ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ریحانه‌ انصاری‌نژاد فعال کارگری به قید یک میلیارد تومان وثیقه‌ موقتا آزاد شد

ریحانه انصاری نژاد فعال کارگری که روز هشتم اردیبهشت به هنگام دیدار با خانواده محمد حبیبی معلم زندانی به همراه تعداد دیگری از فعالان کارگری بازداشت شده بود، دوشنبه ۱۸ اردیبهشت به قید یک میلیارد تومان وثیقه به طور موقت آزاد شد. ریحانه انصاری نژاد ۲۳ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ در منزلش بازداشت شد و سه ماه در بندهای امنیتی و انفرادی اوین زندانی شد او مرداد همان سال با وثیقه یک و نیم میلیارد تومانی موقتا آزاد شده بود. او ۸ اردیبهشت همراه تعدادی دیگر افز فعالان کارگری و اجتماعی برای دیدار با خانواده محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان در خانه خانه این معلم زندانی بازداشت شده بود. الدوز هاشمی، ژاله روحزاد، هیراد پیربداقی و عسل محمدی چهار تن دیگر از بازداشت شدگان ۸ اردیبهشت نیز به قید وثیقه موقتا آزاد شده‌اند. سندیکای کارگران شرکت واحد در بیانیه‌ای به تاریخ ۱۸ اردیبهشت خواستار آزادی بی قید و شرط سایر بازداشت شدگان به نام‌های آنیشا اسدالهی، سروناز احمدی، کامیارفکور، و حسن ابراهیمی شده است.

تسنیم: به دلیل بی‌حجابی برای باران کوثری پرونده قضایی تشکیل شد

خبرگزاری تسنیم دوشنبه ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که در پی حضور بدون حجاب باران کوثری، بازیگر نامدار سینمای ایران در یک مراسم رسمی برای او پرونده قضایی تشکیل و به مجتمع قضایی وزارت ارشاد ارسال شده است. باران کوثری جمعه گذشته ۱۵ اردیبهشت در مراسم تشییع حسام محمودی، بازیگر سینما و تلویزیون ایران بدون حجاب حاضر شد و تصاویر او در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های مختلف انتشار یافت. حسام محمودی در سن ۳۷ سالگی به‌علت ایست قلبی درگذشت. در روز‌های گذشته چندین تن از بازیگران زن سینما و تلویزیون ایران، از جمله افسانه بایگان، فاطمه معتمدآریا، پانته‌آ بهرام و کتایون ریاحی، با وجود تهدیدهای نهادهای قضایی و امنیتی در مجامع عمومی بدون حجاب ظاهر شده‌اند.

تفتیش منزل هاشم آقاجری و احضار او به دادگاه

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک‌شنبه ۱۷ اردیبهشت، منزل هاشم آقاجری، استاد تاریخ دانشگاه تربیت مدرس توسط نیروهای وزارت اطلاعات مورد تفتیش قرار گرفت و برخی از لوازم شخصی او از جمله لپ‌تاپ و تلفن همراه ضبط شد. همزمان به دادسرا عمومی و انقلاب تهران هاشم آقاجری را احضار کرده است و او باید چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت در این دادسرا حاضر شود. بنا به اطلاعاتی که به دست زمانه رسیده، نیروهای وزارت اطلاعات درحالی که هاشم آقاجری در منزل نبود و با وجود مخالفت همسر او، با نشان دادن حکم بازرسی با اجبار وارد خانه شدند. سپس ضمن تماس با دانشگاه از آقای آقاجری خواستند که سریعا در منزل حاضر شوند، وقتی او به منزل بازگشت عملیات تفتیش به پایان رسیده بود و نهایتا با تسلیم احضاریه دادگاه و همراه بردن لپ‌تاپ و تمام وسایل الکترونیک و دیجیتال و مقداری نوشته‌های دانشگاهی و علمی، خانه را پس از ۳ ساعت ترک کردند. هاشم آقاجری پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های خود سابقه بازداشت و محکومیت را دارد. او سال ۱۳۹۳ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.

