نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#سازمان_ملل متحد: حمله ائتلاف عربی به بندر #حدیده جان دست‌کم ۲۵۰ هزار نفر از غیرنظامیان #یمن را به خطر می‌اندازد

سازمان ملل متحد جمعه ۸ ژوئن/ ۱۸ خرداد هشدار داد که حمله نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به بندر استراتژیک حدیده جان صدها هزار نفر از غیرنظامیان یمن را به خطر می‌اندازد. بندر حدیده واقع در غرب یمن و در کرانه دریای سرخ بندر اصلی برای ورود واردات و کمک‌های انسانی به این کشور فقیر است که بیش از سه سال می‌شود گرفتار جنگ است. سازمان ملل متحد اعلام کرده که با حمله ائتلاف عربی به این بندر زندگی و جان دست‌کم ۲۵۰ هزار نفر از غیرنظامیان به خطر می‌افتد. بر اساس برآورد سازمان ملل در بندر حدیده ۶۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند. از طریق این بندر مواد غذایی و دارو به سایر نقاط یمن ارسال می‌گردد.

در ناآرامی‌های «#روز_قدس» در #غزه دست‌کم ۳ نفر از معترضان فلسطینی کشته و ۴۱۳ نفر مجروح شدند

غزه در روز قدس ناآرام بود. هزاران فلسطینی معترض بعد از برگزاری نماز جمعه از ۵ جهت به طرف فنس مرزی رفتند. برخی از معترضان لاستیک آتش زدند، برخی بادبادک‌های آتش‌زا روانه اسرائیل کردند و برخی دیگر هم سنگ پرتاب کردند. ارتش اسرائیل ابتدا تلاش کرد با شلیک گاز اشک‌آور از طریق پهپادها، معترضان را متفرق کند اما موفق نشد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات فلسطینی، در این درگیری‌ها دست‌کم سه نفر از معترضان کشته و ۴۱۳ نفر هم مجروح شدند. شبکه الجزیره تعداد مجروحان را ۵۰۰ نفر اعلام کرده. حال ۷ نفر از مجروحان وخیم گزارش شده است. در سال ۱۹۴۸ بیش از ۷۰۰ هزار فلسطینی از سرزمین‌هایشان رانده شدند. دو سوم ساکنان غزه از نوادگان این رانده‌شدگان‌اند.

بیست و نهمین بنیاد پژوهش‌های #زنان #ایران، #دختران_خیابان_انقلاب را به عنوان #زنان_برگزیده سال خود معرفی کرد

در جریان برگزاری بیست و نهمین کنفرانس بنیاد پژوهش‌های #زنان در #استکهلم، #دختران_خیابان_انقلاب به عنوان چهره‌های برگزیده سال این بنیاد معرفی شدند. روز جمعه ۸ ژوئن/ ۱۸ خرداد و در جریان اولین روز کنفرانس بنیاد پژوهش‌های زنان که تا روز یک‌شنبه ۱۰ ژوئن/ ۲۰ خرداد ادامه خواهد داشت، #گلناز_امین، مدیر بنیاد، دختران خیابان انقلاب را به عنوان زنان برگزیده بیست و نهمین کنفرانس بنیاد پژوهش‌های زنان معرفی کرد. در متن این معرفی دختران خیابان انقلاب به عنوان زنانی معرفی شده‌اند که «روی سکوهای شهرهای ایران سرفراز ایستادند، #حجاب_اجباری را به دست باد سپردند و بار دیگر به جهان گفتند: ”ما انقلاب نکردیم تا به عقب برگردیم.”» در کنفرانس امسال بنیاد پژوهش‌های زنان به درهم‌تنیدگیِ نابرابری‌های جنسی و جنسیتی با سایر بی‌عدالتی‌های طبقاتی، مذهبی، قومی و نژادی، و نیز وجوه اشتراک میان مطالبات، آرمان‌ها و اهداف جنبش‌های فمینیستی با آرمان‌ها و درخواست‌های سایر جنبش‌های عدالت‌خواهانه و ضرورت یافتن راهکارهایی برای همکاری‌های مشترک پرداخته می‌شود.

دبیرکل #ناتو خواهان ادامه میلیاردها یورو کمک به نیروهای امنیتی #افغانستان شد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پس نشست وزیران دفاع کشورهای عضو این پیمان در بروکسل خواستار تمدید کمک‌های مالی به نیروهای امنیتی #افغانستان شد. #استولتنبرگ مبلغ مشخصی ارائه نداد. بر اساس داده‌های ناتو، #آمریکا به‌تنهایی سالانه حدود ۴ میلیارد یورو به نیروهای افغانستان کمک می‌کند. کشورهای اروپایی عضو #ناتو و کشورهایی که کمک مالی می‌کنند، مانند ژاپن، حدود یک میلیارد دلار در سال به نیروهای نظامی افغانستان کمک می‌کنند.

