ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله #طالبان به یک نهاد خارجی در #کابل با پنج کشته و ۲۴ زخمی پایان یافت

سرانجام پس از شش ساعت درگیری، حمله طالبان به دفتر نهاد آمریکایی «کانترپارت اینترنشنال» در شهر کابل با دخالت نیروی‌های امنیتی افغانستان پایان گرفت. این حمله پنج کشته به جای گذاشت که یک سرباز و یک زن پلیس در میان کشته‌شدگان هستند. حمله طالبان ساعت ۱۱ و ۴۰ دقیقه پیش از ظهر در شهرنو کابل پس از یک انفجار، آغاز شد. نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفت ۲۴ نفر دیگر نیز در جریان این حمله زخمی شده‌اند. زخمی‌شدگان همه غیرنظامی‌اند. به‌گفته رحیمی نیروهای امنیتی در جریان این حمله‌، حدود ۲۰۰ کارمند این مؤسسه را در چهار مرحله از ساختمان خارج کرده و به مکان‌های امن انتقال دادند. محمداشرف غنی، رئیس ‌جمهوری افغانستان، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی کشور، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و جان‌ بس، سفیر آمریکا در کابل این حمله را محکوم کردند. «کانترپارت اینترنشنال» یک سازمان غیرانتفاعی و غیردولتی است که مقر اصلی آن در آرلینگتون، ویرجینیا قرار دارد. این سازمان با سازمان‌های محلی رسمی و غیررسمی در نقاط مختلف برای ایجاد جوامع پایدار و توسعه بیشتر فعالیت می‌کند. «کانترپارت» با اداره‌ انکشاف بین‌المللی آمریکا (USAID) در افغانستان همکاری دارد.

#نیروی_انتظامی و بسیج برای راه‌اندازی گشت امنیتی #رضویون توافق کردند

سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از امضای تفاهم‌نامه همکاری بین نیروی انتظامی با سازمان بسیج برای راه‌اندازی گشت امنیتی «رضویون» خبر داد. اشتری اظهار امیدواری کرد که این گشت امنیتی تا قبل از پایان امسال راه اندازی شود. فرمانده ناجا گشت «رضویون» را همان «گشت‌های امنیت محله‌محور» خواند و یکی از اهداف آن «ارتقا امنیت مردم» عنوان کرد. به‌گفته او برای راه اندازی گشت «رضویون» با مسئولان استان‌های مختلف کشور هماهنگی‌های لازم انجام گرفته است. فرمانده نیروی انتظامی دو هفته پیش از «تشدید» طرح‌های امنیت اخلاقی و اجتماعی «به درخواست مردم» سخن گفته بود. این طرح‌ها که شامل کنترل حجاب اجباری و دستگیری متهمان به بزهکاری می‌شوند، تا کنون بارها موجب اعتراض مردم و فعالان مدنی قرار گرفته‌اند.

چهار #کارگر در دو حادثه جداگانه مصدوم شدند

دو #کارگر_نقاش در کاشان و دو #کارگر_نیشکر_هفت تپه در حوادثی جداگانه مصدوم شدند. نقاشان کاشانی برای شهرداری کار می‌کردند و حین رنگ‌آمیزی یک مخزن آب به درون آن سقوط کرده و مصدوم شده‌اند. آتش نشانی کاشان اعلام کرده است روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت «دو کارگر ۲۲ و ۲۴ ساله در حال رنگ آمیزی داخل مخزن آب در ارتفاع ۴۴ متری زمین بودند که به علت بخار حلال تینر در محیط بسته دچار بیهوشی شدند.» این دو کارگر به بیمارستان منتقل شده‌اند. دو کارگر #نیشکر_هفت‌تپه هم در اثر انفجار دیگ بخار در کارخانه مصدوم شده‌اند. کانال‌های اطلاع‌رسانی کارگران نیشکر هفت تپه نوشته‌اند حادثه ساعت ۱۰ سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت روی داده است. کارگران ابتدا به درمانگاه هفت‌تپه منتقل، اما به‌علت کمبود امکانات پذیرش نشدند و با اتومبیل شخصی به بیمارستانی در اهواز منتقل شده‌اند.

#روسیه تصمیم ایران درباره #برجام را ناشی از «اقدامات نادرست آمریکا» دانست

خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد که دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه گفته که تصمیم ایران مبنی بر کاهش برخی تعهدات این کشور در قبال برجام ناشی از «اقدامات نسنجیده و نادرست» آمریکاست. پسکوف گفت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه «بارها نسبت به پیامدهای اقدامات نسنجیده آمریکا در برخورد با ایران و تصمیمات نادرست اتخاذ شده از سوی واشنگتن هشدار داده و اکنون ما شاهد هستیم که نتیجه این اقدامات شروع به ظاهر شدن کرده است.» او دیپلماسی روسیه را مبتنی بر ادامه تماس‌ها با همه باقی‌ماندگان در برجام، از جمله طرف‌های اروپایی دانست و گفت مسکو از روند انجام این توافق‌نامه بسیار مهم و حیاتی حمایت می‌کند. ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که به مدت ۶۰ روز محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ذخایر آب سنگین که در توافق هسته‌ای آمده است را رعایت نمی‌کند، مگر آنکه کشورهای عضو برجام به تعهدات بانکی و نفتی خود عمل کنند.

