نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدیر عامل #خانه_کتاب: در ایران از ۱۷ هزار ناشر فقط ۵۰۰ ناشر فعالیت حرفه‌ای دارند

نیکنام حسینی‌پور مدیر عامل خانه کتاب ایران جمعه ۱۷ اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت از ۱۷هزار پروانه نشری که صادر شده، تنها ۵۰۰ ناشر به‌طور حرفه‌ای فعالیت دارند. به گفته مدیر عامل خانه کتاب ایران در سال گذشته هزار جلد کتاب در ایران منتشر شده. تعداد کتاب‌های منتشر شده در سال جاری با سال گذشته یکسان است. حسینی‌پور گفت: «با توجه به شرایط اقتصادی کشور در برخی حوزه‌ها، کتاب‌های تجدیدچاپ شده کمتر شده و کتاب‌های چاپ اول رو به افزایش است که خود یک آسیب تلقی می‌شود. در کنار این مساله باید برای افزایش ترجمه در حوزه کتاب نیز فکر اساسی کرد زیرا اکنون بیشتر ترجمه‌ها به سمت کتاب‌های کودک و نوجوان رفته است.» مدیر عامل خانه کتاب ایران اعلام کرد که در سراسر ایران فقط ۱۵۰۰ کتابفروشی وجود دارد که بخشی از آن‌ها هم به فروش محصولات فرهنگی روی آورده‌اند.

احمد #علم‌الهدی دولت #روحانی را به فساد و بی‌تدبیری متهم کرد

احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه این شهر آشکارا دولت روحانی را به فساد و بی‌تدبیری متهم کرد. علم‌الهدی با اشاره به سخنان حسن روحانی در سفرش به استان گیلان گفت: «رئیس‌جمهور در گیلان فرمودند که در کالا کمبود نداریم و مشکل در توزیع است. این مشکل توزیع از کجا آمده است آقای رئیس‌جمهور؟ این مشکل فساد در تدبیر و نظام اجرایی است. اینکه شما می‌گویید انبارها پر از کالاهای اساسی است. ۹۰ درصد گوشت از داخل تامین می‌شود ولی ممکن است خانواده‌هایی دو، سه ماه گوشت نخورده باشند. چه کسی این توزیع را در دست جریان دلال و فساد قرار داده است؟» امام جمعه مشهد که داماد او، ابراهیم رئیسی پنجشنبه ۱۶ اسفند با حکم خامنه‌ای به ریاست قوه قضائیه منصوب شد، از قوه قضائیه خواست که با «فساد» در مفهوم مورد نظر او مقابله کند: «در درون دستگاه‌های درون حکومتی که مفسد در آنها نفوذ کرده است و فساد در جریانات و بسترهای اجتماعی.»

امام جمعه موقت تهران دولت #روحانی را تلویحاً به خیانت متهم کرد

حجت الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه پایتخت تلویحاً دولت روحانی را به خیانت متهم کرد. صدیقی گفت: «سوءمدیریت و خیانت باعث شده زندگی عده‌ای از مردم بسیار نابسامان باشد و نمی‌توانند گوشت بخورند و غذای خوب به فرزندانشان بدهند.» امام جمعه تهران سپس با تکیه به سخنان حسن روحانی در کارزار انتخاباتی‌اش و بدون اشاره مستقیم به رئیس جمهوری اسلامی گفت: «هسته‌ای ما را برجام محدود کرد. سانتریفیوژها محدود شد اما سفره‌ها توسعه پیدا نکرد اینها وعده داده بودند که می‌خواهیم هر دو اینها بگردد اما هر دوی آنها متاسفانه خسارت شد. اما علمش هست.» بحث اما بر سر از سرگیری برنامه هسته‌ای ایران نیست. صدیقی در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه چالش اصلی را مشخص کرد: بودجه حوزه‌های علمیه. امام جمعه موقت تهران گفت:«اگر حوزه‌های علمیه کساد شود بدانید دین کساد می‌شود و دشمنان شما برای از بین بردن همه ارزش‌ها برنامه و نقشه دارند. نفوذی‌ها به احکام اسلام می‌تازند و بیانات فمنیستی را تقویت می‌کنند.»

امام جمعه موقت #اصفهان: غلط کرد هرکس گفت در برابر #حجاب مسئول نیستیم. به دختران دانشجوی محجبه نمره بدهید

حجت الاسلام محمد تقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان یکی از خطبه‌های نماز جمعه این شهر را به نکوهش روز جهانی زن و به ضرورت رعایت حجاب اختصاص داد. محمد تقی رهبر گفت: «بی‌حجابی، فرهنگ و حجاب در کشور متولی ندارد و این یک نقص بزرگ است.» او سپس با اشاره به بحث حریم خصوصی در خودروها گفت: «غلط کردید که ماشین حریم خصوصی است چه کسی گفته ماشین حریم خصوصی است که سر زن در آن برهنه باشد. غلط کرد هر کس گفت در برابر حجاب مسئول نیستیم. یک هزار و ۵۰۰ محجبه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان وجود دارد، مدیران دانشگاهی باید به دختران محجبه نمره بدهید و دانشجویان با حجاب، چه پسر و چه دختر را تشویق کنید.»

