ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع کارگران پخش فرآورده‌های نفتی ماهشهر مقابل فرمانداری

صبح دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹، گروهی از کارگران شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ماهشهر در اعتراض به عدم پرداخت حقوق، قطع اضافه کار و عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل مقابل فرمانداری ماهشهر تجمع کردند. شبکه‌ی خبری عصرجنوب به نقل از کارگران معترض نوشته است دادگاه در ارتباط با معوقات مزدی به نفع کارگران رأی داده اما پیمانکار حاضر به اجرای رای دادگاه نیست و اضافه کاری آنان را هم قطع کرده است. عدم اجرای طرح طبقه بندی و کمی دستمزد به مساله‌ای عمومی در صنعت نفت تبدیل شده است. برخی از پیمانکاران علاوه بر عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل از پرداخت به موق حقوق و مطالبات کارگران سرباز می‌زنند و در مواردی حقوق کارگران را کاهش داده‌اند. شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ماهشهر زیر مجموعه انبار نفت آبادان است.

احضار پنج کارگر نیشکر هفت تپه به دادسرای انقلاب شوش

یوسف بهمنی، ابراهیم عباسی منجزی، حمید ممبینی، مسعود حیوری و حسین حمدانی پس از احضار، روز دوشنبه ۱۸ اسفند برای شرکت در دادگاه در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شوش حاضر شدند. آن‌ها به بهانه شرکت در اعتصاب و اعتراضات کارگران هفت تپه به «اخلال در نظم عمومی» متهم‌اند و امروز برای آخرین دفاع خود در دادگاه حضور یافتند. سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه با در بیانیه‌ای صدور احکام امنیتی برای کارگران را محکوم کرده و از قوه قضائیه خواسته است به «روند پوسیده پرونده سازی برای کارگران» پایان دهد. کارگران نیشکر هفت تپه خواستار امنیت شغلی، پرداخت به موقع مطالبات، بازگشت به کار کارگران اخراجی و خلع ید از بخش خصوصی هستند و بارها برای این خواست‌ها دست به اعتصاب، تجمع و راهپیمایی زده‌اند. به گفته‌ی کارگران، دستگاه قضایی تا کنون برای بیش از ۲۰۰ کارگر هفت تپه پرونده تشکیل داده و کارفرما تعدای از کارگران را به جرم اعتصاب و اعتراض اخراج کرده است.

اسماعیل عبدی، فعال صنفی معلمان در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اسماعیل عبدی، فعال صنفی معلمان و زندانی محبوس در زندان اوین از یک‌شنبه ۱۷ اسفند در اعتراض به ایجاد محدودیت‌های جدید و محروم شدن از حق تماس تلفنی دست به اعتصاب زد. این اعتصاب غذا همزمان با انتقال اسماعیل عبدی به بند ۶ زندان اوین صورت گرفته است. به گزارش هرانا اسماعیل عبدی با اعمال این محدودیت‌ها و با بهانه‌تراشی مسئولان زندان تنها یک بار در هفته در حضور ضابط اجازه تماس تلفنی خواهد داشت. به گفته یک منبع مطلع انتقال این زندانی سیاسی از بند ۸ به بند ۶ زندان اوین بر خلاف اصل تفکیک جرائم و به بهانه مسائلی ازجمله شعرخوانی و سخنرانی در مراسم یادبود بهنام محجوبی، درویش گنابادی زندانی که چندی پیش جان باخت، صورت گرفته است. اسماعیل عبدی در تاریخ ششم تیرماه ۱۳۹۴ هنگامی که برای پیگیری علت ممنوع‌الخروج بودن خود به دادسرای اوین مراجعه کرده بود، پس از ساعت‌ها بازجویی بازداشت شد. او پس از گذشت ۶ ماه از بازداشت در اسفندماه همان سال توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد، یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی در خصوص وی قابل اجرا است. اسماعیل عبدی پیشتر در تاریخ ۲۷ اسفندماه ۹۸ در پی شیوع ویروس کرونا در کشور از زندان اوین به مرخصی اعزام شده، اما دوشنبه یکم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ در حالی‌که به دنبال صدور بخشنامه مرخصی از سوی قوه قضاییه، برای تمدید مرخصی خود به دادیاری زندان اوین مراجعه کرده بود، بازداشت و به زندان فرستاده شد. اردیبهشت‌ماه سال جاری حسین تاج وکیل، مدافع اسماعیل عبدی، از ابلاغ مجدد حکم ۱۰ سال حبس تعلیقی برای موکلش خبر داد. مهرماه امسال درخواست این شهروند برای اعاده دادرسی توسط شعبه‌ ۱۴ دیوان عالی کشور رد شد.

