نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرخصی به شرط شلاق؛ مجازات تعیین شده در یک پرونده مختومه برای زهره سرو اجرا شد

زهره سرو، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین، پس از اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق به مرخصی اعزام شد. اجرای این حکم در حالی است که این بخش از مجازات‌های تعیین شده برای این زندانی سیاسی، پس از طی مراحل قضایی مختومه اعلام شده بود. به ‌نوشته هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم شلاق زهره سرو روز دوشنبه ۱۶ فروردین ‌ماه پیش از خروج او از زندان و با تهدید به جلوگیری از اعزام به مرخصی اجرا شده است. این منبع در ادامه نوشته: «اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق این زندانی سیاسی پیش از اعزام به مرخصی در شرایطی است که پیشتر این مجازات در خصوص بخش دوم پرونده او از بابت اتهام نگهداری مشروبات الکلی در منزل به جزای نقدی تبدیل شده و پس از الصاق فیش واریزی، این پرونده مختومه اعلام شده بود. با وجود این حکم شلاق با اصرار مسئولان زندان و اعلام آنکه بدون اجرای حکم امکان اعزام به مرخصی وجود ندارد، اجرا شد.» این شهروند ۳۵ ساله اوایل دی ‌ماه ۱۳۹۸ به‌ علت انتشار مطالبی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام توسط مأموران سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شد و در اسفند ماه همان سال در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری، بابت اتهامات «توهین به رهبری»، «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی» در دادگاه بدوی به سه سال حبس تعزیری محکوم شد. همچنین چهار ماه فعالیت مؤثر در بسیج و مطالعه تفسیر سوره حجرات به‌‌عنوان مجازات تکمیلی برای او در نظر گرفته شده است. احکام مجازات زهره سرو پس از تسلیم به رأی، به دو سال و هشت ماه حبس تعزیری تقلیل یافت. در طی یک سال گذشته و با وجود شیوع کرونا در زندان‌ها، بسیاری از زندانیان سیاسی از استفاده از حق مرخصی خود محروم مانده‌اند.

خشکی پوشش گیاهی و هجوم دوباره ملخ‌ها به ایران

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات، پنج‌شنبه ۱۹ اسفند گفت با توجه به انجام تخم‌ریزی دستجات ملخ‌های صحرایی واردشده به کشور، احتمال می‌رود اواخر فروردین به دلیل خشک بودن پوشش گیاهی در مناطق کانونی، پوره‌ها به هم ملحق شده و تشکیل باند دهند و برای ‌تغذیه از پوشش گیاهی به مناطق سبز زراعت و باغات اطراف هجوم ببرند. مسعود لطیفیان درباره آخرین وضعیت آفت ملخ بومی و صحرایی در ایران به خبرگزاری کار ایران(ایلنا) گفت: «در حال حاضر در برخی شهرهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به‌صورت لکه‌ای و پراکنده پوره ملخ‌های بومی از جمله ملخ مراکشی مشاهده شده است.» او افزود: «در استان اردبیل که کانون اصلی ملخ مراکشی است تا امروز پوره مشاهده نشده است اما از اوایل اردیبهشت احتمال تفریخ کپسول تخم ملخ مراکشی وجود دارد.» لطیفیان گفت در استان تهران، در شهر رباط کریم و فرودگاه «امام»، پوره ملخ‌های بومی از جمله مراکشی دیده شده‌ اما هنوز در حد ارزیابی‌ هستند و به نرم مبارزه نرسیده‌اند. به گفته او در مرزهای مشترک سه استان زنجان، قزوین و گیلان؛ تراکم پوره ملخ مراکشی بسیار بالاست و ردیابی و مبارزه درحال انجام است. او افزود: «در شهرستان طارم سفلی استان قزوین تاکنون حدود ۸۰۰ هکتار، در لوشان (رودبار) استان گیلان حدود ۷۰۰ هکتار و در شهرستان طارم استان زنجان عملیات مبارزه با پوره ملخ مراکشی در سطحی حدود ۱۰۰۰ هکتار مبارزه انجام شده است.» در استان‌های مازندران، آذربایجان شرقی و غربی، کرمانشاه، کردستان، مرکزی، سمنان و قم نیز عملیات ردیابی و پایش ادامه دارد، بنابراین سطح مبارزه کشوری با ملخ‌های بومی در حدود ۲۵۰۰ هکتار در سه استان گیلان، زنجان و قزوین انجام و اعلام شده است. لطیفیان درباره ملخ مهاجم صحرایی گفت: «عملیات مبارزه با دستجات ورودی در چهارم فروردین به اتمام رسیده و سطح مبارزه در سه استان خوزستان، بوشهر و ایلام در حدود ۶۰۰۰ هکتار انجام شده است.» بر اساس پیش‌بینی معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات، در صورت عدم کنترل پوره‌ها در عربستان سعودی و شاخ آفریقا و مساعد شدن شرایط آب و هوایی، بارش باران و سبز شدن پوشش گیاهی و وجود رطوبت در مناطق کانونی ایران، احتمال دارد از اواخر فروردین و اردیبهشت مجدداً دستجات پروازی به سمت مناطق کانونی و تولید مثل بهاره ایران ریزش کنند. در صورت نامساعد بودن شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی در ایران، مهاجرت دستجات پروازی به سمت مناطق تولید مثل تابستانه در مرز بین هند و‌ پاکستان انجام می‌شود.

