ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یکی از مظنونان به دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در پاریس بازداشت شد

به گزارش رادیو آر تی ال فرانسه، یکی از مظنونان به دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در فرودگاه رواسی (شارل دو گل) پاریس بازداشت شد. بنا به این گزارش، فرد بازداشت‌شده یکی از گاردهای سلطنتی سابق عربستان سعودی است. جمال خاشقجی دوم اکتبر ۲۰۱۸ / ۱۰ مهر به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود که گواهی تجرد بگیرد اما دیگر بازنگشت. یک تیم ۱۵ نفره از عربستان او را در کنسولگری به قتل رساندند. عربستان سعودی پس از تکذیب اولیه و تلاش برای غیرعمدی نشان‌دادن قتل خاشقجی، سرانجام قتل او به دست «عوامل اطلاعاتی خودسر» را تأیید کرد. با وجود این، گزارش‌ نهادهای امنیتی ایالات متحده و مدارک جمع‌شده توسط سازمان اطلاعاتی ترکیه از دخالت مستقیم محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این قتل حکایت داشتند. ریاض این مسأله را انکار می‌کند.

در سفر بن سلمان به مسقط، عربستان و عمان ۱۳ تفاهم‌نامه به ارزش ۳۰ میلیارد دلار امضا کردند

روز سه‌شنبه ۱۶ آذر / ۷ دسامبر در حاشیه دیدار رسمی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی از عمان، شرکت‌های سعودی و عمانی ۱۳ تفاهم‌نامه به ارزش ۳۰ میلیارد دلار امضا کردند. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، این قراردادها میان شرکت‌های دولتی و خصوصی دو کشور امضا شده و شامل بخش‌های انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر، درمان و دارو، ساختمان‌سازی، گردشگری، پتروشیمی، صنایع تبدیلی و غذایی، کشاورزی، حمل و نقل، فن‌آوری اطلاعات و فن‌آوری مالی و همچنین سرمایه‌گذاری ویژه در منطقه آزاد تجاری دقم عمان می‌شود. حجم مبادلات تجاری عربستان سعودی و عمان در سال ۲۰۲۰ حدود ۲,۸ میلیارد دلار بود. محمد بن سلمان از شب گذشته، دوشنبه ۱۵ آذر / ۶ دسامبر سفر ۵ روزه خود به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را آغاز کرد.

وال استریت ژورنال: ذخیره موشک‌های پاتریوت عربستان سعودی که برای مقابله با حملات هوایی حوثی‌ها به کار می‌روند، رو به اتمام است

وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از مقام‌های آمریکایی و سعودی نوشته که ذخیره موشک‌های زمین به هوای پاتریوت عربستان رو به اتمام است. سامانه دفاعی موشکی پاتریوت برای مقابله با حملات هوایی از جمله حمله موشکی و پهپادی به کار می‌رود و عربستان از آنها برای خنثی کردن حملات هوایی انصارالله، گروه شیعیان حوثی یمن استفاده می‌کند. بنا به این گزارش، ریاض از ایالات متحده و هم‌پیمان‌هایش در اروپا و خلیج فارس خواسته که به این کشور موشک‌ پاتریوت بفروشند. اگرچه انتظار می‌رود ایالات متحده این موشک‌ها را تأمین کند، مقام‌های سعودی نگران حمله هوایی موفق حوثی‌ها و خسارت جانی و مالی احتمالی آن هستند. آنها گفته‌اند که اکتبر و نوامبر سال جاری بیش از ۵۰ حمله پهپادی و ۲۰ حمله موشکی بالستیک به این کشور انجام شده. ۲۰۱۹، حمله موشکی و پهپادی همزمان باعث شد نیمی از تولید نفت عربستان سعودی موقتاً متوقف شود. اگرچه حوثی‌ها مسئولیت حمله را پذیرفتند، واشنگتن و ریاض گفتند ایران عامل اصلی حمله است. عربستان در ماه‌های اخیر وارد گفت‌‌و‌گوهای محرمانه با تهران شده است. این کشور و امارات متحده عربی سال ۲۰۱۵ پس از کودتای حوثی‌ها علیه عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهوری وقت یمن در حمایت از او کارزاری نظامی در یمن را آغاز کردند که به بزرگترین بحران انسانی قرن بیست‌و‌یکم بدل شد. حمله‌های هوایی ائتلاف به رهبری سعودی بارها غیرنظامیان را هدف قرار داد. به گفته گروه‌های حقوق بشری، هر دو طرف جنگ مرتکب نقض حقوق بشر و جنایت جنگی شده‌اند. به گزارش وال استریت ژورنال، نگرانی عربستان سعودی همزمان با انتقال تجهیزات و تسلیحات آمریکایی از منطقه صورت می‌گیرد که برای دفاع از نیروهای آمریکایی و نیز تأمین امنیت متحدانی چون عربستان به کار می‌رفت. این بخشی از سیاست خروج آمریکا از منطقه خاورمیانه برای مقابله با چین است.

