گزارش‌ها در سال ۱۳۹۷، برنده جایزه امین‌الضرب، معتبرترین جایزه خبرنگاران اقتصادی در ایران شده‌ است.

#فیس‌بوک صفحه کاربری عربی #علی_خامنه‌ای را از دسترس خارج کرد

شبکه اجتماعی #فیس‌‌بوک روز جمعه ۶ دسامبر/ ۱۵ آذر، صفحه کاربری عربی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را حذف کرد. به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، صفحه کاربری رهبر ایران که بیش از ۱۰۰ هزار فالوئر داشت، پیشتر نیز به دلیل نقض قوانین شرکت فیس‌بوک محدود شده بود. همزمان حساب کاربری جدید سایت عربی دفتر حفظ و نشر آثار علی خامنه‌ای در فیس‌بوک دایر شده است. حساب‌های کاربری رهبر ایران با عنوان Khamenei.ir پیشتر نیز چندین بار در اینستاگرام و توئیتر دچار محدودیت‌هایی شده و مطالب و صفحاتشان حذف شده بود. شبکه‌های اجتماعی توئیتر، فیس‌بوک و اینستاگرام در سال گذشته محدودیت‌های متعددی برای مقامات جمهوری اسلامی، و گروه‌های نزدیک به رژیم ایران در نظر گرفتند. از جمله، توئیتر حدود یک ماه پیش حساب کاربری شبکه تلویزیونی المنار وابسته به حزب‌الله لبنان و حساب جنبش حماس فلسطین را به دلیل نقض اصول این شبکه اجتماعی بست. اینستاگرام نیز در آوریل گذشته و پس از آنکه ایالات متحده سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد، حساب‌های فرماندهان و مقامات وابسته به این نهاد را حذف کرد.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهوری #۱۶_آذر امسال در #دانشگاه حاضر نشد

خبرگزاری فارس در مقام منتقد دولت #حسن_روحانی از عدم حضور رئیس جمهوری در مراسم #روز_دانشجو خبر داد و نوشت: «در حالی که طبق رسم تقریبا هر ساله، رئیس جمهوری در روز ۱۶ آذر که روز دانشجو نام‌گذاری شده برنامه حضور در یکی از دانشگاه‌ها را داشت، حسن روحانی امسال بین دانشجویان حاضر نشد.» در این خبر آمده است که پیگیری‌ها تا آخرین روزهای باقی‌مانده تا ۱۶ آذر از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حاکی از این بود که وزارت علوم از رئیس‌جمهوری برای حضور در یک دانشگاه در ۱۶ آذر دعوت کرده اما هنوز برنامه رئیس‌جمهور نهایی نشده است. فارس به نقل از غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نوشته است: «اگر قرار بود رئیس جمهوری در روز ۱۶ آذر در دانشگاه در جمع دانشجویان حاضر شود این موضوع از قبل اعلام می‌شد که اعلام نشد و تا این لحظه هم در این باره اعلامی به وزارت علوم انجام نشده است.» حاضر نشدن حسن روحانی در مراسم روز دانشجو می‌تواند متاثر از اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸ باشد که به سرکوب گسترده و کشتار بی‌سابقه معترضان و بازداشت دست‌کم هفت هزار نفر در سراسر ایران منجر شد و عده زیادی از دانشجویان معترض نیز بازداشت شدند.

بی‌هوش شدن #زرتشت_احمدی_راغب در پی #اعتصاب_غذا

#زرتشت_احمدی_راغب، فعال مدنی محبوس در اندرزگاه چهار #زندان_اوین که در اعتراض به محرومیت از حق #دادرسی_عادلانه و تداوم بلاتکلیفی در بازداشت دست به #اعتصاب_غذا زده است، در بیست و هشتمین روز از این اعتصاب دچار بی‌هوشی ناگهانی و آنفارکتوس مغزی شد. او روز جمعه ۱۵ آذر به بهداری زندان اوین منتقل شد و در حال حاضر وضعیت جسمانی‌اش وخیم گزارش می‌شود. به گزارش سازمان حقوق بشر در ایران، این #زندانی_سیاسی محبوس در اتاق ۸ سالن دو اندرزگاه چهار زندان اوین پس از انتقال به بهداری زندان، با وضعیتی بی‌حال و ناتوان توام با ضعف شدید جسمانی به اتاق خود بازگردانده شده است. این فعال مدنی دچار اختلالات تنفسی و فشار خون بسیار پایین، درد از ناحیه قفسه سینه، خونریزی روده ناشی از چسبندگی بافت روده و آنفارکتوس خفیف مغزی شده است و هر لحظه احتمال هر گونه خطر جانی برای او دور از ذهن نیست. زرتشت احمدی راغب در تاریخ هفتم آذر ماه با انتشار یک فایل صوتی اعلام اعتصاب غذا کرد. او که از امضا کنندگان بیانیه ۱۴ فعال مدنی برای استعفای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است در تاریخ پنجم شهریور ۹۸ بازداشت شد. مأموران وزارت اطلاعات پس از شکستن در خانه احمدی راغب در شهریار، با تهدید اسلحه او را دستگیر کردند. یک منبع مطلع به سازمان حقوق بشر در ایران گفته است که ماموران وزارت اطلاعات در زمان بازداشت و توقیف وسایل شخصی او، با نشان دادن «برگه‌ای» گفته‌اند که «برای ورود به منزل و بازداشت» زرتشت احمدی راغب حکم قضایی دارند. آن‌ها همچنین «در زمان بازداشت زرتشت احمدی، اقدام به توهین و استفاده از الفاظ رکیک» کردند و اجازه هیچ‌گونه صحبتی را به او و حتی همسر این فعال مدنی ندادند. زرتشت احمدی راغب کارمند باسابقه آتش‌نشانی شهریار بود که به‌دلیل فعالیت‌های مدنی از کار اخراج شده است. او پیش از این نیز چند بار بازداشت شده بود.

انتقال #محمد_مساعد به زندان #اوین − خبر تکمیلی: با قرار وثیقه آزاد شد

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران اعلام کرده که محمد مساعد، روزنامه‌نگار، به زندان اوین منتقل شده و پرونده او در دادسرای جرائم اینترنتی بررسی خواهد شد. شهریار شمس مستوفی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران، روز جمعه ۱۵ آذر به ایرنا گفته: «مشخص شده که پرونده آقای مساعد به دادسرای فرهنگ و رسانه نرفته و در دادسرای جرائم اینترنتی بررسی خواهد شد.» محمد مساعد روز جمعه اول آذر ماه بازداشت شد. بر اساس خبرهای غیررسمی، ماموران وزارت اطلاعات در تماس با همکاران مساعد گفتند که به خاطر توئیت‌هایی که او در روزهای قطعی اینترنت در اکانت توئیتر خود نوشته، با او برخورد خواهد شد. مساعد نقش ویژه‌ای در پوشش اعتراضات کارگری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ داشت. او همچنین به دلیل گزارش‌های تحقیقی درباره پرونده‌های مفاسد اقتصادی در ایران شناخته می‌شود و به دلیل انتشار این گزارش‌ها در سال ۱۳۹۷، برنده جایزه امین‌الضرب، معتبرترین جایزه خبرنگاران اقتصادی در ایران شده‌ است. ● خبر تکمیلی: محمد مساعد با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شده است.