#صفار_هرندی: بیش از ۷۰ درصد اعضای #مجمع_تشخیص_مصلحت نظام با پیوستن به #پالرمو مخالف هستند

محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «بیش از دو سوم اعضای مجمع مخالف پیوستن ایران به پالرمو هستند». صفار هرندی در برنامه تلویزیونی «عصر» از صداوسیما در مخالفت با پیوستن ایران به گروه ويژه اقدام مالی (FATF) صحبت کرد و درباره لایحه پالرمو، یکی از لوایح مربوط به گروه اقدام ویژه مالی گفت در مجمع تشخیص مصلحت نظام «هرچه مباحث را کارشناسانه‌تر پیش بردیم، آرای مخالف با پیوستن ایران به پالرمو افزایش پیدا کرد.» او مخالفت با لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت را از روی «آرمان و مسائل ایدئولوژیک» ندانست و گفت: «موضع مخالفان در تمام جلسات این بود که پیوستن ایران به پالرمو بسیاری از فرصت‌هایمان را برای حل مشکلات اقتصادی از بین می‌برد.» این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید پس از تصویب FATF «باید تمام تراکنش‌های مالی در حوزه نفت و دیگر حوزه‌ها را شفاف کنیم» اما «وقتی می‌خواهیم تحریم‌ها را دور بزنیم باید این کار را بدون اطلاع آمریکا انجام دهیم نه به‌صورت شفاف، واضح و قابل رصد.» او پیوستن ایران به FATF در شرایط تحریم را «مضرترین اتفاق» دانست و افزود: «اگر FATF تصویب نشود ممکن است کالاها گران شود اما یقیناً تصویب FATF همه چیز را گران‌تر می‌کند و ارزش پول را کمتر می‌کند.» در ایران، دولت با پیوستن به FATF موافق است اما مخالفان دولت در برابر چنین اقدامی مقاومت می‌کنند. اروپا که برخلاف آمریکا با ایجاد کانال مالی ویژه (اینستکس) خواهان ادامه معاملات تجاری با ایران است پیوستن ایران به گروه اقدام ویژه مالی را از شرایط ادامه همکاری دانسته است. مجمع تشخیص مصلحت نظام شنبه ۱۱ اسفند بار دیگر برای بررسی الحاق ایران به لایحه پالرمو، تشکیل شد اما باز هم بی‌نتیجه ماند. قرار است مجمع تشخیص مصلحت پس از نوروز به این موضوع بپردازد.

دعوت #امانوئل_مکرون از #نسرین_ستوده برای عضویت در کمیته ‌مشورتی جی ۷ در مورد بهبود وضعیت زنان

رضا خندان، همسر #نسرین ستوده وکیل زندانی و فعال حقوق بشر در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد که روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۶ اسفند و در آستانه‌ هشتم مارس، روز جهانی زن، وکیل قانونی سفارت فرانسه در تهران نامه‌ دعوت امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه از نسرین ستوده، مبنی بر عضویت او در کمیته‌ مشورتی هفت کشور صنعتی جهان (گروه هفت / جی ۷) برای بهبود وضعیت زنان در حوزه‌هایی مانند مبارزه با خشونت علیه زنان، ترویج تحصیل دختران و کارآفرینی زنان را به او تحویل داده است. رونوشت این نامه نیز به کانون وکلای مرکز و وزارت خارجه‌ ایران ارسال شده است. در این نامه که به امضای #مکرون است، از نسرین ستوده درخواست عضویت در کمیته‌ برابری جنسیتی جی ۷ شده است. نسرین ستوده در تاریخ ۲۳ خرداد ۹۷ در منزلش بازداشت و روانه زندان اوین شد. بعدتر به او گفته شد دلیل بازداشتش گذراندن حکم پنج سال حبس برای پرونده‌‌ای است که غیابی برایش حکم صادر شده است. او به این حکم غیابی در زمان بازداشت اعتراض کرده و اکنون پرونده در دادگاه تجدیدنظر و در انتظار حکم قطعی است. رضا خندان، ۱۵ اسفندماه به کمپین حقوق بشر در ایران گفته بود که حکم همسرش برای پرونده دوم صادر شده اما هنوز به نسرین ستوده در زندان اوین ابلاغ نشده است. ستوده در پرونده دوم با هفت اتهام مواجه است. به‌گفته رضا خندان تنها یک جلسه دادگاه به شکل «غیابی» برای هفت اتهام او در ۹ دی‌ماه سال جاری برگزار شده و گفته می‌شود که «حکم در حال تایپ شدن است». نسرین ستوده در اعتراض به غیرقانونی بودن روند دادگاه‌های انقلاب در این جلسه دادگاه شرکت نکرد و از ابتدای بازداشت در اعتراض به قانون انتخاب وکلای مورد تأیید قوه قضائیه، برای خود وکیلی نیز انتخاب نکرده است، در نتیجه دادگاه بدون حضور متهم و وکیلش برگزار شد.

