ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رهبر #حوثی‌های_یمن: #حملات_موشکی_ایران اسلامی – قرآنی بود، در مرحله آزمایش الهی قرار داریم

عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق را «آغاز مسیری بزرگ» برای «پایان دادن به ابهت آمریکا در منطقه» دانست و گفت: «شلیک موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکایی بر اساس معادله اسلامی - قرآنی و موضع حکیمانه انجام شد». او گفت: «ما در مرحله آزمایش الهی قرار داریم» و «هر کسی در کنار آمریکا بایستد در موضع خیانت و نفاق قرار دارد». الحوثی اوضاع را به نفع «آزادگان امت اسلام» ارزیابی کرد و گفت حوثی‌ها کاملاً در کنار ایران، لبنان، عراق، سوریه، فلسطین و هر کشوری که مورد یورش آمریکا واقع ‌شود قرار دارند. ایران در جنگ یمن از شیعیان حوثی حمایت می‌کند و عربستان سعودی از حکومت این کشور. جنگ یمن را جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی توصیف می‌کنند.

بیانیه مشترک #پوتین و #اردوغان: عمیقاً نگران تشدید تنش میان آمریکا و ایران هستیم

رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیسان جمهوری ترکیه و روسیه در استانبول با بیانیه مشترکی، در مورد تنش میان ایران و آمریکا گفتند: «از تشدید تنش میان آمریکا و ایران و پیامدهای منفی آن بر عراق بسیار نگران هستیم». آن‌ها ایران و آمریکا را به خویشتن‌داری و عقل سلیم فراخوانده و از دو طرف خواست تا مشکلات خود را از طریق دیپلماتیک حل و فصل کنند. در بیانیه آمده است: «تبادل ضربات و انجام حمله از سوی هر طرفی، باعث حل مشکلات پیچیده خاورمیانه نمی‌شود، بلکه موجب بروز موج جدیدی از تنش‌های منطقه می‌شود». آن‌ها ترور قاسم سلیمانی را از جمله عوامل بی‌ثباتی و ناامنی منطقه دانسته‌اند. اردوغان و پوتین همچنین خواهان حفظ حاکمیت، استقلال، اتحاد سیاسی و تمامیت ارضی سوریه و اتحاد ملی لیبی شدند و از طرف‌های درگیری در لیبی خواستند که از نیمه‌شب یکشنبه آینده درگیری‌ها را متوقف و اعلام آتش‌بس کنند. پارلمان ترکیه به تازگی با لایحه مجوز اعزام نیروی نظامی به‌منظور حمایت از دولت وفاق لیبی، به رهبری فائز السراج، موافقت کرد.

شورای پناهندگان نروژ: زندگی ۳۶ میلیون آواره جنگی در یمن و سوریه تحت تأثیر تنش ایران و آمریکا قرار گرفته است

شورای پناهندگان نروژ (NRC ) که در زمینه امدادرسانی به مردم یمن و سوریه فعالیت می‌کند، چهارشنبه ۸ ژانویه/۱۸ دی با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد که چرخه خشونت و ارتقای سطح تنش ایران و آمریکا امدادرسانی به میلون‌ها انسان نیازمند در خاورمیانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یان انگلند، رئیس شورای پناهندگان نروژ نوشت: «میلیون‌ها نفر در خاورمیانه به اقلام و کمک‌های انسانی نیاز مبرم دارند و اکثر آن‌ها در اثر جنگ‌های داخلی آواره شده‌اند و دار و ندار خود را هم از دست داده‌اند.» انگلند در ادامه این بیانیه هشدار داد در اثر تنش‌های اخیر بین ایران و آمریکا کمک‌‌رسانی به آوارگان و جنگ‌زدگان خاورمیانه به خطر افتاده است: «زندگی ۲۴ میلیون آواره جنگی در یمن و ۱۲ میلیون آواره جنگی در سوریه به شدت تحت تأثیر تنش ایران و آمریکا قرار گرفته است.»