واکنش رئیس کل بانک مرکزی به دلار ۳۲ هزار تومانی: «نه بابا، چه خبره!»

علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی که صبح سه‌شنبه ۱۶ آذر برای آنچه که رسانه‌های داخلی ایران «بازدید از بازار ارز و گفت‌وگو با صرافان» عنوان کردند، به جمع صرافان رفته بود، در واکنش به عبور نرخ دلار از ۳۲ هزار تومان گفت: «نه بابا چه خبره!». او در ادامه گفت که ملاک بانک مرکزی نرخ ارز در سامانه نیما است. هر یک دلار در سامانه نیما کمتر از ۲۴ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. صالح‌آبادی گفت که کمبودی در عرضه ارز در سامانه نیما وجود ندارد و در روزهای آینده نیز عرضه افزایش خواهد بود. نرخ دلار با وجود افزایش عرضه در روزهای گذشته همچنان در مسیر افزایشی قرار دارد. تابستان امسال یک گزارش منسوب به سازمان برنامه و بودجه برآورد کرده بود در صورتی که تحریم ها لغو نشود نرخ دلار از ۵۰ هزار تومان فراتر برود و در آینده‌ای نه‌چندان دور به بیش از ۳۰۰ هزار تومان برسد. به گفته صالح آبادی در یک تا دو ماه آینده سامانه‌ای برای تخصیص ارز سهمیه‌ای از جمله ارز مسافرتی راه‌اندازی می‌شود تا مردم در این سامانه درخواست خود را ثبت و ارز سهمیه‌ای دریافت کنند که با راه‌اندازی این سامانه، تشکیل صف مقابل صرافی‌ها جمع می‌شود.

عراق از ایران به خاطر نقض قوانین آب‌های مشترک و کاهش حق‌آبه به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت می‌کند

وزارت آب عراق قصد دارد از ایران به خاطر نقض قوانین‌ بین‌المللی و بستن ورودی‌های دجله و فرات به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کند. بر همین اساس این وزارتخانه سه‌شنبه ۷ دسامبر /۱۶ آذر درخواست شکایت از ایران را تکمیل و آن‌ را به وزارت خارجه ارسال کرد تا این وزارتخانه درباره تسلیم شکایت‌نامه به دیوان بین‌المللی دادگستری تصمیم‌گیری کند. بغداد ایران را مسئول کاهش سطح رودخانه‌های دجله و فرات می‌داند. احمد محجوب سخنگوی وزارت خارجه عراق پیشتر گفته بود ایران آب ۴۲ رود را که به عراق وارد می‌شوند، بدون هشدار قبلی قطع کرده و به بحران حاد خشکسالی در جنوب این کشور دامن زده است. پیش از این نیز حسن صفار، رئیس مرکز ملی منابع عراق از سدسازی‌های ایران انتقاد کرده و گفته بود که تهران بر خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی، قواعد آب‌های مشترک را رعایت نمی‌کند. ایران و عراق بر سر حق‌آبه اقلیم کردستان نیز اختلاف دارند. مسئولان ایران هم‌زمان با عید فطر، جریان آب رود «زاب کوچک» به کردستان عراق را بدون اطلاع قبلی مسدود و زندگی زندگی کشاورزان کرد را مختل کردند. عراق علاوه بر ایران، سد سازی در ترکیه و سوریه را هم عامل کاهش سطح رودخانه‌های خود می‌داند و هشدار داده است نرخ ورود آب به عراق تا سال ۲۰۳۵ به ۳۰ درصد خواهد رسید. عراق نیز مانند ایران با کمبود آب و اعتراضات ناشی از آن روبه‌روست اما به همان صورت با این مسئله به صورت امنیتی برخورد کرده و معترضان را سرکوب می‌کند.

