ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زهرا محمدی، مدرس زبان کُردی جهت تحمل پنج سال حبس راهی کانون اصلاح و تربیت سنندج شد

زهرا محمدی، مدرس زبان کُردی و عضو انجمن فرهنگی – اجتماعی «نوژین»، شنبه، ۱۸ دی ۱۴۰۰ جهت اجرای حکم ۵ زندان، خود را به کانون اصلاح و تربیت سنندج معرفی کرد. در روزهای گذشته درخواست اعاده دادرسی در دیوان کشور و اعمال ماده ۴۷۷ آیین دادرسی کیفری بدون ارائه هیچ توضیحی توسط رئیس‌کل دادگستری استان کردستان رد شد. براساس ویدیویی که کانی محمدیف خواهر زهرا محمدی در صفحه توییتر خود منتشر کرده، جمعی از مردم و فعالین مدنی سنندج مقابل دادگستری تجمع کرده و زهرا محمدی را همراهی کردند. زهرا محمدی به اتهام «تشکیل دسته و جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور» از سوی دادگاه انقلاب سنندج به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر استان کردستان به ۵ سال حبس تعزیری کاهش یافته بود. زهرا (زارا) محمدی، دوم خرداد ۱۳۹۸ هنگامی که همراه دو تن دیگر از اعضای انجمن نوژین به نام‌های ادریس منبری و ریبوار منبری در منزل پدرش مشغول صرف ناهار بودند، با یورش چند فرد لباس شخصی به خانه آنها و بدون ارائه هیچ حکمی بازداشت شد. او به همکاری با گروه‌های کُرد مخالف حکومت و اقدام علیه امنیت ملی متهم شد. زهرا محمدی ابتدا توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم بر اساس اتهام «تشکیل دسته و جمعیت به هدف بر هم زدن امنیت ملی» علیه این معلم کُرد صادر شد و این فعال مدنی نهایتا در تاریخ ۱۱ آذر ۹۸ با وثیقه سنگین ۷۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان آزاد شد. فعالیت‌‌های انجمن نوژین با مجوز رسمی از وزارت کشور بر آموزش زبان کُردی و فعالیت‌‌های محیط‌زیستی تمرکز دارد و کلاس‌های مختلفی را در سطوح مختلف، از کودکان گرفته تا افراد بزرگسال و بازاریان برای آموزش زبان کُردی برگزار می‌‌کند. زهرا محمدی، ۲۹ ساله فارغ التحصیل کارشناسی ارشد ژئوپولتیک از دانشگاه بیرجند است. او در حوزه حفظ محیط زیست، مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع استان کردستان فعالیت داشت.

وزیر خارجه طالبان با دعوت رسمی جمهوری اسلامی به تهران رفت

مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه امارت اسلامی طالبان با دعوت رسمی مقام‌های جمهوری اسلامی راهی تهران شد. رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی انجام این سفر را تایید کرده‌اند ولی هنوز وزارت خارجه در این باره اطلاعیه‌ای نداده است. عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان نیز در توییتر با انتشار دو توییت نوشت که این سفر با دعوت مقام‌های تهران انجام شده است. بلخی نوشته که هیاتی از سران طالبان در این سفر متقی را همراهی می‌کنند و آن‌ها قرار است «در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی، ترانزیت و پناهندگان» گفت‌وگو کنند. این هیات پیش از سفر به تهران در کاخ وزارت خارجه افغانستان یک جلسه هماهنگی نیز برگزار کرده‌اند. این نخستین سفر علنی و رسمی وزیر خارجه طالبان به ایران پس از سقوط کابل در ماه مرداد است. مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان دستاورد بزرگی بوده است ولی هنوز در مسیر شناسایی طالبان به عنوان دولت رسمی افغانستان قرار ندارند.

فرمانده جدید سنتکام در انتظار تایید کنگره آمریکا است

روز جمعه ۷ ژانویه، ۱۷ دی‌ماه، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا مایکل اریک کوریلا را به عنوان فرمانده جدید سنتکام به کنگره این کشور معرافی کرد. در صورت تایید کنگره آمریکا او جایگزین کنت مکنزی خواهد شد. فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا یا سنتکام مسوولیت عملیات نظامی در یمن، عراق، سوریه و افغانستان را بر عهده خواهد داشت و البته برنامه حمایت از متحدان منطقه‌ای آمریکا را پیش خواهد برد. فرمانده جدید سنتکام ۵۵ ساله است و در عملیات‌های جنگی مختلف از جمله جنگ اول و دوم خلیج فارس، اشغال عراق، اشغال افغانستان، بوسنی و کوزوو حضور داشته است. او در جریان اشغال عراق در موصل هم به شدت زخمی شده است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان اصلی‌ترین حوزه ماموریتی سنتکام پس از تحریم سپاه پاسداران و قرار گرفتن در لیست نیروهای تروریستی آمریکا، به صورت متقابل سنتکام را به عنوان نیروی تروریستی در نظر گرفته است. بحران یمن، سقوط دولت افغانستان، سوریه و عراق از دیگر موضوعات مهمی است که سنتکام روی میز دارد و فرمانده جدید این نیرو باید بتواند بر این چالش‌‌‌ها غلبه کند. ماموریتی که کنت مکنزی، فرمانده کنونی این نیرو در آن موفقیتی نداشت.