در استکهلم سومین جلسه دادگاه #حمید_نوری برای تمدید قرار بازداشت این متهم به جنایت علیه بشریت از طریق مشارکت در کشتار ۶۷ در حال برگزاری است، دادگاه هنوز به تصمیم نرسیده است

چهارشنبه ۸ ژانویه/ ۱۸ دی سومین جلسه دادگاه حمید نوری (عباسی) از عاملان کشتار زندانیان سیاسی در سال تابستان سال ۶۷ آغاز شد. دادگاه استکهلم چهارشنبه ۱۱ دسامبر/ ۲۰ آذر قرار بازداشت حمید نوری را تا ۸ ژانویه/ ۱۸ دی تمدید کرده بود. دادگاه در جلسه امروز خود درباره تمدید قرار بازداشت به تصمیم می‌رسد. ایرج مصداقی، از فعالان حقوق بشر و از جان‌به دربردگان کشتار ۶۷ در محل برگزاری دادگاه مقابل دوربین رسانه‌ها احتمال داده است که دادگاه قرار بازداشت نوری را تا ۵ فوریه/ ۱۶ بهمن تمدید کند. مقامات قضایی سوئد حمید نوری را ۹ نوامبر ۲۰۱۸/ ۶ آبان ۹۸ هنگام ورود به خاک این کشور در فرودگاه استکهلم بازداشت کردند. بر اساس آنچه دادستانی سوئد اعلام کرده، اتهام حمید نوری «نقض قوانین بین‌المللی از طریق جنایت علیه بشریت و قتل» به دلیل شرکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ در ایران است.

یک کارشناس نظامی عراقی: ایران در حمله به پایگاه #عین‌الاسد از موشک‌های #فاتح ۱۱۰، #فاتح ۳۱۳ و #فتح‌المبین استفاده کرد، این موشک‌ها اما دقت چندانی نداشتند

هشام الهاشمی یکی از کارشناسان نظامی عراق با انتشار پیامی در تویتتر اعلام کرد که ایران در حمله موشکی به پایگاه نظامی عین‌الاسد آمریکا در استان الانبار عراق از موشک‌های بالستیک میان‌برد فاتح ۱۱۰، فاتح ۳۱۳ و فتح‌المبین که از موشک‌های ویژه و موثر در زرادخانه موشکی ایران به شمار می‌آیند استفاده کرده است. خطای این موشک‌ها اما در این عملیات بالاتر از دقت آن‌ها بود. در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از یکی از موشک‌های ایران منتشر شده که در نزدیکی روستای حیطان در ۴۰ کیلومتری پایگاه عین‌الاسد فرود آمده است. سخنگوی سنتکام اعلام کرد که در حمله بامداد چهارشنبه ۸ ژانویه/ ۱۸ دی ایران به دو پایگاه آمریکا در عراق مجموعاً ۱۵ موشک شلیک شده که ۱۰ فروند آن‌ها به پایگاه عین الاسد برخورد کرده، یک فروند به پایگاه آمریکا در اربیل و چهار فروند هم به هدف برخورد نکرده است. ارتش عراق اما با انتشار بیانیه‌ای از شلیک ۲۲ موشک و اصابت ۱۷ موشک به پایگاه عین‌الاسد خبر داد.

