نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات دانش‌آموزان به جایی نرسید، امتحانات نهایی به صورت حضوری برگزار می‌شود

ستاد ملی کرونا اعلام کرد که برگزاری امتحانات نهایی به شکل حضوری در تاریخ اعلام‌شده قبلی (یعنی ٢٧ اردیبهشت) به تصویب اعضای ستاد رسیده است. پیش تر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا شروط برگزاری حضوری امتحانات پایه نهم و دوازدهم آموزش و پرورش را اعلام و تاکید کرد نتیجه نهایی تصمیم‌گیری درباره این موضوع، شنبه (۱۸ اردیبهشت) در ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص خواهد شد. وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت درباره برگزاری امتحانات حضوری اختلاف‌نظر داشتند. آموزش و پرورش مدافع برگزاری امتحانات نهایی به صورت حضوری بود ولی وزارت بهداشت آن را منوط به وجود تهویه مناسب، فاصله زیاد دانش آموزان و حضور افراد اندک می‌دانست. در مقابل دانش‌آموزان در چند شهر ایران با برگزاری تجمعاتی مخالفت خود را با هر دو پیشنهاد اعلام کردند. اعتراض دانش‌آموزان با برخورد نیروهای امنیتی و پلیس روبه‌رو شد. زنجان، بجنورد، یزد، شهرکرد و سمنان از جمله شهرهایی هستند که در آن‌ها اعتراضات دانش‌آموزی گزارش شده است.

چهار پناهجوی ایرانی از کمپ دیپورت آیدین در ترکیه آزاد شدند

محمد پور اکبری کرمانی، زینب صحافی، لیلی فرجی و اسماعیل فتاحی، چهار پناهجویی که به دلیل شرکت در یک تجمع اعتراضی در ترکیه، روز ۳۰ سفندماه سال ۱۳۹۹ بازداشت شده‌ بودند، تا زمان اعلام رای دادگاه در خصوص پرونده دیپورت به ایران، موقتاً آزاد شدند. بر پایه اعلام منابع حقوق بشری، آزادی موقت این پناهجویان به معنی رفع دیپورتی نبوده و پرونده مربوط به دیپورت همچنان در جریان است. در صورت بازگردانده شدن این پناهجویان به ایران آنها ممکن است با خطر شکنجه، حبس‌های طولانی یا حتی اعدام مواجه شوند. بوسه برگاماله، وکیل این چهار پناهجوی ایرانی پیش‌تر به زمانه گفته بود که به حکم دیپورت صادر شده برای موکلانش اعتراض کرده است. به‌ گفته این وکیل دادگستری، از زمان بازداشت این چهار پناهجو در شهر دنیزلی و انتقال آنها به کمپ آیدین، هیچ‌ یک از کارکنان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ترکیه این موضوع را پیگیری نکرده‌اند. در سال‌های گذشته شماری از شهروندان ایرانی‌ به‌ دلیل داشتن باورهای مذهبی متفاوت از دیدگاه حکومت جمهوری اسلامی یا به‌ دلیل فعالیت‌های مدنی و سیاسی، تحت پیگرد قرار گرفته و به ترکیه گریخته‌اند اما ترکیه با نادیده گرفتن حقوق پناهجویی، در بسیاری موارد این پناهجویان را اخراج کرده است. در یکی از آخرین موارد، اوایل دی ‌ماه ۱۳۹۸، مقامات قضایی و امنیتی ترکیه با لغو درخواست پناهجویی‌ ۳۳ پناهجو که دست‌کم یکی از آنها پناهجوی سیاسی بود، آنان را از طریق مرز بازرگان به پلیس ایران تحویل دادند.

خواست اعاده دادرسی مسعود مصاحب، شهروند دو تابعیتی در دیوان عالی کشور پذیرفته شد

شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور، درخواست اعاده دادرسی در پرونده مسعود مصاحب،‌ شهروند دوتابعیتی ایرانی-اتریشی محبوس در زندان اوین را پذیرفته است. وب‌سایت هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با اعلام این خبر، نوشته: «پرونده او پس از ارجاع به شعبه هم عرض رسیدگی خواهد شد.» مسعود مصاحب، بازرگان دو تابعیتی ایرانی-اتریشی در اوایل ژانویه ۲۰۱۹ / دی ۱۳۹۸هنگامی که به همراه هیأتی از شرکت «مد آسترون» به ایران سفر کرده بود، در تهران بازداشت و از اواخر ماه ژانویه ۲۰۱۹ تاکنون در زندان‌ اوین به سر می‌برد. مسعود مصاحب دبیر «انجمن اتریش و ایران» است و مردادماه سال جاری به اتهام «همکاری با اسرائیل و سرویس جاسوسی آلمان» به ۱۰ سال حبس محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر عیناً تأیید شد. بر پایه اعلام خانواده این زندانی ۷۴ ساله، او از مشکلات عدیده پزشکی همچون دیابت، نوروپاتی، مشکلات دریچه‌ قلب، کیست ریه و کیست کلیه و مشکلات تیروئید و پروستات رنج می‌برد. او پیش‌تر نیز سکته مغزی کرده و تاکنون ۹ بار نیز دیالیز شده است. در آغاز به‌کار دولت حسن روحانی در ایران، تعداد قابل توجهی از شهروندان دو تابعیتی که تابعیت ایران‌را هم داشتند، به‌دلیل وجود نیروی کار بسیار ارزان و شرایط مطلوب کارفرمایان در ایران، برای سرمایه‌گذاری‌به کشور بازگشتند. عماد شرقی، یکی دیگر از این شهروندان دو تابعیتی‌(ایرانی- آمریکایی) و معاون بین‌الملل هلدینگ سرآو است که در تاریخ ۱۰ آذر ماه ۱۳۹۹ از سوی دادگاه انقلاب تهران با اتهامات امنیتی به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

