نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه ایران ادعا کرد: دو بار پیام وزیر خارجه اوکراین برای آتش‌بس را به روسیه منتقل کردم

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با همتای لهستانی خود که به تهران سفر کرده، گفت که تا به حال دو مرتبه پیام وزیر خارجه اوکراین را به وزیر خارجه روسیه منتقل کرده است. او در نشست خبری مشترک با زیبگنیو رائو، ادعا کرد که یک بار در حاشیه نشست توشی در چین و یک بار نیز در سفر به مسکو پیام همتای اوکراینی خود را مبنی بر درخواست آتش بس و آمادگی برای گفت‌وگو و توافق به سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه منتقل کرده است. امیرعبداللهیان همچنین گفت که «ایران مخالف جنگ در اوکراین است، همانطور که مخالف جنگ در یمن، سوریه، عراق، افغانستان و هر نقطه دیگر از جهان است». او در ادامه راه حل جنگ روسیه و اوکراین را «مذاکره و گفت‌و‌گو» عنوان کرد و مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران از راه حل سیاسی برای پایان جنگ حمایت می‌کند. رائو اما آنطور که رسانه‌های داخلی ایران گزارش کرده‌اند خشونت روسیه را عامل جنگ در اوکراین دانست و گفت: اوکراین حق دارد از خاکش دفاع کند. لهستان در جبهه مخالف روسیه قرار دارد اما ایران با روسیه همسو است.

بشار اسد در تهران با علی خامنه‌ای دیدار کرد

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه صبح یک‌شنبه هجدهم اردیبهشت در تهران با علی خامنه‌ای رهبر و ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرده است. «نور نیوز» که به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران نزدیک است در یک خبر کوتاه نوشت که او صبح امروز به تهران سفر و در دیدارهای جداگانه با علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی گفت‌وگو کرده است. جزئیات بیشتری از دیدار بشار اسد که با سرکوب مخالفانش به کمک ایران و روسیه توانست در سوریه بر قدرت باقی بماند، با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی منتشر نشده است. ایران پس از پایان جنگ در سوریه همچنان حضور نظامی خود در این کشور را حفظ کرده و در برخی برنامه‌های بازسازی نیز سهم دارد. اسد آخرین بار در اسفند ۱۳۹۷ در یک سفر اعلام نشده به تهران رفت و در آنجا با علی خامنه‌ای و حسن روحانی، رئیس جمهوری وقت ایران دیدار کرد. به دنبال این سفر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه وقت جمهوری اسلامی از مقام خود استعفاء کرد. استعفاء او اما پذیرفته نشد و او که به گفته رسانه‌های نزدیک به دولت از «ناهماهنگی» در برنامه‌ریزی این سفر و نادیده گرفتن نقش وزارت خارجه ناراحت بود، در مقام خود باقی ماند. در دیدار اسفند ۱۳۹۷ اسد با مسئولان ارشد جمهوری اسلامی قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس که در دی ۱۳۹۸ در عراق به دست نیروهای آمریکایی ترور شد، نقش پررنگی داشت، در حالیکه ظریف در دو دیدار اسد با رهبر و رئیس دولت وقت جمهوری اسلامی غایب بود. ظریف چندی بعد در یک مصاحبه که با سعید لیلاز انجام داده بود، از ناهماهنگی میان آنچه که «میدان» و «دیپلماسی» خوانده بود، انتقاد کرد و گفت که در برخی مواقع دیپلماسی برای میدان هزینه شده است. بشار اسد که از سال ۲۰۱۱ پس از آغاز اعتراضات مردمی در سوریه با تحریم نانوشته کشورهای عربی منطقه روبرو شده بود، اسفند ۱۴۰۰ به امارات متحده عربی رفت.

خوابگاه ۴۰۰ نفره دانشجویان دانشگاه امیرکبیر آتش گرفت

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران از آتش سوزی در یک خوابگاه دانشجویی ۴۰۰ نفره در تهران خبر داد. به گفته او این حادثه در شامگاه ۱۷ اردیبهشت در یک ساختمان ده طبقه که خوابگاه دانشجویان مرد بود، رخ داده است. بر اساس آنچه که خبرگزاری رکنا گزارش کرده خوابگاه محل حادثه محل اسکان دانشجویان دانشگاه امیرکبیر بود. رئیس امور خوابگاه‌های این دانشگاه صبح امروز گفت: «آسیب جدی به زیرساخت‌های خوابگاه از جمله آب و برق و گاز وارد نشده و خوابگاه در وضعیت عادی است». علت این حادثه که به گفته ملکی موجب دود گرفتگی ۱۱ نفر شده، هنوز مشخص نیست. ۱۰ تن از مصدومان در محل حادثه درمان شدند اما یک تن از آن‌ها به بیمارستان منتقل شد. به گفته رئیس امور خوابگاه‌های دانشگاه امیرکبیر فرد منتقل شده به بیمارستان پس از درمان به خوابگاه بازگشته است.

معاون اجتماعی پلیس تهران در توجیه بازداشت توام با خشونت یک زن: «در برابر ماموران مقاومت کرد و موجب چنین رفتاری شد»

سرهنگ مراد مرادی، معاون اجتماعی پلیس تهران در توجیه بازداشت خشونت آمیز یک زن در نزدیکی سد لتیان مدعی شد که فرد سرنشینان خودرو «در برابر ماموران مقاومت کرده و موجب بروز چنین حادثه‌ای شدند». تصاویر ویدئویی از بازداشت یک زن به دست ماموران نیروی انتظامی ایران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد ماموران این زن را با خشونت بازداشت و سوار خودروی پلیس می‌کنند. معاون اجتماعی پلیس تهران گفت که شیوه دستگیری فرد بازداشت شده «مورد تأیید نیست» و رفتار ماموران «برابر مقررات و ضوابط موضوع تحت رسیدگی بوده و مراحل قانونی خود را طی می‌کند.». او همچنین مدعی شد که «در خودرو فرد بازداشت شده مقادیری مواد مخدر از نوع گراس کشف و برای سرنشینان خودرو پرونده قضایی تشکیل شده است». برخورد خشونت بار پلیس در ایران با شهروندان در مواردی به مرگ یا مصدومیت شدید افراد بازداشت‌شده منجر شده است.