ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در آستانه جشنواره کن، محکومیت محمد رسول‌اف به حبس، شلاق و دیگر مجازات‌ها قطعی شد

بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری، چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت اعلام کرد که شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر حکم هشت سال حبس، شلاق، پرداخت جزای نقدی و ضبط اموال محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی را عیناً تأیید کرد. بدین ترتیب پرونده این فیلمساز مطرح ایران به اجرای احکام ارسال می‌شود. به‌گفته پاک‌نیا پنج سال از حکم حبس صادرشده علیه رسول‌اف قابل اجرا خواهد بود. او همچنین بخشی از اتهام‌ها علیه رسول‌اف را «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» عنوان کرد و افزود مصداق این اتهام «امضای بیانیه‌ها و ساخت فیلم و‌ مستند» است. حکم دادگاه تجدیدنظر علیه محمد رسول‌اف در حالی صادر شده است که کمتر از یک هفته به آغاز هفتادوهفتمین دوره جشنواره فیلم کن باقی مانده و فیلم «دانه انجیر معابد» ساخته این کارگردان قرار است در بخش رقابتی این جشنواره نمایش داده شود. جشنواره کن سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت آغاز می‌شود. نشریه معتبر «اسکرین» نوشت فیلم جدید محمد رسول‌اف درباره زندگی خانوادگی یک قاضی دادگاه انقلاب و رابطه پر سوءظن و تردید او با همسر و دو دخترش در میانه اعتراض‌های سراسری ایران است. دستگاه قضائی جمهوری اسلامی در روزهای اخیر چند تن از دست‌اندرکاران این فیلم را احضار کرد و مورد بازجویی قرار داد. محمد رسول‌اف در سال ۲۰۱۷ با فیلم «لِرد» جایزه بهترین فیلم در بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن را به‌دست آورد و در سال ۲۰۱۱ جایزه بهترین کارگردانی بخش «نوعی نگاه» کن و جایزه منتقدان فرانسیس شاله را برای فیلم «به امید دیدار» به‌دست آورد.

مهرشاد کلینی، پزشک معترض به اعدام بازداشت شد

نیروهای امنیتی در شهرستان لردگان واقع در استان چهار محال و بختیاری مهرشاد کلینی، متخصص بیماری‌های کودکان ساکن شهرستان لردگان را درحالی که در یکی از خیابان‌های این شهر بنر اعتراضی به احکام اعدام در دست داشت، بازداشت کردند. به‌گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این رویداد سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت رخ داد و اعتراض این پزشک به احکام اعدامی بود که علیه خسرو بشارت و محمود مهرابی صادر شده است. از محل نگهداری و سرنوشت مهرشاد کلینی اطلاعی به‌دست نیامده است. گفته می‌شود که مهرشاد کلینی پیش از این نامه‌ای سرگشاده به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی نوشته و خواستار لغو حکم اعدام محمود مهرابی و خسرو بشارت شده بود.

نوروز رخداد، کارگر ساختمانی را به ۳۷ ماه حبس محکوم کردند

شعبه‌ی ۱۰۳ دادگاه کیفری شماره دو شهر دهدشت، نوروز رخداد، کارگر ساختمانی را به ۳۷ ماه حبس محکوم کرد. بنابر دادنامه‌ی صادرشده که تصویر آن به دست «زمانه» رسیده است، این حکم بابت اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران»، «توهین به مقام معظم رهبری» و «توهین به حضرت امام خمینی» عنوان شده است. دادگاه کیفری دهدشت بابت اتهام اول هفت ماه و ۱۶ روز و بابت هر یک از اتهام‌های دوم و سوم ۱۵ ماه و یک روز حبس برای نوروز رخداد حکم صادر کرده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۵ ماه و یک روز حبس برای این شهروند قابل اجرا است. نوروز رخداد پیشتر در فروردین‌ماه امسال برای دفاع از اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب در فضای مجازی و انتشار محتویات و تصاویر مبتذل و اهانت به رهبری» با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو دهدشت احضار شده بود. نوروز رخداد متولد ۱۳۶۸ کارگر ساختمان و ساکن دهدشت است. او ۲۷ آذر سال گذشته برای رسیدگی به پرونده‌اش پس از حضور در شعبه دوم دادیاری دادسرای عمومی دهدشت بازداشت و پس از ۱۰ روز با قرار کفالت به صورت موقت آزاد شده بود.