#مجمع_نمایندگان_طلاب حوزه علمیه قم از رئیس مجلس خواست جلوی تصویب مقررات #گروه_ویژه_اقدام_مالی (FATF) را بگیرد

چالش بر سر تصویب مقررات #گروه_ویژه_اقدام_مالی (FATF) در ایران همچنان ادامه دارد. حجت‌الاسلام علی‌اکبر حسینی‌نژاد رئیس مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم، به علی لاریجانی رئیس مجلس نامه نوشته و از او خواسته تا مانع از تصویب لوایح مربوط به این مقررات شود. لوایح «اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی» و «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» که به این مقررات مربوط است در مجلس ایران مورد بحث است. دولت خواهان پذیرش آن‌هاست اما مخالفان دولت در حکومت ایران با آن موافق نیستند و معتقدند در صورت قبول این مقررات ایران نمی‌تواند به گروه‌های چون #حماس و #حزب_‌الله کمک برساند. نام ایران از سال ۸۸ در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی قرار داشته اما این گروه که هدف آن «مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم در جهان» است، در دو سال اخیر برخی محدودیت‌ها علیه ایران را برداشته است.حسینی‌نژاد در نامه خود گفته است: « پیوستن به این کنوانسیون نه‌تنها گشایشی در امور کشور ایجاد نمی‌کند بلکه دست دشمن را برای اعمال فشارهای جدید باز می‌کند.»

بهرام #قاسمی، سخنگوی #وزارت_خارجه_ایران: هیچ چشم‌اندازی برای هیچگونه گفتگویی و در هیچ زمینه‌ای با رژیم #آمریکا وجود ندارد

پنجشنبه ۷ ژوئن/ ۱۷ خرداد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نشست خبری مشترک با شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن گفته بود که اولویت در نظر او چه در بحران کره شمالی و چه در مورد ایران با برنامه هسته‌ای‌ست. ترامپ ضمن تأکید بر اعمال تحریم‌های بی‌سابقه اقتصادی علیه ایران، اظهار امیدواری کرده بود که دور تازه‌ای از مذاکرات با ایران آغاز شود. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، جمعه ۱۸ خرداد در پاسخ گفته است: «آمریکا در مقابل عظمت ملت کهن و متمدن ایران و منطق محکم ایرانی با زبان تکریم و نه زبان تهدید و تحریم سخن نگوید، هیچ چشم‌اندازی برای هیچگونه گفتگویی و در هیچ زمینه‌ای با رژیم آمریکا متصور نیست.»

بعد از نماز جمعه معترضان فلسطینی در #غزه به طرف مرز با اسرائیل رفتند، آن‌ها لاستیک آتش زدند، #اسرائیل هم با گاز اشک‌آور پاسخ داد

جمعه ۸ ژوئن/ ۱۸ خرداد نوار غزه در مرز اسرائیل همانطور که انتظار می‌رفت ناآرام بود: معترضان فلسطینی بعد از برگزاری نماز جمعه از پنج طرف به سوی نوار مرزی رفتند و با به آتش کشیدن لاستیک اتوموبیل‌ها اعتراض خود را بیان کردند، سربازان اسرائیلی هم با پهپاد و با سلاح گاز اشک‌آور به طرف معترضان شلیک کردند با این هدف که آن‌ها را از فنس نوار مرزی دور نگه دارند. ۱۴ مه همزمان با انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و چند روز پیش از خروج ایالات متحده از برجام، حماس به مناسبت «روز سرزمین» تظاهراتی را در مرز اسرائیل با غزه سازماندهی کرد. این اعتراضات امروز با روز قدس هم مصادف شده است. در تهران و در سایر شهرهای ایران و همچنین در عراق به این مناسبت تظاهراتی برگزار شد. در سال ۱۹۴۸ بیش از ۷۰۰ هزار فلسطینی از سرزمین‌هایشان رانده شدند. دو سوم ساکنان غزه از نوادگان این رانده‌شدگان‌اند.

دولت #اتریش برای مقابله با «اسلام سیاسی» هفت مسجد را می‌بندد و چندین پیش‌نماز را بیرون می‌کند

دفتر #سباستین_کورتس صدراعظم #اتریش اعلام کرد که هفت مسجد متعلق به ترکیه‌ای‌ها و عرب‌ها که در شهرهای اتریش، از جمله وین فعالیت می‌کنند تعطیل و ۴۰ پیش‌نماز یا «امام» از کشور اخراج می‌شوند. این تصمیم در راستای مقابله با «اسلام سیاسی» صورت می‌گیرد. صدراعظم اتریش گفته که #اسلام‌_گرایی_افراطی در اتریش جایی ندارد. بیشترین محدودیت‌ها متعلق به گروه‌های اسلامی است که از سوی #ترکیه حمایت می‌شوند. اتریش حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و جمعیت #مسلمانان ساکن این کشور حدود ۵۶۰ هزار نفر است که بیشتر آن‌ها ترکیه‌ای، بوسنیایی و چچنی هستند.