بریتانیا می‌گوید ماه گذشته به مواضع داعش در شمال عراق حمله هوایی کرده است

وزارت دفاع بریتانیا پنج‌شنبه ۱۹ فروردین / ۸ آوریل اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور ماه گذشته به‌عنوان بخشی از یک عملیات ۱۰ روزه هماهنگ با نیروی زمینی عراق، چندین حمله هوایی علیه شبه‌نظامیان گروه «دولت اسلامی» (داعش) در شمال عراق انجام داده است. وزارت دفاع بریتانیا گفت، نیروهای امنیتی عراق نیروهای داعش را از سلسله کوه‌های مخمور، واقع در جنوب غربی اربیل پاکسازی کردند و نیروی هوایی سلطنتی (RAF) و سایر هواپیماهای ائتلاف حملات هوایی را انجام دادند. بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا گفت: «نیروهای مسلح بریتانیا در کنار شرکای عراقی و ائتلاف جهانی به تعقیب تروریست‌های داعش در مخفی‌گاه‌ها ادامه می‌دهند. بریتانیا متعهد به شکست داعش است.» وزارت دفاع بریتانیا همچنین اعلام کرد که در عملیاتی جداگانه در تاریخ ۱۵ فروردین / ۴ آوریل، یک هواپیمای بدون سرنشین از نوع ریپر این کشور، مجهز به موشک‌های هل‌فایر، گروه کوچکی از نیروهای داعش را در شمال سوریه، در حدود ۵۰ مایلی (۸۰ کیلومتری) غرب الحسکه، با موفقیت مورد هدف قرار داد.

کرونا در جهان: هند با ۱۲۶ هزار و ۷۸۹ ابتلا رکورد زد

وزارت بهداشت هند اعلام کرد در روز پنجشنبه ۸ آوریل/۱۹ فروردین ۱۲۶ هزار و ۷۸۹ مورد ابتلای قطعی به کووید-۱۹ در این کشور شناسایی شده و به ثبت رسیده است. هند در حال حاضر درگیر موج دوم همه‌گیری ویروس کروناست. بر اساس اعلام وزارت بهداشت هند تنها در روز پنحشنبه ۶۸۵ نفر در اثر ابتلا به موارد حاد کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. در هندوستان از آغاز همه‌گیری کرونا تاکنون ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. بعد از ایالات متحده آمریکا و برزیل، هند در جایگاه سوم تعداد مبتلایان در جهان قرار دارد. ایالت مهاراشترا مهم‌ترین کانون همه‌گیری ویروس کرونا در هند است. ۴۷ درصد موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در این ایالت که از مراکز صنعتی هند هم به شمار می‌آید به ثبت رسیده است. دولت هند به دلیل نگرانی از پیامدهای اقتصادی از اعلام قرنطینه در کشور خودداری می‌کند و ترجیح می‌دهد با اعلام محدودیت‌هایی با گسترش و چرخش ویروس در کشور مقابله کند. واکسیناسیون در هند از ژانویه سال جاری آغاز شده است و تاکنون ۹۰ میلیون نفر از گروهای‌ اولویت از جمله کارکنان مراکز درمانی و اشخاص مسن‌تر از ۴۵ سال دوز نخست واکسن را دریافت کرده‌‌اند.