دست‌کم هزار و ۲۰۰ دانش آموز در استان قزوین از تحصیل باز مانده‌اند

یدالله حسینی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان قزوین اعلام کرده بررسی‌های وزارت آموزش و پرورش نشان می‌دهد که از میان جمعیت ۲۶ هزار و ۳۵۶ نفریِ دانش آموزان مقطع ابتدایی در این استان، دست‌کم هزار و ۱۹۷ دانش آموز بازمانده از تحصیل وجود دارد. به‌نوشته خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، حسینی با اشاره به اینکه ۱۲ درصد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در استان قزوین مهاجرت کرده‌اند، گفته: «همچنین از میان این دانش آموزان، یک نفر ازدواج زودهنگام، سه نفر فوتی و تعدادی دچار معلولیت‌های ذهنی و جسمی شدید شدند که آموزش ناپذیر بودن این دانش‌آموزان به دلایل ترک تحصیل یا بازمانده از تحصیل هستند.» به‌گفته او، دست‌کم ۳۱۵ نفر از این دانش آموزان هم هنوز شناسایی نشده و نشانی از محل سکونت آنان در دست نیست. برپایه اعلام معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان قزوین، از بین دانش آموزان بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی در این استان، تعداد ۵۱۶ نفر دختر و ۶۸۱ نفر پسر هستند. محمدرضا احمدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اواخر مهرماه امسال اعلام کرده بود تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان به دلایل مختلف از تحصیل بازمانده‌اند. همچنین در ماه‌های گذشته آمار تأیید نشده‌ای حاکی از باز ماندنِ دست‌کم سه میلیون دانش آموز در سراسر کشور به‌دلیل عدم دسترسی به اینترنت و وسایل ارتباطی از جمله تبلت در رسانه‌های داخلی ایران منتشر شده بود که وزارت آموزش و پرورش با انتشار یک اطلاعیه، این آمار را تکذیب کرد. در اطلاعیه این وزارتخانه تأکید شده بود: «دسترسی نداشتن به تبلت و تلفن همراه هوشمند یا زیرساخت‌های اینترنت به معنای بازماندگی از تحصیل نیست.»

بیستمین سال فعالیت بازداشتگاه گوانتانامو، عفو بین‌الملل آن را نماد خودسری، بی‌عدالتی و شکنجه خواند

سازمان عفو بین‌الملل از نهادهای ناظر بر حقوق بشر، از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته است که بازداشتگاه گوانتانامو در کوبا را تعطیل کند. این درخواست در بیستمین سال آغاز به کار این بازداشتگاه داده شده است. اولین زندانیان بازداشتگاه گوانتانامو در ۱۱ ژانویه ۲۰۰۲ به آنجا منتقل شدند. سامیت باتاچاریا، کارشناس سازمان عفو بین‌الملل در آمریکا گفت که فعالیت این بازداشتگاه به معنای تداوم خودسری، بی‌عدالتی و شکنجه است. باتاچاریا از بایدن خواست که بازداشتگاه گوانتانامو را ببندد و افرادی را که در شکنجه یا سایر فعالیت‌های غیرقانونی در آنجا دست داشتند به دست عدالت بسپارد. اکنون ۳۹ زندانی در این زندان باقی مانده‌اند. پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در نیویورک و واشنگتن دی سی، جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور ی وقت آمریکا فرمان ایجاد این بازداشتگاه را صادر کرد تا تا تروریست‌های مظنون اسلام‌گرا را بدون محاکمه در آنچا نگه دارد. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا می‌خواست این بازداشتگاه را ببندد، اما به دلیل مخالفت در کنگره آمریکا تلاش‌هایش شکست خورد. اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری که جانشین اوباما در کاخ سفید بود همه تلاش‌های دولتی برای پایان کار این بازداشتگاه را متوقف کرد و گفت که او با تعطیلی گوانتانامو موافق نیست. بایدن، که معاون اوباما بود، تلاش می‌کند تا برنامه‌های خود را برای تعطیلی این مرکز را پیش ببرد. به مناسبت بیستمین سالگرد ایجاد این بازداشتگاه، عفو بین الملل در حال برنامه‌ریزی برای تظاهرات در چندین کشور در روز شنبه ۱۸ دی/ ۸ ژانویه است.