ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#فرانسه: مذاکره با #آمریکا درباره خروج از #سوریه ضرورت دارد

فلورنس پارلی، وزیر دفاع فرانسه سه‌شنبه ۸ ژانویه/ ۱۸ دی بعد از گفت‌وگو با پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که پاریس بر این باور است که ادامه گفت‌وگوها با واشنگتن درباره شرایط خروج نیروهای آمریکایی از سوریه ضروری است. وزیر دفاع فرانسه نوشت: «شب گذشته، برای نخستین بار با همتای آمریکایی جدیدم، پاتریک شاناهان، دیدار و گفت‌وگو کردم. مذاکرات سیاسی درباره شرایط خروج نیروهای آمریکا از سوریه امری ضروری است و ما در روزها و هفته‌های آینده به این گفت‌وگوها ادامه می‌دهیم.»

رئیس حزب #اتحادیه_دموکراتیک_سوریه: آماده جنگ با #ترکیه هستیم

رئیس بزرگ‌ترین حزب سیاسی کردستان سوریه غروب سه‌شنبه ۸ ژِانویه/ ۱۸ دی با اشاره به احتمال حمله ترکیه به شمال شرقی سوریه از آمادگی نیروهای خود برای مقابله با ارتش ترکیه خبر داد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شاهوز حسن، رئیس حزب اتحادیه دموکراتیک سوریه (PYD) ضمن اشاره به آخرین مواضع ترکیه و برنامه این کشور برای ورود به شمال شرقی سوریه گفت: «ما آماده خواهیم بود.» ساعتی قبل از آن، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه سخنانی در آنکارا به صراحت کردهای شمال سوریه را تهدید به عملیات نظامی تازه‌ای کرده بود: «ما به زودی اقداماتی را برای «خنثی کردن» سازمان‌های تروریستی سوریه انجام می‌دهیم. ما تداراکات لازم برای انجام یک عملیات نظامی را به مقدار بسیار زیادی به پایان رسانده‌ایم.»

گوجه تند فلفلی، محصول جدید #دستکاری_ژنتیکی در صنعت کشاورزی

فن‌آوری‌های مرتبط با دستکاری ژنتیکی محصولات کشاورزی به زودی گوجه تند فلفلی را به سر سفره‌ها خواهد آورد. به گزارش گاردین پژوهشگران در برزیل و ایرلند موفق شده‌اند کپسایکینوئیدها‌، ترکیبات شیمیایی که باعث تند و تیز شدن فلفل‌های چیلی می‌شوند را از درون گوجه کشت کنند. گوجه و فلفل چیلی از یک ترکیب ژنتیکی مشترک اشتقاق پیدا کرده‌اند که تبدیل آن‌ها به شکل کنونی ۱۹میلیون سال پیش اتفاق افتاده است. به گفته یکی از پژوهشگران برزیلی همه ژن‌های تولید کپسایکینوئیدها در ژنوم گوجه وجود دارد که تنها احتیاج به فعال شدن داشته‌ند. او می‌گوید: «کپسایکینوئیدها ترکیبات بسیار ارزشمندی هستند. از آنها در صنعت اسلحه‌سازی برای تولید اسپری فلفل و در پزشکی برای بیهوشی استفاده می شود. برخی تحقیقات هم نشان می دهد که باعث کاهش وزن می شوند». به گفته این پژوهشگر تولید کپسایکینوئیدها از طریق گوجه آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر است. . پیش از این نیز دانشمندان سعی کرده بودند رنگ کیوی و طعم توت‌فرنگی را تغییر دهند.

احمد توکلی: #فساد و شیوع آن نظام را تهدید می‌کند

اخیرا برخی از مسئولان جمهوری اسلامی در سمت‌های مختلف نسبت به درخطر بودن نظام ابراز نگرانی می‌کنند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز شامگاه دوشنبه ۱۷ دی گفت: «امروز هیچ تهدید سختی نظام را تهدید نمی کند اما فساد و شیوع آن ممکن است جمهوری اسلامی را با خطر مواجه کند». او گفته است فساد سازماندهی شده و شبکه‌ای، نابرابری را زیاد کرده و پایه حکومت را سست و ناکارآمد می‌کند. توکلی که ریاست هیئت مدیره سازمانی موسوم به «سازمان دیدبان شفافیت و عدالت» را بر عهده دارد گفته است که باید مردم بر همه امور و افراد نظارت کنند و « خاصیت قدرت فسادزایی است به ویژه اگر دست افراد ضعیف باشد». اظهارات احمد توکلی در حالی انجام می‌شود که در قانون اساسی ایران نقش نظارتی مردم بر دستگاه‌ها و مسئولان بسیار ناچیز و با واسطه است و اغلب سازمان‌هایی که فساد سیاسی و اقتصادی به آن‌ها نسبت داده می‌شود تحت نظارت رهبر ایران و معاف از تحقیق و تفحص و شفافیت هستند.