شهرداری تهران شکایت خود از معترضان آبان را پس گرفت

رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران اعلام کرد با دستور شهردار تهران شکایت این نهاد از معترضان آبان ۹۸ از مراجع قضایی پس گرفته شده است. پیش‌تر اعلام شده بود اگر معترضان ۹۸ هزینه خسارات وارده در جریان اعتراضات، را بپردازند، شهرداری تهران شکایتش را پس خواهد گرفت. غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران روز شنبه ۱۸ اردیبهشت در حساب توییتر خودش نوشت: «شهردار تهران با توجه به درخواست شهروندان به مدیرکل حقوقی دستور دادند درخصوص شکایت تامین خسارت از معترضین ۹۸، رضایت شهرداری تهران اعلام گردد.»

فشار بر بهاییان ایران ادامه دارد؛ معین محمدی به زندان فراخوانده شد

معین محمدی، شهروند بهایی ساکن یزد، با انتشار یک توئیت در حساب کاربری‌اش در توئیتر از احضار خود به شعبه یک واحد اجرای احکام دادگاه انقلاب یزد برای تحمل دوران محکومیتش خبر داده است. در تصویری از احضاریه‌ای که محمدی منتشر کرده نوشته شده او تا ۱۰ روز مهلت دارد که خود را برای گذراندن حبس به دادگاه معرفی کند. این شهروند بهایی در دی‌ماه سال ۱۳۹۷ در مسیر محل کار خود توسط مأموران اداره اطلاعات بازداشت شد و اوایل فروردین‌ماه ۱۳۹۸ در دادگاه انقلاب یزد بابت اتهامات «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» مجموعا به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. با اعتراض محمدی به حکم صادر شده، دادگاه تجدید نظر او را از اتهام «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» تبرئه کرد و بدین ترتیب این شهروند بهایی در نهایت به یک سال تحمل کیفر در سطح شهر یزد و در مسیر محل کار خود در شهرک صنعتی این شهر تحت نظارت پابند الکترونیکی محکوم شد. با وجود گذراندن مدت محکومیت، با اعتراض دادستان و در یک روند غیر قانونی، او بار دیگر بابت اتهامی که از آن تبرئه شده بود، به حبس تعزیزی محکوم شده است. محمدی در تویئتر خود نوشته: «دادستان به تبرئه اون اتهامی که برایت گرفته بودم اعتراض کرده و اون رای ملغی شده. بعد بهم لطف کردن و از پنج سال مقداریش رو بخشیدن و مونده ۳۱ ماه و ۱۶ روز. که یک سالش رو رفتم و باید یک سال و هفت هشت ماه داخل باشم.» در ماه‌های اخیر فشار بر شهروندان بهایی شدت بیشتری گرفته است. جامعه جهانی بهایی مستقر در ژنو، در روزهای اخیر در بیانیه‌ای اعلام کرده در روزهای اخیر به منازل ده‌ها بهایی در شهرهای شیراز، اصفهان و دیگر نقاط کشور حمله شده که منجر به بازداشت بیش از ۲۰ بهایی شده است.

اعلام راه‌اندازی «انجمن ستار بهشتی» برای حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی

گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، کارگر وبلاگ نویسی که زیر شکنجه‌های پلیس فتا جان خود را از دست داد، از تأسیس یک انجمن به نام فرزندش برای حمایت از زندانیان سیاسی خبر داده است. او هدف از راه‌اندازی «انجمن ستار‌بهشتی» را حمایت و پیگیری حقوق اجتماعی زندانیان سیاسی و‌عقیدتی، به ویژه کارگران و معلمان اعلام کرده است. این مادر دادخواه‌در روزهای گذشته و هم‌زمان با روز جهانی کارگر با انتشار بیانیه‌ای از همه‌ایرانیان خواسته بود تا در سایه اتحاد و‌همبستگی، اجازه ندهند که بیش از این «رانت‌خواران و وابستگان به‌ حکومت فاسد» با‌کارگران، معلمان و قاطبهٔ مردم، مانند بردگان زمان صدر اسلام رفتار کنند. ستار بهشتی یک کارگر وبلاگ‌نویس بود که در تاریخ ۹ آبان سال ۱۳۹۱ توسط پلیس فتا یا پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در فضای مجازی» ‌دستگیر شد. او در مدت بازداشت به شدت ‌شکنجه شد و بر اثر جراحات وارده درگذشت.‌زندانیان و هم‌بندان او با انتشار نامه‌ای‌شهادت دادند که آثار شکنجه و ضرب و شتم را روی بدن او مشاهده کرده‌‌اند. گوهر عشقی اما در بیانیه اخیر خود با تکرار جمله‌ای از پسرش، گفته: «ما زندگی ‌نمی‌کنیم، ما بردگی می‌کنیم، ما بندگی ‌می‌کنیم و مُردن به چنین زندگی ننگینی، شرافت دارد.» همچنین انجمن تازه تأسیس او قرار است فضایی برای اتحاد و همبستگی میان همه گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی و مذهبی، فارغ از تفاوت‌های فکری و عقیدتی آنها باشد.