امیرعبداللهیان: یک نقشه راه برای برقراری رابطه با مصر تدوین می‌کنیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در حاشیه نشست هیئت دولت در تهران گفت که ایران و مصر بر سر برقراری روابط مصمم هستند. او با اشاره به دیدارش با همتای مصری در گامبیا گفت که یک نقشه راه برای عادی‌سازی روابط دو کشور در حال تدوین است: «گفت‌وگویی با آقای سامح شکری وزیر امور خارجه مصر در سفر اخیر داشتم و هر دو کشور مصمم به برقراری ارتباط هستند؛ از این‌رو در حال تدوین یک نقشه راه برای بازگشت به روابط دیپلماتیک هستیم.» رابطه ایران و مصر پس از انقلاب ۵۷ دستخوش تلاطم شد. پناه دادن انور سادات، رئیس‌ جمهوری مصر به محمدرضا شاه و پس از آن اعلام رضایت و حمایت تهران از ترور سادات به دست اعضای گروه اخوان المسلمین رابطه دو کشور را تحت تأثیر قرار داد. در سال‌های گذشته ایران و مصر بارها از امکان عادی‌سازی کامل روابط سخن گفته‌اند ولی این موضوع به دلیل تنش‌های منطقه‌ای محقق نشده است

نامه دو سناتور آمریکایی: رابرت مالی اسناد محرمانه را به ایمیل شخصی و تلفن همراهش ارسال کرده بود

دو قانونگذار جمهوری‌خواه در ایالات متحده آمریکا گفتند که مجوز امنیتی راب مالی، نماینده ویژه پیشین کاخ سفید در امور ایران به دلیل اینکه ادعا می‌شود اسناد طبقه‌بندی شده را به حساب ایمیل شخصی‌اش ارسال کرده و آنها را در تلفن همراه شخصی‌اش دانلود کرده، به حالت تعلیق درآمده است. رابرت مالی یک سال است که در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برد و از سمت خود کنار گذاشته شد. جیم ریشف سناتور جمهوری‌خواه ایالت آیداهو و مایکل مک‌کال، سناتور جمهوری‌خواه در کمیته روابط خارجی سنا، و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، از تگزاس، در نامه‌ای در ۱۷ اردیبهشت/ ۶ مه به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این موضوع را مطرح کرده‌اند. روزنامه واشنگتن‌پست و سپس خبرگزاری رویترز بعدتر این نامه را منتشر کردند. در این نامه آمده است: «ما می‌دانیم که مجوز امنیتی آقای مالی به این دلیل به حالت تعلیق درآمده که او اسناد طبقه‌بندی شده را به حساب ایمیل شخصی خود منتقل کرده و این اسناد را در تلفن همراه شخصی خود دانلود کرده است.» آن‌ها با انتقاد از وزارت خارجه آمریکا به دلیل ارائه نکردن اطلاعات بیشتر در مورد پرونده مالی و طرح ۱۹ سؤال در مورد این موضوع نوشته‌اند: «باور بر این است که یک بازیگر سایبری متخاصم توانسته به ایمیل و/یا تلفن مالی دسترسی پیدا کند و اطلاعات دانلود شده را به دست آورد.» یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که مالی همچنان در مرخصی است و افزود که «بر اساس سیاست دیرینه‌ای که به چندین دهه قبل برمی‌گردد، این وزارتخانه در مورد مجوزهای امنیتی فردی اظهار نظر نمی‌کند.» مالی که بلافاصله پس از روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۱ مسئولیت پرونده ایران را برعهده گرفت نقش مهمی در مذاکرات احیای برجام داشت. شکست در این مذاکرات و درز برخی اطلاعات به رسانه‌های داخلی ایران از جمله تهران تایمز سبب شد تا فشارها در داخل آمریکا به این چهره سیاست خارجی آمریکا بیشتر شود. او در ژوئن سال گذشته میلادی بدون هیچ توضیح بیشتری از سوی وزارت خارجه آمریکا به مرخصی فرستاده شد.

دانشجویان معترض به جنگ غزه و حامیان فلسطین دانشگاه آمستردام را اشغال کردند

یک روز پس از درگیری دانشجویان و پلیس در آمستردام، پایتخت هلند، رسانه‌های محلی روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت/ ۸ مه گزارش دادند که معترضان طرفدار فلسطین یکی از محوطه‌های دانشگاه آمستردام (UvA) را اشغال کرده‌اند. پلیس آمستردام در بیانیه‌ای اعلام کرد که دانشگاه آمستردام برخلاف رویدادهای عصر دوشنبه که پلیس ضد شورش با خشونت به یک محل تحصن معترضان و دانشجویان در آن دانشگاه حمله کرد، از معترضان نخواسته است که تظاهرات را متوقف کنند. دانشگاه آمستردام در بیانیه‌ای درست بعد از نیمه‌شب گفت که مایل است با دانشجویانی که از روز دوشنبه دست به اعتراض زده‌اند، مذاکره کند و به راه‌حلی برسد و افزود که اعتراضات «خسارات قابل توجهی» به ساختمان‌های دانشگاه وارد کرده است. این دانشگاه روز چهارشنبه چندین ساختمانش را به دلیل این تحصن بسته نگه می‌دارد. دانشگاه اوترخت در حدود ۴۰ کیلومتری جنوب آمستردام هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که به درخواست آن‌ها، پلیس محلی به تظاهرات طرفدار فلسطین در کتابخانه دانشگاه پایان داد.