رئیس شورای رقابت: اگر قیمت خودرو برای مردم گران است، نخرند

افزایش قیمت خودرو و خلف وعده خودروسازها درباره مبلغ نهایی پیش از دریافت خودرو انتقادات جدی به عملکرد دولت و سازوکارهای نظارتی آن از جمله شورای رقابت ایجاد کرده است. رضا شیوا، رئیس شورای رقابت به مردم توصیه کرد که اگر قیمت خودرو برایشان گران است آن خودرو را نخرند: «شورای رقابت سه قیمت، حداکثر، حداقل و منصفانه برای خودرو اعلام می‌کند و بر اساس نظر خبرگان قیمت نهایی تعیین می‌شود. اینکه افراد دو خودروی متفاوت را از نظر قیمت مقایسه می‌کنند مسئله جالبی نیست زیرا اگر خودروی با قیمت اعلام شده نمی‌ارزد آن را خریداری نکنند و خودروی دیگری را بخرند.» رئیس شورای رقابت درباره اعتراض خریداران خودرو به فریب شرکت‌های خودروسازی در مورد قیمت نهایی، اعلام کرد که جلساتی با خودروسازها و سازمان گسترش صنایع برگزار کرده است: «کوئیک، شاهین و پژو ۲۰۷ پاناروما، حدود ۳۰۰ شکایت داشتند به همین دلیل جلسه‌ای با حضور مدیران عامل شرکت‌های خودروساز و رئیس سازمان گسترش برگزار شد تا به این شکایت‌ها رسیدگی شود. در آن جلسه توافقی به عمل آوردیم تا کمیته‌ای برای رسیدگی به شکایت به خصوص برای این ۳ خودرو تشکیل شود.» او گفت که شورای تحت نظرش نقشی در تعیین قیمت خودرو ندارد و قراردادهای تحویل خودرو «ممکن است» منصفانه نباشد: «قیمت دست ما نیست و بر اساس ضوابط تعیین می‌شود. بیشتر شکایت مربوط به مبلغ واریزی در زمان خرید خودرو است. در زمان خرید خودرو افراد مقداری پول پرداخت می‌کنند به امید اینکه این مقدار پول، نصف قیمت خودرو باشد، اما با توجه به تورمی که ایجاد شده پول پرداختی نصف قیمت خودرو هم نمی‌شود و آن پول شاید یک چهارم قیمت خرید خودرو شود. خریداران امیدوار بودند که نصف قیمت خرید خودرو را پرداخت کرده‌اند در صورتی که افراد خودرو را به قیمت روز می‌خرند. شاید این قرار داد منصفانه نباشد.»

هوای تهران همچنان برای گروه‌های حساس ناسالم است

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد که از روز پنجشنبه ۱۹ فروردین با آغاز تردد خودروها کیفیت هوای تهران در بیشتر مناطق در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت که ناشی از عدم وزش باد مؤثر طی ساعات گذشته و انباشت آلاینده‌ها است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میانگین ۱۰۹ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میانگین ۱۱۰ است و کیفیت هوا در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