آنیشا اسداللهی و ریحانه انصاری‌نژاد فعالان کارگری به‌طور موقت از زندان آزاد شدند

آنیشا اسداللهی، فعال کارگری و مترجم و ریحانه انصاری‌نژاد از فعالان کارگری دوشنبه ۱۸ اردیبهشت هر کدام با سپردن وثیقه یک میلیارد تومانی تا پایان مراحل دادرسی به‌صورت موقت از زندان اوین آزاد شدند. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام خبر آزادی آنیشا اسداللهی، خواهان آزادی همه فعالان کارگری و زندانیان سیاسی شد. آنیشا اسداللهی و ریحانه انصاری‌نژاد ۸ اردیبهشت‌ جاری همراه با شماری دیگر از فعالان کارگری و معلمی، هنگام دیدار با خانواده‌ معلم زندانی، محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران بازداشت شده بودند. افزون بر این دو فعال کارگری، از جمع کسانی که در خانه محمد حبیبی بازداشت شدند، الدوز هاشمی، ژاله روح‌زاد، هیراد پیربداقی و عسل محمدی، تا این لحظه به قید وثیقه آزاد شده‌اند. سروناز احمدی، کامیار فکور و حسن ابراهیمی همچنان در زندان به‌سر می‌برند. آنیشا اسداللهی، پیش از این، ۱۹ اردیبهشت سال گذشته نیز در خانه خود به‌همراه همسرش کیوان‌مهتدی، فعال کارگری و عضو‌ کانون نویسندگان ایران، دستگیر شده بود. کیوان‌ مهتدی همچنان ‌در زندان اوین‌ زندانی است. ریحانه انصاری‌نژاد نیز پیشتر در نیمه‌شب ۲۲ اردیبهشت سال گذشته با یورش مأموران امنیتی به منزل شخصی‌اش بازداشت شد. او پس از گذراندن نزدیک به سه ماه در بندهای ۲۰۹ زندان اوین، ۱۵ مرداد سال گذشته با سپردن وثیقه یک‌ونیم میلیارد تومانی از زندان اوین آزاد شد.

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا شرکت‌های روسیه، چین و هنگ‌کنگ را هدف قرار خواهند داد

کمیسیون اروپا دوشنبه ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه یازدهمین بسته تحریمی علیه روسیه از آغاز جنگ اوکراین را ارائه کرد. اریک مامر، سخنگوی کمیسیون اروپا گفت هدف این است که دورزدن تحریم‌های موجود علیه روسیه مهار شود. بر اساس سندی که به‌دست خبرگزاری فرانسه رسیده است، برای نخستین بار از آغاز جنگ اوکراین هشت شرکت از چین و هنگ‌کنگ تحت تأثیر این تحریم‌ها قرار خواهند گرفت. این شرکت‌ها متهم به صادرات کالاهای مسئله‌دار به روسیه هستند. روز دوشنبه چین درباره تحریم شرکت‌های این کشور به اتحادیه اروپا هشدار داد. وزارت امور خارجه چین گفت در صورت اعمال تحریم‌ها روابط دوجانبه بدتر می‌شود و چین اقدامات قاطعی را برای حفظ منافع خود انجام خواهد داد. برخی از این شرکت‌ها پیش از این به همین دلایل از سوی آمریکا تحریم شده‌ بودند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است اواخر هفته جاری درباره این تحریم‌ها بحث کنند.

وزیر خارجه ترکیه: اردوغان و بشار اسد احتمالاً در سال جاری میلادی دیدار خواهند کرد

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه دوشنبه ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه در پاسخ به پرسشی درباره احتمال دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه پس از دیدار ۱۰ مه / ۲۰ اردیبهشت میان وزیران امور خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو، گفت: «مرحله آتی، دیدار دو رئیس جمهوری است و امیدوارم این امر زیاد به درازا نکشد و این دیدار در سال جاری انجام شود.» پیش از این اردوغان در ماه دسامبر (دی‌ماه) سال گذشته گفته بود که احتمالاً با بشار اسد دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. او پس از آن نیز گفته بود که با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه این موضوع را بررسی کرده، اما باید پیش از آن دیدارهایی در سطح وزیران دفاع و خارجه و اطلاعات ترکیه و سوریه برگزار شود. این در حالی است که بشار اسد تأکید کرده بود که تنها در صورت خروج نیروهای ترکیه از سوریه حاضر به دیدار با اردوغان است.