هواپیمایی #هلند (KLM) پرواز بر فراز ایران و عراق را موقتاً متوقف کرد

خطوط هواپیمایی هلند (KLM) نظر به ناامنی در منطقه و به دلیل ملاحظات امنیتی موقتاً پرواز هواپیماهای خود بر فراز ایران و عراق را متوقف کرده است. تلویزیون دولتی هلند (NOS) به نقل از سخنگوی KLM گزارش داد که بنا بر این تصمیم، پروازها به مقصد خاورمیانه و شمال شرقی آسیا باید این مسیر را دور بزنند. این امر سبب ۱۰ تا ۱۲ دقیقه تاخیر در رسیدن به مقصد برای ده‌ها هواپیما خواهد شد. ایران بامداد چهارشنبه هشتم ژانویه به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس راکت‌هایی به دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق پرتاب کرد. تقریبا همزمان با این حمله، یک هواپیمای اوکراینی پس از صعود از فرودگاه در نزدیکی تهران سقوط کرد و تمام مسافران آن کشته شدند. KLM تنها شرکت هواپیمایی نیست که پرواز خود را از این مسیر متوقف کرده است. شرکت‌های هواپیمایی دیگر نیز سیاست مشابهی در پیش گرفته‌اند. خطوط هواپیمایی بین‌المللی اوکراین (صاحب هواپیمایی که امروز در تهران سقوط کرد) نیز چهارشنبه اعلام کرد تمام پروازهای خود به ایران را قطع می‌کند. لوفت‌هانزا هم اعلام کرده فعلا پروازهای این شرکت به تهران لغو شده است.

#بوریس_جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا حمله موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق را محکوم کرد

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا چهارشنبه ۸ ژانویه/ ۱۸ دی حمله موشکی ایران به خونخواهی قاسم سلیمانی به پایگاه نظامی عین الاسد و اربیل آمریکا را محکوم کرد. جانسون این بیانیه رادر پاسخ به جرمی کوربین، رهبر حزب‌ کارگر صادر کرد که این پرسش را در برابر نخست‌وزیر بریتانیا قرار داده بود: آیا دولت بریتانیا، پاسخ‌های تلافی‌جویانه بعدی و تنش‌افزایی در خاورمیانه را رد می‌کند؟ جانسون در بیانیه خود خاطرنشان کرد که بریتانیا از آغاز تنش ایران و آمریکا در خلیج فارس با کشورهای اروپایی همکاری تنگاتنگی دارد. تخست‌وزیر بریتانیا اما به این نکته هم اشاره کرد که آمریکا حق دارد از پایگاه‌ها و پرسنل نظامی خود دفاع کند. حمله موشکی ایران در خونخواهی از قاسم سلیمانی انجام شد. جانسون در این بیانیه نوشت که سلیمانی مسئول حفظ «حکومت خشن بشار اسد» در سوریه است و در اختیار «گروه‌های تروریستی» سلاح قرار داده و دست او «به خون سربازان بریتانیایی آلوده است.» بریتانیا کمتر از سه هفته دیگر از اتحادیه خارج می‌شود. برگزیت سبب شکاف بین حزب حاکم و حزب کارگر در سیاست خارجی بریتانیا شده است. به سبب این اختلافات بیانیه جانسون بیشتر مصرف داخلی دارد.

فرماندار #تگزاس از افزایش #حملات_سایبری از سوی ایران خبر داد

گرگ ابوت، فرماندار تگزاس گفت که طی یک دوره زمانی ۴۸ ساعته تا ۱۰ هزار حمله سایبری در دقیقه از جانب ایران صورت گرفته است. فرماندار تگزاس به‌ویژه از دولت های محلی در آمریکا خواست تا نسبت به این حملات سایبری ایران هوشیار باشند و اقدامات پیشگیرانه لازم را در نظر داشته باشند. فرماندار تگزاس که روز سه‌شنبه هفتم ژانویه در زمینه نیروی اقدام ویژه تروریسم داخلی ــ گروهی که پس از حمله مرگبار تیراندازی سال گذشته ال‌پاسو تشکیل شد ــ سخن می‌گفت به مساله حملات سایبری ایران نیز اشاره کرد. گرگ ابوت گفت: «این حملات از سوی نهادهای مستقر در ایران و همچنین برخی دیگر نهادها در سراسر جهان همچنان ادامه دارد و به نظر من بسیار مهم است که همه در حال حاضر در رابطه با آنچه خارج از ایران اتفاق می‌افتد هشیار باشیم.» مقام‌های دولتی هنوز اعلام نکرده‌اند که چه سازمان‎های دولتی هدف حملات سایبری ایران قرار گرفته ‌اند. به‌دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در عراق تنش‌ها میان ایران و آمریکا بار دیگر بالا گرفت. ایران وعده انتقام داده است و شب گذشته طی یک حمله موشکی پایگاه‌های آمریکایی در عراق را هدف قرار داد.