اعتراض یهودیان افراطی به دعاخوانی #زنان بر پای #دیوار_ندبه به‌مناسبت #روز_جهانی_زن

در محوطه دیوار نُدبه #بیت_‌المقدس (اورشلیم) در اسرائیل هزاران نفر از بهودیان افراطی علیه دعاخوانی یک گروه از زنان آزاد تظاهرات کردند. به‌گزارش سازمان «زنان دیوار»، تندروهای مذهبی به زنان حمله و دو زن را زخمی کردند. رسانه‌های اسرائیلی گفته‌اند که شرکت‌کنندگان در این تظاهرات سعی کردند موانع پلیس را از بین ببرند. آن‌ها زنان را مورد حمله و توهین قرار دادند و به روی آن‌ها تف کردند. دیوار نُدبه مقدس‌ترین مکان مذهبی یهودیان است که بر روی تپه «موریا» در شهر #اورشلیم قرار دارد. یهودیان معتقدند که این دیوار از آخرین باقی‌مانده‌های هیکل سلیمان و دومین پرستشگاه اورشلیم و مرکز دعا و منبع الهام برای یهودیان در اسرائیل و جهان است. سازمان «زنان دیوار» سال‌هاست که برای دستیابی به حق نیایش زنان بر پای دیوار ندبه تلاش می‌کند. یهودیان افراطی این خواست را رد می‌کنند. دعاخوانی زنان بر پای دیوار ندبه در روز جمعه ۱۷ اسفند / ۸ مارس به‌مناسبت #روز_جهانی_زن برگزار شد.

رئیس سابق ستاد انتخاباتی #ترامپ به ۴ سال زندان محکوم شد

یک قاضی فدرال در ایالت ویرجینیا آمریکا پل مانافورت، رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ را به دلیل تخلفات مالی به ۴۷ ماه زندان محکوم کرد. مانافورت در ماه آوریل آینده ۷۰ ساله می‌شود. او در اوت گذشته به هشت مورد تخلف متهم شده بود. این هشت مورد عبارتند از ۵ اتهام مربوط به فرار مالیاتی، یک اتهام مربوط به اعلام نکردن حساب‌های بانکی خارج از کشور و دو اتهام دیگر نیز مربوط به تخلفات بانکی است. این تخلفات در جریان تحقیقات بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا آشکار شد. احتمال داشت که مانافورت به ۱۹ سال و نیم تا ۲۴ سال زندان محکوم شود، اما وکیلان او از قاضی درخواست کرده بودند به دلیل سن، وضعیت جسمی او و همکاری‌اش با مقامات در اعمال مجازات تخفیف قائل شود. قرار است مانافورت چهارشنبه آینده در واشنگتن دی. سی در یک پرونده دیگر نیز به اتهام توطئه علیه آمریکا و تلاش برای کارشکنی در اجرای عدالت محاکمه شود. او در این پرونده با حکم ۱۰ سال زندان روبرو است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند او را عفو کند. اما هنوز در این‌باره به تصمیم نرسیده است.

مجلس نمایندگان #آمریکا قطعنامه «ضد نفرت» را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا عصر پنجشنبه ۷ مارس با ۴۰۷ رای مثبت، قطعنامه‌ای در محکومیت اسلام‌هراسی، یهودی‌ستیزی و نژادپرستی و دیگر اشکال نفرت‌پراکنی را تصویب کرد. حزب دموکرات به دلیل اظهارات ضد اسرائیلی ایلهان عمر، نماینده مسلمان آمریکا تحت فشار قرار گرفته بود. ایلهان عمر ۳۸ ساله و سومالیایی‌الاصل و از منتقدان سرسخت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است که در انتخابات میان دوره‌ای به نمایندگی از ایالت میته سوتا به مجلس نمایندگان آمریکا راه یافت.

#عباسعلی_دامنگیر، مدیرکل #حفاظت_محیط_زیست استان #سمنان بازداشت شد

حیدر آسیایی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز سمنان اعلام کرد که عباسعلی دامنگیر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان به اتهام‌های ارتشاء و اختلاس دستگیر شده است. حیدر آسیابی پنجشنبه ۱۷ اسفند در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی گفت: «با صدور قرار بازداشت موقت توسط بازپرس پرونده و پس از تفهیم اتهام‌های انتصابی، پرونده در شعبه اول بازپرسی سمنان جهت تکمیل تحقیقات در دست رسیدگی و مفتوح است. دادستان عمومی و انقلاب مرکز سمنان یادآوری کرد: «از رقم اختلاس و ارتشاء متهمان برآورد اولیه شده و تحقیقات برای تعیین مقدار نهایی آن ادامه دارد.» چندی پیش نیز ۲ تن از کارمندان اداره کل ورزش و جوانان سمنان به اتهام اختلاس بازداشت شده بودند. پیش از آن هم سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهدیشهر و دو تن از کارکنان اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان به دلیل تخلفات مالی و اداری دستگیر شده بودند.