ستاره جلالی، مادر هیراد پیربداقی، پس از بست‌نشینی دوروزه مقابل دادسری اوین در اعتراض به ادامه بازداشت فرزندش به بیمارستان منتقل شد

ستاره جلالی، مادر هیراد پیربداقی فعال مدافع حقوق کارگران که از ۱۵ آبان بازداشت شده است، پس از دو روز بست‌نشینی در مقابل ساختمان دادسرای اوین «بدحال» شده و به بیمارستان انتقال یافته است. خانم جلالی در ویدئوی کوتاهی که از خودش در درمانگاه منتشر کرده، نوشته «بازهم صدایت می‌کنم حاج آقا، قاضی، بازپرس، خوب ببین، این حال من حاصل تصمیم توست». جلالی چندی قبل گفته بود که به رغم وعده اولیه مسئولان قضایی برای آزادی فرزندش با قرار وثیقه، آن‌ها بدون توضیح نظرشان را عوض کرده‌اند. او ۱۳ آذر به «اقتصاد ۲۴» گفته بود: من از روز پنجشنبه پیش که یک ملاقات با پسرم داشتم، دیگر فرصت دیدار با او را نیافتم و تنها در این مدت او یک بار تماس تلفنی داشته است. در زمان ملاقات هم او مطمئن بود که آزاد خواهد شد. حتی گفت در بند ۲۰۹ نامش را روز چهارشنبه آن هفته برای آزادی خواندند. اما به هر حال این‌ها یک بازی روانی با او بوده است. در دو هفته اخیر بار‌ها وعده دادند که هیراد آزاد خواهد شد.» هیراد پیربداقی ۱۵ آبان سال جاری به همراه عسل محمدی در تهران بازداشت شد. عسل محمدی دوم آذر با سپردن قرار کفالت آزاد شد اما هیراد پیربداقی همچنان در بازداشتگاه نگهداری می‌شود.

پرسش‌های دبیر انجمن اسلامی دانشجویان از رئیس دولت سیزدهم: وعده‌هایتان در امنیتی‌ترین کابینه نظام چه شد؟