ائتلاف #نصر به‌رهبری #حیدر_العبادی «نقض حاکمیت ارضی عراق توسط ایران» را محکوم کرد

ائتلاف نصر در عراق به‌رهبری حیدر العبادی، نخست‌وزیر پیشین این کشور در مورد حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن این اقدام ایران را «نقض حاکمیت ارضی عراق» دانست و آن را محکوم کرد. این ائتلاف گفته است پیش از این آمریکا حاکمیت ارضی عراق را نقض کرده بود و امروز هم ایران. در بیانیه ائتلاف نصر ضمن مخالفت با تسویه حساب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی آمده است: «ما دشمن کسی نیستیم و در پی دوستی و همکاری با همه کشورهای جهان براساس منافع مشترک هستیم». این ائتلاف خواهان یکپارچگی و همبستگی ملی و تبدیل منافع عراق و امنیت ملت آن به خط قرمز در سیاست‌ها شد.

واکنش #نتانیاهو به #حملات_موشکی_ایران: اسرائیل کاملاً در کنار آمریکاست

در پی حملات موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاک عراق، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نخستین واکنش خود را نشان داد و گفت: «اسرائیل کاملاً در کنار آمریکا خواهد ایستاد». نتانیاهو همچنین تأکید کرد که هر کسی قصد حمله به اسرائیل را داشته باشد با پاسخ شدیدی روبه‌رو خواهد شد. او از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به‌خاطر «سرعت عمل، شجاعت و اراده قوی در کشتن قاسم سلیمانی»، فرمانده سپاه قدس تشکر کرد.

وزیر خارجه #آلمان #حملات_موشکی_ایران به پایگاه‌های نظامی در عراق را محکوم کرد

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در حساب توئیتری خود حملات سپاه پاسداران به پایگاه‌های نظامی در عراق را محکوم کرد. ماس نوشت: «ما حمله موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی عراق را که در آن‌ها نیروهای ائتلاف [ضدداعش] هم مستقر هستند محکوم می‌کنیم. ما از ایران می‌خواهیم از هر اقدامی که ممکن است به تنش‌های بیشتر منجر شود، پرهیز کند. ما از چند روز پیش با هدف آرام‌کردن اوضاع با همه طرف‌ها ارتباط داریم. همه طرف‌ها لازم است در چنین شرایطی سنجیده و خویشتن‌دارانه عمل کنند.»

ارتش #عراق: هیچ سرباز عراقی در #حملات_ایران به پایگاه‌های آمریکا آسیب ندیده است

ارتش عراق با انتشار بیانیه‌ای در فیس‌بوک خود اعلام کرد که در حمله موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق، هیچ سرباز عراقی آسیب ندیده است. در این اطلاعیه آمده است که ایران ۲۲ موشک شلیک کرده که ۱۷ فروند آن‌ها به پایگاه نظامی عین‌الاسد اصابت کرده‌اند و دو موشک در منطقه حیطان در غرب هیت خورده‌اند که منفجر نشده‌اند. پنج موشک نیز به اربیل اصابت کرده است. ارتش عراق گفته است اطلاعات بیشتر را بعد اعلام خواهد کرد.