#مصباح_یزدی: تلفن همراه زمینه تخریب اعتقادات را فراهم می‌کند

محمد تقی مصباح یزدی (بنیانگذار و مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی خمینی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی) در سخنانی که در جمع گروهی از پاسداران ایراد کرد، تلفن همراه را از زمره خطراتی دانست که خانواده‌ها را در ایران تهدید می‌کند. مصباح یزدی گفت: «امروز ضعف‌های فرهنگی و نمادهای بی‌دینی در شهرها به وضوح دیده می‌شود و مشکلاتی در برخی خانواده‌ها وجود دارد که اصلا انتظار نمی‌رود. همین تلفن همراه که امروز در دست هر کسی – حتی کودکان – یافت می‌شود، زمینه بسیار مناسبی برای تخریب اعتقادات فراهم می‌کند. مصباح یزدی در ادامه این سخنان عجیب گفت خطر اصلی تورم و گرانی نیست، بلکه همین مظاهر تجدد است: «امام وقتی خیلی احساس خطر می‌کرد و می‌خواست خطر عظیمی را به مردم گوشزد کند، می‌فرمود من برای اسلام احساس خطر می‌کنم. اما نهایت خطری که ما احساس می‌کنیم، تورم و گرانی است.»

دفاع رئیس ستاد کل #نیروهای_مسلح از عملیات #کربلای ۴: کربلای ۴ و ۵ باعث متجاوز شناخته شدن دشمن شدند

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز از عملیات کربلای ۴ دفاع کرد و گفت صدور قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل و اعلام عراق به‌عنوان متجاوز جنگ از «برکات» عملیات‌ کربلای ۴ و ۵ به حساب می‌آید و نگاه منتقدان «تعجیلی» و با «قضاوت نامناسب و غیرعادلانه» است. باقری گفت صحبت از کربلای ۴ با «دو سه جمله دلسردکننده» «ناسپاسی»ست. او همچنین افزود لو رفتن این عملیات قابل انتظار بوده است: «در عملیات کربلای ۴ همه پیش‌بینی‌های آن شامل اقدامات اطلاعاتی، مهندسی، آماده‌سازی و غافلگیری بیش از ۴ ماه طول کشید و دشمن نیز از پشتیبانی‌های بزرگ شامل تصاویر هوایی جاسوسی و انواع اقدامات اطلاعاتی روز را در اختیار داشت معلوم بود که برخی از زوایای عملیات مورد اطلاع دشمن قرار گیرد. این به معنای لو رفتن کل عملیات و منتفی کردن آن نیست چراکه این عملیات انجام شد و علیرغم آن‌که توفیقاتی هم داشت در مجموع ناموفق بود.» عملیات کربلای ۴ به فرماندهی سپاه پاسداران و به‌منظور آماده‌سازی تصرف بصره انجام شد اما با لو رفتن این عملیات ایران شکست سختی خورد و با گذشت نزدیک به یک روز از آغاز عملیات، هزاران نفر از نیروهای نظامی ایران کشته یا مفقودالاثر شدند. محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ ایران و عراق ۷ دی‌ماه در توئیتر خود نوشته بود عملیات کربلای ۴ در جنگ ایران و عراق «عملیات فریب» دشمن بود. این اظهارات او با واکنش‌های منفی گسترده‌ای همراه شد.

