ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرانی برنج ایرانی مصرف آن را در کشور ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش داده است

حسن تقی‌زاده، رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل اعلام کرد که مصرف برنج ایرانی ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است. او گفت: «افزایش نرخ این محصول باعث شد که مصرف‌کنندگان داخلی، چون توان خرید برنج ایرانی را ندارند متمایل به خرید برنج خارجی شوند.» تقی‌زاده همچنین از افزایش ۲ تا ۵ هزار تومانی قیمت برنج خارجی خبر داد و گفت این مساوی با چندین میلیارد سود برای واردکنندگان است و به همین دلیل ممکن است برخی سوداگران با خرید و دپو برنج ایرانی بخواهند واردات برنج خارجی را توجیه‌پذیر کنند. به‌گفته تقی‌زاده «صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بسیاری از دلال‌ها در همان ابتدای برداشت محصول اقدام به خرید برنج کردند و ۸۰ درصد از برنج احتکارشده کیلویی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان خریداری شده است.» علیرضا عباسی، نایب رییس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس نیز گفته است که برنج خارجی به قیمت نیم دلار خریداری و به بازار عرضه می‌شود اما در بازار برنج خارجی ۳۰ هزار تومانی هم پیدا نمی‌شود.

یک جوان ترنس در مریوان تحت فشارهای ناشی از مخالفت با عمل بازتأیید جنسیت، به زندگی خود پایان داد

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر (هرانا) سه‌شنبه ۱۹ بهمن از خودکشی یک جوان ۲۰ ساله ترنس ساکن مریوان خبر داد. بر اساس این گزارش این جوان که نامش ریبوار ابراهیمی اعلام شده دوشنبه ۱۸ بهمن‌ پس از مراجعه خانواده‌اش به یک روحانی اهل سنت و مخالفت این روحانی با عمل تایید جنسیت، از طریق خوردن قرص اقدام به خودکشی کرده و جان خود را از دست داده است. یک منبع مطلع به هرانا گفته: «خانواده ریبوار برای اخذ تایید مجوز شرعی عمل بازتایید جنسیت نزد یک روحانی اهل سنت مراجعه کردند و پس از مخالفت او با این مساله، فشار زیادی روی ریبوار وارد شد. از طرفی او برای آشکار نکردن هویت جنسیتی اش هم تحت فشار بود که نهایتا منجر به خودکشی اش از طریق خوردن قرص شد».

برنامه جهانی غذا: ۱۳ میلیون نفر در منطقه شاخ آفریقا به خاطر خشکسالی شدید و از بین رفتن کشاورزی و دامداری، در معرض گرسنگی قرار دارند

آژانس «برنامه جهانی غذا»ی سازمان ملل متحد سه‌شنبه ۸ فوریه/۱۹ بهمن نسبت به وضعیت بالغ بر ۱۳ میلیون‌ نفر ساکنان منطقه شاخ آفریقا هشدار داد و اعلام کرد به خاطر خشکسالی و کمبود بارش در سه‌ فصل بارانی در این منطقه، محصولات کشاورزی از بین رفته‌ و ساکنان مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. برنامه جهانی غذا هشدار داد این ۱۳ میلیون نفر با گرسنگی شدید مواجه‌اند. خشکسالی ناشی از تغییرات اقلیمی بر جمعیت دامداران و کشاورزان در سرتاسر جنوب و جنوب شرقی اتیوپی، جنوب شرقی و شمال کنیا و جنوب مرکزی سومالی تأثیر منفی گذاشته است و پیش‌بینی می‌شود با احتمال بارندگی کمتر از حد متوسط، این شرایط در ماه‌های آینده رو به وخامت بگذارد. مایکل دانفورد، مدیر منطقه‌ای برنامه جهانی غذا درشرق آفریقا در این‌رابطه گفت: «همچنان که خشکسالی‌های مکرر شاخ آفریقا را متأثر از خود کرده، برداشت‌ها خراب می‌شوند، دام‌ها می‌میرند، و گرسنگی رو به افزایش است. این وضعیت مستلزم اقدام فوری بشردوستانه و حمایت مداوم برای ایجاد انعطاف پذیری جوامع درآینده است.» پس از سه‌فصل بارندگی ناموفق، کمبود آب محصولات کشاورزی را از بین برده و باعث تلفات غیرعادی دام‌ها شده است. علاوه بر این، افزایش قیمت مواد غذایی اصلی، تورم و تقاضای کم برای نیروی کار کشاورزی، توانایی مردم برای خرید مواد غذایی را کاهش و نرخ سوءتغذیه را به شکل کم‌سابقه‌ای افزایش داده است. طبق گزارش برنامه جهانی غذا خانواده ها مجبور به ترک خانه های خود و مهاجرت شده‌اند و این مهاجرت‌ها ممکن است به افزایش درگیری میان جوامع منجر شود. یونیسف پیشتر اعلام کرده بود که انتظار می‌رود تنها در اتیوپی بیش از ۶ میلیون نفر تا اواسط مارس به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز داشته باشند. کنسرسیوم غیردولتی سومالی نیز از نیاز بیش از ۷ میلیون نفر به کمک‌های فوری در این کشور خبر داده است. سازمان ملل متحد در اکتبر ۲۰۲۱ هشدار داد که تسریع تغییرات اقلیمی زندگی بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از مردم «بسیار فقیر» در سراسر آفریقا را تهدید می‌کند. تغییراتی که ممکن است به ذوب یخچال‌های طبیعی این قاره طی ۲۰ سال آینده منجر شود.