قالیباف: مالیات مدیران پردرآمد افزایش می‌یابد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با انتشار یادداشتی در اینستاگرام با اشاره به بررسی لایحه بودجه در مجلس نوشت: «مجلس مالیات بر حقوق مدیران پر درآمد را افزایش داده است.» او در اشاره به معاف شدن حقوق‌های کمتر از چهار میلیون تومان از مالیات این امر را نتیجه تلاش مجلس در «اصلاح نظام مالیاتی برای کاهش تبعیض‌ها» خواند. مجلس یازدهم با توجه به کاهش شدید درآمدهای دولت از فروش نفت، تصمیم گرفت بخشی از کسری هنگفت بودجه را با افزودن بر مالیات‌ها جبران کند. تحقق این امر البته با موانع جدی روبه‌روست. نهادهای ثروتمند وابسته به دفتر خامنه‌ای، نهادهای مشابه و سپاه پاسدارن از پرداخت مالیات معاف هستند. بخش قابل توجهی از مالیات پیش بینی شده در بودجه نیز به دلیل ناکارایی نظام مالیاتی، فساد و رشوه خواری معمولا متحقق نمی‌شود. فراتر از این افزایش مالیات مدیران پر درآمد و معافیت درآمد کمتر از چهار میلیون تومان از مالیات زمانی که اجرا در خواهد آمد که پس از تصویب در مجلس به تائید شورای نگهبان برسد.

کاهش ۶۴ میلیون مترمکعبی ذخایر آب تهران، چشم امید به آسمان

محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت که حجم ذخایر سدهای پنج‌گانه تهران کاهش ۶۴ میلیون مترمکعبی دارد. او به ایلنا گفت: «در حال حاضر مجموع ذخیره سدهای پنج‌گانه تهران ۵۶۷ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با روز مشابه سال گذشته ۶۴ میلیون مترمکعب کاهش ذخیره داریم.» براساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای تهران از ابتدای سال آبی (اول مهرماه- تاکنون) ۳۷۹ میلیون مترمکعب آب به دریاچه سدهای پنج‌گانه تهران وارد شده که این میزان در مقایسه با ۳۹۶ میلیون مترمکعب سال گذشته ۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد. شهریاری درباره وضعیت بارندگی‌ها در اسفند امسال نیز گفت «در ۱۶ روز اسفندماه امسال میزان ورودی‌ آب به سدها با کاهش ۴۵ درصدی مواجه شده به‌طوری‌که ما از ابتدای اسفند تا شانزدهم اسفندماه سال گذشته ۹۱,۹ میلیون مترمکعب ورودی داشتیم، اما امسال در این مدت حجم ورودی به ۵۱ میلیون مترمکعب رسیده است.» این مقام وزارت نیرو یکی از دلایل کاهش میزان آب را کم شدن بارندگی دانست و گفت: «از ابتدای سال آبی امسال تاکنون ۱۹۱ میلی‌متر بارش در سطح استان تهران داشتیم که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته که ۲۵۲ میلی‌متر بوده ۲۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.» شهریاری درباره احتمال قطعی آب در تهران گفت: « اکنون به لحاظ ذخیره آبی با کاهش ۶۴ میلیون مترمکعبی مواجه هستیم، البته هنوز به فصل آبگیری سد و بارش‌های انتهای اسفند امیدواریم، شاید در فروردین و اردیبهشت ماه شرایط باثبات‌تری به لحاظ بارش‌های بهاری و آبگیری سدها داشته باشیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: افغانستان «برگ مذاکراتی» ما با آمریکا نیست

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دوشنبه ۱۸ اسفند در یک نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره نامه وزیر خارجه آمریکا به رئیس جمهوری افغانستان و پیشنهاد تشکیل سازوکاری با حضور ایران و چند کشور دیگر و امکان موافقت ایران با این مذاکرات اظهار داشت: «ما هیچ تماس مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا درباره موضوعات برجامی و غیر برجامی نداشته و نداریم.» وزیر امور خارجه آمریکا، در نامه‌ای به محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان بر ضرورت دستیابی به یک «راه حل سیاسی» برای آینده این کشور و به نتیجه رسیدن روند صلح تاکید کرد. آنتونی بلینکن به غنی اطلاع داد که واشنگتن در نظر دارد از سازمان ملل بخواهد یک نشست جهانی با حضور وزیران خارجه و نمایندگان ویژه‌ آمریکا، روسیه، چین، پاکستان، ایران و هند برای دستیابی به یک رویکرد واحد در روند صلح افغانستان برگزار کند. خطیب‌زاده در ادامه این نشست گفت: «هنوز دعوتنامه از سازمان ملل در خصوص افغانستان دریافت نکرده‌ایم و بعد از اینکه دریافت کنیم بررسی خواهیم کرد. نگاه ما به دوستان دوستی است نه ابزاری. افغانستان برگ مذاکراتی ما با هیچکس نیست.»