اولین جلسه محاکمه متهمان #اختلاس و کلاهبرداری شرکت #دومان_توکان برگزار شد

قوه قضائیه ایران اعلام کرد که محاکمه ۴ نفر از متهمان پرونده شرکت #دومان_توکان به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و کلاهبرداری شبکه‌ای به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. این دادگاه به‌شکل علنی برگزار می‌شود. رئیس دادگاه گفته است که این پرونده دارای ۶۰ جلد بوده و ۱۸۶ شاکی و ۵ متهم دارد که متهم ردیف پنجم آن به نام ندا مختارزاده، مشاور ارشد در جذب سرمایه ۲ میلیارد تومان پورسانت دریافت کرده و به خارج از کشور گریخته است. اسامی متهمان دیگر دومان سهند، رشید جباری، مهدی ذکایی و احسان حدیدساز اعلام شده است. شرکت دومان توکان ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی دارد. نماینده دادستانی در کیفرخواست خود گفته است که این شرکت فعالیت بدون مجوز داشته که با ارسال پیامک در حجم گسترده برای افراد مختلف اعطای سودهای بی‌نظیر را تبلیغ کرده و از این طریق جذب سرمایه فراوانی داشته است. کار این شرکت به نوعی واسطه‌گری وجوه بوده که نیازمند مجوز است. این شرکت به دلیل پرداخت سودهای فراوان جذب سرمایه فراوانی داشته و در طی مدت قراردادهای ۴، ۵ و ۶ ماهه با افراد توانسته است سرمایه‌های زیادی را جذب کند. شرکت دومان توکان در سایت خود گفته است که اجازه فعالیت و احداث هتل، رستوران‌های زنجیره‌ای، آژانس هواپیمایی، چارتر پروازهای داخلی و خارجی و اجرای تورهای گردشگری را دارا می‌باشد.

مرگ #پرستار ۲۴ ساله به دلیل #فشار_کاری و انجام شیفت‌های متعدد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نظام پرستاری یک پرستار جوان ۲۴ ساله به نام سعید عالیان که در بخش داخلی مرکز درمانی امام رضا (ع) لار مشغول به کار بود، به دلیل انجام شیفت‌های متعدد و خستگی ناشی از ساعات کار زیاد دچار پارگی آئورت شده و با مرگ مغزی جان خود را از دست داده است. این پایگاه می‌نویسد: «آسیب‌های سختی کار و کمبود نیرو در بخش پرستاری، سال‌های سال است که مرگ‌ومیرهای پنهانی را به‌دنبال داشته که مرگ پرستار جوان در اثر خستگی ناشی از شیفت‌های متعدد، می‌تواند نمونه‌ای از ده‌ها و صدها مرگ‌ومیر پرستاران کشور باشد». طبق گزارش‌ها،‌ خانواده سعید عالیان رضایت داده‌اند که اعضای بدن او برای بیماران نیازمند عضو اهدا شود. چندی پیش اصغر دالوندی رئیس کل سازمان نظام پرستاری در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نسبت به وضعیت پرستاران و بی‌توجهی مسئولان به مشکلات استخدامی، معیشتی، آموزش ضمن خدمت و دوران استراحت آن‌ها و عدم تخصیص بودجه کافی برای رفع این مشکلات ابراز نگرانی کرده بود.

سفر #مایک_پمپئو به #خاورمیانه برای رایزنی در مورد افزایش فشار بر #ایران

به گزارش آسوشیتدپرس مایک پمپئو،‌ وزیر امور خارجه آمریکا سفر تازه‌ای را به خاورمیانه آغاز کرده است تا با سران کشورهای منطقه برای افزایش فشار بر ایران گفت‌وگو کند. پمپئو ابتدا سه‌شنبه ۸ ژانویه / ۱۸ دی به اردن و سپس به مصر و کشورهای خلیج فارس سفر خواهد کرد. او به خبرنگاران گفته است که قصد دارد با متحدان آمریکا در مورد برخورد واشنگتن با ایران به‌عنوان «یک کشور حامی تروریسم» و «روش‌هایی که می‌توان برای اعمال فشار علیه ایران به‌کار گرفت» رایزنی کند. از سوی دیگر سفر پمپئو در شرایطی انجام می‌شود که جزئیات بیانیه بحث‌برانگیز کاخ سفید برای بیرون کشیدن نیروهای آمریکا از شمال شرقی سوریه روشن نیست و او احتمالاً با پرسش‌هایی در مورد این تصمیم غیرمنتظره روبه‌رو خواهد شد. پمپئو در مورد مدت این سفر توضیحی نداده‌ است اما در مورد سردرگمی به‌وجودآمده در نزد متحدان آمریکا گفته است که قبلاً با همه آن‌ها صحبت کرده است. پیشتر جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا نیز اعلام کرد قصد دارد برای گفت‌وگو بر سر نحوه خروج نیروهای آمریکا از سوریه و مقابله با ایران، به اسرائیل و ترکیه سفر کند.