#ظریف در مسکو: کاهش سطح تعهدات ایران در قبال #برجام اقدامی قانونی است

خبرگزاری ریانووستی روسیه گزارش داد که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه در مسکو به همتای روسی خود سرگئی لاوروف گفته است که تصمیم جمهوری اسلامی مبنی بر کاهش برخی تعهدات این کشور در قبال برجام قانونی است. ظریف که روز سه‌شنبه به مسکو سفر کرده در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه روسیه گفته است که اقدامات ایران برجام را نقض نمی‌کند و تهران ۶۰ روز برای انجام مراحل دیپلماتیک لازم تعیین کرده است. ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که به مدت ۶۰ روز محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ذخایر آب سنگین که در توافق هسته‌ای آمده است را رعایت نمی‌کند، مگر آنکه کشورهای عضو برجام به تعهدات بانکی و نفتی خود عمل کنند.

#طالبان به دفتر یک سازمان غیردولتی خارجی در #کابل حمله کردند

مهاجمان طالبان چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه به دفتر نهاد خارجی «کانترپارت اینترنشنال» در شهر کابل حمله کردند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند. این درگیری ساعت ۱۱ و ۴۰ دقیقه پیش از ظهر در شهرنو کابل پس از یک انفجار، آغاز شد. وزارت بهداشت عمومی افغانستان می‎گوید در جریان این حمله تا کنون ۹ زخمی به بیمارستان‌ها انتقال یافته‌اند. مقام‌های امنیتی هنوز درباره شمار تلفات و جزئیات این حمله اطلاع‌رسانی نکرده‌اند. نیروهای امنیتی در محل حادثه مواد منفجره کشف کرده‌‎اند. نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفته است که ساختمان این سازمان غیردولتی خارجی از سوی نیروهای امنیتی کاملاً محاصره شده و نیروها در حال پاک‌سازی این ساختمان هستند. گروه طالبان مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و می‎گوید هدف این حمله، موسسه آمریکایی کانترپارت است. «کانترپارت اینترنشنال» یک سازمان غیرانتفاعی و غیردولتی است که مقر اصلی آن در آرلینگتون، ویرجینیا قرار دارد. این سازمان با سازمان‌های محلی رسمی و غیررسمی در نقاط مختلف برای ایجاد جوامع پایدار و توسعه بیشتر فعالیت می‌کند. مقام‌های دولت افغانستان، از جمله محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور از طالبان دعوت کرده بودند که به‌مناسبت ماه رمضان آتش‌بس را بپذیرد اما طالبان این درخواست را نپذیرفته و از آغاز ماه رمضان به حملات خود ادامه داده است. دو طرف اعلام کرده‌اند که در چند روز اخیر بیش از ۱۱۰ نفر از نیروهای یکدیگر را کشته‌اند.

#انتخابات_اروپا: #راستگرایان در #شبکه‌های_اجتماعی آلمان جریان‌ساز شده‌اند

بر اساس یک تحقیق، دو هفته مانده به انتخابات اروپا، احزاب راستگرا در آلمان به‌طور فزاینده‌ای به ایجاد بحث در شبکه‌های اجتماعی روی آورده‌اند. شبکه‌های رادیویی WDR و NDR آلمان گزارش داده‌اند که اقلیتی از کاربران دست راستی به‌طور منظم موضوعات مورد نظر خود را در مرکز بحثِ شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهند. بنا به این گزارش تقریباً نیمی از بحث‌های سیاسی در شبکه‌های اجتماعی به موضوعات مربوط به حزب «آلترناتیو برای آلمان» (AFD)، از احزاب راستگرا و ضدخارجی، و موضوعات دست راستی مربوط می‌شوند، هرچند که تنها حدود ۱۰ درصد از کاربران از سیاست‌های آن‌ها پشتیبانی می‌کنند. احزاب دیگر حاضر در بوندستاگ، پارلمان آلمان، تنها ۲۳ درصد از اظهارنظرها در شبکه‌های اجتماعی را در بر می‌گیرند. برای این تحقیق بیش از ۹ میلیون کاربر آلمانی در شبکه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

#کارگران_راه‌آهن در سه شهر تجمع اعتراضی برپا کردند

کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن نورآباد و شازند اراک در اعتراض به تعویق مطالبات خود از روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت دست به اعتصاب و تجمع زده‌اند. کارگران که تحت مسئولیت شرکت «راه آهن جوش گستر» قرار دارند دستمزد اسفند سال ۹۷ و فروردین را دریافت نکرده‌اند و حق بُن ماه رمضان هم به آن‌ها پرداخت نشده است. به گزارش کانال رسمی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن در تلگرام، کارگران اسلامشهر، رباط کریم و فرودگاه نیز روز ۱۵ اردیبهشت به دلیل مشابهی در اعتصاب بوده‌اند. این کارگران همچنین در اثر عدم پرداخت حق بیمه ماه‌های اخیر دچار مشکل شده‌اند. حدود شش هزار کارگر نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن از طریق شرکت‌های پیمانکاری در راه‌آهن کار می‌کنند که اغلب با تعویق مطالبات و عدم امنیت شغلی مواجه‌اند. آن‌ها بطور متناوب در نقاط مختلف کشور دست به اعتصاب و بستن خط قطار زده‌اند.