محمد حسین بیات، «دبیر انجمن اسلامی دانشجویان» در دیدار با رئیس دولت از عمل‌کرد دولت سیزدهم انتقاد کرده، ابراهیم رئیسی را محصول غیررقابتی‌ترین انتخابات دانسته و گفته که او امنیتی‌ترین کابینه را تشکیل داده است و اگر نتواند برای حل مشکلات کاری کند با پاسخ «اگر نه سریع و حتی فوری اما قطعاً انقلابی» روبه‌رو خواهد شد. بیات که به روایت رسانه‌ها در ایران یکی از دانشجویانی بوده که در دیدار نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با رئیس دولت فرصت طرح پرسش یافته، هیئت وزیران ابراهیم رئیسی را «امنیتی‌ترین کابینه جمهوری اسلامی با انتصاب سرداران سپاه در تک تک مناصب دولتی» توصیف کرده و از رئیس دولت پرسیده « در این حاکمیت سرتاپا یکدست، آن فسادستیزی‌ای که وعده می‌دادید کو؟ آن رفع فاصله طبقاتی و مبارزه با بی‌عدالتی‌ای که می‌گفتید، کو؟ آن رفاه و تأمین حداقل معیشت مردم، کو؟ آن آزادی و آن تضمین حقوق همه مردم و زنان و دختران، کو؟ آن وعده رفع تحریم‌هایتان چه شد؟ آن عزتی که وعده می‌دادید، کجاست؟» او سپس با اشاره به سرکوب فعالین مدنی، سیاسی و اجتماعی و یادآوری پرونده‌سازی برای فعالان مدنی و دانشجویی در دوره ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضاییه گفته «چطور انتظار داریم زمانی که تمام راه‌های تنفس را بر جامعه بسته‌ایم، پیام ملت را جز با مشت‌های گره کرده بشنویم؟ جناب آقای رییسی حتما از جوی خون راه افتاده در آبان ۹۸ مطلع‌اید، همانگونه که از سرکوب مردم تشنه‌ی خوزستان و اصفهان مطلع‌اید. شما به ما بگویید سرکوب شدید این اعتراضات جز به این معناست که حاکمیت نه تنها توانایی گفت‌وگو با مردم را از دست داده بلکه اساسا پذیرفته است که باید به ضرب گلوله خود را حفظ نماید؟». بیات در بخش دیگری از اظهاراتش که متن مکتوب آن را خودش منتشر کرده به بازداشت و پرونده‌سازی برای دانشجویان از جمله علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی دانشگاه شریف اشاره کرده و از رئیس دولت که خود را «نگران عزت مردم ایران» دانسته، پرسیده است: «آیا از احضارها و بازداشت‌ها و پرونده‌سازی‌ها برای دانشجویان و دانشگاهیان خبر دارید؟ آیا می‌دانید که که بیش از دو سال است که دو هم‌دانشگاهی ما، علی یونسی و امیرحسین مرادی، همچنان در حبس به سر می‌برند؟ آیا می‌دانید که دادگاه‌ها در دوران ریاست شما بر قوه قضاییه، به جای محاکمه‌ی شفاف و علنی و برخورد سریع، قاطع و صریح با عوامل اصلی جنایت اسقاط هواپیمای اوکراینی با موشک نظامی، برای دانشجویان معترض به این جنایت، پرونده‌سازی کردند؟ آیا می‌دانید بسیاری از دانشجویان همچنان درگیر پرونده‌هایی هستند که به بهانه فعالیت قانونی دانشجویی در قالب نهادهای مجوزدار دانشجویی و یا به بهانه اعتراضات مسالمت‌آمیز دانشجویی دی ۹۶ و آبان ۹۸ برایشان تشکیل شد؟ از پرونده سازی‌های بی‌اساس برای اساتید و پژوهشگران کشور خبر دارید؟ آیا از رشد روزافزون فرار نخبگان در همین چند ماهه اخیر مطلع‌اید؟» دبیر انجمن اسلامی دانشجویان در پایان خطاب به رئیسی گفته لازم می‌داند به او به‌عنوان نماینده حاکمیت هشدار بدهد «اگر برای رهایی از وضعیت بحران‌زده‌ی کنونی، راه حلی عقلانی، مبتنی بر تجربه و کارامد ارائه ندهید، از جانب مردم پاسخی دریافت خواهید کرد که شاید نه سریع و نه حتی فوری باشد اما حتما انقلابی و قاطع است.»