#ظریف: اقدام اصلی #خروج_آمریکا از منطقه است

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پس از پایان جلسه هیئت دولت در روز چهارشنبه ۱۸ دی با اشاره به حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق گفت: «جمهوری اسلامی واکنش مناسب را نشان داد، اما اقدام اصلی خروج آمریکا از منطقه است». او با اشاره به تصمیم پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای خارجی از این کشور افزود، «[آمریکا] بعد از اعلام مجلس عراق، دیگر صلاحیت و مشروعیت حضور هم در عراق حتی به شکل ظاهری ندارد (...) آمریکا روزهای آخر خود در این منطقه را پشت سر می‌گذارد و حتماً آینده‌ای در این منطقه نخواهند داشت». ظریف افزود: «جمهوری اسلامی باید در برابر اقدام آمریکا واکنش نظامی نشان می‌داد که دادیم اما این پایان کار نیست. پایان کار، خروج آمریکا است». وزیر خارجه ایران خروج آمریکا را نیازمند اقدام نظامی ندانست و گفت این اقدام را خود آمریکایی‌ها باید انجام دهند.

#سخنگوی_دولت: به آمریکا پاسخ مشروع دادیم

علی ربیعی، سخنگوی دولت در واکنش به حملات موشکی سپاه پاسداران علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق، در حساب توییتری خود نوشت: «به همان جایی که حمله از آن صورت گرفته بود پاسخ مشروع داده شد». ربیعی با تشکر از سپاه پاسداران افزود: «‌ما به دنبال جنگ نبوده‌ایم اما هر تجاوز دیگری پاسخ سخت‌تر و کوبنده‌ترخواهد گرفت». سپاه پاسداران بامداد چهارشنبه ده‌ها موشک بالستیک به دو پایگاه عین‌الاسد و اربیل آمریکا در عراق شلیک کرد. هنوز آمار دقیقی از تلفات و خسارت‌های این حملات منتشر نشده اما رسانه‌های ایران از کشته شدن چندین آمریکایی نوشته‌اند.

روزنامه کویتی: #عمان راهی برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا نمی‌بیند

روزنامه کویتی الرأی چهارشنبه ۱۸ دی/ ۸ ژانویه نوشت، عمان فعلاً راهی برای میانجی‌گری برای کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا نمی‌بیند. این ‌روزنامه این خبر را به نقل از یوسف بن علوی بن عبدالله، وزیر امور خارجه عمان منتشر کرده است. عمان روابط دوستانه با واشنگتن و تهران را حفظ کرده و قبلاً به عنوان میانجی بین دو کشور عمل کرده است. یوسف بن علوی در تهران به الرأی گفت: «پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، میانجی‌گری عمان بین آمریکا و ایران وجود ندارد و معتقدم در حال حاضر امکانی برای این کار وجود ندارد.» رویترز نوشته است که به نظر می‌رسد این اظهارات قبل از حمله موشکی بامداد چهارشنبه توسط ایران علیه پایگاه‌های آمریکا در عراق بیان شده است. وزارت امور خارجه عمان به درخواست‌های رویترز برای اظهار نظر درباره اظهارات یوسف بن علوی پاسخی نداد.

اسامی کشته‌شدگان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی اعلام شد

خبرگزاری ایسنا تصویر اسامی کشته‌شدگان در سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را انتشار داده است. لینک خبر ایسنا: https://is.gd/NUZodx

یک مقام آگاه در #اطلاعات_سپاه: ۱۰۴ نقطه حساس از مواضع آمریکا در منطقه شناسایی شده که به محض اولین خطای آمریکایی‌ها منهدم خواهد شد