نتایج یک گزارش میدانی: بیکاری، فقر و خانه‌نشین‌کردن زنان در افغانستان به افزایش آسیب‌های روانی از جمله اضطراب و افسردگی منجر شده است

روزنامه اطلاعات روز افغانستان سه‌شنبه ۱۹ بهمن/۸ فوریه در گزارشی از افزایش اختلالات روانی، به‌ویژه افسردگی، اضطراب و به‌دنبال آن خودکشی در افغانستان تحت تسلط طالبان خبر داد. بر مبنای این گزارش میدانی، به‌رغم نبود آمارهای دقیق، به‌ویژه از خودکشی شهروندان، ازدحام مراجعه‌کنندگان به بخش «صحت روانی» مراکز درمانی در شهرهایی مانند هرات نشان از افزایش شمار بیماران دارد. به گفته یکی از مسئولان بیمارستان هرات روزانه تا ۲۵۰ نفر برای درمان و مشاوره به بخش سلامت روان این بیمارستان مراجعه می‌کنند. علاوه بر خشونت سیاسی ناشی از روی‌کارآمدن گروه تروریستی طالبان در افغانستان، مسئله فقر و تنگدستی و همچنین منع زنان از مشاغل و حضور اجتماعی به تشدید افسردگی و خودکشی دامن زده است. وحید نورزاد، روان‌شناس در مصاحبه با اطلاعات روز، محرومیت از کار و آموزش و وضعیت بد اقتصادی را مهم‌ترین دلایل افزایش آمار مشکلات روانی در میان زنان اعلام کرده است. او گفته: «بیماران توانای خرید دارو را ندارند و در جلسه‌ها با تاخیر اشتراک می‌کنند. ما خدمات غیر داروی که ارزان‌تر و قابل‌دسترس است برای بیماران تجویز می کنیم تا در خانواده و جامعه استوارتر و فعال باشند». گزارش اطلاعات روز از عدم توان مردم برای مراجعه به پزشک در چنین شرایطی خبر می‌دهد، به نحوی که برخی از آن‌ها برای مقابله با مشکلات روانی ازجمله اضطراب، به مشاوره در مراکز محدود موجود در شفاخانه‌ها، به‌عنوان جایگزینی برای دارو روی آورده‌اند. همزمان افغانستان با کمبود روان‌شناس و روانپزشک مواجه است. بسیاری از پزشکان افغانستان پس از تسلط طالبان، از این کشور مهاجرت کردند.