پروین محمدی، عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران برای اجرای حکم حبس به زندان احضار شد

اتحادیه آزاد کارگران از احضار پروین محمدی، نایب رئیس هیئت مدیره این تشکل کارگری برای اجرای حکم حبس خبر داد. پروین محمدی که ششم اردی‌بهشت ۱۳۹۸ در تجمع روز کارگر در پارک جهان نمای کرج بازداشت شده بود، در دادگاه به یکسال زندان محکوم شده بود. او این دوره محکومیت را سپری کرده است. بر اساس توضیحاتی که پروین محمدی در اینستاگرام منتشر کرده احضار او به زندان در ارتباط با پرونده‌ای است که در سال ۹۶ بدون احضار و تشکیل جلسه دادگاه برای او تشکیل شده است. محمدی نوشته این حکم را با اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و مصادیق زیر صادر کرده‌اند: ۱-  اسفند سال ۹۵ سخنرانی در جمع محدود بازنشستگان تامین اجتماعی (بدون انتشار عمومی ) بر سر موضوع زنده زنده سوخته شدن کارگران پلاسکو و آتش نشانی و انتقاد از عملکرد فوق العاده ضعیف شهرداری ۲- مصاحبه با رسانه‌ها حول موضوع فوق بر اساس ابلاغیه شعبه یک اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۳ تهران خانم محمدی پنج روز فرصت دارد خود را برای اجرای حکم یک سال زندان به این شعبه معرفی کند. دستگاه قضایی ایران سال گذشته نیز پروین محمدی را ممنوع الخروج و او را احضار کرده بود که این فعال کارگری از پذیرش حکم احضار سر باز زد.

توافق‌نامه دولت ائتلافی آلمان امضا شد

توافق‌نامه دولت ائتلافی آلمان سه‌شنبه ۱۶ آذر / ۷ دسامبر در برلین رسماً امضا شد. احزاب امضاکننده این توافق‌نامه‌ ۱۷۷ صفحه‌ای که قرار است دولت آینده آلمان را هدایت کنند، حزب سوسیال دموکرات، حزب سبزها و حزب دموکرات آزاد هستند. آخرین حزبی که این توافق‌نامه را امضا کرد حزب سبزها بود. بدین ترتیب فردا، چهارشنبه ۱۷ آذر / ۸ دسامبر در بوندستاگ، پارلمان آلمان، اولاف شولتس از حزب سوسیال دموکرات به‌عنوان صدراعظم جدید این کشور، جایگزین آنگلا مرکل خواهد شد و اعضای کابینه او سوگند یاد خواهند کرد. آنگلا مرکل از حزب دموکرات مسیحی ۱۶ سال سکان دولت آلمان را در دست داشت. کابینه جدید متشکل از ۸ زن و ۹ مرد است. حزب سوسیال دموکرات، صدر اعظم و مسئولیت هفت وزارتخانه را در اختیار دارد؛ حزب سبزها پنج وزارتخانه، متشکل از سه وزیر زن و دو وزیر مرد را را در دست دارد؛ و حزب دموکرات آزاد مسئولیت چهار وزارتخانه را برعهده دارد. کریستیان لیندنر، رهبر حزب دموکرات مسیحی وزیر دارایی است. آنالنا بائربوک یکی از رهبران حزب سبزها وزیر امور خارجه و روبرت هابک، رهبر دیگر این حزب وزیر اقتصاد و محیط زیست هستند. بائربوک نخستین وزیر زن در وزارت خارجه آلمان است. به‌دلیل پاندمی کرونا و مدیریت مناقشه‌برانگیز دولت قبلی، یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها وزارت بهداشت است که به کارل لاوترباخ از حزب سوسیال دموکرات سپرده شده است. لاوترباخ از منتقدان اصلی کاهش محدودیت‌های کرونایی بود و همواره نسبت به شیوع بیشتر این ویروس هشدار داده است. با افزایش شمار مبتلایان به کرونا در آلمان محدودیت‌های کرونایی به‌ویژه برای کسانی که هنوز واکسینه نشده‌اند بار دیگر به اجرا در آمده است. در انتخابات پارلمانی آلمان که سپتامبر گذشته برگزار شد سوسیال دموکرات‌ها ۲۰۵ کرسی، دموکرات مسیحی‌ها ۱۹۴ کرسی، سبزها ۱۱۴ کرسی، دموکرات‌های آزاد ۹۱ کرسی، حزب دست راستی آلترناتیو برای آلمان ۸۴ کرسی، و حزب چپ‌ها ۳۹ کرسی به دست آوردند.