خبرگزاری روسی: صحبت‌هایی درباره دیدار #پوتین و #ترامپ در جریان است

مسکو و واشنگتن برای دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، رؤسای جمهور روسیه و آمریکا در حال رایزنی‌اند. یک مقام آگاه از این رایزنی‌ها، جمعه ۸ ژوئن/ ۱۸ خرداد به خبرگزاری ریانووستی گفته است: «ما داریم درباره برگزاری اجلاس مشترک رئیسان جمهور آمریکا و روسیه فکر می‌کنیم. در گفت‌وگوها با طرف آمریکایی این پرسش گاهی مطرح می‌شود، اما هنوز به توافقی دست نیافته‌ایم.» همزمان با این تحولات، خبرگزاری رویترز گزارش داده که اختلاف بین رئیس جمهور آمریکا با سایر سران کشورهای عضو گروه جی ۷ بالا گرفته است. دونالد ترامپ اعلام کرده که اجلاس کانادا را یک روز زودتر ترک می‌کند. اعمال تعرفه آلومنیوم و فولاد و همچنین توافق هسته‌ای با ایران سبب این اختلافات شده است.

دفتر واردات #گمرک اعلام کرد: #ارز همراه مسافر تا سقف ۱۰ هزار #یورو یا معادل آن به سایر ارزها به داخل کشور مجاز است

دفتر واردات گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی اعلام کرده که ارز همراه مسافر تا سقف ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها به داخل کشور مجاز بوده و اگر بیش از این ارز همراه مسافر باشد، آن شخص باید به سامانه گمرک مراجعه و مقدار ارز خود را به مسئولان سامانه گمرک اعلام کند. او سپس پس از اخذ کد رهگیری و چاپ فرم موردنظر توسط گمرک به باجه بانک ملی هدایت می‌شود.

تقی #کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی #مجلس شورای اسلامی: #ایران از طریق محاکم بین‌المللی، حقوقی و قضایی فسخ قرارداد #بوئینگ را به صورت جدی پیگیری خواهد کرد

شرکت هواپیمایی بوئینگ چهارشنبه ۶ ژوئن/ ۱۶ خرداد اعلام کرد که به دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، از رابطه تجاری ایران کناره‌گیری می‌کند و هیچیک از ۸۰ فروند هواپیمایی را که ایران خریده، تحویل این کشور نمی‌دهد.تقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران از طریق محاکم بین‌المللی، حقوقی و قضایی فسخ قرارداد بویینگ را به صورت جدی پیگیری خواهد کرد. بوئینگ در سال ۲۰۱۶ قراردادی برای فروش ۸۰ فروند هواپیما به ارزش ۱۷ میلیارد دلار با ایران ایر منعقد کرده بود. این شرکت می‌بایست طبق این قرارداد در اردیبهشت سال جاری نخستین هواپیما بوئینگ ۷۷۷ را به ایران‌ایر تحویل می‌داد. از ۸۰ فروند هواپیمایی که بوئینگ به ایران فروخته بود، ۵۰ فروند مدل بوئینگ ۷۳۷ و ۳۰ فروند مدل بوئینگ پهن‌پیکر ۷۷۷ بودند که قرار بود در دوره‌ای ۱۰ ساله به ایران‌ایر تحویل داده شوند.

نشست «مرکز چهارجانبه اطلاعاتی #ایران، #روسیه، #عراق و #سوریه» در #بغداد برای تبادل اطلاعات و هماهنگی در مبارزه با #داعش برگزار شد. #ایرج_مسجدی، سفیر #ایران در #عراق هم حضور داشت

نشست «مرکز چهارجانبه اطلاعاتی ایران، روسیه، عراق و سوریه» با موضوع همکاری‌های چهارجانبه در مبارزه با گروه دولت اسلامی (داعش) در بغداد برگزار شد. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی در این نشست سرلشکر سعد العلاق، رئیس اطلاعات نظامی عراق و رئیس مرکز چهارجانبه و همجچنین ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق حضور داشتند. مرکز چهارجانبه اطلاعاتی از سال ۱۳۹۴ با عضویت وابستگان نظامی ایران، سوریه و روسیه در عراق و به ریاست سرلشکر العلاق در بغداد تاسیس شد و از آن زمان تاکنون در جلساتی مداوم، پشت درهای بسته و در سکوت خبری آخرین چهار کشور عضو را با هم هماهنگ و اطلاعاتی را که به دست آمده به اشتراک می‌گذارد.