تجمع بازنشستگان مخابرات در چند شهر؛ در تهران دست‌کم ۷ تن بازداشت شدند

بازنشستگان شرکت مخابرات روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت در تداوم دوشنبه‌های اعتراضی خود در مراکز چند استان از جمله کرمانشاه، مرکزی، سیستان و بلوچستان، خوزستان، چهار محال و بختیاری، و لرستان مقابل اداره‌های مرکزی مخابرات تجمع کردند. تجمع تهران قرار بود مقابل وزارت ارتباطات برگزار شود. نیروهای امنیتی و انتظامی برای جلوگیری از برگزاری تجمع صبح زود مقابل ساختمان وزارت ارتباطات و پارک اندیشه را محاصره کرده بودند. آن‌ها تعدادی از بازنشستگان را بازداشت کردند. تعداد بازنشستگانی که در پارک اندیشه دستگیر شده‌اند هفت تن اعلام شده است. خواست بازنشستگان مخابرات اجرای آیین‌نامه سال ۱۳۸۹ و بیمه تکمیلی است.

پس از کشتار می‌خواهند «کمیته ویژه بررسی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱» راه بیندازند

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم حکم داده که هیئتی به بررسی ابعاد رویدادهای جنبش زن، زندگی، آزادی که از آن به‌عنوان «ناآرامی‌ها» یاد می‌کنند، بپردازد. رسانه‌های جمهوری اسلامی نوشته‌اند که این حکم در پی گزارش بررسی‌های وزارت کشور در این زمینه صادر شده است. براساس این حکم، حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌عنوان رئیس و کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر، سکینه سادات پاد مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی، زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی و حسن صفادوست رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز به‌عنوان اعضای «کمیته ویژه بررسی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱» منصوب شده‌اند. گفته‌شده که قرار است این کمیته ضمن دریافت گزارش نهادهای حکومتی به شکایت‌های «آسیب‌دیدگان و مصدومان»، «ادعاهای مطرح درباره نقض حقوق افراد» و «جبران خسارت»های احتمالی رسیدگی کند. این کمیته همچنین موظف شده است تا گزارش‌های خود را «به‌طور منظم» برای شخص رئیسی ارسال کند. براساس گزارش‌های فعالان حقوق بشر از ۲۵ شهریور تا ۱۵ بهمن ۱۴۰۱، بیش از ۵۰۰ نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شدند. در گذشته نیز بارها در جمهوری اسلامی چنین کمیته‌هایی برای رسیدگی به اعتراضات مردمی، سرکوب و کشتار معترضان، قتل‌های سیاسی و مواردی دیگری همچون سرنگون‌کردن هواپیمای اوکراینی به‌دست سپاه پاسداران تشکیل شده است اما نتایج به‌دست آمده از این کمیته‌ها همواره نهادهای حکومتی را از پیگرد قضائی مصون و شکایت‌کنندگان را ناراضی نگه داشته است.

نرگس منصوری، از اعضای زندانی سندیکای شرکت واحد از زندان اوین به بیمارستان منتقل شد