ماموران امنیتی حسین رزاق، فعال رسانه‌ای در ایران را بازداشت کرده‌اند

«امتداد» ارگان رسانه ای حزب اتحاد ملت ایران اسلامی از بازداشت حسین رزاق، فعال رسانه ای خبر داد. امتداد نیوز به نقل از «گزارش های رسیده» نوشت: ظهر ۱۴ آذر دست‌کم ۷ مامور وزارت اطلاعات با سه خودرو، ضمن حضور در محل زندگی این فعال رسانه‌ای، او را بازداشت و تمامی ابزار ارتباط جمعی او و خانواده‌اش را ضبط کردند. حسین رزاق عصر همان روز در تماس با خانواده‌اش خبر داد که در بازداشت به سر می‌برد. روز دوشنبه ۱۵ آذر ماموران اداره اطلاعات شهر «آمل» به خانواده او اطلاع دادند که این فعال سیاسی را به «ساری» منتقل کرده‌اند.

انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در بصره جان دست کم ۱۶ تن را گرفت

رسانه‌های عراق از انفجار در شهر بصره در جنوب عراق خبر دادند. به گفته یک مقام ارشد امنیتی عراق، یک خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی بیمارستان عمومی الجمهوری در شهر بصره در جنوب عراق منفجر شده و تعدادی کشته و زخمی شدند. خبرگزاری‌ها از کشته‌شدن دست کم ۱۶ نفر و زخمی‌شدن ده‌ها تن در این انفجار خبر داده‌اند. براساس گزارش‌ها مقام‌های محلی در استان بصره وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده‌اند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران: در تهاتر چون ما نیاز به تبادل داریم، هر کالایی با هر قیمتی به ما تحویل دهند باید بپذیریم

حمیدرضا صالحی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اعلام این‌که بر اثر تحریم‌ها ایران روابط بانکی ندارد و تبادل کالا با کالا (تهاتر) تاحدی مشکلات شبکه بانکی را حل می‌کند، در مورد تهاتر نفت با کالا گفت: «بابت تهاتر نفت و کالا هم امتیاز می‌دهیم و هم تخفیف.» صالحی افزود: «در تهاتر چون ما نیاز به تبادل داریم، هر کالایی با هر قیمتی به ما تحویل دهند باید بپذیریم. از طرفی چون کالای صادراتی ما نفت ‌خام، فراورده و یا محصول پتروشیمی است، تخفیف می‌خواهند.» با این حال به‌گفته صالحی «تهاتر در اشل یک بنگاه و در نهایت یک کشور چند میلیونی شاید توجیه داشته باشد اما برای کشور ۸۰ میلیونی بخش اندکی از اقتصاد را جلو می‌برد، نمی‌توان تمام مبادلات اقتصادی از جمله فروش، تبادل و صادرات را با تهاتر انجام داد». او تأکید کرد که ناچاری کشور را به سمت تهاتر کشانده است و این منجر به بالا رفتن قیمت تمام‌شده کالا می‌شود. عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: «شاید نتوانیم مواد اولیه‌ای که نیاز داریم با قیمت رقابتی خریداری کنیم، همچنین امکان فروش مواد خام را نیز مانند سابق نداریم و باید تخفیف قائل شویم.»