راه‌پیمایی «روز قدس» مثل همیشه با شعارهای ضد اسرائیلی و ضد آمریکایی برگزار شد. در تهران جمعیت کم بود. تراکم اصلی در جاده‌های خروجی شهرهاست

آخرین جمعه ماه رمضان در ج.ا. به مناسک «روز قدس» اختصاص دارد. با تبلیغ و سازماندهی نهادهای حکومتی امسال نیز جمعیتی به خیابان‌ها کشیده شد. خبرگزاری مهر تیتر زده است: «ترامپ توسط راهپیمایان تهرانی به دار آویخته شد». زیر این تیتر پیکره‌ای به نشانه رئیس جمهوری آمریکا دیده می‌شود که توسط کامیون حمل می‌شود و طناب به گردن او آویخته است. طبق معمول آیین سوزاندن پرچم آمریکا و اسرائیل هم اجرا شده است. عکس‌ها و گزارش‌ها حاکی از حضور کم مردم در خیابان‌هاست. عکس‌های خروجی‌های شهر در عوض حاکی از تراکم شدید است. برخی جاده‌ها یک‌طرفه اعلام شده‌اند.

ارتش #اسرائیل به ساکنان #غزه هشدار داد که از #فنس_مرزی دور بمانند

ارتش اسرائیل اعلام کرده که انتظار دارد شمار زیادی از ساکنان غزه در تظاهرات اعتراضی جمعه ۸ ژوئن/ ۱۸ خرداد در مرز اسرائیل شرکت کنند. ارتش اسرائیل با صدور بیانیه‌ای به ساکنان غزه هشدار داده که از فنس مرزی دور بمانند. در جریان اعتراضاتی که از ۳۰ مارس تاکنون، جمعه هر هفته در مرز غزه با اسرائیل برگزار می‌شود بیش از ۱۱۹ نفر از فلسطینی‌های معترض جان خود را از دست داده‌اند. ۱۴ مه همزمان با انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و چند روز پیش از خروج ایالات متحده از برجام، حماس به مناسبت «روز سرزمین» تظاهراتی را در مرز اسرائیل با غزه سازماندهی کرد. این اعتراضات امروز با روز قدس هم مصادف شده است. در تهران و در سایر شهرهای ایران به این مناسبت تظاهراتی برگزار می‌شود.

ولادیمیر #پوتین، رئیس جمهور #روسیه: قصد نداریم فعلاً از #سوریه خارج شویم، تا زمانی که به نغع #روسیه باشد در #سوریه می‌مانیم

رئیس جمهور روسیه هر سال در تلویزیون روسیه با شهروندان گفت‌وگو می‌کند. در گفت‌وگوی تلویزیونی پنجشنبه ۸ ژوئن، ولادیمیر پوتین در بخشی از سخنانش اعلام کرد که روسیه قصد ندارد از سوریه خارج شود اما حضور نظامی‌اش در این کشور هم دائمی نخواهد بود. پوتین گفت ارتش روسیه تا زمانی در سوریه می‌ماند که به نفع روسیه باشد و سبب شود که این کشور بتواند به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند. رئیس جمهور روسیه اما در همان حال اعلام که روسیه قصد ندارد در سوریه پایگاه نظامی دائمی تأسیس کند، بلکه می‌خواهد هر موقع لازم شد، بدون تحمل خسارت مادی، سربازانش را از این کشور خارج کند. پوتین از حضور نظامی روسیه در سوریه به عنوان یک تجربه منحصر به فرد برای سربازان روس یاد کرد که به توانمندی نظامی آن‌ها بیش از هر رزمایشی کمک کرده است.

موتور هواپیمای مسافربری #زاگرس‌ایر در مسیر #اهواز – #مشهد آتش گرفت. هواپیما فرود اضطراری کرد، مسافران نجات پیدا کردند

موتوریک فروند هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی زاگرس‌ایر در مسیر اهواز- مشهد آتش گرفت. مسافران نجات پیدا کردند. مدیر کل فرودگاه‌های استان خوزستان بامداد جمعه ۱۸ خرداد به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته است: این هواپیما ۱۶۱ مسافر داشت که در ساعت ۲۳:۲۰ پنجشنبه‌شب پس از برخاستن از باند فرودگاه اهواز یکی از موتور‌های آن دچار آتش سوزی شد و بلافاصله خلبان آن درخواست فرود اضطراری کرد. به گفته محمد رضا رضائی با تدابیر اندیشیده شده در فرودگاه اهواز هواپیمای مسافربری زاگرس ایر در ساعت ۲۳:۳۵ به سلامت به زمین نشست و بلافاصله کار ایمن‌سازی هواپیما انجام و مسافران در سلامت کامل از هواپیما پیاده شدند.