#انجمن_صنفی_روزنامه‌نگاران_آزاد_تهران خواهان آزادی #روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده در #روز_جهانی_کارگر شد

#انجمن_صنفی_روزنامه‌نگاران_آزاد_تهران در اطلاعیه‌ای خواهان آزادی #روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده در #گردهمایی روز_جهانی_کارگر در مقابل مجلس شد. این انجمن ضمن بیان این‌که در روز کارگر برگزاری راهپیمایی و گردهمایی برای ابراز مطالبات و حقوق اجتماعی امری متداول است گفته است: «در یازدهم اردیبهشت امسال (۱۳۹۸) گروه‌هایی از کارگران، از صنف‌ها و تشکل‌های مختلف یا به صورت منفرد، با اعلام قبلی، در میدان بهارستان و مقابل خانه ملت، به‌شکل کاملاً منظم و مسالمت‌آمیز گرد آمده بودند و ضمن اعتراض به گرانی‌ها و خصوصی‌سازی‌ها، حقوق مشروع و قانونی خود را مطالبه می‌کردند اما این تجمع مسالمت‌آمیز متأسفانه مورد تهاجم واقع شد و گروه زیادی از کارگران ضمن ضرب و شتم، بازداشت شدند. اکنون پس از گذشت یک هفته هنوز شماری از کارگران و از جمله دو روزنامه‌نگار، به اسامی کیوان صمیمی، سردبیر ماهنامه ایران فردا و مرضیه امیری، خبرنگار شرق در بازداشت به‌سر می‌برند. انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران ضمن تأکید بر آزادی اجتماعات و راهپیمایی‌ها، مندرج در اصل ۲۷ قانون اساسی و تأکید ویژه بر جهانی بودن اجتماعات کارگری در این روز، خواهان آزادی بی‌قید و شرط تمامی بازداشت‌شدگان به‌ویژه همکاران روزنامه‌نگار است.»

رئیس کمیسیون سیاست خارجی #مجلس: راه‌های مقابله با اقدامات #آمریکا در منطقه هموار است

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که دست ایران برای مقابله با اقدام آمریکا در قراردادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی در منطقه بسته نیست و راه‌های مقابله با آن‌ها هموار است. فلاحت‌پیشه از بررسی ۱۵ طرح مربوط به مقابله با اقدامات آمریکا در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد و گفت: «طرح الزام دولت به پیگیری نقش ایالت متحده آمریکا در تروریست سایبر، نقش آمریکا در شکل‌گیری تروریست، بیوتروریسم و نقش آمریکا در ارسال سلاح‌های کشتار جمعی و کشتار کودکان یمنی و مناطق اشغالی و مقابله با ارسال کمک‌های بشردوستانه به سیل‌زدگان ایران از جمله این طرح‌هاست که همه جنبه دیپلماسی و روشنگری و قابلیت عملیاتی دارد.» مجلس ایران ۳ اردیبهشت جاری در جریان بررسی جزئیات طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به‌عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا، دولت، از جمله دستگاه‌های اطلاعاتی و وزارت خارجه را موظف به اجرای طرح اقدام متقابل در برابر آمریکا کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ۱۹ فروردین / ۸ آوریل با انتشار بیانیه‌ای سپاه پاسداران را جزو گروه‌های تروریستی قرار داد. شورای عالی امنیت ملی نیز در واکنش به این اقدام اعلام کرد دولت آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به «سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.

#پاکستان: انفجار در نزدیکی یک حرم در #لاهور چندین قربانی ‎گرفت

مقام‌های پاکستانی اعلام کردند که چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه انفجاری در نزدیکی یک حرم صوفی‌ها در نزدیکی لاهور، واقع در شمال شرقی پاکستان که یک خودرو پلیس را هدف قرار داده بود چندین کشته و زخمی به جای گذاشته است. یک سخنگوی پلیس لاهور گفته است که انفجار در نزدیکی حرم «داتا دربار»، یکی از مهم‌ترین حرم‌های صوفی‌ها در آسیا رخ داده است. این انفجار تا لحظه گزارش خبر دست‌کم ۱۰ کشته و ۲۴ زخمی داشته است. مجروحان به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند. این حرم در سال ۲۰۱۰ نیز هدف یک حمله انتحاری قرار گرفت و ۴۰ نفر در جریان این حمله کشته شدند. پس از این حمله تدابیر امنیتی شدیدی در این حرم برقرار شد و مراجعه‌کنندگان در چندین مرحله مورد کنترل قرار می‌گرفتند.