سخنگوی قوه قضاییه در باره شکایت از حسن روحانی: در رسیدگی به جرائم خط قرمز نداریم اما از دادگاه ویژه روحانیت سؤال کنید

ذبیح الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ۱۶ آذر در پاسخ به پرسشی درباره شکایت از حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین ایران گفت که «قوه قضائیه در رسیدگی به جرائم کسانی که مرتکب جرم شده باشند خط قرمزی ندارد و دیدیم که در این ایام به جرائم کسانی رسیدگی شد که از نزدیکان مسئولین بودند». او اما از رسانه‌ها خواست در باره پرونده شکایت از حسن روحانی از دادگاه ویژه روحانیت سؤال کنند: «در رابطه با رئیس جمهور سابق پیشتر نیز گفته شد که اعلام جرم و شکایت از ایشان در دادگاه ویژه روحانیت به آن رسیدگی می شود، نه دادگستری و باید از آنجا پرسش کرد که آیا پرونده ای تشکیل شده است یا نه». شهریور ماه سال جاری نصرالله پژمانفر، نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفته بود که این کمیسیون به دلیل «ترک فعل» از حسن روحانی شکایت کرده است.

چین تحریم سیاسی بازی‌های المپیک زمستانی پکن از سوی آمریکا را محکوم کرد

چین به تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی از سوی آمریکا با کلمات تندی پاسخ داد. هیئت دیپلماتیک چین در سازمان ملل گفت تصمیم دولت آمریکا ناشی از ذهنیت جنگ سرد است. واشنگتن خواهان سیاسی کردن ورزش، ایجاد تفرقه و برانگیختن تقابل است. لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در آمریکا نیز تصمیم سیاستمداران آمریکایی برای بایکوت بازی‌های پکن را تنها در راستای منافع سیاسی ایالات متحده دانست و گفت این مسئله هیچ تأثیری بر موفقیت میزبانی بازی‌های زمستانی ۲۰۲۲ نخواهد گذاشت. ژائو لیجان یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه چین نیز در این‌باره گفت: «اگر آمریکایی‌ها مایلند به هر قیمتی دست به چنین اقدامی بزنند چین نیز اقدامات متقابل لازم را انجام خواهد داد.» پیش از این جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید بایکوت دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن را اعلام کرده و گفته بود آمریکا هیچ مقام دولتی را برای این بازی‌ها به پایتخت چین اعزام نمی‌کند. کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) ضمن اعلام کرد که «حضور یا عدم حضور مقامات دولتی و دیپلمات‌ها در بازی‌ها تصمیم شخصی هر دولت است که کمیته بین‌المللی المپیک به دلیل بی‌طرفی سیاسی خود کاملاً به آن احترام می‌گذارد.» کاخ سفید دلیل تحریم سیاسی خود را «نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت» توسط دولت چین از طریق سرکوب اقلیت مسلمان اویغور عنوان کرده است. بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ ماه فوریه آینده (بهمن) در پکن برگزار می‌شود.

کرونا ۸۰ درصد تالارهای پذیرایی تهران را تعطیل و ۳۰ هزار کارگر را بیکار کرد

خسرو ابراهیمی‌نیا، رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی تهران از تعطیلی ۸۰ درصد تالارهای پذیرایی و بیکاری حداقل ۳۰ هزار نفر خبر داد. او به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: «پس از بازگشایی تالارهای پذیرایی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، فقط ۲۰ درصد تالارها به فعالیت بازگشتند». به گفته ابراهیمی‌نیا اکثر تالارهای پذیرایی که بعد از بازگشایی همچنان تعطیل هستند، ورشکسته شده‌اند. او گفت که پرونده‌های زیادی در این باره در دادگاه‌ها مطرح شد و خیلی از این موارد نیز در اتحادیه به حل اختلاف رسیدند. ابراهیمی‌نیا وضعیت تالارهای استیجاری را نامساعدتر توصیف کرد و گفت: «البته مستاجران اکثرا با ورشکستگی کامل مواجه شدند». به گفته او تعطیلی تالارهای پذیرایی موجب بیکاری ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار کارگر شده است و زندگی حداقل ۱۰۰ هزار نفر را دچار مشکل کرده است. ابراهیمی‌نیا وام بانکی که دولت با عنوان حمایت از مشاغل پرداخت کرد را موجب ورشکستگی و زیان تالارها دانست و گفت: «وامی که دولت در سال اول شیوع ویروس کرونا به واحدهای صنفی برای حفظ کارگرها داده شد، باعث ورشکستگی بیشتر این واحدها بود، چراکه در شرایط تعطیلی واحد صنفی، سود و وثایق سنگین از آن‌ها دریافت شد و صنوف ملزم به حفظ کارگران هم شدند. اما با تداوم وضعیت شیوع بیماری، تالارها درآمدی نداشتند». به گفته او استقبال از تسهیلات بانکی مرحله دوم هم به دلیل اینکه به سند نیاز داشت، کم بود.