به‌ گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نرگس منصوری، زندانی سیاسی، روز شنبه ۱۶ اردیبهشت، در پی حال نامساعد جسمانی از زندان اوین به بیمارستان پارس منتقل شد و مورد عمل جراحی قرار گرفت. یک منبع آگاه به هرانا گفت این زندانی سیاسی مورد عمل جراحی رحم قرار گرفته و در حال حاضر در بیمارستان بستری است. نرگس منصوری اوایل سال ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی افشاری، آیان ۱۳۹۸ نرگس منصوری به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. نرگس منصوری پیش‌تر در تاریخ ۲۱ مرداد ۹۸ در هنگام بازگشت از محل کار خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از اینکه به مدت ۲۰ روز در یکی از سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین تحت بازجویی بود، به زندان قرچک ورامین و سپس به زندان اوین منتقل شد. این زندانی سیاسی ۲۲ آبان ماه ۹۸ با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. نرگس منصوری فعال مدنی و از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه دارای یک فرزند ۱۲ ساله است و در مدت زندان جمعا ۷۲ روز را در سلول انفرادی به سر بر‌ه است. نرگس منصوری از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ زن با درخواست استعفای رهبر جمهوری اسلامی است.

روسیه شبانه به کی‌یف و چندین شهر اوکراین حمله هوایی کرد

در ساعات نخست بامداد دوشنبه ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه آژیر هوایی در مناطق مختلف اوکراین بارها به صدا در آمد. به‌گفته منابع اوکراینی صدای انفجار در مناطق خرسون و زاپوریژیا شنیده شد و یک انبار مواد غذایی در اودسا آتش گرفت. ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف اعلام کرد که دست‌کم پنج نفر در پایتخت اوکراین زخمی شدند. دو نفر از آن‌ها بر اثر سقوط لاشه هواپیمای بدون سرنشین بر روی یک ساختمان زخمی شدند. در جبهه باخموت، روسیه حملات خود را تشدید کرد. به‌گفته ارتش اوکراین، هشت مکان نیز در منطقه «سومی» واقع در شمال شرق اوکراین زیر آتش روسیه قرار گرفت. رهبری نظامی اوکراین تشدید حملات روسیه را به‌مناسبت نهم ماه مه می‌داند که در روسیه روز پیروزی بر آلمان نازی محسوب می‌شود و به‌رسم هر سال با رژه نظامی در میدان سرخ مسکو گرامی داشته می‌شود.

اسرائیل مدرسه فلسطینی‌ها در کرانه باختری را تخریب کرد

به‌گزارش رویترز، مقامات اسرائیلی روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت / ۷ مه یک مدرسه فلسطینی را در کرانه باختری اشغالی تخریب کردند. این مدرسه با سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا ساخته شده بود. ارتش اسرائیل، در بیانیه‌ای گفت این ساختمان که در در روستای جبت‌الذیب حدود دو کیلومتری بیت‌لحم قرار داشت به‌طور غیرقانونی ساخته شده بود و برای ایمنی افراد «خطرناک» بود. ارتش گفته است دادگاه اسرائیل پیش از این «دستور تخریب آن را صادر کرده بود». اتحادیه اروپا تخریب این مدرسه را «هولناک» خواند و گفت این اقدام ۶۰ کودک فلسطینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اتحادیه اروپا افزود تخریب بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی است و «تنها درد و رنج مردم فلسطین را افزایش می‌دهد و باعث تشدید فضای پرتنش می‌شود». ارتش اسرائیل گفت مقامات این کشور مالک ساختمان را چندین بار برای گفت‌وگو در مورد وضعیت ساختمان قبل از اجرای تخریب فراخواندند اما او از گفت‌وگو خودداری کرده است. دانش‌آموزان و شاهدان می‌گویند ساختمان بدون هیچ اثری از مدرسه‌ای که زمانی در آن محل قرار داشت به ویرانه‌ای تبدیل شده است. به‌گفته شاهدان وسایل موجود در ساختمان نیز مصادره شده است. وزارت آموزش و پرورش تشکیلات خودگردان فلسطین این تخریب را «جنایتی فجیع» خواند و گفت این اقدام موجب می‌شود که «دانش‌آموزان این مدرسه مانند کودکان سایر نقاط جهان از تحصیل رایگان، امن و پایدار محروم شوند». یک منبع رسمی اسرائیلی به رویترز گفت مناقشه بر سر ایمنی ساختمان شش سال ادامه داشته است و مدرسه‌ای در مجاورت آن دانش آموزانی را که در اثر تخریب بدون مدرسه مانده‌اند جذب خواهد کرد.