نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#خودکشی یک زندانی ۳۱ ساله در #زندان_رجایی‌شهر کرج

جسد زندانی ۳۱ ساله‌ای که به اتهام سرقت مسلحانه در #زندان_رجایی‌شهر کرج در حبس بود در حالی پیدا شده است که این فرد به وسیله کیسه پلاستیکی حلق آویز شده. به گزارش خبرگزاری رکنا که اخبار حوادث را پوشش می‌دهد، مسئولان زندان اعلام کرده‌اند این زندانی بامداد روز جمعه ۱۸ بهمن دست به #خودکشی زده است. به گفته هم‌سلولی‌های این زندانی، او پیش از اقدام به خودکشی گفته تحمل ندارد ۲۰ سال در زندان بماند. در خبرهای منتشر شده اشاره‌ای به هویت این زندانی نشده‌ است. به علت شرایط نامناسب زندان‌ها در ایران، پیش از این نیز خودکشی متهمان سابقه داشته است، به طوری که دلایل واقعی برخی از موارد خودکشی در زندان همچنان نامکشوف مانده است. #کاووس_سید_امامی، استاد جامعه‌شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق روز ۴ بهمن ۱۳۹۶ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به #زندان_اوین منتقل شد. دو هفته بعد مأموران امنیتی به خانواده او اطلاع دادند که او خودکشی کرده است. در موردی دیگر، #سینا_قنبری یکی از شهروندان شرکت‌کننده در اعتراضات سراسری دی ماه ۱۳۹۶ که توسط مأموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود در زندان به طرز مشکوکی درگذشت. قوه قضاییه علت مرگ او را هم خودکشی اعلام کرد. در اوایل مهر امسال نیز یک زندانی به نام #وحید_کربلایی که با اتهامات مربوط به #مواد_مخدر در #زندان_ارومیه به سر می‌برد، اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد. او پیش از خودکشی به دلیل شرایط بد زندان از مسئولان خواسته بود تا به زندان دیگری منتقل شود. مسئولان زندان اما با خواسته او مخالفت کرده بودند. ‎

#محمدتقی_فلاحی، دبیر #کانون_صنفی_معلمان_تهران #بازداشت شد

به نوشته کانال تلگرامی «معلمان عدالت‌خواه»، #محمدتقی_فلاحی، دبیر #کانون_صنفی_معلمان تهران صبح روز شنبه ۱۹ بهمن‌ ماه توسط #نیروهای_امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد. به گفته منابع نزدیک به این فعال صنفی، او از سوی مأموران سازمان #اطلاعات_سپاه بازداشت شده است. این منابع همچنین گفته‌اند که نیروهای امنیتی در هنگام بازداشت محمدتقی فلاحی بعضی از لوازم شخصی او از جمله موبایل، کیس کامپیوتر و یک دستگاه هارد دیسک را با خود برده‌اند. مأموران امنیتی همچنین از خانواده او خواسته‌اند تا درباره وضعیت او اطلاع‌رسانی نکنند. پیشتر نیز این فعال صنفی معلمان در روز ۱۲ اردیبهشت ماه امسال و همزمان با روز معلم به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در مقابل ساختمان مجلس، بازداشت و روز ۱۸ اردیبهشت با سپردن #وثیقه، آزاد شد. #حسین_تاج، وکیل محمدتقی فلاحی روز ۲۷ مرداد با اعلام خبر صدور رأی دادگاه علیه موکل خود اعلام کرد که این فعال صنفی به ۸ ماه #حبس_تعزیری و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شده است. اجرای این رأی اما به مدت سه سال از سوی دادگاه تعلیق شد.

سه زن درویش گنابادی از زندان آزاد شدند

سه تن از درویشان گنابادی که در حوادث #گلستان_هفتم در بهمن‌ ماه سال ۱۳۹۶ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان منتقل شده بودند، با پایان دوران محکومیت خود از زندان آزاد شدند. به گزارش خبرگزاری هرانا، روز شنبه ۱۹ بهمن ماه، #شکوفه_یداللهی، #سپیده_مرادی و #سیما_انتصاری که پیش‌تر از سوی دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند از زندان اوین آزاد شدند. سپیده مرادی پیش‌تر توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به صورت غیابی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی و شکوفه یداللهی نیز توسط همین شعبه به ۵ سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت و محرومیت از فعالیت اجتماعی و رسانه‌ای محکوم شد. سیما انتصاری نیز توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. رأی صادر شده علیه این شهروندان بعدا در دادگاه تجدید نظر به ۲ سال حبس کاهش یافت. درویشان گنابادی در زمستان سال ۱۳۹۶ در اعتراض به اعمال محدودیت‌ها از سوی نهادهای حکومتی برای برپائی مراسم مذهبی دراویش، اقدام به تجمع در حوالی محل سکونت نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی در خیابان گلستان هفتم در تهران کردند. نیروهای امنیتی اما با حمله به این تجمع دست به سرکوب خشونت‌آمیز شرکت‌کنندگان زدند که در پی آن ده‌ها نفر از دراویش گنابادی از سوی مأموران امنیتی بازداشت و زندانی شدند. آزادی این سه درویش زندانی در حالی صورت می‌گیرد که حدود یک‌ماه پیش #نورعلی_تابنده، قطب درویشان گنابادی در حصر بر اثر ابتلا به بیماری درگذشت.‎