سخنگوی قوه قضاییه از آزادسازی سواحل از دست نهادهای دولتی به دستور دولت خبر داد

سخنگوی قوه قضاییه سه‌شنبه ۱۹ بهمن‌ ماه از «آزادسازی» بخش‌هایی از سواحل جنوب و شمال کشور و همچنین بستر رودخانه کرج توسط دستگاه‌های دولتی خبر داد و گفت: «در همین مدت کوتاه بسیاری از دستگاه‌های دولتی اقدام به تخریب بناهای موجود در سواحل کردند که این روند همچنان ادامه دارد. این اقدام نشان می‌دهد وقتی دولت و قوه قضاییه همگام باشند کارها به درستی پیش خواهد رفت.» ذبیح‌الله خداییان با اشاره به «پیش‌قدم» شدنِ نیروهای انتظامی و نظامی و دستگاه‌های دولتی در آزاد سازی سواحل و حریم رودخانه‌ها گفت: «امید است با همکاری و همدلی شاهد آزادی‌سازی سواحل دریاها باشیم و شاهد آزادسازی حریم راه آهن و آب و برق نیز باشیم.» با وجود این، سخنگوی قوه قضاییه اشاره‌ دقیقی به سرنوشت سواحل و اراضی تحت تصرف سپاه پاسداران و نیروهای ارتش نکرد. اعلام خبر آزادسازی سواحل دریاها در ایران از سوی سخنگوی قوه قضاییه در حالی‌ صورت می‌گیرد که علی بابایی کارنامی، نماینده ساری در مجلس، در روزهای گذشته اعلام کرده بود از ۸۹۰ کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر، ۱۸۰ کیلومتر، معادل ۲۰ درصد و با وسعتی بالغ بر ۴۶۰ هکتار تصرفات انجام شده که ۹۶ کیلومتر از آن -معادل ۵۳ درصد- در اختیار دستگاه‌های دولتی است. بر پایه اعلام این نماینده مجلس، ۶۷ درصد از اراضی یاد شده در اختیار دستگاه‌های تابعه قوه قضاییه، ۰,۱۲ درصد در اختیار دستگاه‌های تابعه قوه مقننه، ۱۵,۵ درصد در اختیار نیروهای مسلح، ۱۷ درصد در اختیار شهرداری‌ها، ۱۸ درصد در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقیِ بخش خصوصی و ۲ درصد نیز در اختیار سایر نهادها قرار دارد. ابراهیم رئیسی روز ۱۰ بهمن‌ ماه اعلام کرده بود دستگاه‌های دولتی بدون استثنا موظف به آزادسازی مناطق ساحلی تصرف شده تا مرز قانونی حداقل ۶۰ متر از ساحل هستند.

شعبان محمدی، معلم مریوانی به زندان سنندج منتقل شد

اداره اطلاعات مریوان شعبان محمدی، معلم مریوانی زندانی را به زندان سنندج منتقل کرد. شعبان محمدی عضو هیأت مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان، روز ۱۰ بهمن، یک روز پیش از تجمع سراسری ۱۱ بهمن معلمان با دستور دادستان و بازپرس شعبه یک دادگستری مریوان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. با ادامه حبس او، معلمان مریوان یکشنبه ۱۷ بهمن ماه تجمع گسترده‌ای مقابل فرمانداری مریوان برگزار کردند و خواستار آزادی بی قید و شرط او شدند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ادامه بازداشت این فعال صنفی معلمان را محکوم کرده و افزوده است انتقال شعبان محمدی به زندان سنندج «دهن کجی مقامات امنیتی و قضایی به اعتراضات معلمان در یک هفته اخیر است». روز دوشنبه ۱۱ بهمن در جریان تجمع سراسری معلمان نیز چند معلم در شهرهای مختلف بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شدند. حکم زندان جعفر ابراهیمی، بازرس کانون صنفی معلمان هم همزمان با تجمع سراسری معلمان ابلاغ شد.

وزیر خارجه پاکستان: نشست کشورهای همسایه‌ افغانستان در پکن با حضور طالبان برگزار می‌شود

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه‌ پاکستان اعلام کرد که نشست بعدی کشورهای همسایه‌ افغانستان در پکن، پایتخت چین برگزار می‌شود و طالبان نیز به آن دعوت خواهند شد. نشست فوق که سومین نشست کشورهای همسایه‌ افغانستان خواهد بود قرار است به‌شکل حضوری در اواخر ماه آینده برگزار شود. انگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز از آمادگی این کشور برای برگزاری این نشست خبر داده است. نخستین نشست کشورهای همسایه‌ افغانستان ۱۷ شهریور / ۸ سپتامبر ۲۰۲۱ به میزبانی پاکستان به‌صورت آنلاین برگزار شده بود. دومین نشست وزیران خارجه‌ این کشورها هم ۵ آبان / ۲۷ اکتبر ۲۰۲۱ در تهران برگزار شد. در بیانیه‌ نشست تهران بر «حل و فصل اختلافات از راه مذاکره میان طرف‌های مربوط برای دستیابی به مصالحه‌ ملی»، «راه ‌حل سیاسی پایدار» و «تشکیل دولت فراگیر با مشارکت تمام اقوام» تأکید شده بود.

