نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع اعتراضی سرایداران و خدمتگزاران مدارس در چند شهر

سرایداران و خدمتگزاران مدارس روز سه شنبه با فراخوان قبلی در چند شهر تجمع اعتراضی بر پا کردند. سرایداران و خدمتگزاران مدارس در تهران، به دستمزد پایین و وضعیت شغلی مبهم خود معترضند. نیروهای خدماتی آموزش و پرورش تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارند اما عیدی آن‌ها به صورت کارمندی پرداخت می‌شود. از سوی دیگر مزایای موسوم به «حق سرایداری» آن‌ها نیز حذف شده است. قانون رتبه‌بندی معلمان که به صورت «سرهم بندی‌شده‌ای» در مجلس تصویب شد، شامل حال نیروهای خدماتی نمی‌شود. تصاویری از تجمع سرایداران و خدمتگزاران مدارس در قزوین، چهار محال بختیاری و تهران در فضای مجازی منتشر شده است. در تهران دو تجمع برگزار شد. گروهی از سرایداران و خدمتگزاران مدارس مقابل مجلس تجمع کردند و تجمع دیگری مقابل سازمان امور استخدامی کشور برگزار شد.

تجمع اعتراضی بازنشستگان شرکت مخابرات در مراکز ۱۴ استان

صدها تن از بازنشستگان شرکت مخابرات ایران روز سه شنبه در اعتراض به عدم اجرای کامل آیین‌نامه مصوب این شرکت و وضعیت نامناسب معیشتی و مستمری‌های نازل، در مراکز دست‌کم ۱۰ استان تجمع کردند. تصاویری از تجمع بازنشستگان مخابرات تهران، اهواز، اصفهان، شیراز، قم، تبریز، مشهد، ایلام، زنجان، اراک، خرم آباد، یزد، مازندران، اردبیل در فضای مجازی منتشر شده است. تجمع بازنشستگان تهران و البرز مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات ایران، واقع در خیابان سردار جنگل برگزار شد. در این تجمع که تهدید ماموران امنیتی و انتظامی را به همراه داشت بازنشستگان به بیان مشکلات و مطالبات خود پرداختند و شعار اتحاد سر دادند. بازنشستگان مخابرات در تجمعات امروز خود شعار می‌دادند: «سفره ما خالیه وضع شما عالیه»، «بازنشسته اتحاد اتحاد، حقمان را می‌گیریم»، «تا حقمو نگیرم از اینجا نمی‌رم».

دفاع انجمن منتقدان سینما از داریوش مهرجویی: عرصه را تنگ نکنید، این داستان‌ها عاقبت خوشی ندارد

در پی اعلام تحصن داریوش مهرجویی، فیلم‌ساز سرشناس، مقابل ساختمان وزارت ارشاد اسلامی در اعتراض به جلوگیری سازمان سینمایی از اکران نوروزی فیلم سینمایی «لامینور» تازه‌ترین ساخته او، انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران با انتشار بیانیه‌ای از مهرجویی پشتیبانی کرد و نسبت به رفتارهای اخیر با او واکنش نشان داد. این انجمن در بیانیه خود نوشته است: «کسانی که سبب‌ساز این آشفتگی‌ها و آزار بی‌دلیل هنرمندان می‌شوند، قطعاً از جنس فرهنگ نیستند و حافظه جمعی ما عملکرد شرم‌آور اینان را رصد می‌کند و خواهان برچیدن بساط نابلدهاست.» انجمن منتقدان اعتراض صریح خود را به این روش‌ها اعلام کرده و افزوده است که «در کنار سینماگران» قرار دارد. این انجمن، عرصه فرهنگ و هنر را «زمینه گفت‌و‌گو و تعامل و مدارا و گشودگی» عنوان کرده و به مدیران سینمایی هشدار داده است که «عرصه را بر فیلم‌سازان و بزرگان سینمای ایران تنگ نکنید که چنین از خشم بر خود بلرزند! این داستان‌ها عاقبت خوشی ندارد». مهرجویی با انتشار ویدئویی در حالی‌که به‌شدت منقلب بود خطاب به مسئولان سینمایی فریاد می‌زد: «من معترضم. این پروانه نمایش فیلم من است! این شیر نیست، گوشت نیست که بگویید تاریخش گذشته. شما به من پروانه نمایش دادید؛ چرا زیر قول خودتان می‌زنید.» «لامینور» تولید سال ۱۳۹۸ است که برای اکران نوروز ۱۳۹۹ از وزارت ارشاد مجوز گرفت، اما بعد این فیلم از اکران بازماند.

سفر ناگهانی رهبر مصر به عربستان سعودی با پیامی از آمریکا درباره افزایش قیمت نفت

منابع آگاه مصری گفته‌اند که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری این کشور سه‌شنبه ۱۷ اسفند / ۸ مارس با پیامی از آمریکا و به‌شکل غیرمنتظره‌ای به عربستان سعودی سفر می‌کند. سایت «العربی الجدید» به نقل از این منابع نوشت این سفر فقط چند ساعت طول خواهد کشید. آن‌ها افزوده‌اند که به علت حمله روسیه به اوکراین و افزایش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی، مصر دچار مشکلات اقتصادی شده و السیسی امیدوار است که بتواند در این سفر از عربستان سعودی کمک‌های اقتصادی و محموله‌های بیشتر نفت دریافت کند. السیسی پیش از این به کویت نیز رفته بود و قرار است پس از سفر به مصر به عمان هم برود. یک منبع بلندپایه در وزارت امور خارجه مصر گفته است السیسی در سفر خود به ریاض پیامی از جانب مقام‌های آمریکایی درباره افزایش تولید نفت با خود خواهد داشت. هفته گذشته دو مقام بلندپایه آمریکایی برای مذاکره در این‌باره به عربستان سعودی سفر کردند اما مذاکرات آن‌ها بی‌نتیجه ماند و ولیعهد عربستان سعودی تأکید کرد که کشورش به توافق‌های اوپک پلاس پای‌بند می‌ماند.