رئیس بیمارستان خمینی اهواز: روند ابتلا به کرونا صعودی است، ظرفیت بیمارستان‌های استان خوزستان رو به تکمیل است

علیرضا قنبران، رییس مرکز بیمارستان «خمینی» اهواز در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «اکنون در حال استفاده از همه ظرفیت استان خوزستان هستیم و اگر شیب مراجعه بیماران کرونا به بیمارستان‌ها به همین روند ادامه یابد، به کمک استان‌های دیگر برای تامین نیرو نیاز داریم.» قنبران در ادامه این مصاحبه افزود: «از روز پنجشنبه شاهد افزایش مراجعه بیماران به بیمارستان بوده‌ایم. فعلا تقریبا روند مراجعه به بیمارستان ثابت شده اما هنوز شیب نزولی پیدا نکرده است.» رییس مرکز بیمارستان «خمینی» اهواز یادآوری کرد: «با این روند بیماری، میزان ابتلای کادر درمان در حال افزایش و فشار بر کادر درمان بیشتر شده است و در نتیجه آثار خستگی در حال نمود است.» در همان حال فرهاد سلطانی، سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به روند افزایشی مراجعه بیماران و همراهان بیمار به اورژانس بیمارستان‌های اهواز گفت: «ازدحام در اورژانس بیمارستان رازی اهواز یکی از معضلات ما است. یک بیمار با سه همراه به بیمارستان مراجعه می‌کند و در این شرایط، احتمال آلودگی بسیار افزایش می‌یابد و این افراد، دیگران را نیز آلوده می‌کنند.»

مشاور نظام صنفی کشاورزی: قیمت پرتقال روی درخت دو هزار تومان و در بازار ۲۰ هزار تومان است

محمد جواد خاکزاد، مشاور نظام صنفی کشاورزی گفت: چه دلیلی دارد باغداری که پرتقالش را بر روی درخت دو تا سه هزار تومان فروخته و قیمت آن داخل انبارهای سورتینگ و سردخانه‌ها کیلویی شش تا هفت هزار تومان شده به دست مصرف‌کننده کیلویی ۲۰ هزار تومان برسد؟ خاکزاد گفت «از گرانی میوه در بازار آگاه هستیم ولی متاسفانه سود اصلی حاصل از فروش محصولات کشاورزی به جیب عده‌ای سوداگر رفته و به جای بازگشت به بخش کشاورزی و توسعه آن، در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری می‌شود.» مشاور نظام صنفی کشاورزی در ادامه افزود: «اوج تولید میوه در آبان و آذر است و بعد از آن بایستی کل تولیدات بخش کشاورزی از روی زمین جمع‌آوری شود. بیشتر کشاورزان به دلیل اینکه یکسال هزینه کرده‌اند بدهکار بانک، بیمه و فروشگاه‌های سم یا کارگزاران نهاده‌ها هستند و به همین دلیل مجبورند محصولاتشان را هرچه سریع‌تر بفروشند که بیشترین آسیب را هم می‌بینند. از آن طرف کشاورزانی هم که محصولاتشان را در انبار برای شب عید نگهداری می‌کنند با پایین‌ترین قیمت محصولاتشان را عرضه می‌کنند و سودی از فروش آن نمی‌برند.» خاکزاد خواهان مداخله دولت در بازار برای جلوگیری از افرایش بیشتر قیمت میوه در آستانه عید نوروز شد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور: در هیچ نقطه‌ای از ایران قیمت مسکن کاهش پیدا نکرده است

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور اعلام کرد قیمت مسکن در ایران همچنان روند صعودی دارد. فرشید پورحاجت گفت: «انبوه‌سازان به شدت از شرایط حاکم بر بازار مسکن گله‌مند هستند اما با نظرات غیرکارشناسانه و بدون مستندات درباره قیمت مسکن و بدون در نظر گرفتن سایر شاخصه‌های مربوطه نیز به شدت مخالف هستیم.» دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور در ادامه افزود: «تاکنون در هیچ نقطه‌ای از کشور، کاهش قیمت مسکن رخ نداده است و اگر با ابزارهای رسانه‌ای بخواهیم قیمت مسکن را به صورت کاذب، کاهشی نشان دهیم، سرانجام خوبی نخواهد داشت و تبعات بسیار سنگینی برای این بازار خواهد داشت.»