یک مقام آگاه در اطلاعات سپاه در گفت‌وگو با خبرگزاری امنیتی فارس ادعا کرد که ارتش آمریکا در حملات موشکی ایران در خونخواهی قاسم سلیمانی به دو پایگاه عین‌الاسد و اربیل متحمل تلفات سنگینی شده است. این مقام آگاه به فارس گفت: «مطابق گزارش‌های دقیق منابع ما در منطقه تا این لحظه دست‌کم ۸۰ نظامی آمریکایی کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند که زخمی‌ها بلافاصله با بالگرد از این پایگاه بیرون برده شده‌اند.» این فرد که نام او اعلام نشده ادعا کرد: «۲۰ نقطه حساس این پایگاه توسط ۱۵ موشکی که شلیک شد مورد اصابت قرار گرفت و تعداد قابل توجهی پهپاد و بالگرد منهدم شد. به رغم آماده‌باش کامل آمریکایی ها پدافند آنها نتوانستند هیچ عکس‌العملی نشان دهند.» این منبع آگاه در ادامه افزود:« ۱۰۴ نقطه حساس از مواضع آمریکا در منطقه شناسایی شده که به محض اولین خطای آمریکایی‌ها منهدم خواهد شد.» سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی صبح چهارشنبه ۱۸ دی/ ۸ ژانویه با اشاره به حملات موشکی بامداد امروز به پایگاه عین‌الاسد و پایگاه اربیل آمریکا در عراق با انتشار بیانیه‌‌ای اعلام کرد از این پس ایران مستقیماً به هرگونه اقدام نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه پاسخ می‌دهد. شبکه خبری سی‌ان‌ان و به نقل از یک مقام ارشد دولت ایالات متحده و یک مقام نظامی این کشور، ارزیابی اولیه آسیب‌ها و خسارات حمله تلافی‌جویانه ایران نشان داده که نیروهای آمریکایی در محل اصابت موشک‌های ایران حضور نداشتند. پیش از این یک منبع آگاه امنیتی عراق به سی‌ان‌ان گفته بود که تعدادی از نیروهای عراقی حاضر در پایگاه جان خود را از دست داده‌اند. ارتش عراق اما این خبر را تکذیب کرده است.

وزیر خارجه بریتانیا: از ایران می‌خواهیم حملات بی‌ملاحظه و خطرناک را تکرار نکند و در عوض به دنبال کاهش‌ تنش فوری باشد

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا چهارشنبه ۸ ژانویه/ ۱۸ دی با انتشار بیانیه‌‌ای حملات موشکی ایران به پایگاه‌ عین‌الاسد و اربیل آمریکا را محکوم کرد. راب ضمن ابراز نگرانی درباره عواقب این حمله اعلام کرد: «ما از گزارش‌ها درباره تلفات و به کار رفتن موشک‌های بالستیک [در این عملیات] نگران هستیم. ما از ایران می‌خواهیم این حملات بی‌ملاحظه و خطرناک را تکرار نکند و در عوض به دنبال کاهش‌تنش فوری باشد.» راب در پایان یادآوری کرد: «جنگ در خاورمیانه فقط به نفع داعش و دیگر گروه‌های تروریستی است.» بامداد چهارشنبه ایران در خونخواهی قاسم سلیمانی ۱۲ موشک به دو پایگاه آمریکا در عراق شلیک کرد. از تلفات احتمالی و میران خسارت‌ها اطلاع موثقی منتشر نشده. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیام داد «همه چیز خوب است» و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که «ایران خواهان جنگ نیست.»

خبرگزاری سی‌ان‌ان: نیروهای آمریکایی در محل اصابت موشک‌های ایران حضور نداشتند

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان و به نقل از یک مقام ارشد دولت ایالات متحده و یک مقام نظامی این کشور، ارزیابی اولیه آسیب‌ها و خسارات حمله تلافی‌جویانه ایران نشان داده که نیروهای آمریکایی در محل اصابت موشک‌های ایران حضور نداشتند. این مقامات همچنین گفته‌اند که ایالات متحده برای ارزیابی کامل خسارات ناشی از حملات ایران، منتظر نور روز هستند. پیش از این یک منبع آگاه امنیتی عراق به سی‌ان‌ان گفته بود که تعدادی از نیروهای عراقی حاضر در پایگاه جان خود را از دست داده‌اند. خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران به نقل از یک منبع امنیتی عراق این خبر را تکذیب کرده است. امداد چهارشنبه ۸ ژانویه/۱۸ آبان سپاه پاسداران در پی گرفتن انتقام ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، با موشک‌های بالستیک پایگاه‌های نظامی نیروهای آمریکای در عین‌الاسد و اربیل واقع در کردستان عراق را هدف قرار داد. فاکس نیوز از قول منابع نظامی آمریکا می‌گوید که مجموع موشک‌های شلیک شده به سمت پایگاه‌های آمریکا در عراق ۱۵ موشک بوده است. ۱۰ موشک به پایگاه هوایی عین‌الاسد یا الاسد اصابت کرده، یک موشک به پایگاه نظامی اربیل و چهار موشک هم به هدف نخورده‌اند. ایران می‌گوید ۳۵ موشک شلیک کرده است.