یکی از #دراویش زن زندانی به ۱۴۸ ضربه #شلاق محکوم شد

#الهام_احمدی یکی از #دراویش زن زندانی به دلیل انتشار فایل صوتی از وضعیت زندان زنان قرچک با شکایت محمدی رئیس زندان و به اتهام نشر اکاذیب و توهین به مأموران در حین انجام وظیفه به تحمل ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. الهام احمدی از پرونده قبلی دو سال حبس دارد و اینک در حال گذراندن دوران حبس است. او به‌همراه #شکوفه_یداللهی و سپیده_مرادی دو درویش دیگر زندانی در خردادماه گذشته به دلیل اطلاع‌رسانی درباره وضعیت غیراستاندارد این زندان که پیش از این مرغداری بود، به بند زندانیان جرایم قتل، سرقت و مواد مخدر منتقل شده بودند. این سه نفر حدود یک ماه پیش که خواستار بازپس‌گیری وسایل شخصی خود از مسئولان این زندان بودند، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. آن‌ها در یک فایل صوتی از داخل زندان به تشریح جزئیات ضرب و شتم خود با دستور رئیس زندان قرچک پرداختند و اعلام کردند مسئولان زندان وسایل شخصی آن‌ها را ضبط کرده‌اند و آن‌ها در شرایط بسیار سختی قرار دارند.

در پی تبدیل قبر پدر یک نماینده #مجلس به #امامزاده این نماینده گفت مردم برای پدرم بارگاه ساختند

در ایران خبری منتشر شده بود حاکی از آن‌که قبر پدر #میرحمایت_میرزاده نماینده شهرستان گرمی استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی به امامزاده تبدیل شده است. در این خبر که سایت‌ها منتشر کردند آمده بود پایگاه جامع امامزادگان و بقاع متبرکه ایران وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه در سکوت خبری قبر میرعزیز میرزاده را به‌عنوان «آستان مقدس امامزاده سید عزیز علیه السلام» ثبت کرد. روزنامه شهروند این موضوع را با میرحمایت میرزاده در میان گذاشت و این نماینده مجلس در پاسخ گفت مردم برای پدرش بارگاه و مقبره درست کرده‌اند. او گفت: «پدر مرحوم من یک سیدی بود که مردم او را صاحب کرامت می‌شناختند و برای ایشان احترام زیادی قایل بودند.... این‌ها قبل از این‌که من نماینده بشوم، ساخته شده بود. ایشان ۳۰ ‌سال پیش فوت کردند و همان موقع هم مردم خودشان تصمیم گرفتند همان‌طور که زمان حیات او نزدشان می‌رفتند و درخواست‌هایی داشتند و کمک‌هایی می‌خواستند، بعد از فوتشان هم جایی باشد که مراجعه کنند. تمام این‌ها با پول خود مردم ساخته شده است... من هیچ اقدامی برای این مسأله نکرده‌ام.» تعداد اماکن مذهبی و زیارتی در ایران طی دو دهه گذشته افزایش چشمگیری داشته است. احمد شرفخانی معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه ایران که متولی اماکن زیارتی منسوب به شیعیان است، مردادماه سال گذشته اعلام کرد: ۸ هزار و ۱۵۱ «امامزاده» در ایران به ثبت رسیده است.

رهبر #کره_شمالی وارد #پکن شد

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی صبح سه‌شنبه ۸ ژانویه وارد پکن شد. این سفر به دعوت ژی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین انجام می‌شود. این چهارمین دیدار کیم جونگ اون با شی است. هنوز محور مذاکرات طرفین مشخص نشده. قرار است به زودی زمینه‌های دیدار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با رهبر کره شمالی فراهم شود. چین متحد کره شمالی و منبع اصلی تجارت و کمک به این کشور محسوب می‌شود. کره شمالی با خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره موافقت کرده است. یک روزنامه چاپ کره جنوبی نیز گزارش کرده که نمایندگان آمریکا و کره شمالی در هفته‌های اخیر چندین بار در ویتنام دیدار و درباره ملاقات آتی سران دو کشور رایزنی کرده‌اند. میزبانی ویتنام از دیدارهای نمایندگان واشنگتن و پیونگ‌یانگ، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال برگزاری دیدار ‌آینده سران دو کشور در این کشور را تقویت کرده است.