پادشاه اردن: بر فتنه‌ای که راه افتاده بود غلبه کردیم

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در یک سخنرانی که از تلویزیون این کشور پخش شد اعلام کرد که توانسته بر «فتنه‌ای که راه افتاده‌» و او را در «شوک و اندوه» قرار داده بود، غلبه کند. حمزه بن حسین، برادر ناتنی ملک عبدالله دوم روز شنبه و یکشنبه (۱۴ و ۱۵ فروردین) با انتشار دو فایل ویدیویی از حصر خانگی خود و دستگیری ۱۸ نفر از مقام‌های سیاسی خبر داد و گفت که تسلیم شرایطی که برای او ایجاد شده نخواهد شد. دولت اردن همان روز تایید کرد که تعدادی از مقام‌های سیاسی به دلیل ارتباط با دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی دستگیر شده‌اند. یک روز بعد نیز از قول حمزه بن حسین، اعلام شد که او مجددا با ملک عبدالله دوم بیعت کرده است. پادشاه اردن در سخنانش گفت که اتفاقات چند روز اخیر در کشورش بدترین بحران ممکن نبود ولی این رویدادها برای او عمیقا ناراحت‌کننده بوده است. ملک عبدالله گفت که برادر ناتنی‌اش هم‌اکنون در قصر شخصی‌اش و تحت حمایت او است. او اعلام کرد که تحقیقات درباره رویدادهای چند روز اخیر انجام خواهد شد و براساس منافع میهن و مردم درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد. سخنان عبدالله دوم درباره رویدادهای اخیر در حالی انجام می‌شود که هنوز در مورد محل نگهداری حمزه اطلاعاتی در دست نیست. همچنین خبری رسمی در مورد آزادی یا ادامه بازداشت ۱۸ مقام بازداشت‌شده منتشر نشده است. اردن علاوه بر تشنج سیاسی، هم‌اکنون با بحران اقتصادی گسترده‌ای نیز روبه‌رو است و نرخ بیکاری در این کشور به ۲۵ درصد رسیده است.

نتانیاهو: توافق هسته‌ای با ایران تهدیدی برای اسرائیل است و به آن پایبند نخواهیم بود

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه ۸ آوریل/ ۱۹ فروردین هشدار داد که اگر توافق قدرت‌های جهانی با ایران منجر به ساخت سلاح هسته‌ای توسط تهران شود به آن متعهد نخواهد بود. نخست‌وزیر اسرائیل در مراسمی به مناسبت روز یادبود هولوکاست در بیت‌المقدس گفت که انعقاد توافق هسته‌ای جدید با ایران تهدیدی برای اسرائیل است. او گفت: «تاریخ به ما آموخته است كه چنین توافقاتی با چنین رژیم‌های افراطی هیچ ارزشی ندارد. به دوستانمان می‌گویم: اشتباه نکنید، دستیابی به توافق‌ با ایران كه زمینه را برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای هموار می‌كند – سلاح‌هایی كه ما را به نابودی تهدید می‌كند - چنین توافقی به هیچ وجه ما را مقید نخواهد كرد.» نتانیاهو در این مراسم تلویحا از سیاست دونالد ترامپ در خاورمیانه دفاع کرد و گفت که روابط اسرائیل و جهان عرب طی چند سال گذشته با امضای توافق‌نامه‌های صلح با بحرین، امارات متحده عربی، سودان، مراکش و دیگر کشورها بهبود یافته است. همزمان با این اظهارات، در وین، پایتخت اتریش، مقدمات برگزاری دومین نشست فنی ایران و کشورهای باقی‌مانده در برجام به‌علاوه آمریکا در روز جمعه در حال فراهم شدن است. دو طرف نسبت به تغییر وضعیت برجام و احیای آن اظهار امیدواری کرده‌اند، هرچند جزئیات بیشتری از نقشه راه این مذاکرات اعلام نشده است. در رویدادی دیگر مرتبط با برجام، یوسی کوهن رئیس موساد قرار است طی روزهای آینده به واشنگتن سفر کند. رسانه‌های اسرائیل اعلام کرده‌اند که کوهن در این سفر قرار است اسناد تازه‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران با آمریکایی‌ها به اشتراک بگذارد تا شاید مانع احیای برجام شود.