تعطیلی مهدهای کودک و غیرحضوری شدن مدارس تهران و چهار شهرستان دیگر استان به دلیل آلودگی هوا

کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران سه‌شنبه ۱۶ آذر اعلام کرد که با توجه به پایداری هوا و احتمال افزایش شاخص آلایندگی برای فردا و پس فردا تعطیلی مهدهای کودک و غیر حضوری شدن مدارس در کلیه مقاطع برای شهرستان‌های تهران، قرچک، پاکدشت، ورامین و پیشوا اجرا خواهد شد. عابد ملکی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران که ریاست کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران را برعهده دارد ضمن اعلام این خبر افزود: « تعطیلی موقت واحدهای صنعتی، کارخانه‌ها و مراکز مؤثر در تشدید آلودگی هوا، استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع مجاور کلان‌شهرها ممنوع خواهد بود و شرکت ملی گاز ایران موظف است برای تعمیر سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها و سایر واحدهای متصل به شبکه گازرسانی که فعالیت آن‌ها دراین شرایط ضروری است، برنامه‌ریزی کند.» همچنین جلوگیری از روشن ماندن اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در پایانه‌های مسافربری، نظارت ویژه برای جلوگیری از سوزاندن زباله، استقرار پایگاه‌های سیار فوریت‌های پزشکی، اورژانس، هلال احمر با جانمایی مناطق آلوده‌تر و پرترددتر به‌منظور کاهش زمان دسترسی به پایگاه‌ها از دیگر مصوبات این جلسه است. بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران روز سه‌شنبه شاخص آلودگی هوای تهران ۱۵۵ و در وضعیت قرمز خواهد بود و برای همه افراد ناسالم است.

ارتش سوریه از حمله موشکی اسرائیل به بندر لاذقیه خبر داد

خبرگزاری دولتی سوریه از حمله اسرائیل به بندر لاذقیه خبر داد. یک منبع نظامی که نامش فاش نشد به این خبرگزاری گفت: ساعت ۱:۲۳ بامداد سه شنبه ۷ دسامبر «دشمن اسرائیلی با چند موشک از سمت مدیترانه در جنوب غربی لاذقیه حمله هوایی انجام داد و محوطه کانتینری در بندر تجاری لاذقیه را هدف قرار داد.» به گفته این منبع این حملات موجب آتش‌سوزی در کانتینرهای تجاری موجود در محل شد. الجزیره نیز به نقل از تلویزیون دولتی سوریه گزارش کرد: صدای پنج انفجار در بندر شنیده شد و آتش‌سوزی مهیبی در کانتینرهای تجاری رخ داد. منابع سوری گفتند که آتش سوزی را مهار کرده‌اند. اسرائیل که از سوی رسانه‌های سوریه‌ای به این تهاجم متهم شده، سکوت کرده است. دولت اسرائیل پیش از این نیز به بهانه حمله به مواضع نیروهای همسو با ایران مناطقی در سوریه را هدف تهاجم نظامی قرار داده بود. بر اساس اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن تنها در حملات نظامی اسرائیل در نوامبر چهار غیرنظامی در استان حمص کشته شدند. اسرائیل به‌ندرت مسئولیت حملات نظامی در سوریه را می‌پذیرد.