#علی_خامنه‌ای روز چهارشنبه برای اولین بار پس از کشته شدن #قاسم_سلیمانی سخنرانی می‌کند

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه برای اولین بار پس از کشته شدن #قاسم_سلیمانی و حمله موشکی #سپاه به پایگاه‌های آمریکای در عراق، سخنرانی عمومی می‌کند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، #علی_خامنه‌‌ای صبح روز چهارشنبه «به مناسبت سالروز قیام تاریخ‌ساز مردم قم در حسینیه امام خمینی سخنرانی خواهند کرد.» با توجه به کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق توسط آمریکا و همچنین عملیات نظامی ایران علیه پایگاه‌های آمریکا در عراق، ایسنا این سخنرانی را مهم ارزیابی کرده است. ایران در ساعت یک و بیست دقیقه بامداد هشتم ژانویه/ ۱۸ دی به وقت محلی با موشک‌های بالستیک به پایگاه عین‌الاسد در عراق و پایگاه دیگری در نزدیک فرودگاه اربیل در اقلیم کردستان عراق حمله کرد. در واکنش به این حمله دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در توئیتر واکنش نشان داد و نوشت که همه چیز خوب است: «موشک‌هایی از ایران به سمت دو پایگاه نظامی واقع در عراق شلیک شده‌اند. ارزیابی تلفات و خسارات در حال انجام شدن است. تا کنون به خیر گذشته است. ما قدرتمندترین و مجهزترین ارتش را در جهان داریم که کسی به پای آن نمی‌رسد. فردا صبح بیانیه خواهم داد.»

جسد #قاسم_سلیمانی دفن شد

کانال تلگرام سپاه قدس پس از دفن جسد #قاسم_سلیمانی در سحرگاه روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه نوشت که لحظاتی پس از انتقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حمله به موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق، جسد قاسم سلیمانی در «گلزار شهدای کرمان» به خاک سپرده شد. بامداد چهارشنبه ۸ ژانویه/۱۸ آبان سپاه پاسداران در پی گرفتن انتقام ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، با موشک‌های بالستیک پایگاه‌های نظامی نیروهای آمریکای در عین‌الاسد و اربیل واقع در کردستان عراق را هدف قرار داد. فاکس نیوز از قول منابع نظامی آمریکا می‌گوید که مجموع موشک‌های شلیک شده به سمت پایگاه‌های آمریکا در عراق ۱۵ موشک بوده است. ۱۰ موشک به پایگاه هوایی عین‌الاسد یا الاسد اصابت کرده، یک موشک به پایگاه نظامی اربیل و چهار موشک هم به هدف نخورده‌اند. ایران می‌گوید ۳۵ موشک شلیک کرده است.

