نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی رأی داد

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از نمایندگان ۳۵ کشور تشکیل شده است، قطعنامه‌ای صادر کرد که در آن از دولت ایران انتقاد شده چرا در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود در سه پایگاهِ اعلام نشده، به آژانس اطلاعات لازم را نداده است. ۳۰ کشور به این قطعنامه رأی مثبت دادند، دو کشور چین و روسیه رأی منفی دادند و آرای سه کشور − هند، لیبی و پاکستان – ممتنع بود. قطعنامه، دولت ایران را به خاطر همکاری نکردن با آژانس سرزنش کرده و از جمهوری اسلامی خواسته است بدون تعلل با آژانس همکاری کند. طرح قطعنامه به ابتکار آمریکا و سه کشور اروپایی – فرانسه، آلمان و بریتانیا – تهیه شده بود. جمهوری اسلامی در حالی که هنوز خبر صدور قطعنامه منتشر نشده بود، دست به اقدامی در جهت خلاف خواست همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زد: به شکلی نمادین دستور به خاموش کردن دو دوربین فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داد. این دوربین‌ها فعالیت‌‌ها در پایگاه‌های هسته‌ای ایران را از نظر صلح‌‌آمیز بودن آنها کنترل می‌کردند.

چهار زندانی در زندان‌های ایلام، بیرجند و اردبیل اعدام شدند

سحرگاه چهارشنبه ۱۸ خردادماه، دستگاه قضائی جمهوری اسلامی چهار زندانی را اعدام کرد. به‌ گزارش سازمان حقوق بشر ایران یک زندانی به نام ستار ارغنده که اتهام او قتل بود در زندان ایلام اعدام شد. هرانا، خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز گزارش داد که بامداد چهارشنبه یک زندانی به نام محمد رضا نارویی قزاق، در زندان بیرجند اعدام شد. او در ارتباط با مواد مخدر زندانی شده بود و بدون اطلاع قبلی به خانواده‌اش جهت آخرین ملاقات، اعدام شد. همچنین در زندان اردبیل نیز دو زندانی به نام‌های حجت آسیابانی و سجاد تکروی که اتهام آن‌ها قتل بود بامداد چهارشنبه اعدام شدند. هرانا گفته است که رسانه‌های داخل ایران و منابع رسمی جمهوری اسلامی اعدام این چهار زندانی را اعلام نکرده‌اند. سازمان حقوق بشر ایران روز چهارشنبه ۱۸ خرداد در بیانیه‌ای نوشت مقام‌های جمهوری اسلامی در پنج ماه نخست سال میلادی ۲۰۲۲ دست‌کم ۱۶۸ نفر را اعدام کرده‌اند. سازمان حقوق بشر ایران افزود این رقم نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ میلادی، بیش از یک‌ونیم برابر افزایش داشته است.

رهبر جمهوری اسلامی وزیر ارشاد دولت دوازدهم را به‌عنوان مدیر روزنامه اطلاعات منصوب کرد

سه روز پس از درگذشت محمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۸ خرداد با صدور حکمی سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد اسلامی دولت دوازدهم را به‌عنوان مدیر این روزنامه منصوب کرد. خامنه‌ای در حکم خود روزنامه اطلاعات را «همواره نماینده و نمایشگر یکی از اضلاع نظام و انقلاب» دانست و از صالحی خواست که «چند وجهی بودن نگاه‌ها و سلایق سیاسی» در این روزنامه را حفظ کند، البته نه همه «سلایق سیاسی» در کشور بلکه تنها سلایق کسانی که «در اعتقاد راسخ به انقلاب و نظام اسلامی مشترکند». محمود دعایی یکشنبه ۱۵ خرداد در ۸۱ سالگی درگذشت. او از نزدیکان و همراهان روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، در دوران اقامتش در نجف بود. دعایی به جز شش دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ سفیر ایران در بغداد بود و از سال ۱۳۵۹ به دستور آیت‌الله خمینی سرپرستی مؤسسه اطلاعات را تا زمان مرگ برعهده داشت.

تظاهرات اعتراضی در عراق به دلیل کمبود برق

با رسیدن فصل گرما شهرهای استان‌های جنوبی و مرکزی عراق از یکشنبه گذشته، ۱۵ خرداد / ۵ ژوئن شاهد تظاهرات و تجمعات اعتراضی به دلیل قطع مکرر برق بوده‌اند. مردم معترض که در روز تنها ۸ ساعت برق دارند خیابان‌های اصلی شهرها را می‌بندند و به اداره‌های دولتی حمله می‌کنند. این اعتراضات به‌ویژه در بصره شدید بوده است. در ناصریه نیز معترضان جاده این شهر به بغداد را بستند. در دیالی، نجف، دیوانیه، بابل، مثنی هم شب‌ها تظاهرات و تجمعاتی برگزار شده است. در سال‌های گذشته نیز با آغاز فصل گرما اعتراضات مشابهی در شهرهای عراق انجام می‌شد. عراق به دلیل زیرساخت‌های فرسوده و سال‌ها جنگ قادر به تأمین نیاز برق خود نیست. از این رو باید حدود یک سوم از نیازهای برق و گاز خود را از ایران تأمین کند. کاهش تولید برق در این کشور به دلیل کاهش صادرات گاز ایران است که این نیز به دلیل عدم پرداخت بدهی‌های عراق به ایران در موعد مقرر و همچنین نیاز ایران به تأمین داخلی خود است. وزارت برق عراق پیش از این میزان بدهی این کشور به ایران در مورد صادرات گاز را یک میلیارد و ۶۴۲ میلیون دلار اعلام کرده بود. وزارت برق عراق ۱۱ خرداد / یکم ژوئن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که واردات گاز ایران پنج میلیون مترمکعب کاهش داشته است و بر این اساس حجم برق تولیدی نیروگاه‌های عراق نیز کاهش یافته و به‌تبع آن تأمین برق خانه‌ها نیز کم شده است.