مهرشاد سهیلی به‌دلیل «عجز از تودیع وثیقه» در بازداشت است

ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه، روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن در نشست مطبوعاتی خود از تداوم بازداشت مهرشاد سهیلی، فرمانده ۱۷ساله یک قرارگاه جهادی وابسته به سپاه پاسداران به‌دلیل «عجز از تودیع وثیقه» خبر داد و گفت: «این شخص هنوز تحت تعقیب دادسرای عمومی و انقلاب قم است و اتهامات متعددی متوجه این شخص است.» به‌گفته خداییان، در روزهای گذشته چند نفر دیگر هم «به عنوان مظنون و مطلع» به نهادهای امنیتی احضار شده‌اند اما به غیر از سهیلی، هنوز کسی بازداشت نشده است. عین‌الله نیازی‌فر، رئیس حوزه قضایی بخش موسیان و دشت عباس، روز ۱۲ بهمن ماه از بازداشت مهرشاد سهیلی خبر داده بود. به گفته او، حکم دستگیری سهیلی در استان قم صادر شده بود اما مأموران امنیتی او را در حوزه قضایی دشت‌عباس دستگیر کرده‌اند. مهرشاد سهیلی متولد سال ۱۳۸۳ در شهر موسیان از توابع استان ایلام است که در سال‌های اخیر با حمایت مستقیم سپاه پاسداران، خود را در رسانه‌ها، «فرمانده قرارگاه حضرت ولی‌عصر» و «مدیر مؤسسه حضرت ولی‌عصر و موسسه امام صادق» معرفی کرده بود. بر اساس اعلام رسانه‌های داخلی در ایران، مهرشاد سهیلی در تیر ماه سال جاری توانسته بود با ایجاد قرارگاه‌های جهادی، چاپ سربرگ و به راه‌انداختن وب‌سایت، خود را یک فرد خیّر معرفی کند. رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران از جمله خبرگزاری فارس و همچنین رسانه‌های نزدیک به جریانِ حکومتیِ اصولگرا در ایران در ماه‌های پیش از دستگیری سهیلی، او را «جوان‌ترین فرمانده آتش‌به اختیار» معرفی کرده و فعالیت‌های «جهادی» این نوجوان ۱۷ ساله را پوشش می‌دادند. مراجع قضایی و نهادهای امنیتی همچنان اتهامات مطرح علیه این نوجوان ۱۷ ساله را اعلام نکرده‌اند. برخی منابع غیررسمی اعلام کرده‌اند که او بابت «اختلاس» بازداشت شده است.

وزیر بهداشت: در آستانه ورود به قله پیک ششم کرونا هستیم

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت گفت: «در حال حاضر در آستانه ورود به قله پیک ششم کرونا هستیم و تخمین می‌زنیم تا دو هفته آینده به قله پیک برسیم.» عین‌اللهی مدعی شد که در ایران به‌دلیل «واکسیناسیون گسترده»، آمار بستری و مرگ «بسیار پایین» است و افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند عمدتاً افرادی هستند که واکسن تزریق نکرده‌اند. به‌گفته وزیر بهداشت جمهوری اسلامی تا روز دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۵ میلیون دوز واکسن در کشور ترزیق شده است. او افزود هدف وزارت بهداشت واکسینه شدن ۶۸ میلیون نفر است و تا کنون «۹۰ درصد این گروه هدف، دوز اول، ۸۳ درصد دو دوز و ۳۰ درصد نیز سه دوز تزریق کرده‌اند». بهنام بهنوش معاون درمان بیمارستان بهارلو تهران نیز با اشاره به این که روزهای سخت کرونایی طی یک تا دو ماه آینده در انتظارمان خواهد بود، گفت: «اکنون با درگیری بالایی که اومیکرون ایجاد می‌کند در اکثر بخش‌ها با کمبود نیرو مواجه هستیم.» او افزود مراجعات بیمارستانی کرونا افزایش قابل توجهی یافته است.