در پی افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا، شینزو آبه سفرش به خاورمیانه را لغو کرد

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۸ ژانویه/۱۸ آبان به نقل از شبکه آساهی ژاپن نوشت که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن سفرش به خاورمیانه را در پی افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا لغو کرد. شینزو آبه قصد داشت در این سفر به کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان سفر کند. شینزو آبه قبلا تلاش کرده بود از طریق میانجیگری به کاهش تنش‌های میان ایران و آمریکا کمک کند. نخست‌وزیر ژاپن در حاشیه برگزاری نشست جی ۲۰ که ماه ژوئن ۲۰۱۹ در اوساکای ژاپن برگزار شد، طی دیدار و گفت‌وگویی ۳۵ دقیقه‌ای با دونالد ترامپ، خواهان کاهش تنش‌های دیپلماتیک بین آمریکا و ایران شده بود. بامداد چهارشنبه ۸ ژانویه/۱۸ آبان سپاه پاسداران در پی گرفتن انتقام ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، با موشک‌های بالستیک پایگاه‌های نظامی نیروهای آمریکای در عین‌الاسد و اربیل واقع در کردستان عراق را هدف قرار داد. فاکس نیوز از قول منابع نظامی آمریکا می‌گوید که مجموع موشک‌های شلیک شده به سمت پایگاه‌های آمریکا در عراق ۱۵ موشک بوده است. ۱۰ موشک به پایگاه هوایی عین‌الاسد یا الاسد اصابت کرده، یک موشک به پایگاه نظامی اربیل و چهار موشک هم به هدف نخورده‌اند. ایران می‌گوید ۳۵ موشک شلیک کرده است.

احتمال خروج نیروهای استرالیایی از #عراق وجود دارد

نخست وزیر استرالیا به فرمانده ارتش این کشور دستور داده که «هر اقدامی که برای حفاظت و دفاع از سربازان و دیپلمات‌های استرالیایی در عراق ضروری است» انجام دهد. این دستور اسکات موریسون می‌تواند به معنای خروج نیروهای استرالیایی از عراق باشد. ساعاتی پس از بامداد چهارشنبه ۸ ژانویه/ ۱۸ دی، ایران به تعدادی از پایگاه‌های نظامی محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق، از جمله پایگاه ‌الاسد در استان انبار، حمله موشکی کرد. نیروهای خارجی مستقر در عراق در حالت آماده‌باش هستند. ناتو نیز پیشتر از خروج تدریجی بخشی از نیروهایش از عراق خبر داده بود.

سردار محمداسماعیل کوثری، جانشین قرارگاه ثارالله: حمله موشکی سپاه اقدام اولیه است

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمداسماعیل کوثری، جانشین قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره حمله موشکی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق گفت: «ترامپ به فکر نیروهایش باشد و آنها را هزاران کیلومتر از خاک کشورش، زیر آتش نیروهای ما قرار ندهد». جانشین قرارگاه ثارالله همچنین افزود: «آمریکایی‌ها را رها نمی‌کنیم و حمله موشکی سپاه اقدام اولیه است.» فاکس نیوز از قول منابع نظامی آمریکا می‌گوید که مجموع موشک‌های شلیک شده به سمت پایگاه‌های آمریکا در عراق ۱۵ موشک بوده است. ۱۰ موشک به پایگاه هوایی عین‌الاسد یا الاسد اصابت کرده، یک موشک به پایگاه نظامی اربیل و چهار موشک هم به هدف نخورده‌اند. ایران می‌گوید ۳۵ موشک شلیک کرده است.

کاخ سفید: ترامپ امشب سخنرانی نخواهد کرد

با وجود اینکه سی‌سی‌ان پیش تر اعلام کرده بود که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در رابطه با حمله ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق سخنرانی خواهد کرد، دو منبع کاخ سفید اکنون می‌گوید که او امشب سخنرانی نخواهد داشت. پیش‌تر اعلام شده بود که مشاوران دونالد ترامپ در تدارک بیانیه‌ رئیس جمهوری آمریکا خطاب به مردم کشور خود در رابطه با حمله ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق هستند. زمان قرائت بیانیه اعلام نشده بود، اما گفته شد که امشب خواهد بود. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا کاخ سفید بدون سخنرانی ترامپ بیانیه‌ای صادر خواهد کرد یا نه.