رييس جمهوری #ترکمنستان پسرش را به عنوان وزیر صنعت منصوب کرد

قربان قُلی بِردی مُحمداُف، رييس جمهوری ترکمنستان، روز شنبه ۸ فوریه، پسرش را به عنوان وزير صنعت و ساختمان منصوب كرد. انتصاب او به این سمت کمتر از یک سال پس از آن صورت گرفته که سردار بردی محمداف ، ۳۸ ساله، به عنوان والی یک استان این کشور منصوب شد. با ارتقای سریع او به نظر می‌رسد که رئیس جمهوری ۶۲ ساله ترکمنستان او را برای جانشین خود آماده می‌كند. قربان قُلی بِردی مُحَّمداُف این هفته مبلغ ۱.۴۷میلیارد دلار برای واردات مصالح ساختمانی، تجهیزات و سایر اقلام مورد نیاز ساخت شهر جدید اختصاص داد که اقدامی غیرمعمول در شرایط كمبود گسترده ارزی به شمار می‌آید. ترکمنستان دارای ذخایر غنی از گاز طبیعی است و با ایران نیز هم‌مرز است. ترکمنستان کشوری منزوی است و بعضاً با کره شمالی هم مقایسه می‌شود.

وضعیت وخیم بهداشتی در #زندان_فشافویه و هشدار نسبت به شیوع #سل در این #زندان

یکی از فعالان حقوق #درویشان_گنابادی با اعلام وضعیت وخیم بهداشتی در زندان تهران بزرگ (#زندان_فشافویه) نسبت به شیوع بیماری #سل در این #زندان هشدار داد. #فائزه_عبدی‌پور که همسرش #محمد_شریفی_مقدم در حال حاضر در زندان فشافویه محبوس است، شامگاه جمعه ۱۸ بهمن در صفحه توئیتر خود از ابتلای ۴۰ نفر از زندانیان یکی از سالن‌های تیپ ۴ زندان فشافویه خبر داد و نوشت: «در زندان تهران بزرگ یک فاجعه در حال رخ دادن است. در سالنی در تیپ ۴ از ۷۰ زندانی، ۴۰ نفر به بیماری سل مبتلا شده‌اند.» به نوشته این فعال حقوق دراویش گنابادی، در گذشته نیز آمارهای مشابهی در خصوص شیوع بیماری ایدز در این زندان گزارش شده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، پس از بازداشت‌های گسترده در جریان روزهای اعتراضات سراسری آبان‌ ماه و انتقال تعداد زیادی از بازداشت شدگان به زندان فشافویه، وضعیت بهداشتی و رفاهی زندانیان محبوس در این زندان به مراتب بدتر از گذشته شده است. #حسن_خلیل‌آبادی، رئیس شورای شهر ری و عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، اوایل آذر ماه با اشاره به جمعیت بالای زندانیان در زندان فشافویه اعلام کرد این زندان امکانات لازم را ندارد و زندانیان در شرایط بسیار سختی قرار دارند. #رسول_هویدا، پزشک و یکی از دراویش گنابادی که از بهمن ماه ۱۳۹۶ در زندان فشافویه محبوس است، پیشتر در خصوص وضعیت بهداشتی این زندان گفته است: «زندان فشافویه ۴ زندان مجزا با بیش از ۱۵ هزار زندانی دارد. امکانات پزشکی کم است، اقلام دارویی به شدت کم است و بهداری، استریل نیست.»

یک #روحانی_اهل_سنت در شهرستان #سراوان از روز ۱۵ بهمن در بازداشت است

#حبیب‌الله_جمشیدی، #روحانی_اهل_سنت ساکن #سراوان در استان سیستان و بلوچستان، از سوی مأموران امنیتی این شهر بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است. کمپین فعالان بلوچ گزارش کرده است که جمشیدی، طلبه اهل سنت بلوچ، روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن ‌ماه ۹۸ بازداشت شده است. بر اساس این خبر، نهاد بازداشت‌کننده این روحانی اهل سنت، اداره اطلاعات شهرستان سراوان است و با وجود گذشت چهار روز از بازداشت او، پیگیری خانواده و نزدیکان این روحانی برای اطلاع از اتهام‌های وارده و محل نگهداری او، تاکنون به نتیجه نرسیده است.

چهار سناتور جمهوری‌خواه خواستار بسته شدن حساب‌های کاربری #توئیتر #علی_خامنه‌ای و #محمدجواد_ظریف شدند

چهار نماینده جمهوری‌خواه در مجلس سنای ایالات متحده آمریکا، در نامه‌ای خطاب به #جک_دورسی، مدیرعامل شبکه اجتماعی #توئیتر، از او خواستند حساب‌‌های کاربری #علی_خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و #محمدجواد_ظریف، وزیر امور خارجه #ایران در این شبکه اجتماعی، بسته شوند. مارکو روبیو، مارشا بلکبرن، تام کاتن و تد کروز در این نامه استدلال کرده‌اند که درخواستشان بر اساس قرار گرفتن نام علی خامنه‌ای و محمدجواد ظریف، در فهرست تحریم‌های ایالات متحده است. پیش از این نیز تد کروز و تام کاتن، ‌همراه با دو سناتور جمهوری‌خواه دیگر، در نامه‌ای به ویلیام بار، دادستان کل ایالات متحده، از او خواسته بودند به اتهام‌های مطرح شده علیه «شورای ملی ایرانیان آمریکا»، نایاک، رسیدگی شود. این دو، برنامه‌ریزی و هماهنگی نایاک برای برگزاری جلسه محمدجواد ظریف، نماینده وقت ایران در سازمان ملل متحد را مصداق نقض قانون موسوم به «ثبت عوامل خارجی در آمریکا» دانسته‌اند.