سامانه‌های شهرداری تهران شش روز پس از حمله سایبری همچنان از دسترس خارج‌اند

با گذشت شش روز از حمله هکری به وب‌سایت‌های شهرداری تهران و سامانه «تهران من» متعلق به این شهرداری اختلال در این سایت‌ها همچنان ادامه دارد و کارکنان شهرداری بدون استفاده از کامپیوتر کار می‌کنند. به‌گزارش باشگاه خبرنگاران، وب‌سایت‌های عمومی مثل «تهران من» و سایت شهرداری تهران فقط صفحه اولشان بالا می‌آید. افزون بر سامانه‌های شهرداری تهران، سامانه انفورماتیک شورای شهر تهران هم هک و از چرخه خارج شده بود. محمود کبیری مدیر روابط عمومی شورای شهر تهران در توییتی اعلام کرد که مشکل سامانه انفورماتیک حل شده و فعالیت خود را از سر گرفته است. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران روز گذشته اظهار امیدواری کرد که تا پایان هفته مشکل اختلال در سامانه‌های شهرداری تهران به‌طور کامل برطرف شود. او علت کُندی فعال شدن سیستم‌ها را شناسایی خلاءهایی که وجود داشته و باعث شده این حمله صورت بگیرد و همچنین تمهیدات برای جلوگیری از حملات احتمالی بعدی عنوان کرد. حمله هکری به وب‌سایت‌های شهرداری تهران ۱۲ خرداد رخ داد. گروهی به نام «قیام تا سرنگونی» از گروه‌های وابسته به سازمان مجاهدین خلق مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و اعلام کرد که در آستانه سالگرد مرگ آیت‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران «پنج هزار دوربین کنترلی شهرداری تهران» و «بیش از ۱۵۰ سایت و سامانه» شهرداری تهران را هک کرد.

یک خودرو در برلین به میان جمعیت راند و ده‌ها نفر را زیر گرفت

سازمان آتش‌نشانی برلین اعلام کرد که صبح چهارشنبه ۱۸ خرداد / ۸ ژوئن یک خودرو در برلین به میان جمعیت رفت و دست‌کم یک نفر را کشت و حدود ۳۰ نفر را زخمی کرد. به‌گفته پلیس پایتخت آلمان، این حادثه حدود ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح چهارشنبه در خیابان تاونت‌تسین و در نزدیکی کلیسای «کودام» در منطقه شارلوتنبورگ برلین رخ داده است. سخنگوی پلیس گفت راننده این خودرو دستگیر شد اما مشخص نیست که آیا این حادثه یک تصادف بوده یا راننده عمداً به داخل جمعیت رانده است. ۱۹ دسامبر ۲۰۱۶ نیز یک کامیون با ورود به بازار کریسمس در برایتشایدپلاتز برلین ـ در نزدیکی محل رویداد روز چهارشنبه ـ جمعیت حاضر در این بازار را زیر گرفت. بر اثر این واقعه ۱۲ نفر کشته و ۴۸ نفر زخمی شدند. انیس عامری، عامل این حمله تروریستی ۲۳ دسامبر همان سال هنگام ورود به میلان ایتالیا توسط پلیس کشته شد. گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفت.

دستگیری یک معلم دیگر: مهدی فتحی، فعال صنفی معلمان فارس در خانه‌اش بازداشت شد

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان از بازداشت یک فعال صنفی دیگر معلمان در صبح روز چهارشنبه ۱۸ خرداد خبر داد. معلم دستگیر شده، مهدی فتحی از معلمان فعال در تشکل صنفی معلمان استان فارس است و بنا بر خبر «صبح روز ۱۸ خرداد در منزلش واقع در روستای کردشول پاسارگاد با یورش نیروهای نیروهای امنیتی» بازداشت شده است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان و تشکل‌های مستقل کارگری در اعتراض به دستگیری گسترده فعالان صنفی طوماری خطاب به سازمان جهانی کار تهیه کرده‌اند که تا کنون توسط چند هزار نفر امضاء شده است. جمع‌آوری امضاها برای ارائه به سازمان جهانی کار و هیأت‌های شرکت‌کننده در آن، تا امشب (چهارشنبه ۱۸ خرداد) ادامه دارد.